handdator

Visa fullständig version : Korfu - Meteora?


M&M
2006-12-02, 21:02
Vi åker till Korfu i maj och sitter och planerar vår resa. Vi ska naturligtvis göra en utflykt till Meteora, men hittar ingenstans uppgifter om avståndet mellan västkusten och Meteora. Har någon annan åkt mellan Korfu eller Igoumenitsa och Meteora? Hur många timmars resa är det fråga om? Ska vi planera in en 2- eller 3-dagarsutflykt? Har ni andra utflyktstips? (Vikos-ravinen vandrade vi i ifjol.):confused:

magnus u
2006-12-02, 21:39
korfu-igoumenitsa 1 timme o 40 min. till meteora uppskattar jag bilresan till 3.5 timmar. rätta mig om jag har fel!

Lissi
2006-12-03, 11:53
Det tog betydligt mer än 3 timmar när vi sist var i Meteora..Då åkte vi från Parga med hyrbil Detta var år 2001 och då var inte nya vägen till Ioannina klar ska väl tilläggas...
Men jag skulle ABSOLUT ha 2 övernattningar på fastlandet så det finns gott om tid att även se Zagoriaområdet med alla fantastiska stenbroar och raviner..för att inte tala om bergsbyarna Kilpi mfl..!!! Hela vägen Igoumenitza- Kalmabaka är så otroligt vacker och Ali Paschas hus i Ioannina och byn Metsovo är väl värda besök...Inte bara köra tor Meteora för att se det...
Detta är mitt råd! Hinner ni inte lägga så mycket tid denna gång så skulle jag hellre avstå resan och planera in den en annan gång.. t ex med bas i Parga...

Lissi

Arne
2006-12-03, 12:32
Vid vår höstresa till Corfu erforo vi att lokala reseföretag arrangerade resor till bland annat Meteora med Corfu Town som bas.
Ej heller särskilt dyrt var det. Ur minnet återkallar jag att en tvådagarstur till Meteora med luncher, middagar och härbärge betingade ett pris på i runda tal 55€ pp.

Dock!! resorna bliva av först när tillräckligt antal resenärer bokat och betalat sin resa.... Vi hade bokat in oss på en heldagstur till Albanien, men densamma blev inställd pg av dåligt väder!! Vädret var det dock inget fel på, det var nog snarare så att det var för få deltagare anmälda.

Arne

bon
2006-12-03, 18:15
Vi hade bokat in oss på en heldagstur till Albanien, men densamma blev inställd pg av dåligt väder!! Vädret var det dock inget fel på, det var nog snarare så att det var för få deltagare anmälda.

Arne

Jag tror inte ska vara ledsen. Hörde med två som hade gjort resan utifrån Parga. Usla bussar utan AC (albaniensidan), massvis med stoppar vid trista tavernor och turistbutiker samt att guiderna talade dålig engelska. De var jättebesvikna och tyckte inte att de hade sett något av Albanien förutom turistfällor.

birgitta

M&M
2006-12-03, 19:22
Tack, Magnus, för ditt svar! Det låter som en överkomlig sträcka! :)
M&M

M&M
2006-12-03, 19:28
Tack, Lissi, för ditt svar! Vi ska nog övernatta 2 nätter i så fall, så vi hinner se allt! Vi har 2 veckor på oss på Korfu nämligen. I fjol var vi 2 veckor på Lefkas och han med en utfärd till Igoumenitsa och Vikosravinen, och 2001 var vi en vecka i Parga, så vi har hunnit utforska kustområdet en hel del. Meteora ska vi absolut uppleva nu! :)
M&M

M&M
2006-12-03, 19:33
Tack Arne för ditt svar! 55€ för en sådan resa låter otroligt billigt! Vi brukar åka buss i Grekland,men vi vet inte ännu om vi väljer en arrangerad resa till Meteora eller om vi åker med de lokala bussarna. Det bestämmer vi kanske först där.
M&M