handdator

Visa fullständig version : Mynta/mentalikör


Zanét
2006-12-02, 07:24
För 3 år sedan skrev jag i gamla forumet om att göra myntalikör och eftersom det snart är jul lägger jag ut det en gång till :)

Receptet hittade jag i oktobernumret 2003 av den grekiska mattidningen "Kouzina" och är jättelätt att göra.

1 kilo Tsipouro
1 kg socker
4 kanelstänger
10 kryddnejlikor
1 ordentlig knippe färsk mynta

Blanda alla ingredienser på en gång och rör sedan med jämna mellanrum runt för att sockret ska lösa sig. Den här likören passar utmärkt till ruggiga vinterkvällar och givetvis också till julen då den har en härligt underbar doft av kryddor.

//Zanét bye_bye

Arne
2006-12-02, 13:41
Tsipouro!!!!!!!

Men så bra!!! Vi erhöllo i Maj månad en liter av ovan rubricerade dryck från nyss till Umeå hemkommen Grek.

Brygden smakade mer än rysansvärt och vi ha mycket funderat på hur vi denna dryck skulle hantera... Spolarvätska???

Alltså: Här skola göras grekglögg enligt ditt eminenta recept!!!

Vi tacka och bocka för tipset.

Arne och Hustrun

Peter
2006-12-02, 16:20
Tsipouro!!!!!!!

Brygden smakade mer än rysansvärt och vi ha mycket funderat på hur vi denna dryck skulle hantera... Spolarvätska???

Tsipouro!!!!!!!

Σομ 'ρ σ[ γοττ!!!! (På något sätt så blev det Grekiska bokstäver... ??? :eek: :( :confused: ) Men jag skrev "Det som är så gott"! Har du svårt att göra av med den så skicka den till Skåne... Jag har inte fått med mig någon hem på ett par år...

Mynta (mint) borde förbjudas i flytande form som tex Creme de Mente. Och det här blir väl något liknande... :mad:

Jag är dock barnsligt förtjust i tex "After Eight" och annan choklad med Mint. Ack barndomens Mintkakor för 25 öre...... snyft_drop Inslagna i folie med något blått tryck på... Det var tider det...

Men Mint ska ätas, helst med mörk choklad, INTE drickas... Ang_elx :D

Peter - :o Ang_elx :D

Zanét
2006-12-02, 22:27
Tsipouro!!!!!!!

Brygden smakade mer än rysansvärt och vi ha mycket funderat på hur vi denna dryck skulle hantera... Spolarvätska???
Men Arne då - Det är ju helgerån att ens tänka tanken att använda denna gudadryck till spolarvätska :( :rolleyes:

Testa att göra rubr likör så har ni något riktigt gott att dricka till jul :D

Mynta (mint) borde förbjudas i flytande form som tex Creme de Mente. Och det här blir väl något liknande... :mad:
Det trodde jag också ända fram tills det var dags att provsmaka - smaken blir något helt annat och av myntan märker man inte mycket :)

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-12-03, 14:01
Mynta (mint) borde förbjudas i flytande form som tex Creme de Mente. Och det här blir väl något liknande... :mad:

Jag är dock barnsligt förtjust i tex "After Eight" och annan choklad med Mint. Ack barndomens Mintkakor för 25 öre...... snyft_drop Inslagna i folie med något blått tryck på... Det var tider det...

Men Mint ska ätas, helst med mörk choklad, INTE drickas... Ang_elx :D Nu är ju mint och mynta inte riktigt samma sak. Det vi i Sverige vanligen kallar mint är pepparmyntsolja. Pepparmynta är samma släkte som den mynta som används färsk i Grekland, men smaken på bladen och på oljan är inte densamma. I After Eight och liknande är det pepparmyntsolja som används och det används ofta även till likörer. Enligt systembolagets hemsida har Crème de Menthe en tydlig smak av pepparmynta.

Färska myntablad som man äter i Grekland smakar ju inte pepparmyntsolja. Om tsipouro som smaksätts med färska myntablad får samma mintsmak som pepparmyntslikör vet jag inte, men jag gissar att det inte är så.
Och eftersom Zanet säger att "smaken blir något helt annat" så gissar jag att jag gissar rätt :)

Det finns ju flera olika arter i myntasläktet, närmare bestämt 25 enligt Den virtuella floran (http://linnaeus.nrm.se/flora/di/lamia/menth/welcome.html). Vet någon här vilken/vilka myntor det är man brukar få smaka på i Grekland? Jag tror att jag har träffat på åtminstone två olika, senast på Skiathos tror jag att det kan ha varit gråmynta, men det är en ren gissning.
Någon som har koll på detta?