handdator

Visa fullständig version : Bilderna som fick röster!/sammanfogad tråd


Elisabet
2006-11-13, 08:56
Ja då börjar det! Bilderna som fick flest röster presenteras!
Tre fina bilder idag och jag säger grattis till Christoffer, Lars och Gunilla! klapp_klap klapp_klap klapp_klap

ford prefect
2006-11-13, 11:37
...och var hittade du bilderna :confused:

Annki
2006-11-13, 12:04
...och var hittade du bilderna :confused:
På förstasidan under "Fototävling 2006" samt under "Nyheter och uppdateringar."

Ann-Kristin

ford prefect
2006-11-13, 12:17
...då är det något konstigt med min dator för jag ser då inga bilder varken under "Fototävling" eller "Nyheter och uppdateringar" :confused: :confused: :confused:

Annki
2006-11-13, 12:20
...då är det något konstigt med min dator för jag ser då inga bilder varken under "Fototävling" eller "Nyheter och uppdateringar" :confused: :confused: :confused:Men vart kommer du när du klickar på "Fototävling 2006" då?

Ann-Kristin

Marianne
2006-11-13, 12:30
Kul att bilderna börjar komma nu.
Det var riktiga VINNARbilder som kom på 10e plats, tycker jag. GRATTIS!klapp_klap

ford prefect
2006-11-13, 12:41
Men vart kommer du när du klickar på "Fototävling 2006" då?

Ann-Kristin

Denna sida (http://www.kalimera.nu/bilder/foto2006/index.html)

Titti
2006-11-13, 12:46
... och sen klickar du på "plats 10" på respektive fotokategori! :D

ford prefect
2006-11-13, 13:28
...äähhh - kollar på datorn hemma istället om jag ser bilderna där, på jobbdatorn Ang_elx fungerar det inte (IE 6.0)

Edit:

:eek: - nu ser jag bilderna!!!
Jag har kalimera.nu som genväg - där syns inte bilderna MEN om jag istället går in via kalimera.se så kan jag se bilderna!!!!!!!

Elisabet
2006-11-13, 13:45
Konstigt; jag har också .nu som genväg och jag såg dem ju.

Abi
2006-11-13, 14:07
Konstigt; jag har också .nu som genväg och jag såg dem ju.

Och jag också!:confused: Det är mycket som är konstigt med datorer!Ang_elx

bye_bye Abi

inkfish
2006-11-13, 19:15
Åh vad kul, äntligen får vi se resultatet!

Stort grattis till alla tre och särskilt till Christopher Kullenberg Rothvall, hans stilrena bild är jättefin!klapp_klap

bananafroggyboy
2006-11-13, 23:22
Hejsan alla Kalimerare! Tack för alla röster får man väl säga då. :) Jättekul att den bilden kom så långt, är jättenöjd med min tiondeplats, vilken ära! _B-anana _B-anana _B-anana


Extra kul är det ju eftersom det är första gången som jag skickat in en bild.

Hälsningar
/Christopher

Elisabet
2006-11-14, 10:44
Tre fina bilder idag igen! Inte precis oväntat flabb_flab
Grattis Mats, Björn och Kenneth klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Trappan är en härlig bild med mycket harmoni!

Marianne
2006-11-14, 10:59
Trappan är en härlig bild med mycket harmoni!
Och den trappan hade jag "placerat" på Amorgos...:confused:
Men Antiparos var det alltså!
Grattis till dagens vinnare!

mattias
2006-11-14, 12:30
...äähhh - kollar på datorn hemma istället om jag ser bilderna där, på jobbdatorn Ang_elx fungerar det inte (IE 6.0)

Edit:

:eek: - nu ser jag bilderna!!!
Jag har kalimera.nu som genväg - där syns inte bilderna MEN om jag istället går in via kalimera.se så kan jag se bilderna!!!!!!!

Tror ditt problem att se bilderna är att webbläsaren sparat en gammal version av Kalimerasidan på din hårddisk.
Om du högerklickar och väljer uppdatera så hämtas den senaste versionen.

martinifk
2006-11-14, 18:00
Bilden med flygplanet var en av mina favoriter i möten helt klart!



Martinifk

Zanét
2006-11-14, 19:05
Bilden med flygplanet...
var också en av mina favoriter och det var också den som fick min röst :D Grattis till vinnaren på 9'e plats i möten och givetvis också till övriga vinnare på platserna 10 och 9 klapp_klap

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-11-15, 11:07
Idag får vi gratulera Mariann, Susanna och Petra klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Fina bilder alla tre!

inkfish
2006-11-15, 11:24
Mariann Björkengrens bild från Nisyros är helt underbar - den var min tvåa!

Valde länge mellan den och den bild som jag till slut röstade på. Inte pga "söt katt" utan för att kattens uttryck är fantastiskt, den ser ut som "sjömanshustrun".

Bluesea
2006-11-16, 08:32
Tack ni som röstade på den bild som kom sjua i "Bästa bild." Den togs av sonen Erik, som nu kommer att bli Karlstads stoltaste 12-åring.

Bluesea

Elisabet
2006-11-16, 09:07
Återigen tre bilder väl värda sin placering!
Grattis Erik, Tommy och Tom klapp_klap klapp_klap klapp_klap

FrazzeTiger2
2006-11-16, 13:12
Hej!

För det första; Grattis!!

För det andra; Fick ni mejl eller motsv. innan platsen presenterades på kalimera sidan (så ni visste att ni vunnit nåt pris)?

/En som undrar hur det går för sina bilder...

Kalimera
2006-11-16, 13:21
Fick ni mejl eller motsv. innan platsen presenterades på kalimera sidan (så ni visste att ni vunnit nåt pris)?
Det kan jag svara på. Ingen meddelas i förväg. Lite spännande ska det ju vara. ;)

inkfish
2006-11-16, 13:59
Tack ni som röstade på den bild som kom sjua i "Bästa bild."

Vad roligt! Det är ju en fantastisk bild. Jag skrattade första gången jag såg den, tänkte "den där bilden borde fotografen sälja till Blue star ferries, en bättre reklambild än så kan ingen ta":D

Tom - dina tavligubbar är underbaraklapp_klap. Titta på högergubbens gest: "ti na kano??" Förmodligen har han just för sjunde gången slagit ut en av motspelarens brickorflabb_flab

Riitta
2006-11-16, 17:11
Grattis från mig också för alla som har placerat sig med sina bilder hittillsklapp_klap Det blir ju mer och mer spännande för varje dag:) Medan förhoppningarna för egen del krymper och krymper:rolleyes:
Roligt och spännande är det och följa hur det hela slutar:)

Riittabye_bye

Riitta
2006-11-17, 09:43
Fina bilder idag också:) Marianne,jag hade röstat på din bild:)

Riittabye_bye

Elisabet
2006-11-17, 10:03
Fina bilder idag också :)Ja verkligen. Grattis Gunilla, PO och Marianne klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Lissi
2006-11-17, 10:32
Instämmer i Grattiskören!
Härligt med alla fina bilder...
Ännu har inte de jag röstade på dykt upp....det är lika spännande varje morgon.

Lissi

inkfish
2006-11-17, 11:28
Gunilla Svensjös bild låg högt på min lista, den är härlig! Och PO:s stentuffa höna var min tvåa.

Grattis alla treklapp_klap

inkfish
2006-11-17, 11:29
:) Medan förhoppningarna för egen del krymper och krymper:rolleyes:

Tänk positivt Riitta: "Hurra, jag var inte med i dag heller, då är jag nog med i morgon!":p

Abi
2006-11-17, 11:43
Tänk positivt Riitta: "Hurra, jag var inte med i dag heller, då är jag nog med i morgon!":p

Tänk, 5 dagar till att hoppas:D!

bye_bye Abi

inkfish
2006-11-17, 11:49
Javisst! Och skulle man inte känna igen sig kan man i alla fall räkna med fem ÄNNU bättre bilder än dem man sett hittills. Förutsatt att alla har röstat rätt förstås, dvs på samma sätt som mig

(vilket aldrig skett hittillsAng_elx )

Elisabet
2006-11-17, 11:53
Mina förhoppninar var små från första början!

Men det är lite intressant det här med vilka bilder som får röster tycker jag. Ibland kommer det en och annan bild som man själv överhuvudtaget inte la märke till vid omröstningen. I år har det hittills bara hänt två gånger, men förr om åren har det till och med hänt att vinnarbilden varit en sådan för min del!

Så gott som alla bilder som hittills placerat sig, har varit bilder som fanns med efter min första utgallring, så ni har bra smak ni som har röstat ;)

Mina favoriter har dock ännu inte visat sig. Undrar om de kommer.... :)

Lissi
2006-11-17, 12:10
Mina favoriter har dock ännu inte visat sig. Undrar om de kommer.... :)

..tänk om vi har samma favoriter!:D

Lissi

inkfish
2006-11-17, 12:43
Mina tre har inte heller kommit men det gör de nog inte heller - jag är luttradflabb_flab

Elisabet
2006-11-17, 12:56
Vet inte om jag vågar krypa till korset och bekänna att jag inte röstade... :o
Klarade inte av att enas med mig själv om EN favorit i vardera klass...

Så i mitt fall handlar det om sju favoriter... som ännu inte har visat sig.

inkfish
2006-11-17, 12:59
flabb_flab flabb_flab

Elisabet
2006-11-17, 13:07
Tack för att du bara skrattar åt mig. Jag förväntade mig ett mycket hårdare straff :cool:

inkfish
2006-11-17, 13:08
Det BLIR ett hårdare straff, du har bara inte upptäckt det än.

De sista fem bilderna i varje kategori kommer du bara att se som små röda kryss.:cool:

Elisabet
2006-11-17, 13:16
De sista fem bilderna i varje kategori kommer du bara att se som små röda kryss.:cool:Det var ju den bilden jag nästan röstade på :D

inkfish
2006-11-17, 13:17
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

monica
2006-11-17, 13:25
Jag tycker att POs höna är helt suverän, den röstade jag på.
Grattis PO

Monica

Hellen
2006-11-17, 13:48
Det BLIR ett hårdare straff, du har bara inte upptäckt det än.

De sista fem bilderna i varje kategori kommer du bara att se som små röda kryss.:cool:

flabb_flab flabb_flab Det tycker jag var ett milt, men väldigt roligt påhittat straffflabb_flab flabb_flab

// Helén

Lissi
2006-11-17, 14:22
Det är MYCKET roligare att se bilderna nu en och en... Det var så himla många att välja bland och många var snarlika så jag kände att det blev tre bilder som verkligen stack ut och var HELT annorlunda som jag röstade på ....och DE har inte visat sig än!..Tänk, den längtande katten kommer jag inte ens ihåg att jag SÅG bland de drygt hundra bilderna...hur bra den än är..Förlåt!

Lissi

PO
2006-11-17, 14:34
Och jag som trodde det var en tupp.. snyft_drop

Tack alla som röstade!

//PO bye_bye

Marianne
2006-11-17, 14:56
Fina bilder idag också:) Marianne,jag hade röstat på din bild
Tack Riitta - och alla andra som röstade på min bild! (Hoppas inte Janne tror det var "kompis-röstning" - jag minns jag tänkte det för ett par år sedan när Kari efter att min bild placerat sig avslöjade att hon faktiskt hade röstat på den, men hun hade inte heller sett bilden tidigare!!!)

Nu satt jag och tittade igenom GAMLA bilder igår och då såg jag ett par bilder där jag tänkte "Den här skulle jag ha skickat in som bild i Möten, den hade nog haft en bättre chans" så jag blev verkligen förvånad när jag såg att min bild hade placerat sig. Jättekul att vara med!

En av mina favoriter kom igår, det var Toms bild under Möten.klapp_klap

Abi
2006-11-17, 15:12
Och jag som trodde det var en tupp.. snyft_drop

Tack alla som röstade!

//PO bye_bye

Ja,det trodde jag också:eek: .

bye_bye Abi, som också tyckte om bilden, men röstade på en annan till slut.

Ivi
2006-11-17, 16:10
GRATTIS Marianne och PO! Ni var mina tvåor i hård konkurrens med mina "vinnare", som inte har dykt upp än...

Ivi bye_bye

monica
2006-11-17, 22:06
Och jag som trodde det var en tupp.. snyft_drop

Tack alla som röstade!

//PO bye_bye


Ja, men det vet väl alla, att grekiska hönor ser ut som tuppar;)
Eller ......... hur var det nu igen

Monica

PO
2006-11-17, 23:36
Oavsett tupp eller höna, jag ser just att jag inte har riktig koll på öarna heller, det stöddiga fjäderfät bor faktiskt på Meganissi och inte Lefkas.
Meddelas endast på detta sätt!

//PO

Lissi
2006-11-18, 00:55
Ja, jag undrade just på vilken av öarna jag sett honom...:confused: :D ;)

Lissi- som varit på båd öarna....fast kanske före denna tuppens tid om man ska vara riktigt ärlig

Riitta
2006-11-18, 10:26
Alla dagens bilder va sådarna som jag också tyckte att dom kommer och placera sig:) Grattis alla igenklapp_klap Tommy,ser att det är Telendos bakom fiskebåten:)

Riittabye_bye

Lissi
2006-11-18, 10:49
GRATTIS Merete, Agneta och Tommy...Härliga bilder...

PO
2006-11-18, 10:53
Där rök min vinnare i "roligaste", ett perfekt snapshot med stillsam humor!
Beklagar Admirala, den borde ha vunnit, men grattis till femte platsen!

//PO klapp_klap

inkfish
2006-11-18, 11:27
Där rök min vinnare i "roligaste", ett perfekt snapshot med stillsam humor!

Håller helt medklapp_klap! Jag hade också röstat på den. Killen ser så enormt cool och kaxig ut men så saboteras hela hans image av en massa jäkla plastbenflabb_flab

Grattis Admirala, kul att det var du som tagit den!

Gillar också geten i fönstret, kul att den var tagen på en ö där jag varit så många gångerklapp_klap

Elisabet
2006-11-18, 11:58
Grattis alla tre klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Ivi
2006-11-18, 13:28
GRATTIS till alla från mig med! Ni var på mina topp-5 i respektive kategori :)
Geten i fönstret förlorade hårfint mot favoriten som inte har dykt upp än...
Spännande att se i fall mina ettor kommer på pallplats :D

Ivi

Marianne
2006-11-18, 15:57
Fina bilder idag igen! Grattis!
Admiralas Roliga Bild röstade jag på. Den var mitt i prick och jag hade verkligen väntat att den kom nr. 1!klapp_klap

Admirala
2006-11-18, 19:05
TUSEN TUSEN TAKK snille PO, Inkfish og Marianne!!! flabb_flab

Hellen
2006-11-19, 10:37
Jättefina bilder allihop, väntar nu med spänning på fyrorna, hur dags på dagen brukar de vara synliga, är det när Janne vaknat? fy katten för att så officiellt redovisa vilken sjusovare man är:eek: flabb_flab

// Helén

Riitta
2006-11-19, 10:38
Tänkte precis på samma sak:D Nu får han vakna;)

Riittabye_bye

Kalimera
2006-11-19, 10:55
fy katten för att så officiellt redovisa vilken sjusovare man är:eek: flabb_flab

Tänkte precis på samma sak:D

Nu har jag vaknat. :D

Eva L
2006-11-19, 11:27
Visst är det fel nicnamn på bild 4 kategori roligast!

Eva

Riitta
2006-11-19, 11:28
Så bra så du fick upp ögonen till slut;)
Grattis Inkfish, en härlig Karpathosbild:) Gumman smälter nästan in i omgivningen.
Admirala,skall du ta alla priserna:eek: :D Bra jobbat:)
Gittan,en härlig bild,en av mina favoriter också:)

Riittabye_bye

Eva L
2006-11-19, 11:32
Admirala,skall du ta alla priserna:eek: :D Bra jobbat:)


Riittabye_bye

Det är inte Admirala. Janne har skrivit fel nicnamn.

Eva

Hellen
2006-11-19, 11:32
Fina bilder även idag. Grattis all vinnare hittills! Återstår nu att se om det är så att jag röstat som "alla andra" eller om jag har udda smak.:D

Tre dagar kvar... Janne, hoppas du vaknar tidigare på vardagsmornarnaflabb_flab flabb_flab

// Helén

Riitta
2006-11-19, 11:33
Tyckte väl att det var något som inte stämde:o Men Grattis i allafall till dig som tog bildenklapp_klap

Riittabye_bye

inkfish
2006-11-19, 11:34
Tack!

Jag har vunnit en kokbok_B-anana!

Det var då sannerligen till rätt personAng_elx :o

Eva L
2006-11-19, 11:35
Inkfish bild gillar jag. Undrar om tanten har en obehandlad Bechterew? Numera ser man inte så många med så krokiga ryggar längre eller böjer hon sig bara ner?

Tänkte rösa på den bilden men hittade inga favoriter i de andra kategorierna. Katter gillar jag men då i normaltillståndet.

Eva

PO
2006-11-19, 11:35
God morgon Janne!

Aaaah, kan Du inte tillåta beskärning till nästa år?
Ok, vi har redan haft debatten men nog vinner Ink´s kanonbild på lite sax?
Grattis Ink till placeringen, hoppas Du inte blir f-b-d om jag förändrar din bild
men jag satt och plockade med dem vid röstningen och kunde inte låta bli..

//PO :)

http://po.englund.googlepages.com/inkfish.jpg

Elisabet
2006-11-19, 11:36
Grattis alla tre klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Eva L
2006-11-19, 11:39
Grattis Ink till placeringen, hoppas Du inte blir f-b-d om jag förändrar din bild men jag satt och plockade med dem vid röstningen och kunde inte låta bli..
//PO :)
Nu ser den ut som en bild hämtad från en almanacka av George Meis.

Eva

inkfish
2006-11-19, 11:40
Det är lugnt PO.:cool:

Leena
2006-11-19, 11:41
Vilken vacker bild Inkfish!Den var min favorit och nu när jag vet vart den var tagen så kanske mitt intresse för Karpatos vaknar (har hittills varit svalt).

inkfish
2006-11-19, 11:44
Tack Leena! Olymbos där den är tagen är - sensationellt. Helt fantastiskt. På grund av bl a den där tanten gick jag med en klump i halsen hela dagen.

Elisabet
2006-11-19, 11:53
Aaaah, kan Du inte tillåta beskärning till nästa år? Tillåtet eller ej, men att bilder i tävlingen är beskurna, det är väl alldeles självklart! Inte många fotografer tolkar manipuleringsförbudet som ett förbud att beskära bilden. Det är ju inte alls samma sak i gängse språkbruk.

Jadå, jag minns också att vi haft diskussionen förut :)

Marianne
2006-11-19, 11:54
Grattis till vinnarna även idag. Idag kom min Bästa Bild favorit. Underbar bild, Inkfish, jag var säker på att den bilden skulle vinna!bye_bye

PO
2006-11-19, 13:05
Tillåtet eller ej, men att bilder i tävlingen är beskurna, det är väl alldeles självklart! Inte många fotografer tolkar manipuleringsförbudet som ett förbud att beskära bilden. Det är ju inte alls samma sak i gängse språkbruk.

Jadå, jag minns också att vi haft diskussionen förut :)

Bra, då är i alla fall vi två överens. Jag vill bara ha klarhet vad som gäller eftersom några tyvärr räknar beskärning som manipulering.

//PO

Zanét
2006-11-19, 13:10
Grattis till alla vinnare så här långt klapp_klap klapp_klap klapp_klap

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-11-19, 15:57
. Idag kom min Bästa Bild favorit. Underbar bild, Inkfish, jag var säker på att den bilden skulle vinna!

Tack så hjärtans, Marianne!:)

Fast själv är jag fortfarande osäker på om den inte är fattigdomsporr. Jag brukar ju hävda att vi ska låta bli att applicera vår nostalgiska längtan på Grekland, även det landet måste ju få utvecklas...

Lissi
2006-11-19, 16:02
Fast själv är jag fortfarande osäker på om den inte är fattigdomsporr. .


Jag ser den som en underbar ögonblicksbild!

Lissi

inkfish
2006-11-19, 16:02
Tack Lissi, det är en snäll tolkning:o

Lissi
2006-11-19, 16:06
JA jag ÄR otroligt snäll.....och ÄRLIG!:D Säger alltid det jag menar - på gott och ont..Din bild var min tvåa....Har inte sett min nr 1 ännu!!

Lissi - som skämtar lite..är nog inte så jäkla snäll alltid;)

inkfish
2006-11-19, 16:21
Jag har inte heller sett min nr 1 och jag är jättespänd på om den är med för den är ovanlig - men jag älskade den.

Ivi
2006-11-19, 16:36
Jag ser den som en underbar ögonblicksbild!

Lissi

Så tyckte jag också, bilden var trea på min lista! Har besökt Olymbos två gånger, men då har det inte varit någon aktivitet vid ugnarna. Nästa gång vi ska dit (för det SKA vi) kommer vi att övernatta. Ett par timmar är alldeles för kort tid att vistas i Olymbos och dessutom under de hetsiga timmarna med alla andra turister...inte rättvist för byn :(

Ivi

Peter
2006-11-19, 16:56
Grattis till alla tre från mig också. Och lite extra till Ing-Marie i Svedala. Kul att se att lilla Svedala håller sig framme :D . Tyvärr tog jag själv inga bilder som platsade i tävlingen under September-resan. Men orten blev ju väl representerad ändå :D !

Syns på ICA-Karlsson...Ang_elx

Peter

Riitta
2006-11-19, 17:02
Inkfish,kände att jag skrev lite konstigt om din bild:o Menar inte så att"så fräckt att gumman matchar omgivningen":o
När jag som snabbast skummade genom bilderna första gången så såg jag henne inteAng_elx Kläderna var väl så lika miljön omkring.
Den bilden sätter igång massor av tankar i huvudet. Det är så långt ifrån damerna i folkdräkterna som försöker sälja sina produkter. Man undrar hur det går till i en så liten by? Finns det fattiga och ensamma där också? Hjälper man inte varandra där heller? När man får framgång är man sig själv närmast också där,som i den stora världen?
Jag vet ju ingenting om damen i fråga,men man får ju känslan av att hon har det inte så lätt:o
Du kan väl berätta lite hur du upplevde det hela.

Riitta, som väntar på tre vinnartröjorflabb_flab ;)

inkfish
2006-11-19, 17:16
Inkfish,kände att jag skrev lite konstigt om din bild:o Menar inte så att"så fräckt att gumman matchar omgivningen":o


Jag förstod dig precis, Riitta!:) Och för mig är det lite poängen med bilden. Jag håller alltså inte med PO när han föreslår en tajtare beskärning - för mig berättade det något att den här otroligt slitna kvinnan smälte in så väl i sin otroligt slitna omgivning... Men jag säger inte att jag har rätt.

Jag var så tagen efter det där att jag skrev en tråd om Olymbos på Karpathosforumet:o.

Gumman beskrev jag så här:

På långt håll, i ett område av bara raserade, övergivna hus, såg jag plötsligt en kvinna. Hennes långa kjolar och förkläde var trasiga, hon hade slutat lappa dem. I Sverige hade hon troligen dragit sina tillhörigheter i några papperskassar i en kundvagn - här eldade hon i sin ugn utanför huset. Eller snarare skjulet - vid första anblicken såg även hennes hus raserat och overgivet ut. Med böjd rygg samlade hon mer ris och la pa elden och det var en syn som framkallade rätt svårhanterade känslor. Det är 2006, finns det ingen europeisk fattigdomsnorm som kvinnor som hon lever under så att de får STÖD? Det är lätt att romantisera svunna tider när man är i Grekland men det jag kände när jag såg den där gamla kvinnan var definitivt ingen nostalgi.

Jag beskrev den här kvinnan och mina känslor för någon i Pigadia och fick ett tröstande svar: "Så ska du inte tänka, de där gamlingarna har gott om pengar, de VÄLJER att leva på det viset de gör".

Och med all respekt - jag tror inte alls på det. Jag tror att det är nåt man väljer att intala sig för att själv slippa ta ansvar. Den där kvinnans gest när hon flera gånger tog sig åt sin värkande rygg talade ett annat språk.

Riitta
2006-11-19, 17:22
Tack för svaret. Jag tror inte heller att man väljer hur mycket elände som helst:o Man vill ju gärna tro att i en så liten by finns stark sammanhållning och man hjälper varandra.Det är väl bara och inse att vi människor är lika varandra lite överaalt. Det finns alla sorter även i Grekland:o

Riittabye_bye

Elisabet
2006-11-19, 18:07
MEN:

En bild som visar verkligheten bidrar ju inte till stagnation och bibehållen fattigdom (eller förtryck där det förekommer), utan tvärom oftast till att skapa behövd utveckling!

Så fler sådana bilder, med viktiga budskap! Det är inte fattigdomsporr, det är inslag i den politiska debatten!

Ångrar faktiskt nu ett jag inte röstade på den här bilden som var en av mina sju favoriter.

PO
2006-11-19, 18:48
"Jag håller alltså inte med PO när han föreslår en tajtare beskärning - för mig berättade det något att den här otroligt slitna kvinnan smälte in så väl i sin otroligt slitna omgivning..."

Det är lite lurigt detta, Du vill visa det hårda och fattiga livet medan jag är mer ute efter det mer 'vackert' bildmässiga. Går man för nära förlorar man lite av det ena och för långt ifrån det andra. Bergis är lagom bäst nu igen!

Hur som haver, det är fortfarande en kanonbild.

//PO :)

inkfish
2006-11-19, 19:49
Tack Elisabet, det var kloka tankar!

PO:

medan jag är mer ute efter det mer 'vackert' bildmässiga.

Det är alltså DU som gör fattigmansporren;) :D

Kul att bilden ledde till diskussion - då har den ju nått ett syfte (precis som Elisabet säger!)

PO
2006-11-19, 20:28
snyft_drop

//PO

Elisabet
2006-11-19, 20:36
Fast om man kan få fortsätta att vara lite sociopolitisk, så tycker inte jag att just denna bild speglar fattigdom, utan tvärtom LIVSKVALITET.

Förvisso är det en livskvalitet av en tekniskt lägre standard än vi alla lever i, men definitivt en högre standard än det jag räknar som verklig fattigdom, dvs när man fryser och inte har mat, kläder eller sysselsättning för dagen.

Dessutom kanske livskvaliten är betydligt högre än den många av oss har.

inkfish
2006-11-19, 20:43
Livskvalitet? Det är det sista jag tycker, för mig är det romantisering. Men det ligger långt utanför det här trådämnet och jag är inte tillräckligt engagerad i ämnet för att ge mig in i nån längre diskussion.

Hennes kläder var så trasiga att hon slutat lappa dem, det syns inte riktigt på bilden men jag iakttog henne en lång stund. Om hon frös och hur mycket mat hon hade vet varken du eller jag. Men jag extremt svårt att tro att hon inte var fattig.

Elisabet
2006-11-20, 08:42
Nu börjar det bli riktigt spännande när pallplaceringarna visar sig!

Grattis Merete (igen!), Tomas och Raakel klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Kul att äntligen få se en av alla tävlingens åsnebilder flabb_flab

Elisabet
2006-11-20, 08:56
Livskvalitet? Det är det sista jag tycker, för mig är det romantisering. Men det ligger långt utanför det här trådämnet och jag är inte tillräckligt engagerad i ämnet för att ge mig in i nån längre diskussion.

Hennes kläder var så trasiga att hon slutat lappa dem, det syns inte riktigt på bilden men jag iakttog henne en lång stund. Om hon frös och hur mycket mat hon hade vet varken du eller jag. Men jag extremt svårt att tro att hon inte var fattig.Nej då någon djupare diskussion om detta känns inte aktuellt, men jag måste säga att inte en enda gång har jag tänkt att bilden speglar fattigdom. Jag har inte sett att kvinnan har trasiga kläder och hon ger inte intryck av att vara varken hungrig, frusen eller hemlös. Dessutom verkar hon ju ha en uppgift. Om verkligheten är en helt annan så har bilden inte förmedlat det budskapet till mig, utan den gav mig en känsla av en harmonisk gammal människa som vårdar sitt sociala arv därför att det är just det hon vill göra. För mig är det långt ifrån romatisering. Tvärtom är det just livskvalitet i ett nötskal.

Nåväl, det är en bra bild, och jag håller inte med PO om att den vinner på beskärning. Det är till stor del miljön som "gör den"! Fast när det gäller tävlingsreglerna och beskärning är jag helt överens med honom!

Titti
2006-11-20, 10:11
:D NU kom två av mina favoriter! "Paradflickan" med fanan tycker jag så mycket om! Det är en bild som gör att jag börjar fundera och undra. Och bilden med killen som möter åsnan i uppförsbacken är också en sådan. Bravo och GRATTIS!klapp_klap

Stina
2006-11-20, 10:14
:D NU kom två av mina favoriter! "Paradflickan" med fanan tycker jag så mycket om! Det är en bild som gör att jag börjar fundera och undra.

Är det inte en pojke?

Bilden är i alla fall jättefin tycker även jag! :)

PO
2006-11-20, 10:15
Och där rök min 'bästa', och grattis igen Admirala, du leder i alla fall på sammanlagd poäng!

//PO bye_bye

Titti
2006-11-20, 10:21
Är det inte en pojke?

Bilden är i alla fall jättefin tycker även jag! :)

:confused: Du ser där - nu får jag fundera ännu mer! flabb_flab

Stina
2006-11-20, 10:24
:confused: Du ser där - nu får jag fundera ännu mer! flabb_flab
;) :D

Eva L
2006-11-20, 10:42
Admirala är nog Kalimeras fotograf nr 1. :)

Eva

Hellen
2006-11-20, 11:02
Jag har inte helt annorlunda smak!!
I dag kom den bild jag röstade på som roligast, den är för mig typisk Grekisk.

Väldigt fina bilder som placerat sig, beskurna eller inteAng_elx .

// Helén

Admirala- Grattis Har du en kanonbild även i kategorin möten så du kan göra hat- trick?

inkfish
2006-11-20, 11:24
Heja Admirala, vad duktig du ärklapp_klap

Och grattis ni andra också, bra bilder!:)

Riitta
2006-11-20, 14:04
Grattis alla i dag också:) Din bild Admirala är jättefin. Min tvåa:) Jag tog det självklart att det är en flicka på bilden,men en annan i familjen är säker på att det är en pojke:rolleyes:

Hur är det:)

Riittabye_bye

Admirala
2006-11-20, 17:13
Takk igjen, alle sammen, for så mye ros! :D At jeg skulle bli premiert for to bilder var en utrolig hyggelig overraskelse! _B-anana

Grattis alla i dag också:) Din bild Admirala är jättefin. Min tvåa:) Jag tog det självklart att det är en flicka på bilden,men en annan i familjen är säker på att det är en pojke:rolleyes:
Hur är det:)
Riittabye_bye

Det er en gutt, er han ikke nydelig! Jeg vet ikke hvem han er, altså, han var bare en blant mange i paraden.

Ivi
2006-11-20, 19:21
GRATTIS till de första pallplatserna! Och en extra hälsning till dig Merete, som hade tagit min vinnarbild i kategorin "Bästa bild" klapp_klap Fastnade för killens underbara blick, och började genast fundera på, vilken parad han deltog i. Firandet av någon helgdag, eller?

Ivi

Riitta
2006-11-20, 21:15
Jag var helt säker på att det var en flicka på bilden:o Jättefin bild är det i allafall:)

Riitta,som får ta nya tag nästa årbye_bye

Elisabet
2006-11-21, 08:22
Nu börjar det dra ihop sig!! Jättefina bilder!

Grattis till andraplatsen Anders, Lena och inkfish klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Admirala
2006-11-21, 08:54
GRATTIS till de första pallplatserna! Och en extra hälsning till dig Merete, som hade tagit min vinnarbild i kategorin "Bästa bild" klapp_klap Fastnade för killens underbara blick, och började genast fundera på, vilken parad han deltog i. Firandet av någon helgdag, eller?
Ivi

Takk, Ivi! Bildet er fra 28. oktoberfeiringen, hvor alle skoleklassene går i tog.
Gratulerer til dagens vinnere klapp_klap Flotte bilder alle tre!

Riitta
2006-11-21, 08:57
Grattis alla tre:) Två av dom bilderna trodde jag skulle visa sig i dag:D

Riittabye_bye

lenapg
2006-11-21, 09:03
Nu börjar det dra ihop sig!! Jättefina bilder!

Grattis till andraplatsen Anders, Lena och inkfish klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Tackar, tackar! Vilken härlig känsla att få andra pris! Tack alla som röstat på min "Pippi-bild"
LenaPG

kari
2006-11-21, 09:22
GRATULERER ALLE VINNERE klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Kjempefine bilder :D
Jeg kom hjem fra Athen sent i går kveld og har ikke fulgt med dag for dag.
Mine favoritter har kommet HØYT opp :) - jeg hadde mange :D

bye_bye Kari

Zanét
2006-11-21, 09:38
GRATTIS ALLA VINNARE klapp_klap klapp_klap klapp_klap

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-11-21, 12:47
Grattis till övriga andrapristagare!klapp_klap

I övrigt är jag mållös, men TACK ni som röstat:o bye_bye

ENIAC
2006-11-21, 14:40
Väldigt fina bilder! Grattis allihopa! klapp_klap klapp_klap
Själv väntar jag på morgondagen när mina tre vinnarbilder publiceras :rolleyes:;)

Elisabet
2006-11-21, 14:43
Själv väntar jag på morgondagen när mina tre vinnarbilder publiceras :rolleyes:;)Jadu, nu börjar det blir riktigt intressant att spekulera i vilka bilder som kommer sen :D

Av mina sju favoriter har ännu bara EN placerat sig! Undrar om någon av de andra kommer i morgon???

Ivi
2006-11-21, 17:24
Grattis, grattis! "Pippi-bilden" var en av favoriterna här...Undrar om ungarna överröstade högtalarljudet? flabb_flab
Nu blir det riktigt spännande att se i fall mina ettor i kategori "Roligast" och "Möten" visar sig i morgon!

Ivi

Abi
2006-11-21, 18:48
Grattis till övriga andrapristagare!klapp_klap

I övrigt är jag mållös, men TACK ni som röstat:o bye_bye

Ja,nu börjar det allra mest spännande:eek: !

Tänk jag kommer inte ens ihåg vilken bästa bild jag röstade på, får väl se om jag känner igen den i morgon. Andraplatsen i möten hade jag medverkat till, den var väldigt fin;).

bye_bye Abi

martinifk
2006-11-21, 20:46
Ja, vilka underbara bilder man har fått se:)

Spännande att se vilka vinnarbilderna är:cool:

yeasou
2006-11-21, 21:02
Ja vem skulle inte önska att man hade en LJUSBLÅ tröja att ståta med! När jag vann ett par av kategorierna för två år sedan fick jag ingen ljusblå tröja. Det är väl ingen idé att man frågar Janne om en tröja i efterskott:confused: Får hoppas på mina bidrag imorgon istället!
Jättespännande:o
MVH
NervisYeasou_B-anana

malou
2006-11-21, 21:52
Så underbare bilder. Kalimeraene er ikke bare kunnskapsrike og farget av en positiv dele-kultur mht. erfaringer. Fotografere kan de også! Du verden så flinke mange her er.bye_bye Venter spent på 1. plasseringene.

SteffTee
2006-11-22, 06:34
Inga 1-platser ännu. Vakna Janne! Hela KalimeraForumet väntar med spänning .

Lissi
2006-11-22, 06:46
Låt honom sova till framåt 8-tiden i alla fall!!;) Som han sliter med alla tävlingar!

Lissi

Athanasia
2006-11-22, 07:02
Ja nu är det spännande..den bild jag röstade på som bästa bild kom 2:a,mötesbilden har inte placerat sig än,roligaste bild minns jag inte vad jag röstade på.:confused:

ciakoohler
2006-11-22, 08:20
GRATTIS t vinnarbilderna alla tre !!!! Yeasou nu fick du din tröja till slutklapp_klap

Athanasia
2006-11-22, 08:33
Hallå!!Jag ser inte vinnarbilderna ....uppdateras det snabbare i Skåne?hm...

ciakoohler
2006-11-22, 08:35
Ja vi hade ju två av vinnarna härifrån ,minst

Athanasia
2006-11-22, 08:42
Grattis Alla duktiga fotografer!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Eva L
2006-11-22, 08:47
Grattis till alla som placerat sig.klapp_klap

Eva

Charlotte!
2006-11-22, 08:53
Grattis Yeasou, jag röstade på din bild!

/Charlotte!

Elisabet
2006-11-22, 09:20
Stort GRATTIS till er alla tre, Lotta, Ulf och Peter! klapp_klap klapp_klap klapp_klap
Jättefina bilder har ni tagit och särskilt roligt tycker jag det är att ett OVÄDER blev den bästa bilden från Grekland!

babsan
2006-11-22, 09:36
Grattis till alla 3 klapp_klap .

Ovädret röstade jag på. De andra 2 kategorierna kom inte ens med på topp 10-listan.

Barbro :)

Lissi
2006-11-22, 10:39
Grattis till alla 3 klapp_klap .

Ovädret röstade jag på.
Barbro :)


Jag röstade med på ovädret..SUVERÄN BILD!!

Mina andra "vinnarbilder" som jag röstade på var jag nog ensam om!
GRATTIS ALLA!!
Yeassou: Du fick Din tröja !!

Lissi

Titti
2006-11-22, 10:53
Ja, vad kul! Bilden med myrorna vann! Å, vad jag undrar vad de äter på! Yeasou, är det äggula? Honung? Ett romkorn? :confused: En jätterolig och fin bild!!!

Marianne
2006-11-22, 11:12
STORT GRATTIS till alla som fått fina pallplatser och andra placeringar!klapp_klap
Jättefina bilder - även om jag får erkänna att mina favoriter inte hamnade på pallarna. Min favorit bland Möten kom inte ens med bland de 10:confused:.
Hur som helst så har det varit kul att följa och jag tycker bilderna blev ännu bättre nu när de blev presenterade en efter en:D.
Kul med alla fina priser som det är i år också!
Tack alla och tack Janne för allt jobb du haft. Imorgon tycker jag du ska ta en SOVmorgon!flabb_flab

Ska bli skoj att se nästa års kategorier!;)

Lena*
2006-11-22, 11:17
Grattis alla vinnare, jättefina bilder! klapp_klap
Nu blev man ju rejält fotoinspirerad, inte minst till att ställa upp i nästa års tävling. :)

Lena*.

Riitta
2006-11-22, 14:00
GRATTIS alla vinnare:) Bästa bilden tycker jag var väldigt mäktig och ovanlig greklandsbild:)
Bilden med myrorna runt honugsdroppen(tror jag) var både konstnärlig och rolig:)
Pelikanerna skulle platsat på både möten och rolig bild:)

Nu är det bara och ta nya tag till nästa år:o :)

Riittabye_bye

Marianne
2006-11-22, 15:24
Ja, "honungsdroppen" är ju en liten rolig bildgåta i sig själv.
Min första tanke var någon konstig äggula, sen tänkte jag på en Läkerol eller annan pastill, honung eller olivolja... ja, vad är det Yeasou? (Förutom en Rolig Bild förstås!)

NewAnn
2006-11-22, 15:25
Stort GRATTIS till alla vinnarna och grattis till er som kom topp 10bye_bye.
Mycket fina bilder i årets fototävling! Mvh Ann

inkfish
2006-11-22, 15:25
Grattis alla tre!

Kul att vinnaren i Bästa bild inte blev en pittoresk bildklapp_klap. Ser man inte upp kommer man hem med kameran fylld av enbart blåa dörrar och retsinaglas med havsutsikt, det är lätt att glömma hur dramatiskt Grekland också kan vara. Den här bilden påminner verkligen om det:)

Vill ge en personlig eloge till två bilder som inte placerade sig men som jag röstade på:

* I Möten en på en man i halmhatt på en båt som är på väg in i en liten hamn. Jättefin bild som satte igång tankarna. Hatten gör att man associerar till Dr Livingstone, en upptäcktsresande möter Grekland... Den tyckte jag mycket om.

* Och den underbara turkos bilden i Bästa bild, ett alldeles turkos hav med ett lika turkos tyg (??) i vänsterkanten. Jag drunknade i den och jag är nyfiken, vad är tyget, hur är bilden tagen? Skulle bli jätteglad om fotografen bakom den här härliga bilden ville förklara:)

Lotta E
2006-11-22, 16:37
VERKLIGEN JÄTTE ROLIGT ATT VINNA!

Bilden är tagen på stranden Agia Paraskevi på Skiathos i juni i år.
Vi stod på stranden och molnen blåste snabbt förbi stranden mot fastlandet. Vi stod där i solsken och det regnade, åskade och blixtrade in mot fastlandet.
Det var helt fantastiskt vackert. Och kul att kortet blev så fint och verkligen fångade ögonblicket.

TACK till alla som röstade på våran bild!

Kramar från Lotta och Mattias

yeasou
2006-11-22, 17:32
Tackar alla som tyckte om mina myror vid honungsdroppen. Ettriga små rackare det tog dem en natt att äta upp droppen! Nu fick jag min ljusblåa tröja! Yipppppppppiiiiiiiiii! Har sparat minst en av tidigare tröjfärger så nu har jag fullt spectrum snart!!
Många fina bilder var det i tävlingen så jag känner stor tacksamhet för denna framgång!
MVH
Yeasou_B-anana

Lotta E
2006-11-22, 17:50
Jag röstade med på ovädret..SUVERÄN BILD!!

Lissi


Tack så mycket!!flabb_flab

Ivi
2006-11-22, 17:59
GRATTIS till alla vinnare! För en gångs skull så hade jag också röstat på EN vinnarbild, nämligen pelikanerna! Snacka om möte...först möts de alla tre, och sedan väntar ett nytt möte, när dörren öppnas...härlig bild!

Yeasous myror var också en av favoriterna bland roliga bilder. Skulle väldigt gärna vilja veta vem som hade fotat min favoritbild "den glada hunden på en balkong", som inte dök upp bland de 10. Obegripligt! ;) Men det där med "roligt" är nog ett knepigt ämne...

Ivi

Peter
2006-11-22, 18:26
Yipppppppppiiiiiiiiii! Har sparat minst en av tidigare tröjfärger så nu har jag fullt spectrum snart!!

Vad fin du kommer att bli i en rosa tröja sedan... Ang_elx :o :D :D :rolleyes: ;)

Och Grattis till förstaplatsen! Det är en rolig bild! Trodde det var en äggula först. Men varför satte du inte ner 45:an när du hade chansen? De små djäklarna bits och är en plåga... Ang_elx

Peter - Ceris är INTE min färg... :cool:

babsan
2006-11-22, 18:31
Admirala är nog Kalimeras fotograf nr 1. :)

Eva

Jag tror nog att Yeasou har ledningen, genom åren ;) .

Med 2 Förstaplatser och 1 andraplats i fototävligen (2004 o 2006) + 1 Förstaplats i Kalimera-was-here-bild ( 2004 ) :) .

Barbro :)

Admirala
2006-11-22, 19:30
Åh, bare vent, det er første år jeg deltar ;) flabb_flab Ang_elx

Gratulerer alle sammen!!! _B-anana

Hellen
2006-11-22, 20:28
Grattis alla som placerat sig!!!!
Jättefina bilder

Helt udda smak hade jag inte,röstade på pelikanerna, frågan kvarstår, vem var det de mötte? Jag såg för mig själv en syn med en mycket förvånad person som just hört knackningen på dörrenflabb_flab
I Bästa bild, tror jag det var, så la jag min röst på den turkos/blåa bilden som Inkfish beskriver tidigare, undrar också var den är tagen

// Helén

yeasou
2006-11-22, 20:34
Åh, bare vent, det er første år jeg deltar ;) flabb_flab Ang_elx

Gratulerer alle sammen!!! _B-anana

Kära vännen Admirala! När du blir lika till åren kommen som jag är, har du nog vunnit fler fototävlingar än mig!

Grattis till dina fina foton! Jag är mer än nöjd att än en gång fått en fin placering i Jannes tävlingar!

Tack Babsan, för den kommentaren! Känner mig som en riktig "Papparazzi" i insektsvärlden.

Allvarligt talat så är det så himla roligt att få komma på denna hedrande plats:D

Ikväll-FirarYeasou_B-anana med Grekiskt vin & Metaxa lll*

yeasou
2006-11-22, 20:41
[quote=Peter;66449]Vad fin du kommer att bli i en rosa tröja sedan... Ang_elx :o :D :D :rolleyes: ;)

Tack Peter! Jag kommer att bli jättefin i den färggranna tröjan. Den kommer nog att bli rosa när jag tvättat den med andra färgade plagg, såvida inte min sambo är hemma. Ibland så nyttjar jag ju hennes hobbymaskiner, då brukar mina vita plagg bli färgade osv.

Vad blev det med din reseskildring av Santoriniresan? Väntar fortfarande med spänning på den!
Ok, stressa ej, den kanske kommer till våren eller blir det Jul-lektyr för oss andra?Ang_elx

MVH
TröjYeasou_B-anana

hasa
2006-11-22, 21:40
Grattis!!!!!!!!!
Känner mig dock lite dålig förlorare. Ingen av mina bilder kom med, inte heller någon av dem som jag röstade på. Måste helt sakna talang vad gäller bilder och fotografering :( Vissa av bilderna som är på top tio har ej ens noterat när jag försökte välja ut de bästa, men det är väll tur smaken är olika.
Nästa år då.............;)

malou
2006-11-22, 21:57
klapp_klap Gratulerer til alle dere som fikk med bildet sitt. Hvilken glede! å få plassering.Og så flotte bilder.Kalimerarne fortjener såvisst en medalje....

Men Janne; kan man spørre om sitt absolutte favorittbilde? Om man kan få se det igjen? Tror det var PO (?), hans bilde av 'möten' - en ferge som er i ferd med å legge til land. Skulle så gjerne hatt en kopi??? på veggen her hjemme. Det ga en fruktansvärd lengten etter selve reisingen; fra øy til øy, og stor følelse av frihet.....og selve øyeblikket.

Marianne
2006-11-22, 22:03
Måste helt sakna talang vad gäller bilder och fotografering
Jag tycker i alla fall att du har en härlig avatar!:D

hasa
2006-11-22, 22:26
Tack!!! Det känns redan lite bättre, skönt att få klaga lite ibland ;)

Agapi
2006-11-22, 22:45
Ja, "honungsdroppen" är ju en liten rolig bildgåta i sig själv.
Min första tanke var någon konstig äggula, sen tänkte jag på en Läkerol eller annan pastill, honung eller olivolja... ja, vad är det Yeasou? (Förutom en Rolig Bild förstås!)


Härlig fantasi! Jättehäftigt foto. Det första jag tänkte på var ett "öga".

Grattis till alla er som vann!!

Katerina:)

bananafroggyboy
2006-11-23, 00:14
Verkligen en himla kul tävling det här. Jag lade min röst i Bästa Bild-kategorin på Erik Öhrns fantastiska bild, bilden på Blue Star II i det fantastiska ljuset. Helt underbart bild för en färjetok som jag... :) Men jag måste erkänna att jag satt länge och funderade på om jag inte skulle rösta på Admiralas bild, den som kom trea... Helt underbar blick som tjejen har, perfekt skott, exakt i rätt vinkel och i rätt ögonblick.. Tycker bilden förmedlar den högtidliga stämmningen på ett otrologt bra sätt. klapp_klap

Men mest cred tycker jag Janne skall få för hans arbete med tävlingen och inte minst hela sidan! Fantastiskt jobb, vad vore vår värld utan sådana eldsjälar som Janne? klapp_klap klapp_klap


Det skulle vara kul att få se hur många röster som bilderna fick tycker jag. Känner att jag inte har någon aning alls ifall min bild som kom tia (inte för att skryta nu då alltså) har fått 10, 100 eller kanste 1000 röster för att placera sig... Alltså bara lite kort. Hur många fick vinnarbilden och vad fick den sista bilden att kunna placera sig i varje kategori, det hade varit göörkul att få se... För lite tävligsmänniska är man juh... Även om jag känner mig gryyyymt nöjd min tiondeplats, vilken ära! Kan inte smälta det ännu... _B-anana _B-anana _B-anana

Peter
2006-11-23, 00:41
Jag kommer att bli jättefin i den färggranna tröjan. Ibland så nyttjar jag ju hennes hobbymaskiner, då brukar mina vita plagg bli färgade osv.

Hobbymaskiner... Hi hi hi.... Hoppas hon inte läser här... Fast, hon har ju lite svårt att lugga dig... Om hon inte får tag i ett ögonbryn förstås...Ang_elx :D ;)


Vad blev det med din reseskildring av Santoriniresan?


Nja, Santo var aldrig aktuellt i höstas! Det måste du ha missförstått. Däremot så blev det några dagar på Naxos och därefter en lite längre repa på Tinos. Hade några ärenden där och lite fölk att hälsa på... Jag hade ju "lurat" med en tidigare kollega som aldrig varit i Grekland tidigare. Han verkade dock inte vantrivas allt för mycket när vi hade div. sitt med någon öl och spanade... Ang_elx :D På båtar och och bilar då... Ang_elx :eek:

Jag brukar egentligen inte skriva något om mina resor, men den här gången så ligger det faktiskt ett halvfärdigt utkast i någon mapp och väntar på inspiration... Du kan väl skicka lite Metaxa*** så får vi se om inspirationen infinner sig :o :D :rolleyes:

Peter

Ypsilon
2006-11-23, 12:50
Äntligen föll min smak samman med övriga Kalimerianers. Hade faktiskt röstat både på havet och myrora, oxo min favorit mötesbild placerades i toppen. Och tur att inga kattbilder vann! Hoppas katterna får en egen kattegori nästa år.
Ypsilon, i regnet...

Fontana
2006-11-23, 15:02
Stort grattis till alla vinnare. Jag håller på att packa ihop lite vinster åt er :) Janne har precis gett mig adresserna.

Det lär väl visserligen inte hinna levereras den här veckan, men kanske till nästa. Håll utkik i brevlådan! :D

Agapi
2006-11-23, 16:05
Och tur att inga kattbilder vann! Hoppas katterna får en egen kattegori nästa år.
Ypsilon, i regnet...

Jag håller fullständigt med dig! Inte att jag har något emot katter, tycker jättemycket om den men det kan bli lite tjatigt.

Katerina:)

Ingerp
2006-11-23, 22:59
Mjau ialla ära! Havet och vädrets makter var otrolig. För en gångs skull hade även jag röstat på vinnaren!!

Grattis till er som vann!klapp_klap

Jag som var sur för jag inte hann kolla mina Rhodos bilder... hade iallfall inte haft en suck!!:rolleyes:

Inger

inkfish
2006-11-24, 11:24
Vad jag tycker är roligt med årets placerade bilder är att det är LIV i så många. Antingen människor, åsnor, getter eller katter - och inte ett enda stilleben med retsinaglas;)

Vykortstiden kanske är över och det välkomnar jag i så fall. Levande bilder är nästan alltid bäst i mina ögon.:)

Lissi
2006-11-24, 11:28
Antingen människor, åsnor, getter eller katter - och inte ett enda stilleben med retsinaglas;)



Vänta Du..De finns ju i Bästa Kalimeratröjbilden!!!:D

Lissi - som blev trea förra året med JUST en sån bild!;)

inkfish
2006-11-24, 11:32
Hehe, jag tar också en massa såna bilder:D. Fast trots det tycker jag att motivet egentligen är klichéartat så jag blev glad att andra bilder premierades i år.

Lissi
2006-11-24, 11:51
Jag håller ABSOLUT med Dig!!! Tro inget annat....Segrarbilden i Bästa bild är SUVERÄN!!

Nästa år blir det JÄTTEMÅNGA väderbilder tippar jag;) ....

Lissi

Elisabet
2006-11-24, 11:58
Nästa år blir det JÄTTEMÅNGA väderbilder tippar jag;) Nästa år blir det inga oväder flabb_flab

Men hur less man blev på tröjor som hänger på rad, i årets tröjtävling!!!??
Katter är ju rena undret av fantasifullt motiv i jämförelse!

inkfish
2006-11-24, 12:12
Nästa år blir det JÄTTEMÅNGA väderbilder tippar jag;) ....



Efter en Greklandsresa med kass väder kommer man att kunna säga "vi hade i alla fall tur med vädret"flabb_flab

Den absoluta trenden när det gäller vinnarbilder tror jag är hav. Det är ALLTID med hav på vinnaren i Bästa bild. Utom första gången, då undertecknad vann med ett blått rum;)

Nån som kan erinra sig fler vinnare UTAN hav?

Ivi
2006-11-24, 16:20
Vad jag tycker är roligt med årets placerade bilder är att det är LIV i så många. Antingen människor, åsnor, getter eller katter - och inte ett enda stilleben med retsinaglas;)

Vykortstiden kanske är över och det välkomnar jag i så fall. Levande bilder är nästan alltid bäst i mina ögon.:)

Amen! Liv ska det vara! (För mig i alla fall ;))
Därför fick pojken med flaggan min röst i "Bästa bild", pelikanerna i "Möten" och den glada hunden på balkongen i "Roligast". Hur får jag fram hundbilden (nr 72), förresten? Och VEM kan ha tagit den? Skulle gärna vilja tacka för bilden!

Ivi

inkfish
2006-12-06, 22:04
Stort grattis till alla vinnare. Jag håller på att packa ihop lite vinster åt er :)

Tack tack, mitt fina paket anlände i slutet av förra veckan och uppskattades på olika sätt av oss familjemedlemmar:) :

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/namnls.jpg

(Ursäkta bildkvaliteten, kan nog inte riktigt hantera nya mobilkameran än:confused: )

NewAnn
2006-12-09, 18:45
Vilket kul kort Inkfish... Du kanske skulle sparat det till nästa års fototävlig:) Mvh Ann

Lissi
2006-12-09, 18:52
Tack tack, mitt fina paket anlände i slutet av förra veckan och uppskattades på olika sätt av oss familjemedlemmar:) :


Ingick kokboken????

Lissi - som väntar på makens vinst;)

inkfish
2006-12-10, 12:16
Jajamen, kokboken ingick. Den är jättefin:)

inkfish
2006-12-10, 12:17
Du kanske skulle sparat det till nästa års fototävlig:) Mvh Ann

Nja, folk här gillar ju inte kattbilder;) :D

Lissi
2006-12-10, 12:23
Nja, folk här gillar ju inte kattbilder;) :D


Märkte det!!!:D

Lissi

inkfish
2006-12-10, 12:52
Jaså, du hade med kattbilder som folk inte röstade på? Det hade jag också.;)

Jag tycker att kattens uttryck här är våldsamt roligt men det var jag nog ensam omflabb_flab

http://www.kalimera.nu/bilder/foto2006/rolig/95.jpg

(Den skickades nog egentligen in i kategorin "det är roligt att se sina bilder på Internet";) )

Lissi
2006-12-10, 13:13
Den bilden gillade jag oxå...han var VÄLDIGT sugen på ölen!! Min katt drack annat;)

Kategorin roligaste bild är egentligen rätt omöjlig att tävla i för vad är roligt?...Jo när mn missar motivet delvis för nån kommer ivägen...är ju jätteroligt just då för den som tar bilden....En rolig skylt för man får som fotograf egna associationer, men får sen betraktaren det?? Man kan ju ARRANGERA roligheter , som att göra saker med djur som de aldrig själva skulle..men är DET roligt??? De spontana ögonblicksroligheterna, situationer som bara BLIR...och som man då i bästa fall hinner fotografera de är roliga tycker jag...men säkert inte alla! Din katt platsar definitivt där för suget i blicken!
Att SE bilderna ..DET är roligt!!! Att sen rösta är URSVÅRT!

Lissi - som upptäckt en tre år gammal grekbild i mitt arkiv som är JÄTTEROLIG! Tycker JAG!;)

malou
2006-12-10, 23:12
Grattis til alle! Og hvem har tatt bilde nr. 41/möten? Et bilde som gir kick, det suget en kjenner i magen når fergen legger til land. Forventning og glede....bye_bye

Hellen
2006-12-11, 20:07
Grattis til alle! Og hvem har tatt bilde nr. 41/möten? Et bilde som gir kick, det suget en kjenner i magen når fergen legger til land. Forventning og glede....bye_bye

Menar du nr 41, de som hänger över muren?

inkfish
2006-12-11, 20:36
Den här bilden fick min röst i Möten:

http://www.kalimera.nu/bilder/foto2006/moten/125.jpg

Jag tycker den är rätt genialisk. Mannens klädsel och hatt ger ett slags Livingstonekänsla - en utforskare möter en ny ö. Eloge till den som tagit den!klapp_klap