handdator

Visa fullständig version : Rhodos - Något att ha?


Netwolf
2006-11-05, 17:28
Vi flyger till Rhodos bara för att åka därifrån fortast möjligt! Vi nyttjar bara flygplatsen så att säga. Jag har hört så mycket negativt om Rhodos, så jag har aldrig velat åka dit.

Har jag fel? Finns det smultronställen även där? Kom gärna med tips och postiva omdömen.

/Netwolf

Ingerp
2006-11-05, 21:35
Rhodos gamla stad! Det finns mer än Sokratesgatan med alla butiker där. Vandra runt bland gränderna, kika in genom öppna dörrar, landa på ett litet torg med en restaurang... Eller gå runt i vallgraven utanför och fundera på vad som hände där förr.

Åk runt på ön hitta en taverna i någon lite by, sitt där och titta på gamla farmor som fixar bönorna vid ett av borden. Kanske kommer något av barnbarns barnen förbi, får en kram och en karamell...

Jo, jag gillade Rhodos när jag återsåg ön efter 31 år, och kan tänka mig att åka tillbaka igen!

Inger

Katharina
2006-11-06, 22:44
Åh, du har helt klart missat en pärla i den grekiska arkipelagen. Ge Rhodos en chans! Ön och Rhodos stad är ju så stor så det finns något för alla smaker. Framför allt gamla stan är ju underbar och det finns mycket att se och göra om man ger sig ut på ön.
Av alla de ställer jag har besökt i Grekland så har jag hittat något som jag gillat överallt. Funderar på det viset oavsett ställe och land: är det ett nytt resemål så finns det _alltid_ något att upptäcka.
Hoppas du åker dit och jag vågar nästan lova att du får en bra semester.

Anna Pernilla
2006-11-07, 11:29
För ca 14 år sedan bodde jag 2 år på Rhodos.I år var jag tillbaka,om än bara för en dag.Men Gud va jag blev positivt överraskad!Hade hört så mycket negativt det sista om hur förrändrat det blivit, så jag var väldigt skeptisk,men nyfiken.Jag gick omkring med ett leende på läpparna hela dagen.Tyckte det blivit fint jag.Har alltid varit turistiskt där men nu hade man piffat till det lite.Å alla som kom i min väg var jättetrevliga emot mig!Så jag åker kanske tillbaka nästa år för några dagar till:)

Ivi
2006-11-07, 18:28
Lissi - som GÄRNA vill ändra uppfatning om Rhodos.

Gör det, Lissi!:) Hade också en hel del förutfattade meningar om Rhodos som turisthåla, men blev verkligen glatt överraskad! Visserligen var vi där i början av maj förra året, så det var inte under högsäsong, precis... Boendet mitt i gamla stan var vi jättenöjda med, och så hittade vi ett par toppenbra tavernor i Rhodos stad (tack vare rekommendationer här på Forumet, faktiskt).
Vi bodde också ett par dagar i Afandou söder om Rhodos stad. Stranden där var helt OK! Lååång med grovkornig sand, ingen risk för trängsel där... Läste någonstans att Apollo (?) har A. som chartermål nästa säsong!

Ivi
-som gärna åker tillbaka till Rhodos, även om Kreta lockar ännu mer ;)

NewAnn
2006-11-07, 19:36
Rhodos gamla stad! Det finns mer än Sokratesgatan med alla butiker där. Vandra runt bland gränderna, kika in genom öppna dörrar, landa på ett litet torg med en restaurang... Eller gå runt i vallgraven utanför och fundera på vad som hände där förr. Inger

Det är bara att hålla med. I gamla stan trivdes jag, det var så mysigt att ströva omkring där i flera timmar och bara titta. Inte ha bråttom utan verkligen strosa omkring...det gjorde vi i flera dagar när vi var där-väldigt mysigt tycker jag. Mvh Ann

inkfish
2006-11-07, 21:51
Bästa sättet att trivas på Rodos är nog att vara påläst när man åker dit - ha med sig en bunt tips på boenden, matställen och utflykter i packningen.

Min åsikt är alltså att principen Vi tar det som det kommer är vansklig när det gäller Rodos. Då hamnar man lätt i en liten depression över vad trista restauranger, svensktalande inkastare, ett överdåd av butiker med illskära badmadrasser samt skandinaver som dricker lunch på hotellaltanerna kan göra för vantrivseln på en ö.

Men jag vill påstå att med Kalimera och forummedlemmarnas tips som bas kan du undvika det där.:)

siraja
2006-11-09, 19:54
Jag har varit på Rhodos 12 gånger och trots att det finns så många andra öar jag besökt så är det bara så att Rhodos är Rhodos och dit återvänder man alltid. Ja jag håller bara med henne för så är det med oss också.

Margaretha

Jag har varit där 11 ggr nu, och jag måste hålla med... Rhodos är Rhodos och man hittar alltid något nytt som man inte har sett tidigare.. Jag kommer då aldrig att sluta hälsa på "där hemma"..;)

Margaretha
2006-11-10, 17:16
Hej Siraja!

Det du hade citerat var vad den kvinna vi träffade på Antiparos sade om Rhodos men det värmde mitt hjärta som är en Rhodosälskare. Själva har vi besökt Rhodos varje år sedan 1979 och någon gång har det blivit 2 ggr samma år och jag säger som dig "Jag slutar aldrig att hälsa på där hemma". För Rhodos har allt för liten , stor, ung och gammal.

Margaretha

Hildegard
2006-11-23, 22:49
Ja det finns massor av smultronställen. Rhodos är en underbar ö.flabb_flab Min första resa till Grekland gick till Rhodos. Under många år tillbringade
jag semestrarna där. Bodde alltid i Rhodos stad, kan ha att göra med min
ålder... 20 - 28. Det var ju där diskoteken och pubarna fanns.!!!!flabb_flab bye_bye

Med tiden upptäckte jag nya platser, byar.....

Faliraki är ju ett hålligångställe för engelsmän .......men också en helt underbar sandstrand för barn och vuxna. När våra barn var små bodde vi
några kilometer utanför Faliraki på Epsilon Hotel. Toppenställe om man har
mindre barn. Dessutom nära busshållplats om man vill in till stan. Biluthyrning kan ordnas vid hotellet.

Hilde

Nikolopoulos
2006-11-26, 12:22
Alltså detta har jag sakt förut : gå inte runt i tråkiga turist ställen upplev staden där grekerna bor och kolla runt lite nu är jag faktist från Rhodos
det finns massor av att göra på Rhodos t.ex gå till Water Park Rhodos är en väldigt stor ö för att vara en liten, Rhodos är en viktig del a Grekland många kändisar kommer där ifrån och ön har en enastående historia

RhodosStad
2006-11-28, 10:11
Finns inget som Rhodos....ok, iofs inte varit på alla öar men dom jag varit på så är Rhodos överlägset bäst
där finns ALLT, för både unga och gamla...
klapp_klap