handdator

Visa fullständig version : Grekisk radio på kortvåg


Lars-Olof
2006-12-06, 12:37
Jag fick en fråga idag av en exilgrek om det finns någon sändare som sänder på kortvåg från Grekland. Någon som vet och i så fall på vilken frekvens?
Lars

Tom
2006-12-06, 12:56
Hej.
Jepp, 31m/bandet 9420MHz.
/ Tom

Hasse
2006-12-06, 16:13
Kortvåg är ibland ett utmärkt sätt att hålla kontakt med sitt hemland. Men det är inte det allra enklaste att få en ljudkvalité som är acceptabel. Det blir speciellt problem om man bor i en tätort, t.ex innerstan. Kortvågsradio av god kvalité finns visserligen att köpa men är man novis inom området bör man konsultera någon som kan lite mer. Har man i och för sig köpt en hygglig radio behöver man pyssla ihop en antenn som är lämplig. Här kan jag inte mer specifikt ge några råd om hur man gör en antenn. Men man köper hur som helst flertrådig kopparwire eftersom det externa antennuttaget på radion är tillför en anpassad tråd av det slaget.

Tråden bör sättas upp högt, gärna vertikalt men det jag nämnde om stor stad, innerstad, har detta problem. Gatlyktor, datorer, lysrör, diverse andra elektroniska eländen i omgivningen stör något fruktansvärt. De atmosfäriska förutsättningarna är dessutom något som är väldigt nyckfullt. Solens aktivitet (även fast den inte syns) spelar in, vissa frekvenser hörs hyggligt under dagtid, andra kräver kvällstid/mörker där man befinner sig.

Med andra ord är det som sagt inte som att slå på P4 hemma, för att lyssna på kortvåg. Många bra nybörjartips kan fås på Sveriges DX-Förbunds hemsida http://www.sdxf.org (får jag inte behålla denna länk här tas den bort ur mitt inlägg).



Hasse :cool:

PO
2006-12-06, 21:18
Tipsa din vän om webradio, det finns oändligt med stationer som sänder på
grekiska, jorden runt. Googla på webradio + greece osv.

//PO bye_bye