handdator

Visa fullständig version : Venedig


Agapi
2006-11-11, 22:25
Hej, jag undrar om någon av er har varit i Venedig?
Jag och min man vill åka över en helg fre-måndag. Vi bor nämligen endast 20 minuter från Igoumenitsa(hamnstad) där det går båtar till Italien.
Känns lite pinsamt att inte ha varit där någon gång i tanke på att det är så nära. Det tar ca 18 timmar med båt att åka dit. (Det är lite som en 36timmars-kryssning till Finland)

I alla fall så undrar jag óm någon vet något bra/billigt hotell.
Bra restauranger.
Sevärdheter.
Pratar Italiernarna bra engelska där?!(har för mig att de inte gör det)'
Är det dyrt eller billigt? Mat, shopping, museum...?
osv. osv.

Tacksam för svarbye_bye
katerina

malou
2006-11-12, 11:16
Hallo Agapi.
Venezia er utrolig vakker. Kanskje best å unngå sommeren og den 'verste' turiststrømmen? Har selv vært der på forsommeren; det var varmt og folksomt!
Å besøke Marcusplassen er et 'must'. (Kaffen kan man jo innta andre steder, om man ikke vil betale en liten formue. ) Severdigheter er der mange av. Fantastiske bygninger med vakre utsmykninger; bl.a. Palazzo Ducale, Basilica San Marco. Et mini-Guggenheim museum finnes også. På den ene siden av Canal Grande -'hovedveien' - ligger katedralen Santa Maria Della Salute.
Gondol-turer er jo et av byens varemerker (men kanskje ikke et høydepunkt- synes jeg). Prisen kan bli svært høy for en lengre tur. Visstnok opp i mot 100 Euro nå, fra bedre informerte kilder. Men dagskort (flerdags-kort?) til Vaparettobåt kan kjøpes. Kanskje den hyggeligste og morsomste måten å ta seg rundt på, er å gå. Da oppdager man andre sider ved byen enn de opplagte severdighetene og de kjente restaurantene. Det finnes eks. et 'latinerkvarter'. - Markedet ved Rialtobroen (Merciere) er stedet der lokalbefolkningen handler det daglige. - Hotell? - har ingen aning. Kanskje andre her har gode forslag? Har hørt at det Jødiske kvarter (bydel?) skal være et ok område å bo i.
God tur.

Agapi
2006-11-12, 17:38
Tack så mkt Malou:)
Hotell någon?

Frappe
2006-11-12, 19:38
Se inkorgen!

Camilla

Peter
2006-11-13, 00:59
Venedig är ett fantastiskt ställe. Det finns massor att titta på så man har inga problem att göra av med tiden. Bara att gå runt och titta på Marcusplatsen tar större delen av en dag.

Men Venedig är dyrt. Riktigt dyrt. De gånger jag har varit där har jag bott utanför, oftast i Mestre. Där kan man hitta lite billigare rum. Det går bussar och tåg in till Venedig därifrån. Tar väl ca 15 - 20 min. Åk INTE Gondol. Det kostar halva reskassan... De är hyfsade på engelska eftersom det kommer många engesktalande turister.

Men man måste se Venedig. Fast man ser inte Venedig, man upplever Venedig... Något alla borde göra minst en gång...

Peter

ricky
2006-11-26, 17:31
Åker ni dit under högsäsong är det både väldigt svårt och dyrt med rum.

Nu ska ni ju inte vara så länge i Venedig, annars är ett bra tips att bo i bad och semesterorten Jesolo (Lido di Jesolo).

Det är busenkelt att åka buss från ändhållplats till ändhållplats och tar 45 min till en dryg timme beroende på trafik.
Det är också lätt att hitta bra och hyfsat billigt boende.
Många som ska till Venedig låser sig helt vid Rialtobron och Markusplatsen.
Gå på egen hand eller gör lite efterforskningar så kommer ni att hitta mycket sevärt!
Rialto/Markus är oerhört turistifierat och dyrt, men en snabbvisit är ett måste.:)