handdator

Visa fullständig version : Mannens namn


Agapi
2006-12-08, 17:10
H'r i Ipiros var det eller 'r det fortfarande bland 'ldre att man s'ger mannens namn till kvinnan(frun).

Tex, jag 'r gift med en man som heter Dimitris. Han kallas Mitsos. Jag 'r d] MITSENA. "r n[gon gift med en Kosta blir frun Kostena.
Taki-Takena, Stavros-Stavrena

De gav kvinnorna dessa namn f;r att l'ttare kunna skilja p[ dem. Ist'llet f'r att s'ga tex. Kostas fru Anna...

Kanske n[gon vet om detta ocks[ finns n[gon annanstans i Grekland ?

Katerina:)

yvonne
2006-12-09, 11:08
Visst är det så på andra ställen i Grekland, även efternamnet används ibland har jag hört.

Thanasina ;) (Yvonne)

Frappe
2006-12-09, 13:55
Fast detta var vell mer vanligt förr och kanske fortfarande på mindre orter :confused:

Camilla

muffins
2006-12-09, 14:19
Fast detta var vell mer vanligt förr och kanske fortfarande på mindre orter :confused:

Camilla

ju precis... skulle nog vara lite skrattretande i en stan att kalla en kvinna t.ex mitsena. Jag tror att folk skulle reagera:p

i byar finns det dock fortfarande men används nog bland de äldre.

anoula
2006-12-09, 14:59
ju precis... skulle nog vara lite skrattretande i en stan att kalla en kvinna t.ex mitsena. Jag tror att folk skulle reagera:p


Det hoppas jag VERKLIGEN!! :eek: . En fruktansvärd machotradition enligt mig - tur att den försvinner!

Agapi
2006-12-09, 17:24
Jag sa inte att denna "tradition" finns bland de yngre generationen.

Men min mans jajja(farmor-85år) kallas fortfarande för Mitsena även fast hennes man dog för 6år sen.
Även min svärmor kan ibland bli kallad Takena när någon pratar om henne.
Men då är det 60-åringar och uppåt som använder dessa namn.

Katerina

Janérik
2006-12-09, 23:29
Ganska praktiskt egentligen om man tänker efter.
Då man känner någon lite ytligt så är det ju inte säkert att man vet efternamnet, om då denne råkar ha ett vanligt förnamn (vilket många i Grekland har) så är det ju ett fenomenalt sätt att hålla reda på vilken t.ex. Maria det är man pratar om.

Mvh Janérik

bon
2006-12-10, 00:16
om då denne råkar ha ett vanligt förnamn (vilket många i Grekland har)

När jag var på Kreta någon gång på sjuttiotalet så hette alla killar Spiros, hur kan man då skilja ut alla fruarna om de alla heter Spirsena.

Inte nog med att tjejerna förlorar sina efternamn, även förnamnen skulle bytas ut. Himla skönt att den traditionen har försvunnit, hoppas snart att utbytet av efternamnet försvinner också. Sambos byter inte namn varför ska man göra det bara för att man gifter sig.

birgitta

Admirala
2006-12-10, 09:03
Inte nog med att tjejerna förlorar sina efternamn, även förnamnen skulle bytas ut. Himla skönt att den traditionen har försvunnit, hoppas snart att utbytet av efternamnet försvinner också. Sambos byter inte namn varför ska man göra det bara för att man gifter sig.
birgitta

Så sant, så sant, Birgitta klapp_klap
Og om man nå likevel absolutt vil ha samme etternavn som gift, hvorfor er det alltid mannens navn? Selv om mannen har et svært vanlig navn som det går tretten på dusinet av, og kvinnen heter noe særpreget og sjelden, så velger paret likevel i 99 prosent av tilfellene hans etternavn. Tradisjon pleier folk å svare som gjør dette, men en gang var det tradisjon for fruen til f.ex. tannlege Jensen å kalle seg Fru tannlege Jensen, og den tradisjonen har vi (heldigvis) gått bort fra.
Folk må få kalle seg det de vil, men for meg var det iallfall totalt uaktuelt å ta min manns etternavn da vi giftet oss. Hva skulle jeg det for, jeg har jo et navn!

Hm, dette var en avsporing, beklager det :rolleyes: Ang_elx Kanskje fortjener temaet en egen tråd?

PS! Faktisk fortalte min far (som er oppvokst på Sørlandet under krigen), at de gjorde noe lignenede der som gamlingene i Hellas gjør nå. Eksempelvis Anna som var gift med Daniel ble hetende Anna Daniel, for å skille henne fra de andre Anna'ene.

Elisabet
2006-12-10, 10:40
Den tiden när kvinnor ingick i sina mäns namn som prydnader, borde sedan länge vara förbi i alla länder och kulturer.

Agapi
2006-12-10, 11:56
Sambos byter inte namn varför ska man göra det bara för att man gifter sig.

birgitta

Här i Grekland försvann det för ca drygt 10 år sen. Kvinnan behåller sitt efternamn när hon gifter sig. Hon får inte byta till mannens. När jag pratade med min mans logisti(redovisare) sa han att jag inte får ta min mans efternamn om jag ens vill.
För att det ska vara lättare för staten att hålla reda på folket vid val m.m :confused: .
Är det någon som vet varför. Vet ej om lagen har ändrats igen. Har inte kollat upp.

Katerina

yvonne
2006-12-10, 14:36
Vadå får inte!!!!

Har jag aldrig hört, har 4 släktingar som gifte sig i somras och alla tjejerna har tagit sina makars efternamn.

Yvonne

muffins
2006-12-10, 15:55
ja... jag är också säker på att man får.
oftast gör man det för att barnen ska ha gemensam efternamn med både deras pappa och mamma. Då kan man undrar varför inte mammas efternamn i så fall? Eller som i Spanien där de har oftast både mamas och pappas efternam.

jag tänker inte i fall jag gifter mig ta min makes efternamn. Mina barn kan ha 2 efternamn big deal.. min pojkvän (svensk) då vi hade en teoretisk diskution om detta sa att han inte ville att barnen ska ha en massa efternamn eller att han skulle byta efternamn...( ja, vad är det kvar för alternativ då???):cool:..

Men även här i Sverige, alla mina vänner som har gift sig på sistone har tagit deras makars efternamn... traditionen lever vidare även här..

Agapi
2006-12-10, 21:30
Vadå får inte!!!!

Har jag aldrig hört, har 4 släktingar som gifte sig i somras och alla tjejerna har tagit sina makars efternamn.

Yvonne

Då har det ändrats igen då!
För när jag gifte mig för 10år sedan gick det tyvärr inte. Det enda pappret jag fick skriva på var vilket efternamn mina barn skulle få.

Pratat nyligen med min kusin. Hon gifte sig 1985 och fick ej sin makes efternamn. Innan -85 hade Papandreou stiftat en ny lag sa hon(vet ej årtal) så att kvinnorna inte kunde ta sina mäns efternamn.

Men som du säger så måste lagen ha ändrats igen. Ganska nyligen i så fall.


Katerina

monica
2006-12-11, 07:43
Det låter märkligt, jag själv gifte mig för 15 år sedan och jag har min mans efternamn. Och alla mina svenska vänninor härnere har sina mäns efternamn. Kan det ha att göra med din kommun eller din präst.:confused:

Däremot vet jag en annan svensk vännina som gifte sig för ca 20 år sedan
hon var tvungen att konvertera till ortodox, hon bor i Thessaloniki.

En annan tjej som bor i Aten gifte sig ung. samtidigt och hon behövde inte det.

Jag tänker på när vi döpte vår dotter, hon skulle heta Melina men prästen gick inte med på det först.
Det var ju inte ett namn upptaget i kyrkan.
Men jag gav mig inte, jag började övertala honom att det var efter Melina Mercouri så till slut gav han upp.Ang_elx

Summan av kardemumman, verkar vara lite olika regler i Grekland.

Monica

Eirini
2006-12-11, 10:20
Monica skrev:
Summan av kardemumman, verkar vara lite olika regler i Grekland.

Det här var en intressant tråd!

Jag tycker att det här låter så himla typiskt Grekiskt! Man frågar olika människor och får olika svar........ Ang_elx

kriti
2006-12-11, 10:41
Hej

När jag gifte mig borgligt i Aten -85, var det inte möjligt att ta mannens efternamn. Att ändra mitt efternamn i Sverige när vi flyttade hit var inga som helst problem, det är ju lite roligare att ha ett grekist efternamn än att heta Karlsson...

Hälsar
Kriti

monica
2006-12-11, 11:07
Monica skrev:
Summan av kardemumman, verkar vara lite olika regler i Grekland.

Det här var en intressant tråd!

Jag tycker att det här låter så himla typiskt Grekiskt! Man frågar olika människor och får olika svar........ Ang_elx

Jamen, är det inte så det är här i Ellada:rolleyes: :rolleyes:
Man har slutat att bli förvånad.

Monica

Agapi
2006-12-11, 12:30
Ska fråga någon som är specialinriktad på detta ämne. Så vi får någon bukt på det hela.
Själv var jag protestant när jag kom hit. Var tvungen att konvertera. Fick en ny gudmor på köpet:)
Men det var nära att jag skulle bli tvungen att döpas på nytt.....Alltså med vit klänning och dopp i ´polen typ. Har aldrig varit så förbannad i hela mitt liv. Det var en jätteortodoxtroende präst som inte ville ge med sig. Det var ju inte så att jag var muslim eller nåt utan protestant (kristen)och hade t om blivit döpt när jag var bebis.
Till slut fick min faster ta sig till Despotis- prästarnas chef(glömt bort vad det heter) som hon kände och då fick jag mitt ok. Att endast konvertera med olja ,vin och hårklippning(några hårstrån).

Katerina

anoula
2006-12-11, 14:37
Summan av kardemumman, verkar vara lite olika regler i Grekland.


Undrar vad som händer om prällen får en flaska whisky? Några kilo mandlar eller oliver? En åsna?... how the plot thickens...

:D

monica
2006-12-11, 17:05
Undrar vad som händer om prällen får en flaska whisky? Några kilo mandlar eller oliver? En åsna?... how the plot thickens...

:D

:D :D :D :D :D :D :D
Den var bra, men jag tycker det räcker när han kommer efter nyår och stänker väggar och tak, och för det ska han såklart ha euro.

Våran präst bor i ett flott område och åker en väldans flott bil, det kanske va präst man skulle bli.;)

Eller när man vill ha en välsignelse på kyrkogården över någon avliden,
då ska man upp med euro igen.
Som om det inte skulle ingå i hans jobb :confused:

Monica

yvonne
2006-12-11, 18:04
Ja nog tjänar de bra prästerna i Grekland! Makens kusin är präst och har 2 flotta hus och fin bil och en massa pengar på banken.;)

Yvonne