handdator

Visa fullständig version : Resrutt maj/juni 2007


Nurses
2006-11-11, 14:55
Hej alla ni båtluffskunniga på Kalimera!

Vi ska den 28 maj resa till Aten för att sedan fortsätta ut i den grekiska övärlden. Vi ska sedan resa hem den 23 juni från Kreta, Chania närmare bestämt.

Vi planerar besök på följande öar; Sifnos - Naxos - (Iraklia) - Amorgos - Santorini - Kreta och funderar nu över bästa resväg mellan dessa. Vad vi kunnat räkna ut via diverse båtlänkar så verkar det vara så att vi blir tvungna att resa Pireus - Sifnos - Santorini - Naxos - (Iraklia) - Amorgos - Naxos - Kreta. Ni som verkar ha lite koll på det här med båtar kan detta stämma eller finns det en smidigare väg? Från början hade vi velat köra Pireus - Sifnos - Amorgos - Naxos - Santorini - Kreta i nämnd ordning men det verkar lite svårt... :confused:

Vi har även lite funderingar kring att stanna två nätter i Aten då vi tidigare inte varit i Aten. Är det värt det eller är det bättre att ge sig ut i lugnet på öarna direkt?

Vet att det är dumt att planera alltför mycket hemifrån men som flertalet nämnt i tidigare forum så är planeringen och drömmarna det som får oss att stå ut i höstrusket.

Har tidigare ställt dessa frågor i en tråd angående att resa i grekland men hoppas på fler svar här. Tack alla ni som svarat på vårt inlägg i den andra tråden, vi hoppas att ni har ännu mer kunskaper/erfarenheter vi kan få ta del av.

/Jakob & Tillan bye_bye

Hellen
2006-11-11, 15:25
Från början hade vi velat köra Pireus - Sifnos - Amorgos - Naxos - Santorini - Kreta i nämnd ordning men det verkar lite svårt... :confused:
/Jakob & Tillan bye_bye

Det är Sifnos-Amorgos som "ställer till det" förmodar jag. Byt plats på Amorgos och Naxos, så blir det smidigare, det är mitt tips.

// Helén- som planerar: Pireus- Milos- Antiparos- Naxos- Amorgos- Santorini

Bossew
2006-11-11, 15:50
Hej

Skulle rekommendera att ni startar med Amorgos. Direktbåtar dit går några dagar i veckan och eftersom ni ändå funderar på att stanna nån natt i Aten har ni möjlighet att hitta en bra avgång.

Därefter är det bara att beta av öarna. Lycka till med planeringen!

bosse bye_bye

Lissi
2006-11-11, 16:16
Vi har även lite funderingar kring att stanna två nätter i Aten då vi tidigare inte varit i Aten. Är det värt det eller är det bättre att ge sig ut i lugnet på öarna direkt?


/Jakob & Tillan bye_bye

Ska ni till Aten ska ni absolut ha längre tid på er tycker jag. Aten är värd en egen resa och då kanske vid en tid på året då det inte är för varmt. Jag skulle rekommendera att åka på den långa båtluffen direkt. Det är ju många öar ni ska till.

Lissi - som ger Aten en vecka i februari.

Nurses
2006-11-18, 23:12
Tack för alla fina tips...

Mmm vi har funderat lite och kör nog kanske Aten en annan gång. Lugnet lockar mer än bilavgaser och trängsel ;)

Bosse du skrev något om Amorgos direkt? Det är alltså möjligt att åka till Amorgos från Aten (Pireus eller någon av de andra två hamnarna) och att det då blir smidigare att ta sig runt? Känns lite konstigt att liksom åka "förbi" Sifnos... I och för sig så åker man juh förbi alla andra öar vi planerat men ja ni kanske fattar min tanke. Sifnos känns som att det ligger i utkanten lite sådär :o

Eva L
2006-11-19, 14:08
Det går bra att åka från Pireus till Amorgos.

Eva

Nurses
2006-11-19, 17:46
Hmm kanske att vi skulle ta och omvärdera och resa till amorgos direkt och sedan ta oss vidare därifrån. En bekant tipsade om Iraklia om man bara vill slappa och ta det lugnt och vandra lite vilket vi vill...

Kankse att Sifnos och Milos får vänta till nästa gång ;)

Bossew
2006-11-19, 18:51
Hmm kanske att vi skulle ta och omvärdera och resa till amorgos direkt och sedan ta oss vidare därifrån. En bekant tipsade om Iraklia om man bara vill slappa och ta det lugnt och vandra lite vilket vi vill...

Kul att nu hängde på tipset om att resa till Amorgos direkt. När det gäller Iraklia så kan det vara ett trevligt stopp på vägen till Naxos. Planera inte in att stanna där alltför många dagar bara.

bosse

Nurses
2006-11-20, 05:00
Kllade igår på de titabeller som ligger ute nu och med dessa i bakfickan så är rutten Pireus - Amorgos - (Iraklia) - Naxos - Milos - Sifnos - Milos - Santorini och Kreta fullt möjligt ch vi behöver inte "flänga" runt massa och åka till samma öar flera gånger. Dock verkar det som att Aten ändå blir aktuellt då båtar till Amorgos går onsdag ("Nattbåt" 19-06.50 - sparar boende en natt) och vi kommer till Aten måndag förmiddag. Men men jag har börjat förstå att det här med båtresor och avgångar kan variera :D

Vi funderade även på att när det närmar sig boka resan från Pireus till Amorgos och från Santorini till Kreta redan innan så är dessa klara så får vi se var vi hamnar till sist. Ekonomiklass är det på däck om man ska boka hemifrån?

Nu ska Tillan iväg på praktik i Motala denna arla morgonstund, men jag får försöka drömma om Grekland om jag blir för trött under morgonens/förmiddagens timmar bye_bye

Eva L
2006-11-20, 07:09
Du behöver inte förboka resan Aten - Amorgos i maj/juni kanske inte senare heller.

Eva

Kalimera
2006-11-21, 08:38
Ekonomiklass är det på däck om man ska boka hemifrån?Både däck och inomhus.

Nurses
2006-12-04, 00:19
Fint då kan det fungera att ta nattbåten även om det är lite kylslaget :)

Nurses
2007-03-09, 16:04
Åhhh nu börjar det så sakta närma sig. Tågbiljetter till Arlanda är nu bokade från Linköping den 27/5. Snart så... _B-anana

Elisabet
2007-03-09, 16:27
Åhhh nu börjar det så sakta närma sig. Tågbiljetter till Arlanda är nu bokade från Linköping den 27/5. Snart så... _B-ananaHärligt! Jag har inte sett den här tråden förrän nu och läste precis igenom den. Ett par dagar i Aten i slutet av maj är knappast varken särskilt varmt eller trångt. Om ni inte har varit där förut tycker jag att ni ska ge staden ett par dagar, men mer behövs inte heller för att se det viktigaste och känna på atmosfären!

Ha en underbar resa!

Nurses
2007-03-28, 23:09
Usch vad det här är svårt. Vi står och väger, ena dagen vill vi åka direkt andra dagar vill vi stanna ett par dagar i Athen...

Jaja vi får se hur det blir. En del av tjusningen med den här resan var juh faktiskt att den kvinnliga delen av vår tvåpersoners familj skulle släppa lite på kontrollbehovet :p

Men det närmar sig ändå med små men taktfasta steg och spänningen stiger för varje dag...

Ni som är erfarna greklandsresenärer funkar det att campa? Har läst att man kan hyra tält på plats men hur säkert är det och hur snål får man bli :D

/Tillan (nu klar sjuksköterska :D) & Jakob

laero
2007-03-29, 09:42
Ni som är erfarna greklandsresenärer funkar det att campa? Har läst att man kan hyra tält på plats men hur säkert är det och hur snål får man bli :D

Funkar säkert att campa men jag har svårt att förstå vitsen med det. På 70-80 -talen släpade "alla" med sig tält-liggunderlag-sovsäck, ofta under kombinerade tågluffningar/båtluffningar i Europa/Grekland. En del i romantiken var då att sova ute på däck på färjorna.

Idag skulle jag aldrig i livet göra det, har kanske blivit bekväm med åren:rolleyes:.
Vet inte vad det kostar att campa men det kan inte vara mycket pengar att tjäna, vid den tiden ni reser kommer ni att hitta dubbelrum för 25-30 euro/natt. Väg eventuellt sparade pengar mot obehaget att släpa med sig extra utrustning i form av liggunderlag/sovsäckar mm + att ni förmodligen får gå en massa extra pga att campingarna ligger lite off.

Kalimera
2007-03-30, 10:04
Håller med Laero helt och fullt. Campa skulle jag aldrig göra. Det är inte kul.

/Tillan (nu klar sjuksköterska Grattis! klapp_klap

Nurses
2007-04-02, 11:31
Hihi, ja det känns lite konstigt att campa, gör jag knappt hemma ;)

Vad jag förstod i en guide jag läst så kan tält hyras så det sliper man släpa på. Funderade på att ta med sovsäck men får se...

Usch vad det här är svårt. Nu har vi börjat läsa lite mer om öarna och nu är det fler vi vill åka till så nu känns det alltmer som att vi bara kommer att åka så får vi se var vi tar vägen när vi väl är på plats.

Tack för gratulationerna _B-anana