handdator

Visa fullständig version : Agii Apostoli eller Nea Chora?


Tea
2006-11-20, 13:49
Jag, min sambo och vår till sommaren ettåriga dotter tänkte åka till Kreta i juni och kan inte bestämma oss för om vi ska välja Agii Apostoli eller Nea Chora. Vi vill gärna bo nära Chania och därför verkar båda vara bra val. Är det någon som har några generella tips att ge? Vilken av platserna är trevligast/mest barnvänlig? Vi är definitivt mer ute efter sol och bad än fart och fläkt...

Tar tacksamt emot alla tips!

Tea

Argyris
2006-11-20, 14:28
Hej,

Jag kan rekomendera Agii Apostoli (Chrissi Akti) mer än Nea Chora.
I Agii Apostoli har du härliga små badbukter med bra sand & vatten. Dessa är mycket lämpliga för barn. Det finns 3-4 vikar in så du hittar alltid en bukt som ligger i lä och som INTE ha vattenströmmar.

Tavernorna är ok, men inte mer!
Det finns supermarket & bankomat i Agii Apostoli.
Jag har kompissar som har bott på Golden Sands (Fritids), trevlig bemötande.

Du har även 2 riktiga (året runt) supermarket inom gångavstånd från alla hotell.

Det tar mindre än 10 min till hamnen i Chania (med taxi)

/Nico

Sofie.K
2006-11-21, 09:13
Var i Agii Apost i höstas och där fanns (ja iaf när vi var där majoriteten av barnfamiljer) *tipsar* :) Var bara ute efter att slappa så detta passade behoven för denna gång utmärkt.

LN
2006-11-21, 10:05
Ni kan ju fortsätta en bit mot Platanias så har ni ju betydligt större valmöjligheter. Kato Stalosstranden anser vi är den bästa vid Chaniakusten.LN

wilda
2006-11-21, 11:50
Vill ni ha nära Chania, och charmigare omgivning så är nog Agii Apostoli/Chrissi Akti bättre än mot Kato Stalos och Platanias.

Triton eller Stellina Village är fina hotell vid havet, och gångavstånd in till Chania och Nea Chora.

Nea Chora är trevligt, med folkliv och goda taverner, men stranden är inte så fin, och vill ni hellre ha sol och bad så tycker jag inte det är nåt alternativ alls att bo där.

Argyris
2006-11-21, 12:07
Hej,

jag äger ju ett hus i Stalos men tycker ändå att Agii Apostoli är helt klart bäst när det gäller stranden för barn.

Problem me Stalos, Ag Marina & Platanias är att det finns mycket starka underströmmar. Man varnar för dessa med röd flag, men det finns ganska många som tror att det ej är ett problem att bada ändå. I år 2006 har minst 10 personer drunknad där, oftast personer i 40-50 års ålder som har varit berusat och som trotsat flaggan.

DETTA slipper ni i Agii Apostolo och Nea Chora. Kan vara skönt att veta att man kan leka i vattnet med babisen / barnet utan att kolla om det är strömt eller inte.

/Nico

Tea
2006-11-26, 11:53
Tusen tack för alla snabba och informativa svar! Jag har blivit allt mer övertygad om att Agii Apostoli kommer att passa oss perfekt denna gång. Längtar till sommaren! :)