handdator

Visa fullständig version : Startfilen


Peter
2006-11-10, 20:01
Varje gång man startar datorn är det masssor med program som ska startas. De flesta är nödvändiga, men det finns också en del som inte behövs, och vissa är dessutom synnerligen tvivelaktiga. En del tar bara onödig tid, andra kan göra saker som man inte vill...

Alla som har laddat ner Real-Player har i den filen ett pgm som heter TkBellExe. Den bör man bocka av så att den inte startar när man startar datorn. Den är mycket tvivelaktig och det verkar inte finnas någon som riktigt vet vad den gör...!!? Jag har verkligen kollat runt... Via Google tex varnar vissa, andra säger "?"... Jag märkte dock en klar förbättring i prestanda så fort jag bara bockade bort den. Jag har genom åren hört många frågetecken kring just Real-P så nu ska jag ta bort den helt.

Startfilen hittar man på olika sätt på olika datorer. På Compaq/HP kan man oftast hitta den via "Hjälp och support". Det finns även hjälp-pgm att hämta från tex Download.com om man inte hittar den själv.

Man ska dock vara väldigt försiktig när man bockar bort pgm från startfilen. Om man inte vet vad det är, eller vad man gör, så ska man låta det vara och kolla. Vissa pgm står i klartext, andra bara med några svårtydda bokstavskombinationer. Gör man fel där så kan man stänga datorn "för evigt..." Så var försiktiga...

Peter

Arne
2006-11-10, 21:51
Helt rätt!!

Men, det går ju bra att gå in i registret och radera alla program man ej vill ha i startregistret!!!

Dock!!! Att kliva in i registret att radera kräva viss erfaenhet samt etertanke!!!

Blir det fel, då rasar hela datorn!!!

Arne

Peter
2006-11-11, 15:11
Men, det går ju bra att gå in i registret och radera alla program man ej vill ha i startregistret!!!

Jomenvisst. Fast man kanske vill ha pgm:et kvar fast det inte måste starta när man startar datorn. Då är det enklast att bara bocka bort det från startmenyn. Så kan man starta det från skivbordet eller "Alla progam" när man vill använda det. Det kan spara mycket kraft i datorn....


Dock!!! Att kliva in i registret att radera kräva viss erfaenhet samt etertanke!!!

Blir det fel, då rasar hela datorn!!!


Ack så rätt, ack så rätt... Man ska vara väldigt försiktig när man är inne i startfilen. Gör man fel där så kan det bli förödande konsekvenser... Men jag skulle dock ändå rekommendera alla som vågar att försöka att bocka bort just den filen. Den är "skum" och verkar ta kraft från datorn...

Peter