handdator

Visa fullständig version : Milano


Ioanna
2006-12-03, 14:54
Hej!

jag ska åka till Milano en weekend..det verkar vara en tråkig stad och allt är nog jättedyrt där men en weekend resa skadar inte..
är det någon som har varit där som kanske har tips på bra resturanger?
Det som låter lite skrämmande är att jag har hört att det finns många ficktjuvar och att man inte ska gå ut sent på kvällen, är det verkligen så?
Jag hoppas i allafall att det blir en trevlig liten resa...behöver verkligen en liten paus!:)

Ciao!
Ioanna

Cecilia
2006-12-03, 15:26
Hej!

Jag var där så sent som förra helgen! Firade 3-års dag med sambon ;)

Vi hade det toppenbra, Milano är en cool stad. Katedralen, Il Duomo, är hur häftig som helst, framför allt som man kan gå uppe på taket, helt fantastisk utsikt. Har du en fet plånboken kan du också roa dig. Milano är modestaden nummer 1! Finns bland annat en gata som är kantad med bland annat Prada, Gucci, Armani och Dolce & Gabbana-butiker.

Det där med ficktjuvar har jag aldrig hört talas om. Tror och hoppas att du får en underbar resa. Vi bodde på ett fyrstjärnigt fantastisk hotell vid Centralstationen. Det blev mys på hotellet, mycket god mat och goda viner och ett besök på San Siro Stadion. Finns massor av bra restauranger, men kommer tyvärr inte ihåg vad de hette som vi var på.

Trevlig resa!

- Cecilia

Ioanna
2006-12-03, 16:07
Tack Cecilia!
Ja det blir säkert trevligt. Jag älskar att shoppa men plånboken är nog inte tillräckligt fet för butikerna på via Montenapoleonesnyft_drop Men det finns säkert "normala" affärer med. Il Duomo ska vi självklart besöka,jättehäftigt att man kan gå upp på taket...det finns väl hiss?! förhoppningsvis blir det också en tur till San Siro ( speciellt om Milan spelar!:p )

Skönt att äntligen höra lite positiva kommentarer om Milano!

Ioanna

Eva L
2006-12-03, 17:29
Var har du hört alla negativa? Milano är ju en intressant modern stad.

Eva

Ioanna
2006-12-03, 19:03
För det mesta så har jag fått allt det negativa från internet (turister från olika länder runt om i världen som besökt Milano)
Det jag har hört är att Milano är en modestad där det enda som i princip finns att se som turist är Il Duomo katedralen, att det är en grå stad med en massa graffiti och klotter och att man inte kan gå säkert för att det finns ficktjuvar överallt.

Anyways, de får tycka vad de vill jag ska i allafall ge staden en chans!
Ioanna

Cecilia
2006-12-03, 19:41
Jag har i allafall inte hört några negativa kommentarer om Milano. Jag tycker att stan är läcker. Den går såklart inte att jämföra med en del andra storstäder i Europa, t ex Barcelona, men där höll vi på att stressa ihjäl oss med alla "måsten".

Området runt Il Duomo är maffigt. Lyft blicken och kolla ingången till den enorma gallerian Vittorio Emanuele II - vilken arkitektur, vilket hantverk! :) La Scala-teatern är också väldigt vacker. Tycker faktiskt hela den historiska kärnan är maffig, och stan känns charmig med alla spårvagnar.

Milano kryllar av välklädda människor, flashiga modebutiker och har ett överflöd av charmiga restauranger och caféer. Vårt favoritområde var "Brera" - där åt vi goda crêpes och hittade en del mysiga småbutiker att botanisera i.

Vårt hotell låg vid stationen och området där är lite ruffigt, men hotellet var kanon, "Starhotels Anderson" hette det.

Kolla in shoppingvaruset "La Rinascente", åtta våningar med allt man kan tänka sig. Tyckte faktiskt det slog "Macys" i New York. Tyvärr missade vi Leonardo da Vincis "Nattvarden". Försökte boka tid, men det fanns inte en lucka förrän i januari, nästa år!

Dessutom .... min sambo friade till mig i Milano (på vår 3 års-dag den 25 november), så för mig kommer Milano alltid ha en särskild plats i mitt hjärta! :p

- Cecilia

Charlotte!
2006-12-03, 22:15
Och kanaldistriktet har en massa trevliga barer... Missa inte alla smarriga smårätter som serveras till fördrinkarna och milanesisk risotto!

Tror inte att Milano är mer kriminellt belastat än andra europeiska storstäder. Var smart, åk inte svarttaxi eller promenera i sämre områden. Bo på ett bra hotell (särskilt om du reser ensam). Låt inte turistskrönor skrämma dig från att ha trevligt och utforska en ny stad, somliga verkar finna ett nöje i att "varna" vänner och kollegor utan att egentligen veta så mycket vad de pratar om.

/Charlotte!

Lissi
2006-12-03, 22:23
Tack för all info!! Vi tycker också av allt vi läst att Milano verkar mysig... Vi ska vara där en vecka över nyår....så vi ser fram emot mycket promenerande, god mat och vackra vyer! Vi har läst på en del och vet vad vi vill se...men Nattvarden hade vi ju förstås gärna sett..Måste man boka för att se den???

Lissi

Ioanna
2006-12-03, 23:59
Tack för tipsen! Det är säkert en mysig stad som ni säger.:) Jag borde köpa mig en guide-rese bok istället för att läsa andras negativa kommentarer.

Cecilia det är bara att gratulera!

Kalinixta
Ioanna

Cecilia
2006-12-04, 01:22
Vi har läst på en del och vet vad vi vill se...men Nattvarden hade vi ju förstås gärna sett..Måste man boka för att se den???

Ja, tyvärr är det förbokning som gäller. Tydligen får endast 15 personer åt gången komma, och stanna max 15 minuter, tror jag. Det var sambon som ringde och försökte boka. Och runt nyår lär det kanske vara extra populärt. Tfn för att boka: 0039 - 02 89 42 11 46.

Hoppas det finns plats!

Lissi
2006-12-04, 06:44
TACK Cecilia!

Ioanna: Om Du inte vill lägga pengar på en reseguide i bokform kan du GRATIS på Expressen ladda hem en jätteinformativ guide över Milano med BRA tips och kartor....

Lissi

Ioanna
2006-12-04, 13:56
Tack Lissi!:)

Ioanna

dimitris
2007-02-25, 13:54
Jag reste till Milano föra veckan. Det var fantastiskt.
Man måste oxå åka tåg till Lugano i Schweiz, det tar bara 50 minuter och den är en underbar stad.

Här kommer några fotos från min blogg:

http://dimitrisdoctor.blogspot.com/2007/02/milano-lugano.html

dimitris

yvonne
2007-02-25, 14:31
Fina bilder Dimitri, och så billigt det var med flyg och hotell.

Yvonne:)

Mimmi
2007-02-25, 16:31
Fina bilder! Jag skall själv åka till Milano om 2 veckor, ser fram emot det!

dimitris
2007-02-26, 21:44
Fina bilder! Jag skall själv åka till Milano om 2 veckor, ser fram emot det!

Trevlig resa!

Jag rekommenderar att du åker tåg till Lugano. Tåget går från "Stazione Centrale".


dimitris

Lissi
2007-02-26, 22:22
Bergamo var jättefint tyckte vi när vi var i Milano över nyår. Vi tog tåget dit från Centralstationen. Bergamos gamla stadsdel är fantastisk. Däremot var vi inte speciellt förtjusta i Milano, bortsett från Il Duomo, La Scala och byggnaderna precis runt torget. Vi blev lurade på flera matställen. Se upp för dubbla menyer vilket är vanligt...Dyra för turister och billigare för italienare verkade det som. Kändes inte kul!:( Vi kanske bara hade otur, men så lurade har vi aldrig känt oss någon annan stans...

Lissi

Mimmi
2007-02-27, 11:36
Tack för tips! Jag har faktiskt besökt på Lugano och Bergamo " i min ungdom", men det är så länge sen. Vi har planerat att ta en tur till någon/några andra städer också.