handdator

Visa fullständig version : Men suck vilken bugg?


Janérik
2005-02-17, 22:35
Hej!
Låg nyss framför tv:n och läste veckans inlägg med hjälp av min lilla PocketPC, orkade bara läsa igenom en del men tänkte att det går väl enkelt att fortsätta sedan för de jag inte läst är ju fortfarande markerade som olästa.
Till min förvåning var sedan alla forum märkta som lästa då jag loggade in på nytt för att läsa de som var kvar :eek:
Eftersom jag ofta är på resande fot så brukar jag läsa ikapp ett forum åt gången för att fortsätta senare. Det kan man alltså inte göra nu, allt är markerat som läst sedan då man loggar ut och loggar in på nytt.
Det går ju naturligtvis att göra så att man inte loggar ut emellan men då gäller det ju att man inte byter dator under tiden man läser i kapp för då är det ju som kört igen :eek:

Elisabet
2005-02-18, 09:44
Till min förvåning var sedan alla forum märkta som lästa då jag loggade in på nytt för att läsa de som var kvar :eek:
(... )så brukar jag läsa ikapp ett forum åt gången för att fortsätta senare. Det kan man alltså inte göra nu, allt är markerat som läst sedan då man loggar in på nytt.

Det blir till att vänja om sig antar jag, men jag håller med dig - det vore bättre om symbolen markerar ICKE ÖPPNADE inlägg och inte bara nya sedan man var inloggad sist.

Dessutom stämmer inte symbolerna med mitt bildspråk. Ett stängt kuvert betyder för mig att jag inte öppnat och läst brevet, medan ett öppet kuvert med papperet nedstoppat betyder att jag läst det... Men här är det tvärtom, och det har min gamla hjärna mycket svårt att lära...

PO
2005-03-18, 11:49
Om man loggar ut så finns länken "Dagens inlägg (http://www.kalimera.nu/forums/search.php?do=getdaily)" i menyn, då får man i alla fall dessa utsorterade om man i misshugg markerat alla som lästa eller bytt pc osv.
(Länken fungerar sedan även som inloggad om man spar den som favorit.)

//PO :)

Som just klickade "Bakåt" och fick skriva om..:eek:

Janérik
2005-04-08, 20:45
Jaha, så åkte man dit igen.
Har varit borta från forumet ett par dagar, loggade in före jag började göra mat och började läsa lite lätt.
Då det var dags för mat så loggade jag inte ut för jag vet ju att då markeras allt som läst. Satt och åt en stund och gick sedan tillbaks till datorn.
Då jag tittade in så var jag mycket riktigt fortfarande inloggad men direkt då jag började läsa såg jag att något hände. Tiden då jag senast var inloggad ändrade till strax före middagen och så VAR ALLA INLÄGG HELT PLÖTSLIGT MARKERADE SOM LÄSTA IGEN!!!! Jaja, inte mycket att göra åt, nu har jag plöjt igenom hela forumet och sökt de inlägg som jag hade missat.
Det är bara att konstatera att om man börjar läsa så ska man läsa allt.

Mvh Janérik

Zanét
2005-04-08, 23:19
Jaha, så åkte man dit igen.
Har varit borta från forumet ett par dagar, loggade in före jag började göra mat och började läsa lite lätt.
Då det var dags för mat så loggade jag inte ut för jag vet ju att då markeras allt som läst. Satt och åt en stund och gick sedan tillbaks till datorn.
Då jag tittade in så var jag mycket riktigt fortfarande inloggad men direkt då jag började läsa såg jag att något hände. Tiden då jag senast var inloggad ändrade till strax före middagen och så VAR ALLA INLÄGG HELT PLÖTSLIGT MARKERADE SOM LÄSTA IGEN!!!! Jaja, inte mycket att göra åt, nu har jag plöjt igenom hela forumet och sökt de inlägg som jag hade missat.
Det är bara att konstatera att om man börjar läsa så ska man läsa allt.

Mvh Janérik
Märkligt, jag har problem åt andra hållet. Oftast får jag gå in två gånger på ett inlägg innan det accepteras som läst och ibland har jag tappat några inlägg eftersom de inte visat sig som nya :confused:

//Zanét

Janérik
2005-04-08, 23:27
Då du läst ett inlägg så får du inte använda webbläsarens bakåtfunktion, du måste alltid klicka dej tillbaka ett steg i taget i navigeringsraden ovanför inläggen, annars blir de inte markerade som lästa.
Mvh Janérik

Zanét
2005-04-08, 23:29
Då du läst ett inlägg så får du inte använda webbläsarens bakåtfunktion, du måste alltid klicka dej tillbaka ett steg i taget i navigeringsraden ovanför inläggen, annars blir de inte markerade som lästa.
Mvh Janérik
Exakt, jag gör precis som du säger men ändå står inläggen kvar som olästa, speciellt när jag går via "Nya inlägg" :(

//Zanét

Ruby
2005-04-08, 23:34
Exakt, jag gör precis som du säger men ändå står inläggen kvar som olästa, speciellt när jag går via "Nya inlägg" :( Samma sak händer mig, även när jag inte använder bakåt-knappen. Dessutom har jag samma problem som Janérik när jag inte har varit inne på några dagar... :mad:

Ruby

Janérik
2005-04-09, 10:16
Skumt, jag har aldrig annars problem med markeringen av nya inlägg då jag läser dem normalt, det är bara just i ovan beskrivna lägen som det går åt h-vete.
Mvh Janérik

pawik
2005-05-29, 18:44
Flera gånger har jag råkat ut för samma sak. Det som hände i helgen var följande:

27/5 2005 åker jag till Sthlm.
29/5 kommer jag hem. Visst, jag tittade på några internetdatorer ute på Arlanda men mera blev det inte. Hemma (på söndag em) loggade jag in på Kalimera. Omgående ser jag flera gulmarkerade fora, dvs fora med nya inlägg vilket är rimligt då man inte varit inloggad på 2 dygn. Jag klickar på nya inlägg och vips är ALLA INLÄGG ÄR LÄSTA utan att jag gjort eller läst något enda inlägg.

Något är allvarligt fel med synkningen på cookies, lästa meddelanden eller vad nu än är. Det är tråkigt att behöva ta sig igenom forum för forum och kolla vad som hänt.

Detta borde Jelsoft Enterprises Ltd åtgärda snarast.

/pawik

inkfish
2005-05-29, 23:21
Det har faktiskt aldrig hänt mig. Men jag använder inte "Nya inlägg". Jag går in i varje forum där jag ser att det finns nya inlägg, sen markeras de inte som lästa förrän jag lämnar forumet (om jag minns rätt).

inkfish
2005-05-29, 23:29
Jag testade nu, och klickade på Nya inlägg. Men det är inget som markeras som läst i alla fall.

Elisabet
2005-05-30, 08:07
Jag testade nu, och klickade på Nya inlägg. Men det är inget som markeras som läst i alla fall.Det Janérik beskriver händer varje gång, nämligen att om man loggar in och öppnar/läser några av de nya inläggen, men inte alla, så kommer alla att vara markerade som lästa nästa gång man loggar in. Programmet bryr sig alltså inte om ifall man öppnat inläggen eller ej, utan bara att man varit inloggad sedan de skrevs.

Så var det inte i det gamla forumet, utan där kände programmet av om man öppnat inläggen. Jag kan förstå att man inte gillar nya forumets sätt, om man ofta har många olästa inlägg när man loggar in och inte hinner/orkar läsa alla på en gång.

Att alla inlägg markeras som lästa så fort man klickar på Nya inlägg har däremot aldrig hänt mig heller. Tvärtom tycker jag det är besvärande att inläggen ofta fortfarande markeras som nya, trots att jag läst dem. Det händer om jag väljer att backa istället för att klicka på Nya inlägg igen, när jag har läst ett inlägg.

Nightfly
2005-05-30, 08:23
Tvärtom tycker jag det är besvärande att inläggen ofta fortfarande markeras som nya, trots att jag läst dem. Det händer om jag väljer att backa istället för att klicka på Nya inlägg igen, när jag har läst ett inlägg.

När du trycker på bakåtknappen hämtas sidan normalt ur din cache och därför uppdateras den inte, det beror inte på något fel i forumet.

Elisabet
2005-05-30, 09:02
När du trycker på bakåtknappen hämtas sidan normalt ur din cache och därför uppdateras den inte, det beror inte på något fel i forumet.Jag vet det, men av någon anledning kunde man ju backa i det gamla forumet och inläggen blev ändå markerade som lästa. Jag gissar att det har att göra med att det programet måste ha varit gjort så att det reagerar på att man öppnar inlägget och inte bara på att man är online.

PO
2005-05-30, 10:18
Testade just att rensa ut alla cookies med Ad-aWare innan men det gör ingen skillnad för mig, både bakåtknappen och 'Nya inägg' funkar, det som är öppnat markeras med stängt kuvert (hm) som det ska. Jag lämnade två orörda inlägg och loggade ut och då skiter det sig som för Janérik. Allting blir 'läst' och försvinner i mängden.
Varken hemma eller på jobbet loggar jag ur Kalimera utan har den lilla rutan 'kom ihåg mig' förbockad (burkarna är skyddade på annat sätt) och det jag läst på jobbet är då också rätt markerat när jag kommer hem. Hur man ska göra på Internetcaféer vete 17. Läsa allt för säkerhets skull?

Men när det händer, testa som sagt denna (http://www.kalimera.nu/forums/search.php?searchid=26509&pp=20&page=1), den visar i alla fall de senaste 24 timmarna.

//PO

inkfish
2005-05-30, 10:48
Det Janérik beskriver händer varje gång, nämligen att om man loggar in och öppnar/läser några av de nya inläggen, men inte alla, så kommer alla att vara markerade som lästa nästa gång man loggar in.

Fast mitt svar var till pawik. Och jag tolkade det inte som att han loggade ur emellan, snarare att inläggen markerades som lästa när han använde Nya inlägg.

Det du beskriver - att alla är lästa när man loggar in nästa gång - det känner jag också igen.

PO
2005-05-30, 17:02
Nå´t blev fel med länken, denna (http://www.kalimera.nu/forums/search.php?do=getdaily) skall funka.

//PO

pawik
2005-05-30, 22:00
Fast mitt svar var till pawik. Och jag tolkade det inte som att han loggade ur emellan, snarare att inläggen markerades som lästa när han använde Nya inlägg.


Så var det.

www.kalimera.nu (http://www.kalimera.nu/) Sekund 0

Inloggning på forumet sekund 5

När forumet är uppe ser jag att det finns många nya inlägg (gulmarkeringar).

När jag sedan ca sekund 8 klickar på "Nya inlägg" finns där inget att se.

Har dock kommit på att jag kanske klickar på länken som kommer upp efter inloggning men innan själva forumet kommer upp.

Skall testa det nästa gång och tänka på hur jag gör.

/pawik

Kalimera
2005-06-08, 14:35
Detta borde Jelsoft Enterprises Ltd åtgärda snarast.Det kommer en uppdatering senare i sommar, då ska problemet vara löst.

Janne