Visa fullständig version : Solned- uppgångar/sammanslagen tråd
Fick just syn på alla fina solnedgångsbilderna som folk har skickat in:)
Vilka härliga bilderklapp_klap
Riittabye_bye
Förvånar mig att det inte finns fler soluppgångsbilder som också är ett gyllene tillfälle att få fina bilder och vara nästan ensam med naturen. Mopedknattret har slutat, grekerna har inte riktigt vaknat än och några har kanske precis somnat.
Eva
Jag förstod inte heller att man kunde skicka soluppgångsbilder också:o Fast nu vet jag bättre och skickade en bild meddetsamma:) ;)
Riittabye_bye
Om det icke anses förmätet skulle jag drista mig önska att alla de vackra bilderna på solned- och uppgångar kunde beskådas i helhet, ö för ö!!!
Nu ledsnar man ju tämligen snabbt enär ett evigt klickande kräves bild för bild!!!
Förslag; Samla alla bilder per ö i en grupp som man kunna nå med ett enkelt klick!!!
Detta skulle underlätta!!
Arne
Instämmer helt. Gav upp efter några få bilder då arbetet krävde sitt.
Eva
Kalimera
2006-11-07, 06:35
Förslag; Samla alla bilder per ö i en grupp som man kunna nå med ett enkelt klick!!!Jag kände själv att det inte blev bra när jag började med sidorna, det blev för många klick. Nu är det ändrat så att du kommer direkt till respektive ö.
ciakoohler
2006-11-07, 07:25
Ja nu kändes det mycket lättare
Det var bra och ha alla samlade:)
Riittabye_bye
Har tittat på soluppgångs och nedgångsbilderna igen och njutit av dom:) Själv tycker jag att det på något sett härligare när solen går upp. Man har en fin dag i Grekland framför sig:) Tyvärr är det väl ofta så med oss flesta att vi sover gott vid den tiden:o Fast en del har inte kanske hunnit gå och lägga sig:rolleyes:
Riitta,som är trött på mörkret nu:(
Vi har MÅNGA solnedgångsbilder och även flera soluppgångssådana..men alla blir ju ganska lika! Är det bara jag som tycker så???
Lissi
Jag tycker att ljuset vid soluppgången är mjukare och vid solnedgång mer dramatisk:rolleyes: :)
Riitta, som ser morgonsolen nu:)
Mer guld på morgonen och mer rött på aftonen tycker jag. Morgonen innehåller löftet om en ny härlig dag. Min avatar är som alla säkert ser en soluppgångsbild.
Eva
..men alla blir ju ganska lika! Är det bara jag som tycker så???
*räcker upp handen*
Jag fotograferar varken uppgång eller nedgång för jag tycker att sådana bilder oftast är så tråkiga:o
Elisabet
2006-11-18, 13:03
Här är en till som tycker det är tråkiga och fantasilösa. Någon enstaka solnedgång finns ändå bland de egna semesterbilderna, men då är det händelserna eller tillfället som utspelar sig framför solnedgången som är minnesvärd.
Om jag får önska nåt när det gäller solned- och uppgångsbilderna så är det att det skulle stå NY på de bilder som tillkommer. Då kanske man skulle se dem.
Jag tar inte många sådarna bilder heller,för jag tycker att det sällan blir så fint som i verkligheten:o I allafall när jag försöker. Tycker ändå att många av dom bilderna som vi får se nu är jättefina och man har lyckats fånga ljuset bra:)
Riittabye_bye
Det finns faktiskt en solnedgångsbild som jag verkligen gillade. Det var chras tävlingsbild förra året, tror kategorin var Bästa bild och himlen var skarpt rosa med en silhuett av en mur med ett staket (eller nåt liknande) framför. Den var urhäftig.
Jag gillar när solen står lågt, men man måste ju inte ha solen och horisonten mitt i bild. Vilken ö kan denna vara tagen på.. ?
//PO
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Kalymnos%202004/normal_P9040722.JPG
Elisabet
2006-11-18, 15:05
Ja visst finns det fina solnedgångsbilder. Självklart!
Men de slitnaste motiven är ju de svåraste att ta en bra originell bild av!
Nåväl, det måste väl vara Telendos, PO? Fin är den. Underbart rosa skimmer!
Telendos börjar bli lite för känd tror jag, visst är det den!
//PO klapp_klap
Vi som bara tar bilder främst för vår egen skull och näståendes funderar väl inte på om bilden blir något alldels extra eller om motivet är uttjatat. Sånt finlir får proffsen hållas med. Vi tar bilderna för att titta på och minnas kanske långt senare, drömma oss tillbaka lite och tänka var det så där. Många bilder ser kanske ingen annan än den som fotat eller bara våra allra närmaste. Är det sedan någon bild som sticker ut eller är rolig är det extra kul.
Gör en bild mig glad då får det gärna vara en solupp eller nedgång, rar kisse eller något annat gulligt. Många av de bilder som nu placerat sig gillar jag men inte orkade jag rösta när alla låg ute för det. Kanske ett annat år.
Har i dagarna suttit och tittat på gamla släktfoton där några är så gamla som från 1800-talet. Naturligtvis mest porträttfoton men även en del fina bilder från människornas vardag. Arbetet på åkern, ljuset över sjön och fiskebåten.
Ger en liten tanke om hur vardagen såg ut då och tänk vad spännande om mer dokumenterats till glädje för kommande generationer. Får mig att undra över hur länge allt vi fotar idag finns kvar. Redan har en del bilder från mina barns första år förändrats i kvalitet men de svartvita bilderna från min egen barndom är lika skarpa som förr.
Eva
Eva
Elisabet
2006-11-19, 09:24
Telendos börjar bli lite för känd tror jagJag har ju inte varit där, men den där siluetten har fastnat i minnet.
Bildminnet verkar för övrigt ha blivit bättre synkront med att namnminnet blivit allt sämre :eek:
Om jag får önska nåt när det gäller solned- och uppgångsbilderna så är det att det skulle stå NY på de bilder som tillkommer. Då kanske man skulle se dem.
Det håller jag med om. GRATTIS på namnsdagen förresten_B-anana.
bye_bye Abi
Etter å ha sett på disse utrolig flotte bildene, vil man plutselig tilbake til Kykladene... Lenge siden.
Jag tycker också att man borde markera bilderna som är nya. Det är för jobbigt och gå genom alla för att leta efter nya:o
Riittabye_bye
Kalimera
2006-11-26, 10:32
Tom har skickat in en månuppgångsbild som är fantastisk! Kul idé med månuppgångar. Tack Tom! Om någon av er har egna månuppgångsbilder får ni gärna skicka in dem.
Sidan om nedångar och uppgångar ska nu göras om så att det blir lättare att se när det kommit nya bilder. Månuppgångar får då en egen sida. Hur det är med månnedgångar vet jag inte. Syns dem?
Bidrar med en solnedgångsbild från en magisk kväll i Katapola på Amorgos där både himmel och hav har färgats av solens nedgång. Det var en synnerligen vacker kväll.
http://www.kalimera.nu/bilder/forum/forum_06.jpg
Jag har bara tagit 1 månuppgång och den blev inte så speciellt lyckad :( :rolleyes: . Se Bildgåta 146.
Får försöka att ha kameran stilla nästa gång ;) .
Härlig bild Janne.
Barbro :)
Elisabet
2006-11-26, 21:34
På tal om de ständiga diskussionerna om kattbilder; det kanske skulle vara en bra idé att ha en avdelning för kattbilder på samma sätt som solupp/nedgångsbilder, alltså att man får skicka in sina bästa kattbilder!
För hur det än är så är de ju en betydelsefull del av Grekland för de flesta besökare där - och många har säkert härliga kattbilder att visa (ja förmodligen fler än soluppgångsbilder).
Bara en tanke så här på kvällskvisten... Kan det va nåt Janne?
Kalimera
2006-11-28, 08:50
På tal om de ständiga diskussionerna om kattbilder; det kanske skulle vara en bra idé att ha en avdelning för kattbilder på samma sätt som solupp/nedgångsbilder, alltså att man får skicka in sina bästa kattbilder!Kattbilder är en många kommande saker som finns på min långa lista över framtida (eventuella) nyheter på Kalimera. Ni skulle se listan! Varför jag tvekat att börja med en kattbildsida är om vi skulle ha med katter i en kommande fototävling. Något jag varit tveksam till länge, men som många gärna vill ha. Jag är inte hundra på att de går att tävla med kattbilder, kanske blir det en skönhetstävling och inte en bildtävling.
I och för sig spelar det kanske ingen roll, det borde ju gå att ha en kattsida på Kalimera och ändå köra en tävling. Om det nu skulle bli aktuellt.
Jag är inte hundra på att de går att tävla med kattbilder, kanske blir det en skönhetstävling och inte en bildtävling.
Håller med. En bild måste kunna vara en bra bild även om det förekommer en katt i bilden. Det är ju ingen kattävling vi har:o
Elisabet
2006-11-28, 10:20
Men en möjlighet att skicka in kattbilder när som helst kommer vi kanske ifrån diskussionerna om en egen klass för kattbilder i tävlingen. Och kanske även minskar antalet kattbilder i tävlingen. Det var lite av min tanke med förslaget. För kattbilderna är ju verkligen värda att ses!
Ett exempel på ett problem som skulle uppstå vid en kattklass i tävlingen:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/SKA28401349430_img025.jpg
Den här bilden tävlade jag med ett år, i klassen Typiskt Grekland. Om det funnits en kattklass, skulle den tävlat där i stället då? Vem skulle avgöra det, Janne? Eller den som skickar in bilden?
Katten är inte central i bilden men ändå nödvändig, utan den hade det varit en helt död markyta och ryggen på en tant som enda levande inslag.
En kattklass skulle leda till rätt krångliga överväganden så länge katter är ett så vanligt inslag i Grekland, gissar jag.
Kalimera
2006-11-28, 12:47
Sidorna om upp och nedgångar är nu omgjorda. Datum står på senast inlagda. Ska fundera på katterna. Troligen blir det en kattsida också inom kort. Mjau. :)
Elisabet
2006-11-28, 12:52
Sidorna om upp och nedgångar är nu omgjorda. Snyggt jobbat!! Nu blev det ju riktigt trevligt att titta på dem :)
ciakoohler
2006-11-28, 13:26
Jaa kändes jättebra nu Tack snälla Janne !!!!
Troligen blir det en kattsida också inom kort. Mjau. :)
Håller servern för det???:D Ang_elx
Lissi - som visserligen tävlat med kattbild,men de är rätt sällsynta bland våra foton...
Trevligt med månbilderna. Visst har det funnits en bakgrundsbild på Kalimera med en hamn i månsken som var väldigt vacker. Jättebra med uppdelningen.
Jag gillar verkligen bilderna.
Eva
Nu är det lätt och se:) Tack Janne:)
Riittabye_bye
Perfekt, nu går det lätta att hitta och det går lätt att se vilka som är nya. Själv har jag mycket foton på grekiska dörrar, kan aldrig få nog känns det som. Jag skulle gärna vilja se en dörrbildsida flabb_flab
Kalimera
2006-11-29, 06:20
Jag skulle gärna vilja se en dörrbildsida flabb_flabVarför inte. Jag lägger det på minnet hasa!
Varför inte. Jag lägger det på minnet hasa!
En dörrbildsida kanske lockar dottern tillbaka till kalimera. Vill minnas att hon har ett helt album fullt med dörrbilder den första tagen när hon var ganska liten och minst 50 Rhodos dörrar finns nog i hennes gömmor samt naturligtvis bilder på dörrar från många andra ställen. Minns en rar farbror i en liten by på Naxos som undrarde om ha inte kunde få vara med för att piffa upp dörren lite. Sen fick jag fota honom och dottern.:)
Eva
Jag skulle gärna vilja se en dörrbildsida flabb_flab
Då vill jag ha en underkategori för Slitna Dörrar! Med åren har jag övergått från Pittoreska Dörrar till mer väderbitna eller rent av bortglömda dörrar, de har mycket mer karaktär;)
Typ denna från Isternia, Tinos:
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010101-1.jpg
[QUOTE=inkfish;67141]Då vill jag ha en underkategori för Slitna Dörrar! Med åren har jag övergått från Pittoreska Dörrar till mer väderbitna eller rent av bortglömda dörrar, de har mycket mer karaktär;) citat
Jättefin bild. Ja det är väl som med oss människor. Karaktären fördjupas med åren och en sliten utsida kan ju också vara intressant. Rangliga dörrar, skeva, slitna, bortglömda ellert kanske rent av försummade kan ju bli spännande motiv i rätt miljö.
Eva
Tack Eva!
Ja det är väl som med oss människor. Karaktären fördjupas med åren och en sliten utsida kan ju också vara intressant.
Hihi, jag insåg när jag just skrivit det där att det troligen var en projicering.flabb_flab
Elisabet
2006-11-30, 00:42
Då ska jag bidra med en övergiven dörr:
http://s15.photobucket.com/albums/a394/KebneKajsa/dorr.jpg
Ja, den var också fin! Avskavd färg berättar historia.:)
Elisabet
2006-11-30, 13:54
Avskavd färg berättar historia.:)Min historia till den bilden är att när jag tog den gick det förbi en man och frågade "You like to live there?"
Den här har också varit med ett tag. Så går det när man tappar kontrollen över krukväxterna.
//PO
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/051122_kreta/normal_P9142965.JPG
Vi ville ha hela huset!!!! Så vi hängde upp tröjan för att markera att det var upptaget.....Ni känner säkert igen var... Vad kan inte DEN dörren berätta!!???? Visst måste vi ha en kategori "dörrar"...fönster oxå! Ja, Du Janne..nu får Du att göra!
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Drr.jpg
En dörr från Chora, Amorgos
http://i129.photobucket.com/albums/p239/hasa_photo/IMG_0574.jpg
och delar av en från Parakalia, Paros
http://i129.photobucket.com/albums/p239/hasa_photo/IMG_2098.jpg
(http://i129.photobucket.com/albums/p239/hasa_photo/IMG_2098.jpg)
ciakoohler
2006-11-30, 20:27
http://i24.photobucket.com/albums/c16/ciakoohler/Kreta060511-25150.jpg
Dörr i Rethymnons gränder om det nu funkar.Var länge sen jag prövade
Dörren från Chora på Amorgos har jag också i mitt album.
Eva
Elisabet
2006-12-01, 09:01
Den här trådens utveckling talar för sig själv :D
Dörrbildsgalleri!! Genast!!! flabb_flab
SteffTee
2006-12-01, 09:56
På Antiparos finns en musikbar som heter Doors. Den hamnar definitivt under kategorin slitna och de bilder som finns därifrån passar tyvärr inte på ett sådant oskyldigt forum som detta :~)
Men roligt är det!!!!
Så många nya fina solnedgångar:)
Riittabye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.