handdator

Visa fullständig version : Tre nätter i Aten


ramses
2006-11-02, 23:25
:cool: Vet att det är risk för att ett sånt här tema redan är uttjatat, och att det går att "söka på kalimera". Men, jag undrar i alla fall om det finns någon som har erfarehet av Attalos Hotel, Hotel Plaka eller Acropolis Hotel. Om så skulle vara fallet får ni gärna dela med av er.

solstråle
2006-11-03, 08:09
Hej!
Vi bodde på Akropolis Hotel för ett par år sedan och det var helt ok, trevlig personal och rent och fräscht och framförallt läget var bra. Kan absolut tänka mig att bo där igen. I år bodde vi på Hotel Alma med lite lägre standard men ett prisvärt alternativ, cirka 80 euro för ett familjerum för fyra inkl frukost.

solstråle
2006-11-03, 08:54
Nu blev jag osäker, det var det Akropolis House vi bodde på.

Marianne
2006-11-03, 10:25
Har sett Attalos Hotel (både inne- och utifrån). Läget vid Monastiraki-stationen är BRA både med tanke på metron till flygplatsen och till Pireaus. Oerhört bekvämt att bara gå upp från stationen och gå ca 50 m till hotellet. Hotellet är bra, rummen vi såg var rymliga och helt OK. Själva området på Athinas-gatan tilltalar inte mig lika mycket som att bo på en lugn gågata i Plaka, men det finns många hotell med mycket sämre läge. Det är mycket centralt till både Psirri och till Plaka, Akropolis, saluhallen osv.

Hotel Plaka ligger inte så långt ifrån Attalos, men det ligger mer inne i Plaka på en mindre gata (inte långt från ett annat hotell i ungefär samma klass: Adrian). Läget är också bra, centralt till det mesta. Har bara sett hotellet utifrån och från receptionen där vi fick en broschyr. Rummen såg bra ut på bilderna och jag skulle tro att hotellet har ungefär samma standard som Attalos.

Båda är utmärkta alternativ.

Acropolis Hotel minns jag inte var det ligger, men det finns ett Akropolis House som ligger på en liten gågata i Plaka och vi har sett hotellet utifrån (och från den lilla receptionen). Det ligger rakt över gatan från Adonis, där vi alltid bor. Bägge dessa hotell har enkel standard, men ligger lugnt och centralt - perfekt läge. Nackdelen kan vara att om man kommer med metron från t ex flygplatsen så måste man byta på Omonia till Syntagma, varifrån det är närmast att gå till dessa hotell. Man KAN också gå ifrån Monastiraki (Ermou-gatan upp) men det känns lite längre. Vi har i alla fall valt detta några gånger för att slippa byta metro. Åker man flygbussen har Akropolis House/Adonis närmsta läget av de ovannämnda hotellen.

ramses
2006-11-03, 11:59
Jag menade ju Acropolis House. blir lite snurrig när man sitter med alla hotellaltenativ, de flyter liksom ihop:o

Annki
2006-11-03, 16:21
Vi har bott på Attalos hotell, men det var nog nästan 10 år sedan nu. Jag minns dock att vi var nöjda med rummen, och framförallt minns jag att de hade en underbar takterass med bar och fantastisk utsikt över Akropolis, spec. på kvällen då det är belyst.

Ann-Kristin

Peter
2006-11-03, 19:35
Nackdelen kan vara att om man kommer med metron från t ex flygplatsen så måste man byta på Omonia till Syntagma, varifrån det är närmast att gå till dessa hotell.

Stämmer detta Marianne? Kör linjen olika väg beroende på vilket håll man åker. I Sept. lämnade vi Adonis och gick upp till Syntagma (tar knapt 10 min) och tog linje 6 (?) direkt ut till flygplatsen. Vi behövde inte byta på vägen. Fast jag har sett på Metro-kartan att man kan byta på flera olika ställen beroende på vart man ska. Åker man från flygplatsen till tex Pireus kan man byta på flera stationer. Men som jag ser det kan man åka direkt till Syntagma. :confused:

Peter - som fått alla förkylningars moder... snyft_drop snyft_drop :mad: Eller så är det fågelinfluensa... FÖR JAG FÅR PIPPI....__D

Frappe
2006-11-03, 21:06
Metron från flygplatsen går hela vägen till Syntagma med slutstation Monastiraki inga byten där.

Camilla

Marianne
2006-11-03, 21:30
Bra att du är vaken, Peter! (Trots pippi-influensa?!?flabb_flab:mad::(:p;))

Jag skulle ha skrivit: "Nackdelen kan vara att om man kommer med metron från t ex Pireaus så måste man byta på Omonia till Syntagma, varifrån det är närmast att gå till dessa hotell."

Det stämmer, som du och Frappe också skriver, att metron naturligtvis går mellan Monastiraki via Syntagma og vidare till flygplatsen OCH omvänt!!!

MEN promenaden från stationen (Monastiraki) till Attalos är trots allt en del kortare än mellan Syntagma och hotellen i Plaka. Som du skriver Peter, tar det ca. 10 min.

Krya på dig med förkylningen!bye_bye

Peter
2006-11-04, 02:39
Jag skulle ha skrivit: "Nackdelen kan vara att om man kommer med metron från t ex Pireaus så måste man byta på Omonia till Syntagma,


Jag misstänkte att du tänkte "fel" håll... Men det blir ändå fel. Då bör man ändå byta på Monastiraki. Omonia ligger åt fel håll. Fast linje 2 eller 3... :o Personligen undviker jag numera Omonia, framförallt kvällstid, men skit samma. Huvudsaken är att man kommer fram till hotellet. Och jag håller med om att det är betydligt trevligare att bo i kvarteren runt Plaka även om det kanske kostar någon € extra. Lugn och ro och nära till detta faktiskt rätt mysiga turistifierade folkliv. Det är rätt kul som avslutning på en som alltid härlig Greklandssemester....

[/quote]Krya på dig med förkylningen!bye_bye[/quote]

Host, nys, nys, nys, snörvel, fräs och tack. En Gammeldansk hade kanske hjälp... Host, host, host........

Peter - böjd men inte knäckt... snyft_drop :mad:

Eureka
2006-11-05, 20:15
Hei!

Vi tilbragte siste natten av ferien på Hotell Attalos i Athen i begynnelsen av august i år; to familier med fire barn. Syntes dette var et bra valg, mht kjempegunstig beliggenhet til metro'n v. Monastiraki stasjon. Kanskje ikke av de billigste; tror vi betalte 118 Euro for et rom for fire stk med frokost; men det var altså i absolutt høysesong. Takterassen med utsikt mot Akropolis var, som noen andre også beskrev det, helt formidabel, og standarden på rommene var absolutt ok ut i fra vår standard. Velger gjerne hotel Attalos igjen:)

Eureka

Marianne
2006-11-05, 22:47
Då bör man ändå byta på Monastiraki.

Du har helt rätt, Peter. Man kan lika gärna, eller ännu hellre, byta redan på Monastiraki om man kommer från Pireaus och ska till Syntagma.
(Tidigare, innan metron gick mellan Syntagma och Monastiraki, var man tvungen att åka upp om Omonia, men det behöver man ju inte nu.)
Tack för den upplysningen, jag byter mycket hellre på Monastiraki än på Omonia!

Marianne - skulle gärna skicka en Gammel Dansk om du blev av med "flunsan";)