handdator

Visa fullständig version : vilken ö tror ni passar oss?


Suz
2006-11-12, 21:06
Vi ska till dodekaneserna/östra egeiska öarna i juni 2007. Har svårt att välja öar, då det finns så många spännade att välja bland. Vi kommer att landa på Rhodos, och ta oss vidare ut. Vill gärna till Fourni, så vi börjar nog med att ta en snabbbåt till Patmos, och vidare därifrån. Vad vi vill ha är lite tips på vad som kan passa en relativt "ö-van" familj med ett barn på 5 år. Vi vill ha genuint gerkiskt, lite trafik och fina stränder. Samtidigt vill vi gärna ha mysiga tavernor med god grekisk mat. Vi funderar på Tilos, Lipsi; Ikaria eller Telendos. Innan är vår favorit Sifnos där vi var förra året (Faros). Vi älskar även Kreta och Naxos (Agia Anna).

Hälsnigar Suz och hennes man "Netwolf"

Marianne
2006-11-12, 22:06
Vi vill ha genuint grekiskt, lite trafik och fina stränder... mysiga tavernor med god grekisk mat. Vi funderar på ... Ikaria...
Armenistis på Ikaria har allt detta!

Soldyrkaren
2006-11-12, 22:30
Hej där!

Har besökt Tilos, Lipsi och Telendos. Av dessa tyckte vi bäst om Tilos, tätt följd av Lipsi. Tilos är en fantastisk vandringsö, och kvalificerar bland grekiska övärldens top-5 på våran lista. MEN jag undrar ändå om den är rätt för er. De fina stränderna kräver minst 1 timmes vandring, i flera fall mer, och inte alltid längs stigar utan längs stenmurar, i klippraviner och dylikt. Kul för vuxna, även utan vandringsvana för det är inte svårt, men tror att det blir för jobbigt om man har en femåring med sig.

Lipsi däremot, är "nästan" lika bra, och här tar man sig till stränderna på småvägar och stigar.

Telendos - tja, det är en väldigt liten ö. Eftersom den ligger så nära en stor ö och har så täta förbindelser så känns den turistifierad, och därför inte så spännande som små öar brukar vara. Okej för en dagsutflykt med dopp, men sen tröttnar man på Telendos.

(Hoppas lite på mothugg, så att man kanske får omvärdera Telendos, men detta var vår upplevelse.)

Rekommendationen alltså - Lipsi!

malou
2006-11-13, 18:33
[quote=Soldyrkarna;65591]......Telendos - tja, det är en väldigt liten ö. Eftersom den ligger så nära en stor ö och har så täta förbindelser så känns den turistifierad, och därför inte så spännande som små öar brukar vara. Okej för en dagsutflykt med dopp, men sen tröttnar man på Telendos....

Telendos er virkelig liten, det kan bli kjedelig og ensformig for en 5 åring å feriere der. Strendene er forøvrig ikke spesielt barnevennlige.

urbfresh
2006-11-13, 20:58
Hejsan!

Vi sitter också här & velar mellan olika öar. Har blivit intresserad av Karpathos efter alla hyllningar här på forumet. Vi funderar på att boka boende på hotell Aegan Village i Amopi.
Vi är två vuxna med två barn ( 8 och 4år), är Amopi på Karpathos ett bra alternativ för oss frågar jag er som har erfarenhet av ön?

Det verkar som om Amopi är ett bra badställe, men inte så mycket att välja på efter man badat? Är det så att man måste in till "storstan" på kvällen om man vill kunna välja mellan lite olika restauranger, samt lite affärer att kika i?

Hur är det i Ampoi, finns det bra med tavernor att äta på? Är det ett barnvänligt badställe?

VI var 2003,2005 i Agia Pelagia på Kreta & var jättenöjda. Det är ett litet & mysigt ställe, precis i vår smak. Vi tänkte att kanske Amopi var något liknande, rätt eller fel?

mvh/ U

Ia
2006-11-13, 21:53
Hei.

Amopi har fin/e barnevennlig/e strender og et "knippe" restauranter og velge mellom. Men ellers er det ikke mye å ta seg til der... Det er ikke så stort som Agia Pelagia. Synes stranden i Amoopi er bedere enn i A.P., mens området rundt er MYE bedere/større enn i Amoopi.
Da er det buss inn til Pigadia som gjelder og taxi hjem, siste bussen til/fra Amoopi gikk i 19.30 tiden sist sommer

Ia _B-anana

Mats Fredsson
2006-11-16, 08:46
Vi kan rekommendera Leros! Den har allt det ni söker, och stränder som är både fina och ligger behändigt till... Man kan välja vilken typ av strand man vill ha, från svart sand till klippor.
Genuint grekisk miljö, utan en massa turister, man är inte beroende av turismen, utan tar det lilla lugna. Det är mest greker som åker till denna lilla pärla! Tack vare detta, är prisläget väldigt bra, rent av billigt jämfört med de större öarna!
Vi har varit på Patmos, men tyckte det var för "turistigt". Lipsi är en fin liten ö, men nästan för lugn, men så bor där inte mer än några hundra personer..
Telendos är en liten ö, där finns just inte så mycket, utom turister..

Kalimera
2006-11-16, 13:17
Jag skulle valt Tilos, Lipsi och Agathonissi. Och Ikaria förstås. Det är länge sedan jag var där, men ön sitter djupt i minnet. Leros är inte heller så dumt, väldigt grekiskt, urtrevliga människor och supergod grekisk mat. Agathonissi är en av de minsta öarna i Grekland. Finns ingenting att göra förutom bada och sola, läsa, slöa och äta. Få öar är så charmiga som lilla Agathonissi.

Suz
2006-11-18, 11:07
Tack för alla tips. Är det någon som varit på både Agatonissi och Fourni? Vilken är mysigast? Vi ska vara borta i 14 dagar, så vi vill inte klämma in för många öar. Lipsi, Tilos, Fourni, Ikaria, Agatonissi? Vilken skulle ni skippa om jag vänder på frågan?

inkfish
2006-11-18, 11:32
På 14 dagar skulle jag skippa två:o. Tre öar är lagom för en tvåveckorstur.

Av de öar du valt är ju Tilos den enda som ligger fel till, alla de andra hör till samma del av ö-världen. Så jag hade valt bort Tilos först.

Sen hade jag nog valt bort Lipsi eller Fourni. Har inte varit på nån av dem men bilden jag fått är att de är mer lika varann än någon av de andra öarna, så jag skulle nog inte klippa båda på samma resa...

ciakoohler
2006-11-18, 11:38
Jag skulle skippa Lipsi Tilos o Ikaria.Eller Tilos o Ikaria.Utan vidare tanke på förbindelsena .Fast för några år sen kunde man åka från Lipsi t Agathonissi.Hjälp nu längtar jag tillbaka!!!

Suz
2006-11-18, 11:46
Tack för tipsen. Det känns som resrutten börjar att formera sig. Fourni, Ikaria och Agatonissi. Ska bli oerhört spännande att se dessa för oss nya öar. Vår lilla tös som är 5 till sommaren är en riktig greklandsfantast för att vara så ung. Det blir fjärde greklandssommaren för henne. Dessa mindre öar är perfekta för en barnfamilj. Sunwing och Bamseklubbar släng er i väggen....

inkfish
2006-11-18, 12:04
Det låter som ett jättebra val i mina öron. Liten ö, STOR ö, pytteö. Bra jobbat:D

Sen är det, om jag har rätt för mig, lite knalt med båtförbindelserna till Agathonissi - så utgå från den när ni lägger upp resan.

xenos
2006-11-18, 14:21
Tack för tipsen. Det känns som resrutten börjar att formera sig. Fourni, Ikaria och Agatonissi. Ska bli oerhört spännande att se dessa för oss nya öar.

Förefaller som om du/ni inte böjt för de tveksamma förslagen att välja bort Ikaria.
Klokt.

Lefteris

Marianne
2006-11-18, 15:49
Jag skulle ta Agathonissi först. Sedan Lipsi eller Fourni (Lipsi har aningen bättre stränder, tycker jag) och avslutningsvis Ikaria. Det blir att kolla båttider när vi närmar oss maj nästa år!;) :D

Tre veckor = tre öar, det är lagom när man tänker på att det går restid när man flyttar.

øyvind
2007-03-21, 17:40
Lipsi er koselig den men Forni er en av mine absolutte favoritter... en overaskende stor koselig havneby, greie strender og en følelse av ekte gresk stemning.