handdator

Visa fullständig version : Bostadsrätt eller Annat ägande?


Roberto
2006-11-15, 11:48
Hej alla ni!

Har besökt forumet lite då och då för att kolla om någon tråd ang. mina egna frågaor sklle dyka upp, så nu startar jag en själv, eller, rättare sagt, jag har lite frågor till er ang. att köpa bostadsrätt i Grekland.

Nu är det ju som så att barnen börjar bli stora, och jag känner att jag vill flytta närmre min far, som idag bor nära Thessaloniki, på den Makedonska sidan.
Tyvärr har jag inte den kontakten idag med honom så jag kan överlåta dessa frågorna på honom så jag förlitar mig på att ni här kan hjälpa mig.
Jag kommer åka ner till honom i sommar (-07) och se om det finns möjligheter för honom att hjälpa mig. Men jag tänkte börja lite här.
Har inget intresse i att äga hus, har varit husägare och idag hyr jag radhus, passar mig fint, inga stora ingrepp och lagom trädgård.
Jag är intresserad i lägenhet och inte hus/villa.
2:a eller 3:a, lagom stor, inte nödvändigtvis pool och strand, gärna lite utanför turist ställen.
Tanken är att under 5-10 år ha någonstans att åka till, för mig och barnen ev. flickvännen. Under denna tid sköta finansiering och annat som vanligt.
Och när det börjar kännas efter "suget", ja då flyttar jag ner.
Har bra ekonomi och letar även råd om lån som kan tas här hemma och information. Jag har hört att det ev. kan bli aktuellt för icke greker att ta lån i grekland inom kort, ?

Letar lite information från er som rör bostadsrätt/lägenhet.
Vad vet ni? vad tycker ni?
Det är inte nödvändigtvis på Kreta jag vill ha lägenhet utan det kan ligga var som helst även på fastlandet, inte bara öarna. Men jag har släktingar på Kreta som man kanske kunde ta upp kontakten med i framtiden, dessutom har vi redan träffats och det var bara positiva erfarenheter, men vill inte involvera dom eftersom det känns lite svagt att med så tunn bekantskap låta dom vara involverade, kanske senare i framtiden.
Har ni tips om mäklare här hemma i sverige? i Grekland?
Erfarenheter och fallgropar, men gärna bra respons såklart.

Tack på förhand

Roberto

Argyris
2006-11-15, 16:40
Hej,

jag har ganska mycket erfarenhet av Kreta, så alla mina svar rör Kreta.

Idag kan man utan problem låna pengar till köp av lägenhet/ radhus eller hus i Grekland (Kreta). Man kan, om man har fast inkomst i Sverige låna till ca 60-70% av priset av objektet man köper. T.ex. Pireus Bank, Alpha Bank på Kreta.
Det finns många lägenheter att köpa i all olika prisprisklasser.
Det som man kanske skall tänka på: Skall det vara året runt standard? Skall det vara pool eller inte...
Har du varit på Kreta? Om ja, var? Vilket område intresserar dig mest?

/Nico

Roberto
2006-11-16, 01:25
Hejsan!

Tack för ett snabbt svar.
Jodå, jag har varit på kreta, Platanias gillar jag bäst.
Har även varit i Chania stad men dock bara ett par dagar.
Området jag är intresserad bör inte vara så nära turistplatser.
Pool är inte nödvändigt heller.
Året runt standard ja, förrutom värme, vad räknas mer in i "standard"?
Eftersom jag snickrar själv (bygg) så kommer jag säkert att fixa mycket själv, så det gör inget om det är "renoveringsobjekt".
El, vatten och VVS bör gärna funka, likaså telefon men inte nödvändigt då jag i början änvänder mig av mobil.
Jodå, har fast ekonomi här hemma.

Har du lite uppgifter ang. prisklasser?
Kanske länkar till mäklare och gärna lite bilder på objekt till salu?
Vore jättebra isåfall.

tack på förhand- igen =)
Roberto

Frappe
2006-11-16, 11:15
Du refererar till bostadsrätt, den formen som vi har i Sverige finns inte i Grekland. Man köper sitt hus eller sin lägenhet och så klart vid lägenhets köp finns det nån form av gemensama kostnader som delas, tex olja, städning etc men värt att komma ihåg att samma form som i Sverigefinns inte.
För att köpa något bör du ta kontakt med advokat. Priser är svårt att ange beror på VAR i Grekland, storstad, liten by,?
SKa man bygga själv kan vara värt att veta att just nu ligger som förslag att från nästa år skall man höja priset på bygglov. I dag betalar man ca € 3500 för endast bygglov ( Attika området) förslaget är att det ska kosta € 9500 __D :mad:
Leta runt på nätet och kan du läsa grekiska har du annonser på de flesta Grekiska tidningar som även går att läsa på nätet. Just under tidningen Kathimerini finns en flik som heter Real Eastate där har du mycket info.

Lycka till Camilla

Argyris
2006-11-16, 11:24
Hej,

helt rätt, jag glömde att nämna att det inte finns bostadsrätt.

Den kostnaden som man ha när det gäller köp av fastighet är ca 9-11% av köpeskilling (på kreta) då är advokat, skatt etc inräknat.

Hos nästan alla lägenheter / hus kan man skaffa sig fastighetsskötsel. kostar oftas (på Kreta) i storleksordning €1 / m2 och måndad. DVS 100 m2 boende kostar €1200/år. men detta kan variera beroende på hur ofta man vill ha saker och ting gjorda.

På Kreta FÅ man inte köpa hus utan advokat (olika advokater från båda parter är att rekommendera)

När det gäller bygglov så är det en viss % på värdet av huset, oftas ligger värdet på 20-30% av den faktiska kostnaden.

Jag är säker att du komme hitta vad du letar efter.

/Nico

Agapi
2006-11-16, 19:10
Finns mycket fint här på fastlandet. Ipiros! :) Vill du bo nära hav? Berg? Storstad? By?

Katerina

Argyris
2006-11-16, 22:07
Agapi,

även jag kan tänka mig att hitta något max 1½ tim från Aten, nära havet..

/Nico