handdator

Visa fullständig version : Inrikesflyg


bjorn
2006-11-07, 21:30
Vi ämnar flyga Athen-Milos i september med Olympic Airlines.Dom vill ha betalt i danska kronor,räknar jag om vid beställning eller sker detta med automatik?Vid ticket delivery information står:country Denmark,vi vill gärna ha biljetterna levererade i Sverige.Vet någon hur det går till?I år åkte vi med Agean Airlines,då räckte det med ett bokningsnummer,mkt enklare,då betalade vi med euro.Tacksam för råd.
bjorn

Elisabet
2006-11-07, 21:42
Jag köpte flygbiljetter från Olympics kontor i Danmark förra året. Det fungerar jättebra. Man uppger bara sitt kontokortnummer så dras summan från kontot och de får betalt i dansk valuta.

Kontoret i Danmark servar även kunder i Sverige. För säkerhets skull skrev jag S- före postnumret och Sverige efter postorten, trots att de inte frågade efter det. Biljetterna hade jag i brevlådan efter två dagar!

kos44
2006-11-07, 21:49
Hej Björn här är en fejkad beställning
Journey ATHENS - MILOS MILOS - ATHENS
Sector Athens - Milos Milos - Athens
Flight OA048 OA041
Date 04 Jun 2007 18 Jun 2007
Departing 16:05 12:20
Arriving 16:45 13:00

Type of fare Economy-flexible
Passengers 2 Adults
TOTAL COST EUR 171.14
mvh.ulf

Celbe
2006-11-08, 08:43
Det går numera även att ange Sweden som Country of origin.

Beloppet i dkk räknas om till sek när du betalar med ditt kreditkort/bankkort. Jag brukar räkna med kursen 1,28 så hamnar man i närheten av den kurs som banken använder när man betalar med kort.

Celbe

jopo
2006-11-15, 16:59
Deras hemsida är lite lurig, man känner sig inte riktigt säker på om man beställer till Danmark eller Sverige. Själv beställde jag två biljetter får Olympic via nätet och hade ett kuvert med dessa hemma i Stockholm inom ett par dagar. Inga problem alls, betalningen drogs i danska kronor på kontokortet om jag inte minns helt fel.



/Peter

Mats Fredsson
2006-11-16, 08:59
Vi har köpt biljetter hemifrån via Internet, det är inga problem! Man får söka bland olika resebyråer, för vissa säljer inte i svenska valuta, eller vissa datum och resmål. Jag tror det var Travelstart vi använde, när vi köpte biljetter till inrikesflyget.
Biljetterna kommer hem i brevlådan, och betalade gjorde jag med kortet, direkt via mail. Inga problem!
Man behöver inte krångla med danska kronor.. förlorar bara på kursen!

Peter
2006-11-16, 17:59
...för vissa säljer inte i svenska valuta,...!

Jag förstår inte frågorna kring vilken valuta man köper i!? Det spelar ju ingen roll om jag köper en sak (biljett?) över nätet från USA och betalar i dollar eller från Danmark och betalar i Danska kronor. VISA, eller vilket kort man nu använder, konverterar köpet till SEK. Med SWIFT-kursen blir det billigare än att växla på tex Forex!


Man behöver inte krångla med danska kronor.. förlorar bara på kursen!


Det där är en sanning med stor modifikation. Eftersom växlingskurserna ändrar sig dag för dag så ligger leverantörens kurs för andra valutor högre än bankens! De har också kostnader för att hantera främmande valutor. Det är normalt sett alltid billigast att köpa i leverantörslandets valuta och låta VISA konvertera.

Peter