handdator

Visa fullständig version : Vårtur til Kreta m fly til Chania - tips om veien videre?


Eureka
2006-11-05, 21:13
Da er det igjen tid for å starte planleggingen av neste års etterlengtede tur til Grekenland, mens vinterkulda kryper seg på og snøen laver ned her hjemme.. (sukk!)

Da barna i familien har lansert at de til neste år ønsker ferietur til Sørlandet med besøk i Dyrepark med alskens fornøyelser, har gubben og jeg klekket ut en "reserve-løsning" med en ukes vårtur i slutten av mai i tillegg til ferie på Sørlandet senere på sommeren. Hva gjør man vel ikke for disse barna?!!:)

Med bare en uke til disposisjon, seilte plutselig Kreta opp som et aktuelt reisemål, da det går direkteturer dit også fra Trondheim, som er vår nærmeste flyplass. Har vel egentlig ikke hatt Kreta så høyt oppe på ønskelisten tidligere, men etter å ha lest litt, har jeg også blitt mer og mer nysgjerrig på denne øya.

Spørsmålet er bare; hvor tar vi veien fra Chania flyplass med tanke på egnet bosted for en ukes opphold?

Litt mer om våre kriterier:
På reise med barn og med bare en uke til rådighet, blir det nok ikke allverdens tid til farting for å se seg rundt, men kanskje leie av bil for en dag eller så. Desto viktigere blir det da å bo i trivelige omgivelser, og våre ønsker er bl.a et strandnært leilighetshotell i et trivelig område uten altfor påtrengende biltrafikk. Gjerne et ikke så altfor stort hotell med familiær stemning, og vi krever ikke mer enn nøktern, grei standard. For ungene på 4 og 8 år ønsker vi dog å ha tilgang til en liten pool. Ellers fint om det er et lite sentrum innen rekkevidde i gangavstand, hvor det er lett å finne tavernaer som serverer god gresk mat; det er vi alle kjempeglade i:)

Ønskelig at det er ganske greit å ta seg dit med enten buss eller taxi på egen hånd fra flyplassen, uten at man må bruke så altfor mye tid på selve transporten.

Noen som har gode forslag på områder og erfaringer/tips på trivelige hoteller?

Har også reist en del til Hellas tidligere; og med ungene har vi bl.a vært på Skopelos, Naxos og Amorgos, og trivdes kjempegodt på disse øyene (bare for å gi en liten pekepinn på hva vi trives med).

Takknemlig for alle innspill; håper på mange svar!

Mvh Eureka

Ninette
2006-11-12, 20:26
Hei! Kreta er en herlig øy, og jeg tror sikkert at dere vil trives. Våren er spesielt vakker.

Mange som reiser til Kreta med barn, reiser til badebyene vest for Chania, Platanias og Agia Marina. Det er mange som trives her, spesielt barnefamilier, men jeg synes det for mange turister i dette området. I tillegg er deg mye lokalltrafikk her, hvis dere bor på "feil" side av veien må denne passeres for å komme til stranden.

Jeg vil heller anbefale Geogiapolis, rundt 4 mil østover fra flyplassen. Dette er en veldig hyggelig landsby, fint tilrettelagt for turister. Her er det ingen gjennomgangstrafikk, her er butikker og tavernaer, fin strand og godt utvalg i hoteller/leiligheter. Jeg har ingen spesielle bosteder å anbefale, men jeg vil tro at det ikke skal være noe problem å finne noe på nettet. Eller kanskje noen på forumet kan anbefale bosted?

Hvis dere aksepterer litt lengre reisevei fra flyplassen, kan jeg også anbefale Paleochora, som ligger på sørvestkysten. En veldig hyggelig by, en av mine favoritter :-) Her kan jeg anbefale bosted, dersom dere er interessert.