handdator

Visa fullständig version : Vill veta mer om Platanias


Tigerflickan
2006-11-15, 22:39
Kommer att åka till Platanias i maj-07 med min kära samboklapp_klap:)_B-anana Bokat och klart. Skulle gärna vilja ha mer information från er som har varit där på plats. Det finns ju massor att läsa på nätet men jag söker mer personlig information från er som känner till det! Vi ska bo på Hotell Minoa Palace (japp, riktig lyx ska vi unna oss för en gång skull på semestern:p) Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil.

Tigerflickan
2006-11-25, 20:32
Ingen?

Lopez
2006-11-25, 20:58
Hallå.
Ni får säkert en jättetrevlig resa.
Platanias är enligt mitt förmenande den bästa orten längs
Chaniakusten, även om det är väldigt mycket turister (men det
visste man väl om från början). Maj är dock en perfekt månad att
åka dit........
Finns hur mycket restuaranger och tavernot som helst, men kan
rekjommendera en som heter Ariadne Beach. Ligger ca. 5-600
meter västerut från torget direkt nere vid stranden. Ser lite
mörkt ut om man går ner på kvällen men ingen fara. Jättemysigt
ställe vid bästa delen av stranden, och här tillbringar man gärna
både eftermiddagar och kvällar i lugn och ro......
När det gäller utflykter så bör ni uppleva Samaria.......En natur-
upplevelse som går utanpå allt annat.
Annars brukar de flesta researrangörer ha en utflykt som brukar
heta typ "Kreta på tvären", där man besöker den finaste sidan
på ön dvs. sydsidan. En härlig bussresa över bergen och oftast
ett bad- och lunchstopp vid Fragocastello. Jättemysigt.........

Tigerflickan
2006-11-25, 21:22
Tack för svaret, jo mycket turister är det men det stör inte mig så mycket. Låter bra med många restauranger att välja på, tycker om att testa olika, ska anteckna den du nämde! Får kolla in vad researrangörerna har för utflykter också när det närmar sig!

Lopez
2006-11-25, 21:35
Ja, ni får ha det så trevligt.

Dock tycker jag ni kan hoppa över utflykt till Elafonissi
(vilket många rekommenderar). Ganska trist även om det
är en fin strand (men en strand är en strand som är en strand).
Satsa hellre på bergen och Chania stad. Finns en saluhall i staden
som är helt suverän. Ät gärna lunch där.............
Ni tar er lätt till Chania med lokalbussen, men ät INTE nere i hamnen.
Mycket turistfällor. Finns massor av bra tavernor uppe i gränderna,
sen kan ni gå ner i hamnen och ta fika med avec......

Tigerflickan
2006-11-26, 12:03
Tack för svaret. Okej, jo till Chania hade vi nog tänkt och ta oss i vilket fall. Så upp i gränderna är det som gäller alltså.:)

plingen
2006-11-26, 13:10
Hej! Vi var i Platanias i början av september i år. Vi trivdes väldans bra. Vi bodde på Caldera Bay som låg precis nere vid havet. Lunch åt vi Nisos bar som låg granne med hotellet. Bra mat till bra pris. På kvällarna valde vi olika restauranger men vi hittade två favoriter. Platanos mittemot torget i Platanias och Kantari som ligger på vägen mot Gerani höger sida. Vi hyrde bil en dag o åkte till Falasarna och även till Elafonissi. Väldigt vacker väg men man får inte lida av höjdskräck....

Hoppas att ni får en härlig resa! Vi längtar tillbaka men vi får nog vänta ett år det kostar ju lite pengar....

Hälsningar Tina

Lissi
2006-11-26, 16:12
Missa inte Symposio, en jättetrevlig restaurang en bit västerut från torget på höger sida....Alltid fullt så ibland får man vänta men det är det värt...Deras SAGANAKI är bara SÅÅÅÅ:p :p god!

Lissi - som gillar Platanias

LN
2006-11-26, 21:30
Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil

Tips på restauranger:
I Platanias följ huvudgatan västerut och ni kommer till Stamna restaurang på vänster sida. På höger ligger deras Pitabar. Vi var på Stamna första gången 99. Har sedan besökt stället 03, 05, 06 och för varje gång har dom byggt ut. Sist vi var där var det fullsatt (början av okt). Familjeägt, trevligt ställe med jättegod mat.
Öster om Platanias i Ag Marina ligger en svensk-grekisk rest som heter Nymfi, jättegod mat, kommer man vid "fel tid" får man vänta på platser, har man barn så har dom en fin lekplats (det enda negativa med stället är att det är ganska livligt med alla barn) LN

lemon
2006-11-27, 12:19
Vill dock slå ett slag för Elafonissi, som brukar röstas fram på kalimera som en av Greklands allra bästa stränder.

Ta lokalbuss och spara pengar i förhållande till resebolagens dagsutflykter.

Krigskyrkogården (som finns beskriven i en annan tråd här) är sevärd. Anthony Beevors bok "Slaget om Kreta" rekommenderas.
Trevlig resa

/lemon

Tigerflickan
2007-05-03, 13:22
Har ju redan fått massa bra tips i den här tråden men några till skadar ju aldrig , nu är det bara två veckor kvar!klapp_klap

KarinL
2007-05-03, 16:46
Hej!
Är bara så avundsjuk på er som får åka till Platanias i maj. Jag, gubben och en tonårstjej ska till Platanias i augusti. Härligt då med, men det är en kompromiss, jag vill hellre åka i maj. Har varit sju gånger där och om man ska välja något av allt som finns att göra så välj, Samariaravinen. En underbar men ganska jobbig utflykt i en härlig miljö.Chania kan man bara inte missa men aldrig skulle jag äta vid hamnen, usch usch. Inkastare som gärna drar och sliter i en. Kan de tre ord svenska så tror de att man äter hos dem. Det finns massor av mysiga ställen inne i Chania med helt underbara greker.
I Platanias ska man också undvika huvudgatan med all trafik, ge er iväg uppåt gamla Platanias, där finns massor av mysiga restauranger och med en bedårande utsikt.
Elafosnissi är fint men inte värt vad resebolagen tar för att åka dit, dyrt, dyrt. Det är en svindlande väg med hisnande utsikt, men kör man bil själv så var FÖRSIKTIG.
Gramvosa är en båt och badutflykt. Härlig om man vill slappa en dag.
Som sagt, Platanias är ett verkligt turisställe men man gör ju sin semester
själv och jag längtar alltid dit, det finns något för alla åldrar att göra.
ha en härlig semester!

Tigerflickan
2007-05-03, 20:14
Tack för svaret, har också hört man ska undvika hamnen i Chania. Ja nu börjar jag verkligen längta, det känns så nära! Och det är ju det också.

met
2007-05-03, 20:42
Hej på dig, jag kom hem från Platanias för några timmar sedan efter en underbar vecka. Jag bodde på hotellet Ariadne som du fått tips om som restuarang av någon annan här och jag kan bara instämma att det är hur mysigt som helst, trevlig personal och mycket god mat och att man sen sitter precis intill stranden och hör vågbruset gör det inte sämre.
Vi hyrde mopeder en dag och körde en jätte mysigt runda och var blandannat i Tharisso (eller hur det stavas) inte så mycket att göra där uppe men mysiga matställen och lungt och skönt men vägen dit är fantasktiskt vacker. Jag fick tipset här och är så glad att vi åkte dit.

Ett ställe som jag inte rekommenderar är restaurang Mylos en bit bortanför torget från ert håll, maten var hyfsad och stället fint men jag tycker inte att persoalnen var särslikt trevlig, ett fint ställe men så himla opersonligt då de knappt hälsar. Jag gillar mer när de är lite småtrevliga och pratar och skämtar. Stelt.
Favoritstället alla kategorier var ett ställe strax innan Mylos, en enkel taverna precis innan ett "lekcentra" där har de olika rätter men inget vi åt någon annanstans varså välsmakande som där -trots det lite halvtrista läget så var vi där vid flera tillfällen o allt var gudomligt gott. En champinjonsoppa som var gudomlig, tzatsikin perfekt, gyros pita och saganaki chees, auberginröra...allt vi åt smakade underbart. Det mesta vi åt annars var ganska så intetsägande på andra sätllen. Lägg gärna en måltid där.

Jag gillar ju Retymnon också så vi var där en dag och tog bussen dit. Några av oss var och red på stranden.

Det finns massor och en vecka är bara för kort tid. Vädret var toppen och det känns lite trist att sitta hemma igen. Ha en underbar resa. Åkte förbi ert hotell, det såg fint ut.

Tigerflickan
2007-05-04, 12:13
Hej Met tack för tipsen. Hoppas vår vecka blir lika bra som din! Det var ju bra att vårt hotell såg fint ut! Ska försöka hitta den tavernan då, jag och sambon älskar bra mat.

Lissi
2007-05-04, 12:54
ÄVEN om den ligger på huvudgatan, th från det lilla taxitorget räknat,(åt "Malemehållet" alltså) och ÄVEN om där är många "turister" så blev SYMPOSIO vår favorit både 2002 och 2003 då vi var i Platanias...
Underbart god mat, fantastisk saganaki och urtrevlig personal, samt bra priser...Vi var inte alls förvånade att det ofta var kö..Stora grekiska familjemiddagar serverades också så man fick ofta vänta lite på plats, men det var det absolut värt! Är ägarna och kocken de samma så är det värt ett besök....

..tycker Lissi


..som nu ser att tråden är gammal och att jag redan tipsat om denna restaurang!:D

eand
2007-05-04, 13:59
Hallå.
När det gäller utflykter så bör ni uppleva Samaria.......En natur-
upplevelse som går utanpå allt annat.

Jag har precis kommit hem från Kreta och jag kan rekommendera Imbros-ravinen. Den är en underbar naturupplevelse och endast hälften så lång som Samaria, dvs. 8 km. Vi tyckte det räckte!! Det tog ca. 2,5 timmar att gå igenom själva ravinen i stenig terräng, så det är inte heller någon barnlek. Men den är absolut värd att se. Man går hela tiden och tycker att det är vansinnigt vackert!!!

Drakulla
2007-05-04, 19:21
[quote=KarinL;87601]

Gramvosa är en båt och badutflykt. Härlig om man vill slappa en dag.
quote]

Jag undrar lite om båtutflykten. Varifrån går den? Hur länge är man ute? Pris? Finns det toaletter ombord på utflyktsbåtar eller är båtarna pyttesmå?

Vad finns det för andra båtutflykter på Chaniakusten?

/Drakulla

Kikh
2007-05-04, 19:36
Snabbaste vägen till Gramvoussa är att åka båten från Kolimbari. Dit kommer man billigast med lokalbussen och köper biljett på båten eller så köper man en arrangerad tur med Blå eller Vita tågen från Agia Marina/Platanias. Tågens kontor ligger strax ovanför hotell Thalassa mot Platanias till:) Balos/Gramvoussa är en heldagsutflykt med stora båtar som har både servering och toaletter. Ibland måste man åka plastbåt in till viken, vi fick dessutom kliva på plastbåten ute i vattnet vilket ledde till en del blöta skratt och ett blåmärke i rumpan. Stranden/lagunen Balos är rejält långgrund och det finns bara en, eller ingen, kantin. På ön Gramvoussa finns ett litet matsälle som har öppet beroende på turism och säsong. Mat och dryck medtages eller köpes alltså på båten.

Det finns en sägen om Gramvoussa som säger att Minoer som landsteg där hittade en tunnel i berget som ledde till Sverige. Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, men Gramvoussa är en mycket speciell liten ö med ett fort på toppen och rena vilda västernmiljön i övrigt.

Helt beroende på väder och vind kan turerna vara olika långa.

Från hamnen i Chania går flera olika båtturer, runt ex ön Thodorou utanför Agia Marina med glasbottnad båt och badstopp eller var helst de kommit på att turisterna vill i år:D Reklam för båtturer och utflykter brukar finnas i hotellreceptionen annars är det bara att fråga sig fram. I hamnen står båtarna på rad med flera avgångar per dag.

Kickie, som varmt rekommenderar Gramvoussa framför Elafonissi

bettis
2007-05-05, 14:25
Hejsan, har precis kommit hem från agia marina som ligger på gångavstånd från platanias. Säsongen har precis börjat så det hände inte så mkt. Grekerna är dock otroligt gästvänliga och om ni vill ha en riktig restaurang upplevelse så rekommenderar jag starkt zepos som ligger i chania stad vid old harbour. Där går dom runt och tjoar och tjimmar med gästerna och det bjuds på en massa raki som är deras svar på snaps. Vi tog taxi från agia marina och det kostade ca 10-12 euro per väg. Guldet är dyrt men däremot är lädervarorna billiga. Trevlig resa!

platanias06
2007-05-07, 09:05
Hej!

Personligen är Maj månad för kall för mig i Platanias! I alla fall kvällarna/nätterna... Bodde där förra året ( mitt 13:e besök på "min" ö ! ) och april fram till början av juni var ovanligt kylig, men ni kanske har tur! :rolleyes:

Vad jag kan rekommendera är att skippa de utflykter som charter bolagen anordnar, hyr en bil ( helst jeep! ) och kör längs med hela nordvästra kusten, från Platanias, västerut till Gerani, Maleme, Kolymbari, sen vidare söderut mot Falassarna och Elafonissi! Stränder jag anser vara ett måste att besöka om man åker till Kreta! Knossos är ju oxå något de flesta vill besöka, men redan 2001 när jag var där var det väldigt begränsat, pga. alla turister som sliter ner området. Dock vet jag inte hur det ser ut nu.

Önskar Er en fantastisk semester!!! Ni kommer inte att bli besvikna! Ta gärna en drink på Filoxenia, går ni västerut i Platanias, ligger detta på höger sida direkt efter torget! Mysigt och supertrevligt på kvällarna!!! klapp_klap

Såg nu att ni inte kan hyra bil...... Det var trist. Moppe då??? :rolleyes:


Kommer att åka till Platanias i maj-07 med min kära samboklapp_klap:)_B-anana Bokat och klart. Skulle gärna vilja ha mer information från er som har varit där på plats. Det finns ju massor att läsa på nätet men jag söker mer personlig information från er som känner till det! Vi ska bo på Hotell Minoa Palace (japp, riktig lyx ska vi unna oss för en gång skull på semestern:p) Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil.[/quote]

Tigerflickan
2007-05-07, 09:24
Tack för alla svar!klapp_klap Ni som har varit där nu vad har ni haft för väder? Själv tycker jag det känns skönt att åka i maj och inte mitt i den värsta högsäsongen. Vi kommer att få en härlig resa, det är jag helt övertygad om och nu har jag ju dessutom massor av bra tips som kommer att förgylla resan ännu mer. _B-anana

met
2007-05-07, 22:26
jag kom hem i tordags (3maj) och vi hade räknat med ganska kyligt väder och de första två dagaran hade ganska kalla vindar men i lä var det skönt sen blev det varmare och mer vindstilla för varje dag. Det var 23 -24 grader och en dag när vi var inne i Chania visade det 32 grader men det måste varit i värsta solen. Kvällarna var kyliga ca 16 grader så det var att klä på sig men då fick man ju tänka på att det var dagstemperaturen hemma så... Vi hade regn och mulet en dag och resten strålande sol. Många badade i havet och det var inte bara snabbdopp utan de låg i länge, vet inte hur varmt det var men det var alldeles för kallt för mig som vill ha 25 :) grader.
På dagarna var det shorts, linne och bikini väder men jacka och långbyxor på kvällen men som sagt det blev varmare och varmare för varje dag så ni får det nog helt lagom och inte allt för hett.

Tigerflickan
2007-05-16, 12:13
Hej nu åker vi imorgon, ska skriva ut tråden nu och ta med mig på resan. Tack till alla som har bidragit med tips!

Athanasia
2007-05-16, 12:39
Ha en trevlig resa!!bye_byebye_bye

Tigerflickan
2007-05-16, 12:41
Ha en trevlig resa!!bye_byebye_bye

Tack tack, är säker på att det blir jättebra!

Tigerflickan
2007-05-25, 14:09
Sådär då var man hemma igen. Har haft en underbar semester! Gick både till Stamna och Symposium och blev jättenöjda. Just nu är jag för trött för att skriva något längre. Planet var tre timmar försenat nästan, istället för att landa på Landvetter 00.45 så landade vi ca 03.30 (svenska tider) . Chanias flygplats är inte den roligaste att vänta på dessutom massor med folk p.g.a flera försenade avgångar. Men tack för alla tips, det gav oss guldkant på vår semester. Återkommer.

Skilla
2007-05-25, 22:31
Ja, ni får ha det så trevligt.

Dock tycker jag ni kan hoppa över utflykt till Elafonissi
(vilket många rekommenderar). Ganska trist även om det
är en fin strand (men en strand är en strand som är en strand).
Satsa hellre på bergen och Chania stad. Finns en saluhall i staden
som är helt suverän. Ät gärna lunch där.............
Ni tar er lätt till Chania med lokalbussen, men ät INTE nere i hamnen.
Mycket turistfällor. Finns massor av bra tavernor uppe i gränderna,
sen kan ni gå ner i hamnen och ta fika med avec......

Schyssta tips! Det är sånt man vill veta. Tack
/Skilla

Lissi
2007-05-26, 09:49
..och min dotter med familj var JÄTTENÖJDA att de gjorde utflykten till Elafonnissi..De var där nu i veckan som gick..Vacker resa, och fantastiksk snorkling i det nästan rosaskimrandenklara vattnet...
Jag har varit där och tyckte det var fint också men man åker bara dit en gång... Imbrosravinen gillade de också jättemycket!

Men man tycker ju så olika så det är ju nästan svårt att tipsa....Sist vi var i Platanias så åkte vi till Falassarna....

Lissi

Maria&Peter
2007-05-26, 09:58
Kommer att åka till Platanias i maj-07 med min kära samboklapp_klap:)_B-anana Bokat och klart. Skulle gärna vilja ha mer information från er som har varit där på plats. Det finns ju massor att läsa på nätet men jag söker mer personlig information från er som känner till det! Vi ska bo på Hotell Minoa Palace (japp, riktig lyx ska vi unna oss för en gång skull på semestern:p) Så allt som är värt att veta om restauranger, utflykter etc. Vi vill ta det ganska lugnt, besöka vackra platser, bada och sola och äta god mat. Vi har ej möjlighet att hyra bil.
I Agia Marina på gångavstånd, gå upp i gamla delen, finns små restauranger i var o varannan gränd, dit grekerna går brukar det vara bra har jag hört:)
Om man kommer nere från huvudgatan som går genom Agia Marina o går upp på huvudgatan i gamla delen o går ända upp till kurvan ligger där en bra restaurang på vänster sida som har god grillad fisk mm o trevlig personal.
"Farfar" sköter grillen.
Vill ni mysa kanske ni inte ska besöka de resaurangerna som har lekplats, bra för barnfamiljer men kanske inte mysigt för kärlekspar:)