handdator

Visa fullständig version : Umeå bor!


Frappe
2006-11-06, 14:06
Behöver Er hjälp ska upp til Umeå eller närmare bestämt Holmsund. Hur långt från Umeå ligger Holmsund? Bra hotel att bo på? Vad bör man inte missa, kommer ha en hel dag samt en kväll att spendera. Matställe att ta ut en kund på? Andra tips!?

Tack Camilla

Arne
2006-11-06, 16:20
Ja, boendet fixas enklast via vår gästvåning!! Till Holmsund är det näranog 14 km, men det gå rikligt med bussar den sträckan. Därest kollektivtraik undanbedes kunna transport ordnas med husets Mercedes alternativt Umeås Limosineservice med Cadillac!!!

Taga gäst ut att äta?? Visst, det finnes utmärkta matställen i Umeå. Vill mig ur minnet återkalla att Umeå är ett av landets mest krogtäta områden....

Alternativ kunde måhända vara att Hustrun fixa en grekisk måltid icke av denna världen att här hemma avnjutas!! Men, krog är krog!!!

Dessutom kunna ingen gäst i huset undgå visning av ett antal hundra bilder från övärlden å vår eminenta digitala projektor!!!


Arne och Hustru Birgitta

Eva L
2006-11-07, 18:20
Uman Home Hotel brukar uppskattas av sina gäster. Var något år mycket högt rankade på affärsresenärernas 10-topplista. Inte så stort och lite personligt. Plaza som numera bytt namn till?och är vårt höghushotell ca 200 m från Uman är också bra. Egentligen tror jag att alla hotell i centrum är ok.

Eva

Janérik
2006-11-07, 22:25
Plaza heter Scandic numera, populärt hotell det också med en fin relaxavdelning högst upp i huset. Tyvärr så är ju Scandic en kedja som satsat mera på kvantitet än på kvalitet men lite av det som fanns på gamla Plaza ska väl fortfarande finnas kvar i husets väggar.

Mvh Janérik

Frappe
2006-11-08, 10:14
Tack Arne för ditt erbjudande men tror inte du vill ha mig och min kollega från England samt ett gäng kunder på middag......:) :)
Men har nu fått lite tips om boende samt ställe att ha middag på! Sen hoppas jag kunna åka runt lite med min kollega, vill ju visa vårt vackra Sverige samtidigt :) ;)

Camilla

Arne
2006-11-08, 14:23
Nåväl!! Det finnes ett excellent ställe i Umeå dit man gärna går att representera, nämligen Sävargården.

Huset, en vacker herrgårdsbyggnad flyttades från Sävar till Gammlia i Umeå för ett antal år sedan.

Hovmästaren Håkan Lundgren, för övrigt en mångårig elitfotbollsdomare när det begav sig, visar gärna runt i huset samt brukar berätta om den mat man beställt. Mestadels handlar det om lokalproducerade läckerheter där råvarorna är av mycket hög klass och så ock det färdiga resultatet.

Gårdens julbord, ehuru rätt dyrt, har flera år i rad vunnit expertpanelens förstapris.....

Boka gärna Konungarummet, ett slags Chambre separée med en enormt stor och vacker kristallkrona i taket. Från väggarna blicka Konungarna i olja på duk ned över sällskapet.

Sävargården har en egen hemsida. Sök på savargarden

Arne

Janérik
2006-11-08, 21:50
Gårdens julbord, ehuru rätt dyrt, har flera år i rad vunnit expertpanelens förstapris.....
Arne

Vi har ätit julbord på Sävargården vid ett tillfälle, tyvärr så verkar det nog som om expertpanelen får egen dukning i annat hus, då vi var där satt man som packade sillar och det var så högt ljud så man hörde knappt vad man tänkte.
Men för övrigt var maten god och välgjord med tydliga förklaringar om vad allt som erbjöds var tillverkat av.

Mvh Janérik

Frappe
2006-11-08, 22:20
Tack för tips ska genast kolla, dock vill nog inte ha julbord.... ska ju åka upp nu om nån vecka och vill ha annan mat än julmat...:)
Hörde något om nått "mini Shanghai" finns det?

Camilla

Eva L
2006-11-09, 09:44
Rex Bar och restaurang är stans bästa och mest prisvärda restaurang. Maten och servicen perfekt och personligen gillar jag deras mat bättre än Viktor som är en förstklassig restaurang men dyrare och lite stelare. Efter middagen på Rex kan ni mingla i baren. Den ligger i gamla rådhuset mitt i hjärtat av staden.
Lottas krog eller Bishops kan ni senare besöka för ett glas gott öl eller vin om ni vill vandra vidare.

Rex är med i ett utvecklingsprojekt och har mycket jämn kvalitet.

Eva

Frappe
2006-11-23, 13:20
[QUOTE=Eva L;65341]Rex Bar och restaurang är stans bästa och mest prisvärda restaurang.
Där var jag i går tack för tipset. Middag med kund blir på Victor. Umeå bor ni ska vara stolta över er stad!:) Folk är så trevliga och pratsamma, var nere och gick vid vattnet i går kväll och såg dessa vackra ljusspel! Tyvärr väldig dimma på morgonen och man såg inte så mycket! Nu har vi ätit en snabb lunch på Wayne´s och ska på rundtur i stan. Jag har bättre täckning för mitt trådlösa bredband här uppe än hemma :mad: trodde nog det skulle vara tvärtom.:confused:

Ha det gott / Camilla

Eva L
2006-11-23, 20:44
Låter som du har det bra. Middagar både på Rex och Viktor då har smaklökarna fått sitt. Stans två bästa restauranger. Viktor har jag bara besökt två gånger men den måste vara perfekt att ta med en viktig kund till.

Sista gången jag var på Rex i restaurangen belönade jag mig själv med en trerättersmiddag och lät hovmästaren föreslå dryck till varje rätt. Ingen billig kväll men ändå prisvärd i mina ögon. Firade att jag fått löneförhöjning.

Kul att du gillar vår stad men synd att den visar upp sig från sin sämsta sida med plusgrader regn och dimma.

Eva

Janérik
2006-11-23, 22:57
Jag har bättre täckning för mitt trådlösa bredband här uppe än hemma :mad: trodde nog det skulle vara tvärtom.:confused:

Ha det gott / Camilla
Kul att du trivs i vår stad men precis som Eva säger så kunde den ju ha visat lite bättre väder.
Menar du på allvar att du trodde att Stockholm skulle ha bättre täckning på trådlöst bredband än vad det är i världens mest Internetuppkopplade stad? :confused:
Internet föddes nästan här, då man pratar Internetanslutning med Stockholmsföretag så tror de att man driver med dem, så långt före är vi här uppe i utvecklingen.

Mvh Janérik (som har haft fiber in i lgh 6 år nu)

Frappe
2006-12-02, 20:53
[QUOTE=Janérik;66555]Kul att du trivs i vår stad men precis som Eva säger så kunde den ju ha visat lite bättre väder.
Menar du på allvar att du trodde att Stockholm skulle ha bättre täckning på trådlöst bredband än vad det är i världens mest Internetuppkopplade stad? :confused:


Ja i min enfald trodde jag faktiskt så..:confused: sorry!

Camilla