handdator

Visa fullständig version : Färjelinje Naxos-Patmos?


Marianne J
2006-12-17, 00:06
Tänkte "krångla runt" lite innan vi åker till Samos i sommar. Men nu hittar vi inga färjelinjer mellan Naxos och Patmos:confused:
Är det någon som vet om det går båtar mellan dessa båda öar???

xenos
2006-12-17, 06:47
Nej, den sträckan har nog inte varit trafikerad av båt...

Till Patmos enklast från Pythagorion på Samos.
Till Samos gick inte båtar från Naxos i somras, eller tvärtom.
Om det bli som det var i somras får ni åka Naxos - Mykonos - Ikaria - Samos.

Speciellt tillägnat Inkfish:
Det får mig att tänka på varför ni inte väljer Ikaria? Vad har Patmos som inte Ikaria har. Ja, det ska vara religionen då förstås.
På Ikaria är prästerna vänsterister eller ännnu värre, terrorister, 17 september. Men ingen har krånglat med mig på Ikaria. Åk dit!
(Inkfish, du kommer aldrig att komma dit! Vi lever våra öden, som de gamla grekerna säger)

Lefteris
från Ikarias raviner

Marianne J
2006-12-21, 22:41
Nja, vi har ju hyrt hus på Samos så det är det slutliga målet därnere, men vi tänkte besöka Patmos på ditvägen. Det blev inte av förra sommaren trots en långsemester. Har en vecka på oss i sommar som vi kan irra runt. Även Naxos har vi funderat på många gånger. Men jag tror det går att lösa så att man tar sig till Naxos med båt från Piraeus. Därifrån vidare till Kalymnos och så ett ytterligare färjebyte upp till Patmos. Samos ska vi till sist så därifrån kommer vi inte att utgå om vi kan undvika det.
Ikaria är säkert fint men nu är det Patmos vi ska till, på ett eller annat vis :)

Funderar på att åka och se Meteora i maj också. Det är mitt drömresmål i Grekland sedan många år. Någon som varit dit?

Bossew
2006-12-22, 08:12
Ett alternativ är att ni tar er till Amorgos och därifrån tar Bluestars direktbåt till Patmos. Denna tur går dock bara en dag i veckan.

bosse

Eva L
2006-12-22, 08:46
och på Amorgos är det väldigt lätt att bli kvar. ;)

Eva

Bossew
2006-12-22, 19:28
och på Amorgos är det väldigt lätt att bli kvar. ;)


En risk (chans) som absolut bör beaktas i planeringen :)

bosse

Celbe
2006-12-29, 12:53
[QUOTE=Erik Stenholm;68484]Nej, den sträckan har nog inte varit trafikerad av båt...

Till Patmos enklast från Pythagorion på Samos.
Till Samos gick inte båtar från Naxos i somras, eller tvärtom.
Om det bli som det var i somras får ni åka Naxos - Mykonos - Ikaria - Samos.


En liten rättelse bara... Visst gick det färja mellan Naxos och Samos via Ikaria i somras. Vi åkte med Express Athina i båda riktningarna runt den 25 juni och i början av juli. Men det tog väldigt lång tid innan de dök upp i tidtabellerna på nätet. Vi hade nästan börjat misströsta!

Hm, varför blev nu inte quote som jag tänkte mig:mad:. Tog tydligen bort något som skulle vara kvar...

Celbe