handdator

Visa fullständig version : Golf i Grekland


Argyris
2006-11-20, 09:10
Hej,

är det någon som har erfarenhet av att spela golf i Grekland? Om ja, vilka klubbar?

Är det någon som vet om det kommer att byggas (eller just nu byggs) nya Golfplatser? om ja, var?

/Nico

Agda
2006-11-20, 17:55
Det byggs en 18-hålsbana utanför Pilos på Peloponnessos men när den skall vara färdig vet jag inte. Hotellen i anslutning till banan skall stå färdiga våren 2008.
Agda

Jayo
2006-11-20, 21:00
Det finns bara en handfull golfbanor i Grekland; en finns i Aten vid den gamla internationella flygplatsen, en på Korfu, en på Kreta och en, vilken lär vara den bästa, i anslutning till vingården Karas i norra Grekland och kanske ett par till. Projektet på Peloponesos lär vara försenat, även om all mark ägs av en familj. Det fanns en gång i tiden en niohålsbana på Skiathos, men den "växte igen". Det finns krafter nu som försöker återuppliva den banan, men vi får väl se hur det går.

I Kroatien byggs nu ungefär 40 nya golfbanor och nästan lika många projekteras i Bulgarien. Jag önskar att Grekland kunde förstå vilken turistpotential det ligger i golfen. Det finns motstånd i Grekland mot golfbanor, främst då beroende på en rädsla att banorna kommer att sluka alltför mycket vatten. Men om Grekland vill ha golfturismen och dom pengar som följer med den måste man öka sina aktiviteter på detta område. Men om vi inte får fler golfbanor så finns ju stränderna kvar!

Admirala
2006-11-24, 18:15
Det finns motstånd i Grekland mot golfbanor, främst då beroende på en rädsla att banorna kommer att sluka alltför mycket vatten. Men om Grekland vill ha golfturismen och dom pengar som följer med den måste man öka sina aktiviteter på detta område.

Beklager at jeg sporer ut, men jeg kan ikke dy meg. Senest i dagens Kathimerini sto det at bare de siste 30 årene har det vært 20 prosent mindre regn i middelhavsregionen, og det forventes å reduseres med samme fart de neste 50. Dette vil få enormt store følger for Hellas - inkludert turismen.
(Klikk på lenken om du vil vite mer:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100009_24/11/2006_76969 )

World Wildlife Fund sier at en golfbane bruker like mye vann som en by med 12.000 mennesker. Med lite - og stadig mindre - regn, hvor skal vannet til golfbanene hentes fra? Og hva går det ut over?

Eva L
2006-11-24, 21:44
Människorna, djuren och naturen är förlorarna. Sanslöst att bygga golfbanor i områden som lider brist på vatten.

Eva

xenos
2006-11-25, 07:33
Dessutom sanslöst att utöka golf-"kulturen" i ett land med så gedigen kultur och lite slättland.
Jag föreslår att vi bidrar till annan turism o.s.f. golfturism.

Lefteris
med vackra och vettiga fördomar

magnus u
2006-12-05, 22:29
hej !jag har spelat 2 banor i grekland. den i aten- glyfada (gamla flygplatsen) och den på korfu.av dessa 2 föredrar jag korfu. man kan hyra rum i anslutning till golfbanan. i Vatos kostar c;a 35 € natten o lika mkt i greenfee. men man kan komma överens med pron på banan Jonathan , engelsman om ngt paketpris. telefonnummer finns på nätet . www.golfincorfu.com tror jag att adressen var, tel. +302661094220 är dock telefonnumret direkt till receptionen. Du är dessutom ngn kilometer från Hermones . på västkusten med utmärkta vanliga badmöjligheter.nära till bergsbyar o 20 min med bil till centrala korfu om det är så att du vill ha bruset från trafiken eller sorlet från restaurangerna.du kan gå in på Google maps o faktiskt se banan. Leta reda på Hermones eller Vatos på korfus västsida mittemot o lite norr om korfutown, eller kerkyra som den heter.så får du en uppfattning om läget. detta lite om golf på korfu hälsningar magnus

Tom
2006-12-05, 23:27
Hej! Bravo Lefteris.klapp_klap

Mig veterligen finns det gott om golfbanor på dom stora turistorterna. Och då menar jag bangolf , som ej behöver bevattnas . Arton hål är det oftast. Det går väl ut på samma sak som med långgolfen, så lite slag som möjligt ?:confused:


I ett land som Grekland är det förståeligt att golfen (långgolf)ej är prioriterad.

Finns inte förutsättningarna så är det ju meningslöst att bara tänka tanken. Tänk att bevattna en Grekisk golfbana....mycket vatten blir det !

Sen tror jag att Herr el. Fru Grek inte är särdeles intresserad av denna fritidssysselsättning.:cool:

Taverna & Cafesittning är nog för dom intressantare umgängesform !klapp_klap

/Tom (helt utan golf-fördomar)

Argyris
2006-12-06, 16:39
Tack Tom, såg även ditt privata meddelande.

/Nico

lemon
2006-12-06, 19:45
Spelade för femton år sedan på golfbanan strax söder om Faliraki (om jag minns rätt) på Rhodos,
Det mest bestående intrycket var att det varmt, torrt och att vi var ensamma på banan. Inte lätt att hålla gräset grönt där...
Verkar som om Cypern satsar hårt på golfen. Dock hoppas jag att Grekland väljer en annan väg rent generellt än den cypriotiska, som verkar vara exploatering kompletterat med en dos lyxturism.
/lemon

Peter
2006-12-07, 14:19
Är det någon som vet om det kommer att byggas (eller just nu byggs) nya Golfplatser? om ja, var?
/Nico

För ett tag sedan läste jag i Athens News att man skulle, eller höll på att bygga två nya banor. En på Peleponesos och en uppe vid Thesaloniki, har jag för mig. Jag kommer inte ihåg när de skulle vara färdiga, men det tar ju ett tag att bygga en golfbana. Motivet att bygga var att efterfrågan på golfmöjligheter har ökat från turisterna.

Peter