handdator

Visa fullständig version : Magnifika, magiska Mykonos...


Ingela
2005-05-16, 14:31
Nu har jag då äntligen vidgat mina vyer...för första gången besökte jag Kykladerna.

Var under grekiska påsken i Athen och på Mykonos och jag säger bara: KÄRLEK VID FÖRSTA ÖGONKASTET!!!

Nu kanske det är aningen annorlunda att uppleva Mykonos utanför högsäsong. Mycket folk men nästan bara greker, massor av blommor, nästan öde stränder, men ändå fullt ös på resturanger och uteställen i stan, rimliga priser, vackra gränder, fin natur, bedårande arkitektur...osv osv osv :)
Jag kan inte nog hylla allt fantastiskt på denna ö!

Vi hyrde lägenhet precis ovanför hamnen i stan, underbar utsikt från balkongen över Mykonos stad, havet och solnedgången.

Jag har haft många fördomar om Mykonos och inte en enda besannades.
Vackrare ö har jag svårt att tänka mig - jag kommer definitivt tillbaka!

Hälsar en betagen Ingela

Annlotta
2005-05-16, 22:04
Hej Ingela!
Det var roligt att läsa ditt inlägg om Mykonos och att du föll pladask! Det är väldigt få människor som skriver om Mykonos här, vilket jag tycker är märkligt. Förmodligen för att man inte har besökt ön och förstått vad den har att erbjuda.
Vi startar för det mesta vår ö-luff just på denna ö, för att den har en sådan stor dragningskraft. Så blir det även i år, med avresa i början av juli. Sju veckor kvar och jag håller på att bli sjuk av längtan!
Berätta gärna mer var ni bodde och vad ni upplevde på ön. Jag slickar i mig allt som har med Mykonos och Grekland att göra.

Ingela
2005-05-17, 17:02
Hej Annlotta!

Ja, efter att ha varit där så tycker jag också att det är lite konstigt att fler inte har fastnat och skriver om ön.

Vi tog en morgonfärja från Pireaus onsdagen den 27:e april och möttes på Mykonos av farbrodern som drev Marina Wiew som lägenheterna hette (tror att Apollo har dem i sitt program också...).
Det ingick nämligen transport när man bokade via nätet.
Vi stod där i hamnen och väntade på en fin skåpbil med flashigt tryck på sidan för såna bilar såg vi från flera av de andra hotellen. Men så kom han där...i en skruttig gammal bil med en brun kartongbit som han höll ut genom rutan, upp och ner, där det stod plitat Marina Wiew med tuschpenna.
Man faller ju direkt! :o)
Lägenheten var liten men fräsch, de gjorde allt för att vi skulle känna oss så hemma som möjligt. Vi hade en liten blå balkong med hänförande utsikt över havet och staden. Verkligen fint. Tv och luftkonditionering på rummet, priset var 50 euro per natt.
Första eftermiddagen gick vi bara runt och njöt av alla gränder och affärer. Åt i Lilla Venedig, inte alls särskilt dyrt. På kvällen somnade vi tidigt fullständigt utslagna.

Upp tidigt på torsdagen, gick återigen bara runt hela dagen och irrade bort oss i de vackra gränderna. Vi shoppade, åt och drack i omgångar hela dagen. Solen sken från morron till kväll, perfekt temperatur för en dag i stan.
På kvällen åt vi på ett känt ställe som jag redan glömt bort namnet på tyvärr, men pelikanerna "hängde där"...:o)
Sedan bar det ut på stan, hittade en massa roliga klubbar och barer, fest till en bra bit in på natten.

På fredagen var vi uppe tidigt för vi hade hyrt en fyrhjuling. Vi åkte runt mellan olika stränder men fastnade till slut för Paradise Beach där vi drack frappé och bara mös hela dagen. Det var lugnt, nästan inget folk alls.
På kvällen var det ännu en utekväll med mycket grekisk dans. Klockan åtta var det fortfarande full fart...
Kom aldrig riktigt i säng så vi hyrde en vespa och åkte till Paradise igen där vi återigen hade en lugn dag. Plötsligt kom en man galopperande barbacka och barfota på en svart häst längs vattenbrynet. Vi undrade om tröttheten gjorde att vi hallucinerade... :o)
På hemvägen stannade vi på flera inredningsbutiker längs vägen, VILKA fantastiska saker de hade! OM jag blir rik så är mitt mål att köpa ett vitt hus på Mykonos och inreda med alla vackra möbler de har.

På kvällen var det dags att ta snabbfärjan tillbaka till Athen. Vi satt i lugn och ro på ett litet kafenion vid hamnen då mitt resesällskap plötsligt fick för sig att kolla biljetten en sista gång. Hoppsan, båten gick visst från den nya hamnen ett par kilometer bort. Men ingen fara, en kille på kafeet uppfattade vår situation, slängde helt sonika in våra väskor i sin bil och skjutsade oss. Så vi hann! Vad säger man? Dom är sannerligen underbara!Var tillbaka i Athen vid midnatt, hann precis se "ljusprosessionen" och höra prästerna mässa. Alla bilar stod stilla, verkligen stämningsfullt.
Sen hem till vår vän i centrala Ateh för några timmars sömn och sen några timmar i Plaka innan det var dags att bege sig hem igen...
En UNDERBAR resa!
Hälsar Ingela

Annlotta
2005-05-17, 23:09
Tack Ingela!
Det var härligt att läsa om dina dagar på Mykonos. Hotellet du skriver om, ligger det mellan busstorget och Plati Yalos? Förmodar att det var ganska flott, eftersom det var ganska dyrt.
Flera gånger har vi bott uppe på berget till höger, om man står nere i hamnen, med vattnet framför sig. Då har bra hotell stannat på 30 euro, vilket är bra på Mykonos.
Nu är det bara 45 dagar kvar tills vi anländer till härligheten. Det ser vi naturligtvis fram emot och kommer att njuta av varje minut.
Tack för ditt svar och trevlig sommar
Annlotta

Ingela
2005-05-18, 11:49
Nej, det ligger rakt upp från hamnen sett, där färjorna lägger till. Vi hade utsikt delvis över den stora parkeringen där, och staden till vänster när vi satt på balkongen.
Och det var inte alls flott, mer standard, men eftersom det var påsk och fullbelagt överallt så antar jag att det trissar upp priserna en aning. Men det var definitivt värt sitt pris. Luftkonditioneringen var gratis och vi använde värmen på den för att inte ha det så kallt på rummet när vi skulle sova. Väldigt skönt eftersom nätterna blir rätt fuktiga och kalla så tidigt på säsongen.
Och ett förtydligande: det var full fart klockan åtta på MORGONEN...vill ju inte att ni ska tro att vi gick hem och nannade fullständigt slutkörda klockan åtta på kvällen...
Hmmm...måste lära mej använda de små gubbarna rätt så jag inte gör den där lilla illamående figuren som skäms hela tiden.... :o alltså...
Trevlig sommar önskar jag dig också, och alla andra Kalimeror!
Ingela

jonny
2005-05-24, 16:31
hej härligt att fler upptecker mykonos vi åker årligen till grekland och vi startar alltid på mykonos och har gjort så i 20år vi har två barn 17,20år när jag frågar dom var startar vi båtluffen i år så svarar dom unisont mykonos,
har tittat några år här på kalimera och mykonos har inte haft så många sugna och eftersom vi är där varja sommar så är det inte så konstigt eftersom att man sällan träffar på svenskar där man har en förutfattad mening att det är väldigt dyrt där vilket inte stämmer.
tre veckor till mykonos häls jonny

jonny
2005-05-24, 16:32
hej härligt att fler upptäcker mykonos vi åker årligen till grekland och vi startar alltid på mykonos och har gjort så i 20år vi har två barn 17,20år när jag frågar dom var startar vi båtluffen i år så svarar dom unisont mykonos,
har tittat några år här på kalimera och mykonos har inte haft så många sugna och eftersom vi är där varja sommar så är det inte så konstigt eftersom att man sällan träffar på svenskar där man har en förutfattad mening att det är väldigt dyrt där vilket inte stämmer.
tre veckor till mykonos häls jonny

sahar
2005-05-24, 17:33
Vi hamnade på Mykonos förra året för att det blåste så mycket på Paros så vi fick lämna ön en dag tidigare än beräknat. Apollo ordnade boende på ett flott hotell men vi kom dit så pass sent så vi hann bara gå runt i gränderna ett par timmar men jag håller med om att Mykonos är magninfik. Jag blev också blixtförälskad i alla fall i den delen av Ön jag hann besöka men jämfört med Paros så var allting dyrare där. Det kommer absolut att bli en resa till Mykonos när barnen är lite större för det var inte så lätt o gå runt med barnvagn i de smala gränderna och jag som är proffs på att gå vilse! Det mesta av min lilla tid på Mykonos gick åt att snurra runt bland gränderna för att hitta tillbaka till busstationen:(

sahar

jonny
2005-05-30, 13:12
det är svårt med barnvagn på mykonos annars är det kanon med små barn på mykonos, när mina var små campade vi nere på paradise och det har givit posetiva bestående men på dom.häls jonny

Jonna
2005-05-30, 13:56
så kul att få läsa mer om Mykonos av er som har erfarenheter av ön. Vi åker till Mykonos och Naxos (via Santorini) 2 juli och i ärlighetens namn har jag inte blivit så klok på vad Mykonos har att erbjuda. Nu, efter era insändare, verkar dock min magkänsla av vad ön har att erbjuda, varit rätt! Om det är någon som har erfarenhet av bra boende så tass tips gladeligen emot! klapp_klap
Vi har haft en del mailkontakt med ett ställe nere i Little Venice vid namn "Marietta´s". Det hela låter fint men är ganska dyrt, 80 euro/natt... har tyvärr fått känslan av att man bör ha förbokat rum på Mykonos om man vill vara säker på att hamna på ett bra ställe (och inte vill betala sisådär 100 euro/natt) men känner mig lite osäker kring om vi nu skall boka "Marietta´s" eller ej?!
Alla tips är välkomna!
M v h
Jonna

Dao
2005-05-30, 23:08
Hej Jonna!
Du behöver defenetivt inte förboka vid den tiden, å skall nog klara dig undan med 30 35 euro vid den tiden, om du absolut inte vill bo inne i stadskärnan. Vi dyker upp på samma ö en dag senare, tradition att börja just på denna ö under vår båtluff.
En helt perfekt ö att inleda på i vårt tycke!!
Naxos finns även den med på listan av favorit öar, och är ett måste.
Du lär mötas av en mängd uthyrare vid ankomsten - bara att välja och vraka!!
Ett tips är Domna Petinaros, ett annat är Pension Elenena, men det finns en mängd att välja mellan, de flesta på höjden ovanför stan - brukar vara väldigt fräscha - och prisvärda. Dock en liten promenad på morgonen, typ 5 - 10 minuter, men hem går det ju alltid att ta en taxi, i runda svängar runt 2 euro.
Skulle nog kunna sitta å babbla ett par timmar om denna ö, men stoppar här så länge.
Ha en underbar semester bland underbara öar!!

– Dao –

Jonna
2005-05-31, 12:03
Hej och tack Dao för tipsen! De kommer definitivt till användning och vem vet, vi kanske ses i receptionen då (med tanke på samma tidpunkt för våra resor) på något av pensionaten du tipsade om... :)
Vi vill ju helst bo i mykonos stad och om det bara är ett part minuter ovanför (kanske då med en bättre utsikt...) spelar det ingen roll. verkar ju som om man på så sätt sparar en del pengar till skillnad mot vårt alternativ...
Ha en underbar resa ni med! Ohh, vad man längtar! klapp_klap

Annlotta
2005-06-01, 21:28
Hej Jonna!
Det stället som du haft kontakt med ligger, vad jag inbillar mig, i det absolut dyraste området på Mykonos. Det finns bra mycket billigare alternativ även inne i gränderna, om du inte måste bo med vattnet under fötterna.
Precis som Dao skrev finns det en mängd trevliga pensionat uppe på kullarna. Många av dem har egen terass ut mot havet och lilla hamnpromenaden, vilket jag förmodar att du vill ha. Domna är ett trevligt ställe, som ägs en mamma och hennes dotter, men tyvärr måste man ut från deras hotell för att mötas av det stora blå. Men känslan att komma ut på kullarna och se denna magnifika stad framför sig är underbar. klapp_klap
Familjen äger även ett hotell mycket centralt inne i "smeten". Där får du lägga på kanske tio euro, men priset är fortfarande lågt.

Önskar er en fantastisk semester och kanske stöter vi på varandra, då vi är där under samma tidpunkt.
bye_bye Annlotta

Jonna
2005-06-07, 15:17
Hej Annlotta!
tack för tips och info! låter sannerligen som om man faktiskt kan komma undan till ett ganska bra pris i alla fall. vi har dock haft kontakt med ytterligare ett ställe som ligger lite ovanför staden, Aegan Hotel, och även här får jag ett pris på 85 euro/natt (inkl. frukost o transfer till o från hamnen...). plötsligt kändes ju vårt ställe i Little Venice prisvärt (80 euro/natt) med tanke på att detta ligger på det dyraste stället på Mykonos... (inget jag strävar efter dock). kanske skall strunta i att förboka after all...
hur som helst, låt oss njuta och längta till Mykonos! klapp_klap
m v h
Jonna

Annlotta
2005-06-07, 22:41
Hej Jonna!
Visst är längtan stor nu när det är mindre än fyra veckor kvar...
Blir dock förvånad över de priser du nämner. Som dyrast har vi betalat 40 euro, och det var dagen innan de höjde priserna, Då bodde vi mellan staden och Platy Yalos och skulle ta flyget hem.
Jag skulle vilja avråda er från att förboka, framför allt om ni inte har barn med er. Det finns gott om rum på Mykonos, och det går ju alltid att ta ett dyrt för en natt för att sedan leta vidare.
Det värst som kan hända i en greklandsnatt är ju att man får sitta på en taverna hela natten, klapp_klap (kanske ingen höjdare när man precis har anlänt, men inte hela världen!)
"Raggare" står det alltid vid hamnen, så jag tror inte du behöver oroa dig. Det gör inte vi, som anländer dagen efter.
Har tidigare tagit en båt från Pireus, som anländer 20.30, tror jag. I år åker vi över till Refina och tar en båt som är framme omkring 18-tiden. Kan vara något att tänka på ... (Katamaran och lite dyrare)



Annlotta

Jonna
2005-06-10, 11:13
hej Annlotta!

ja, jag har nog börjat ana att det här med 80-85 euro/natt kanske att lite i översta laget... att få höra att det alltid finns rum på Mykonos lugnar även det, fick för mig att det var svårare att få rum där än på tex. Naxos. Lustigt att de är så pass "överdrivna" med priserna bara för att man skall förboka... utnyttjar läget eller??!!
nää, det får helt enkelt bli att ta tag på boendet först på plats. Tack än en gång för tipsen! klapp_klap

M v h
Jonna