handdator

Visa fullständig version : Planering för en Kalimera träff...


Lisbeth K
2006-11-13, 22:35
:D :o Blev såååååå himla sugen på att fortsätta med träffarna, nu efter ett fång av lyckade träffar (Karpathos i september & Västerhaninge nu i helgen)
Kastar jag redan nu ut..............
VÄLKOMNA HEM TILL VÅR TRÄDGÅRD I JUNI 2007:cool: (det lutar mot den 9:onde)
Förhoppningsvis är vädret skööönt (annars blir det tält) Och självklart önskar vi en goood knytis "anda" för denna trädgårdsfest!

bye_bye 3XL.Krogh

ciakoohler
2006-11-14, 07:24
Bra med god framförhållning.Då kan ju långväga gäster hitta billiga biljetter t Sth,även om det är lite väl tidigt än.Kommer gärna !!!!!!! Cia

Eva L
2006-11-14, 07:48
Är inte alla i Grekland då? ;) Brukar möta massor av kalimeror där vid den tidpunkten.:)

Eva

ciakoohler
2006-11-14, 08:21
Finns nog tillräckligt med folk hemma för att räcka till en fest.Jag vet åtminstone två från Sth som inte är i Grekland då.

Bossew
2006-11-14, 08:49
:D :oVÄLKOMNA HEM TILL VÅR TRÄDGÅRD I JUNI 2007:cool: [SIZE=2](det lutar mot den 9:onde)

Trevligt att ha fler fester att se fram mot :) Räkna med mej

Är inte alla i Grekland då? ;)

Blir första gången sedan 2002 som jag tillbringar junidagar på annat ställe än Grekland :)


bosse

Gita
2006-11-14, 09:41
Jag kommer gärna!

Gita bye_bye

Elisabet
2006-11-14, 09:45
Just den helgen är det förmodligen examen/studenten för många och då brukar det vara få som inte är upptagna med sådant.

Fast det skulle vara väldigt roligt att vara med på en fest igen och trevligt att få träffa "gamla bekanta och nya kalimeror".

Ivi
2006-11-14, 18:18
Har skolavslutning dagen INNAN, så det är nästan säkert att vi kommer :D
Men det kunde du väl räkna ut hur som helst, eller hur Lisbeth? ;)

Ivi

Elisabet
2006-11-14, 18:39
Har skolavslutning dagen INNANJo, det förståss, men åka till Sth för en dag... *rynkar på näsan*

Lisbeth K
2006-11-14, 18:40
Har skolavslutning dagen INNAN, så det är nästan säkert att vi kommer :D
Men det kunde du väl räkna ut hur som helst, eller hur Lisbeth? ;)

Ivi
:D Jo visst är det några som jag "räknar" med!
Det kan ju tyvärr aldrig bli så att det passar alla, men vi bjuder in er som kan & vill så hoppas vi att vi tillsammans kan få ihop en trevlig och lagom tokig festflabb_flab Det brukar inte vara sååååååå svårt:rolleyes: Sen vet ju vi vad som väntar oss :p Santorini-Naxos-Paros:cool:

Lisbeth K
2007-04-18, 20:09
:) Ja...........nu rullar det på, jag vet att Ivi & Lasse kommer i maj (troligen inte i Juni) och andra...ja?!?!
Om det inte blir fler än vad det ser ut att bli "idag" så tror jag att vi skjuter fram det lite i tiden kanske det blir bra i Augusti????
Vad sägs??
För en träff här i Fiskmåsarnas stad skulle väl smaka:confused: :confused: : )

Gita
2007-04-19, 14:24
Lisbeth, att fler inte har anmält sig kan kanske bero på att tråden varit "i träda" så länge. Två kalimeraner som jag har kommunicerat med hade ingen aning om denna tråd...

ciakoohler
2007-04-19, 16:36
O jag har redan beställt tågbiljett.Pris Bjuv -Sth 190 kr och jag har ju som de flesta vet närmare släkt att besöka.så ingen skada skedd.Men blir det fest så blir det.

Frappe
2007-04-19, 23:32
Inget mig emot om en träff den 9:e..:)

Camilla

Gita
2007-04-20, 09:24
Och Karinafp har tänkt att komma, bara hon nu hittar denna tråd ;) ...

Karin - har du vaknat? bye_bye

Bossew
2007-04-22, 03:47
Jag har bokat hemresa från Grekland för att hinna. Vore trist med en vanlig ledig helg hemma;)

busse

Athanasia
2007-04-22, 07:38
Vi är på Kreta då...men Ni får det nog trevligt utan oss...;)

Lisbeth K
2007-04-22, 10:30
Jaha ....det här wser ju roligare ut!flabb_flab
Vi planerar att "köra" en träff i trädgården, nu blir det lite logostik då....
Maila gärna till mig vad ni kan ta med er i matväg så lägger jag ut på Kalimera hur/vad som finns på bordet!
Tid blir väl lagom siså där runt 18:30 kanke....Och Cia behöver du sovplats så har vi ett matrumbye_bye
Det här känns jättekul!
Själv klart Bosse blir det ingen "vanlig"helg!!

karinafp
2007-04-22, 12:33
Karin - har du vaknat? bye_bye

Jodå, nu är jag vaken.. flabb_flab Och visst kommer vi!!!! _B-anana_B-anana_B-anana

(Den 9 råkar vara P-Os födelsedag dessutom.....;))

Karin med familj

Hasse
2007-04-22, 12:39
9/6 kan vi inte komma, är upptagna med annan festlig aktivitet.



Hasse snyft_drop

Titti
2007-04-22, 20:29
Jag kommer! Tar gärna med mig Daniel också (min 11-årige reskamrat till Lesvos i maj). _B-anana

Om flera tar med barn, vore det bra med en tidigare starttid.

Jag lyckades riktigt bra med att baka grekiskt bröd nu i veckan, så det gör jag gärna igen! Kanske jag kan köpa med mig något från Lesvos att bidra med också. Varför inte ouzo?

Katharina
2007-04-22, 20:38
Planerar att komma.

Lisbeth K
2007-04-22, 20:48
Om flera tar med barn, vore det bra med en tidigare starttid.


Jätte roligt att du kommer Titti, vi kan inte starta tidigare för vi ska på barndop tidigare på eftermiddagen så................
Men ditt barnbarn är mer än hjärtligt välkommen!!!
Hoppas att det fungerar!
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam Lisbethbye_bye

Lisbeth K
2007-04-22, 20:49
Planerar att komma.
Ser mer o mer fram mot denna trädgårdsträff!
Jättekul alla ni som har vaknatflabb_flab _B-anana

Goliat
2007-04-23, 12:46
Jag kommer gärna om jag får och har möjlighet... _B-anana
Perfekt med Huddinge, då har man ju nära hem om det skulle bli sent...flabb_flab

Göran (som bor i Fullersta)

Lisbeth K
2007-04-24, 21:03
Välkommen ...Välkommen!
Bara roligt ju fler vi blir ...eller hur!?!?!
Det blir ju väldigt nära för dej, mer eller mindre promenad avståndflabb_flab
Vi får kordinera & planera via Kalimera & mailbye_bye

Goliat
2007-04-25, 10:50
Absolut! Det blir jätteskoj! Vid tidigare Kalimera-träffar har det gjorts upp listor på vem som tar med vad för att undvika att alla tar med samma typ av mat (så att man kan prova olika rätter).
Jag tänker närmast på Karin's fantastiska Kalimera-träffar. _B-anana
Är det tänkt så även denna gång eller tar var och en med den mat man själv önskar äta?

/Göran

Lisbeth K
2007-04-25, 16:29
Nog e´det tänkt som en "knytis", det (tycker vi) är himla roligt att få tillfälle att smaka på vad/hur andra kan få ihop !!??!!_B-anana
Så jag har tänkt mig typ samma konsept som det var hos KarinFP senast.........
Maila mig vad ni har tänkt att ta med så sammanställer jag det och "lägger ut det här på Kalimera, så blir nog allt toppen bra :D

Katharina
2007-04-25, 19:20
Ser mer o mer fram mot denna trädgårdsträff!
Jättekul alla ni som har vaknatflabb_flab _B-anana
Nu börjar man ju bli människa igen när solen och grönskan kommit. Ser fram emot att äta grekiskt i - förhoppningsvis - sommarvärme med mycket sol. flabb_flab Vi hörs och syns!

Lisbeth K
2007-05-15, 22:33
Så här lite i skuggan av den stora 10-års festen..............kanske lite dags att börja tänka på vem som tar med vad?!?!?!
Maila gärna mig på min hotmail och tala om vad du kan/vill ta med.
Och jag mailar vår adress till er som tänker kommabye_bye
Varmt välkomna alla glada!flabb_flab

Bossew
2007-05-16, 06:15
........kanske lite dags att börja tänka på vem som tar med vad?!?!?!

Tar med mej nyinköpt ouzo från Brettos :) Varför ändra ett vinnande koncept ;)

Sen kanske jag tar med mej något färskt då jag tillbringar dagen innan i Aten.:D

bosse

Lisbeth K
2007-05-16, 15:18
Tar med mej nyinköpt ouzo från Brettos :) Varför ändra ett vinnande koncept ;)

Sen kanske jag tar med mej något färskt då jag tillbringar dagen innan i Aten.:D

bosse
Spännande och kul!
Ja varför ändra på något som är toppen?!:D
Noterar och återkommerbye_bye

Lisbeth K
2007-05-21, 12:43
Så trampar vi närmre & närmre den 9:onde ....
Idag kan jag meddela att vi kommer att kunna starta Kalimera knytisen tidigare än vad jag skrev i från början: Alla är välkomna hem till oss från 17:00 lokal tid!
(+ - moms :D )
Och på menyn är det ganska tomt på maträtter, där emot finns det gott om dricka :eek:
Jag håller tummarna för att vi får vackert & varmt väder!bye_bye
Väntar med stor nyfikenhet på vad som kommer att stå på bordet, själv bidrar jag med Mousaka.....................:p

ciakoohler
2007-05-21, 12:48
Moussaka är ju jättegott o med lite greksallad (mitt bidrag)så blir det en hel måltid.Vi klarar oss alltid.Kommer tid kommer råd.:D

Lisbeth K
2007-05-21, 12:49
Moussaka är ju jättegott o med lite greksallad (mitt bidrag)så blir det en hel måltid.Vi klarar oss alltid.Kommer tid kommer råd.:D
Jo så är det säkert ..Tänkte bara väcka de som sover :p flabb_flab

ciakoohler
2007-05-21, 12:57
Konserverade vinbladsdolmar lär enl ryktet oxå va på gång.Jättegott

UlfWiman
2007-05-21, 14:15
Till Cia

Jag tycker de smakar plåtburk.

Uffe

Frappe
2007-05-21, 16:13
Till Cia

Jag tycker de smakar plåtburk.

Uffe

Närå med lite mer olivolja och citron blir det mumsigt! klapp_klap

Camilla

Elisabet
2007-05-21, 16:57
Närå med lite mer olivolja och citron blir det mumsigt! Jag tycker också de är jättegoda! Som hemgjorda! Plåt smakar de sannerligen inte, inte de jag har ätit i alla fall (Zanae).

Goliat
2007-05-21, 20:52
Jag har erfarenhet av att både laga Stifado och Baklava... Så något av det kan jag säkert bidra med..:)

Göran

ciakoohler
2007-05-21, 21:07
Jag har erfarenhet av att både laga Stifado och Baklava... Så något av det kan jag säkert bidra med..:)

Göran
Låter jättegott !!!!

Lisbeth K
2007-05-21, 22:02
Låter jättegott !!!!
Det artar sig............denna "knytis" kanske slutar som ett riktigt småländskt storkalas i "Emil stil"flabb_flab
Ser verkligen fram mot den 9:0nde!bye_bye bye_bye

karinafp
2007-05-22, 07:16
Kunde man kanske få en uppräkning av det som redan har erbjudits, så ser vi vad som eventuellt fattas? Skrikis och jag fixar det mesta...;)

Karin

Athanasia
2007-05-22, 07:33
Önskar Er en trevlig träff.

Lisbeth K
2007-05-22, 12:42
Kunde man kanske få en uppräkning av det som redan har erbjudits, så ser vi vad som eventuellt fattas? Skrikis och jag fixar det mesta...;)

Karin
Bra ide´ Karin, är på jobbet...har en kort rast så jag återkommer med hur många som kommer och vilka "bidrag" som kommit in hitills :D ikväll! flabb_flab
Välkomna ........._B-anana

Lisbeth K
2007-05-22, 12:43
Önskar Er en trevlig träff.
Tack! Om det blir bra foton och alla tycker att det är OK , så kan vi lägga ut några kanske på Kalimera senare;)

Gita
2007-05-28, 10:23
Lisbeth, har du sammanställt någon lista på mat?

Lisbeth K
2007-05-28, 12:40
Lisbeth, har du sammanställt någon lista på mat?

:oJodå, det har jag men den/det ligger hemma på min dator, hade tänkt att "lägga" ut den när det var helg...............Men det var sååååååååååå u´nderbart väder så jag ville inte vara inne :p
Efter som det regnigt och mulet så sätter jag mej ikväll....Hoppas att det blir bra för alla!?bye_bye

Lisbeth K
2007-05-28, 19:26
Lisbeth, har du sammanställt någon lista på mat?


Jepp, nu sitter jag hemma vid min egen "burk"
Så här ser borden ut idag:
Stifado eller Baklava - tar "Goliat" med sig
Hembakat Grekiskt bröd - tar "Titti" med sig
Fasolada, Spetsofai, Bergs the & honung - har Camilla med sig
Ingr. till Grekisk Sallad - kommer Cia med
Ingr. till små grillspett - följer med Elisabet till Huddinge
Direkt importerad Ouzo - kommer med Bossew från Athen
Mousaka - ställer vi fram på bordet (familjen Krogh)
Jag vet att bordet kommer att fyllas med några saker till ....Återkomer när jag vet bestämt vadflabb_flabbye_bye
Lisbeth K med familj

ciakoohler
2007-05-28, 19:30
Vad kul det ska bli !!!! Inte så långt kvar nu.

Lisbeth K
2007-05-28, 19:34
_B-ananaVad kul det ska bli !!!! Inte så långt kvar nu.
_B-ananaNeeee, man kan nästan säga att det småspringer flabb_flab
Hoppas nu bara att vi får bra väder, för det är ju så himla skönt att sitta ute sent. sent och njuta av den svenska försommarkvällen med fågelkvitter.....................har lånat ihop flera partytält som vi moterar ihop när det är dags! Så plocka med lite varma kläder, visst kan vi vara inne i vårat hus men, ja vi hoppas som sagt på en låååååååång och rolig kväll ute i vår trädgårdbye_bye

Elisabet
2007-05-28, 19:40
Åh, har ni fixat tält klapp_klap Då kan vi ju sitta ute om än det blir snöstorm flabb_flab

Vilken massa god mat!! Men jag saknar tzatziki (och stekt potatis kanske?)

Hellen
2007-05-28, 20:14
Åh, har ni fixat tält klapp_klap Då kan vi ju sitta ute om än det blir snöstorm flabb_flab

Hoppas ni fotograferar när ni sitter med snön yrande kring huvudenaflabb_flab

Låter jättekul (träffen alltså) inte snöstorm, men den lär säkert utebli, önskar er alla en jättetrevlig Kalimeraafton
// Helén

ciakoohler
2007-05-28, 21:09
Kommer ni inte med på denna Kalimeraträff ????

Lisbeth K
2007-05-28, 21:24
Åh, har ni fixat tält klapp_klap Då kan vi ju sitta ute om än det blir snöstorm flabb_flab

Vilken massa god mat!! Men jag saknar tzatziki (och stekt potatis kanske?)
Vet inte om jag ens kommer att försöka anstränga mej med att "bjuda" på snöstorm....Men din efterlysning av Tzatsiki har löst sig!
Våra förträffliga grannar tar med sig det!klapp_klapklapp_klap

Hellen
2007-05-28, 22:27
Kommer ni inte med på denna Kalimeraträff ????

Denna gången avstår vi, jag är i Estland i helgen.
Vi siktar däremot på att vara med på den stora träffen i december.
// Helén

Elisabet
2007-05-28, 22:28
Jag har hört att ni ändå ska köra till Torneå så då kan ni ju titta förbi på en träff i Luleå på vägen Ang_elx ;)

Hellen
2007-05-28, 22:31
Jag har hört att ni ändå ska köra till Torneå så då kan ni ju titta förbi på en träff i Luleå på vägen Ang_elx ;)

Har hört att ni har fina vägar norr över, är det till att raljera över våra bilturer?, vi sa när vi var i Tyskland, att nu är det inte långt till Grekland
:Dflabb_flab:D

Gita
2007-05-29, 09:51
Vilken fin lista! Jag tror jag tar med mig Bifteki!

Och så har jag en liten önskan... skulle Skrikis kanske kunna laga Pastitsio... ;):p?

skrikis
2007-05-30, 19:44
Vilken fin lista! Jag tror jag tar med mig Bifteki!

Och så har jag en liten önskan... skulle Skrikis kanske kunna laga Pastitsio... ;):p?

HIHI! japp Jag kan stå för pastition..:D eftersom den verkade vara populär;) hihi

Lisbeth K
2007-06-01, 12:32
Så.....Nu har jag skickat PM med vår adress till er som meddelat mej att ni kommer den 9:onde på Knytisen i vår trädgård.
Om jag missat någon ber jag om ursäkt!:o
Hör bara av er så kommer den flabb_flab
VÄLKOMNA ALLA!_B-anana
Obs: ändrar tid för starten = 17:00
Lisbeth K m familj

bopia
2007-06-01, 13:07
Jassas Lisbeth.

Läste om nyss om kalimeraträffen i er trädgård nästa lördag, finns det plats för några fler kalimeror som adrig haft möjlighet att vara med på tidigare träffar ?

Vi bor nästgårds , i Örby/Älvsjö.

Bopiaklapp_klap

Goliat
2007-06-01, 13:16
Om man skulle få för sig att ta med någon flaska vitt vin (grekiskt förståss). Finns det något (inom rimlig prisnivå) som rekommenderas extra mycket? :rolleyes:

Göran

Hasse
2007-06-01, 13:38
Finns det något (inom rimlig prisnivå) som rekommenderas extra mycket? :rolleyes:
Göran


För tillfället är det rekordmagert med just vita grekiska viner i butikerna. Endast denna sort finns tillgänglig i Stockholms län. 77:- kostar den.


http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=99376&Butik=0&SokStrangar=


Okej, det finns en annan också men den kostar 93:-, för dyrt va ?

Lite mer än en vecka kvar, du hinner beställa ur beställningssortimentet och få hem före 9/6.

De båda retsinorna Kourtaki och Retsina finns också förstås.



Hasse :cool:

Lisbeth K
2007-06-01, 17:38
Jassas Lisbeth.

Läste om nyss om kalimeraträffen i er trädgård nästa lördag, finns det plats för några fler kalimeror som adrig haft möjlighet att vara med på tidigare träffar ?

Vi bor nästgårds , i Örby/Älvsjö.

Bopiaklapp_klap

Självklart!
Det kommer en blandad kompott av roliga människor, så varmt välkomna!
Vi har ju det hela som en knytis, om ni tittar bakåt så ser ni vad som redan finns planerat för det troligen välfyllda matbordet...Jag skickar adressen via ett PMbye_bye
Lisbeth med familj

Goliat
2007-06-03, 13:10
För tillfället är det rekordmagert med just vita grekiska viner i butikerna. Endast denna sort finns tillgänglig i Stockholms län. 77:- kostar den.


http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=99376&Butik=0&SokStrangar=


Okej, det finns en annan också men den kostar 93:-, för dyrt va ?

Lite mer än en vecka kvar, du hinner beställa ur beställningssortimentet och få hem före 9/6.

De båda retsinorna Kourtaki och Retsina finns också förstås.



Hasse :cool:


Tack för ditt svar Hasse!

Det låter helt ok, med alla alternativ. Jag ska även kolla in Retsinorna..
Annars kan jag ju alltid ta med mig Mythos som man kan handla på systembolaget vid Gullmarsplan.. _B-anana

Göran

Frappe
2007-06-06, 17:42
Tråkigt nog måste jag avboka....:o Men mer roligt för mig är att jag just bokat flyg tor 1 vecka till Santorini, jag och 3 vänninor åker ner!!! lite av en husmor semester kanske....klapp_klap Lite fira oxå då jag i fredags sa upp mig på jobbet och i och med den befattning jag har fick jag gå på dagen så nu är jag ledig i 3 månader......_B-anana_B-anana och den tid kommer att tillbringas i Grekland, men först tjejsemester!!_B-anana_B-anana

Ha det gott Ni alla där! Camilla

bopia
2007-06-07, 10:35
Jassas Lisbeth.

Vårt bidrag till knytisbordet blir kalamataoliver och saganakiknyten och något drickbart.

Ska ta med plastbestick och tallrikar också och glas förståsss?

Vi ses på lördag och det ska bli jättekul att äntligen få träffa andra kalimeror/ar.


Pia o Bosse



_B-anana_B-anana_B-anana

Lisbeth K
2007-06-07, 12:48
Hallå!
Jag/vi har allt vad som behövs för att kunna äta (verktyg & tallrikar)
Det ni behöver ta med er är: Mat att bjuda på och det ni själva vill ha i era glas!
Varmt :D Välkomna!
Lisbeth K med familj

Lisbeth K
2007-06-07, 12:50
Tråkigt nog måste jag avboka....:o
Kul för dej men tråkigt för oss andra.............. Men vi ska göra vårt bästa för att få en lyckad kväll!bye_bye
Lisbeth K med familj

karinafp
2007-06-07, 17:46
Våra bidrag blir pastitsio, fetaoströra och lammfärspaj.

Karin och Skrikis med herrar

21 dagar kvar till Karpathos!_B-anana_B-anana_B-anana

Titti
2007-06-09, 10:11
Det närmar sig!

Jag försöker mig även på att göra spanakopita/spenatpaj förutom matbröd.

Oj vad kul det ska bli att träffa alla! Och det "grekiska" vädret håller ju i sig.

Vi ses! Titti_B-anana

Gita
2007-06-09, 11:34
Jag är ledsen men jag måste lämna återbud, jag är inte riktigt kry, har inte sovit mycket i natt... :(

Hoppas ni får det jättekul och fint - det vet jag att ni får bye_bye

Gita med gallblåsan som skal väck snart!

UlfWiman
2007-06-09, 13:01
Hej Gita

Mina stenar for sin kos när jag la om kosten för fem år sedan. De hotade mig med operation i sverige. Nej tack sa jag o bytte mat. Det var det bästa beslut jag tagit förutom tappade 30kg.

Uffe

Gita
2007-06-09, 15:09
Hej Ulf,

Men det är nu när jag har lagt om kosten som stenarna har börjat spöka! :(

Eftersom jag har haft ont i många år, så har jag tagit bort allt fett , lök, paprika, kaffe, ost, bacon, pizza, allt friterat, ägg etc... jag har ätit mer av potatis och ris. Och gått upp i vikt. Kilo på kilo...

Så jag vände på dieten och tog bort snabba kolhydrater men la till tex ägg, nötter och nyttiga fetter. Och började gå ner i vikt. Och få ont i magen...

Tjatade på doktorn som till slut skickade iväg mig på ultraljud och gallblåsan är full av stenar! Så nu skall den bort, efter sommaren.

Nu gled vi av ämnet... sorry!

Hoppas alla ni andra får det så jättekul idag. Jag känner mig lite vissen, så jag äter försiktigt och tråkigt. Det kommer inte ni att göra ikväll, vetja!

Gita bye_bye