handdator

Visa fullständig version : Samos stad/Vathi!


kalokairi
2006-11-02, 09:49
Gia!
Jag och en kompis planerar att åka till Samos i sommar, och då till Samos stad.. så nu undrar jag hur det är att bo där?
vi vill gärna ha en ganska genuin miljö, inte för turistisk..
hur är stranden Gagou beach?
vi är inte ute efter något uteliv som på Kos, men vill ändå ha lite av det såklart.. så tips på några bra ställen skulle vara kul! Har kollat runt lite och sett namn på flera ställen, men det står inget om dem.. som t.ex. "Escape", "Silver" och "Totem"..

En väldigt bra sida för övrigt.. var tvungen att bli medlem..

Celbe
2006-11-02, 13:33
Om du kollar här http://kalimera.nu/bilder/kaliwas2005/christina.html så ser du på bild nr 2 Gagou Beach i bakgrunden. Vi tycker det är en bra strand för att vara en stadsstrand, men det kan vara mycket folk. Finns även möjlighet att köpa frappé m m i en bar strax bakom stranden.

I övrigt har vi haft övernattning i Samos stad antingen i början eller i slutet av ett antal båtluffar och tycker den är väldigt trevlig. Sist vi var där i juli 2005 hade de fräschat upp och gjort vid fasaderna på husen vid strandpromenaden. Det finns även ett affärsstråk med typiska grekaffärer och det känns inte så tillrättalagt för turister. Går man mot Gagou Beach hållet sett från hamnen går man förbi flera uteställen som frekventeras av grekerna själva.

Samos stad ska få ett nytt besök av oss under sommaren 2007 är det tänkt. Då ska vi nog försöka att ha mer än en natt för att kunna utforska sta'n ännu mer.

Celbe

Hasse
2006-11-02, 15:54
Jag kan bara säga att jag trivs mycket bra i Samos stad. Mycket beror på att jag hade mitt första Greklands-minne därifrån 1982, en vecka som var ett riktigt bra minne. Det blev inte sämre av en vecka igen, 19 år senare.

Jag tycker att det känns nära till hands att besöka de andra byarna, köra varvet runt och komma tillbaka till "stan" igen efter fullbordat varv. Lika enkelt som att bo i någon av de andra och göra samma sak. Och trots den relativt stora folkmängden, c:a 8.000 invånare så är det en stad med bra känsla av vardag.

Förmedlar bara en känsla, första Greklands-minnet släpper aldrig taget om en !



Hasse :cool:

kalokairi
2006-11-05, 16:27
tack för infon!
vad är det för folk som strosar i staden på kvällarna? ... mycket turister eller mest "locals"?
någon som har nåt tips på en bar/club som spelar de senaste
grekiska hitsen?

kotleta
2006-11-30, 22:39
Hej!
Min första resa till grekland gick till Samos. Den ön kommer alltid att vara speciell för mig. Jag hade nyligen träffat min sambo och allt var väldigt romantiskt o fint! Detta var för 15 år sedan... Vi har varit tillbaka där igen för ett par år sedan och mycket var sig likt. Vi bodde båda gånger i Vathi, vilket vi tyckte var alldeles utmärkt. Vi gillar att fara runt på vespa och prova alla vackra stränder och mysiga byar om dagarna och att på kvällarna ha nära till allt som denna småstad kan erbjuda i form av tavernor och shopping. Vathi visat sig vara det bästa valet för oss. Stranden Gagou är en liten stenstrand med mycket folk, åtminstone under högsommar (då vi var där). Det är inte vår favoritstrand, då finns det så många andra stränder som är väldigt mycket vackrare, med klarare vatten och med underbar omgivande natur! Det är verkligen värt att hyra någon form av fordon och ta sig runt denna vackra ö! Önskar ni bo nära en vacker strand och inte har alltför stora krav på väldigt många olika tavernor och barer att välja på så finns det en mysig liten by -Koukari ni kan välja istället. Klapperstenstrand med väldigt klart o fint vatten. Vilket ställe på ön ni än väljer kommer ni bli nöjda, det är jag övertygad om! klapp_klap

CarinaN
2006-12-01, 11:13
Tack för intressant information om Samos stad. Vi funderar just på om vi ska välja att bo i Pythagorion eller Samos stad när vi ska ut och luffa i sommar. Kommer att avsluta med ett par, tre dagar på Samos. Har också hört mycket positivt om Pythagorion. vi får väl se vart vi hamnar....

Carina