handdator

Visa fullständig version : Ö-luff 2007


inha
2006-10-30, 18:23
Jag känner att nu borde jag ta tag min tänkta ö-luff resa under nästa år.

* Hur är det i Grekland i augusti-september? Jag menar är det en bra period att åka? Är det hög- eller lågsäsong då?
* Är Kykladerna en bra ögrupp att börja med om man åker på ö-luff för första gången? Om inte, vilken annan ögrupp rekommenderas?
* Är 3-4 veckor lagom länge att vara borta?
* Hur många till här på Kalimera ska ö-luffa nästa år?

/Inha

Ioslina
2006-10-30, 19:58
I augusti är det mkt folk, bättre att åka i slutet av augusti och hela september. Det är varmt fortfarande. Kykladerna är en bra ögrupp för "nybörjare", risken är att man trivs så bra, så man åker dit varje gång man öluffar! 3-4 veckor är nog härligt. Men vet du inte om det är din grej att luffa runt, så är nog 2-3 veckor bättre! Nästa alla vi här på kalimera ska nog öluffa eller resa till kreta eller karpathos om jag läst kalimera sighten rätt!!!flabb_flab

Kalimera
2006-10-31, 07:37
Hur är det i Grekland i augusti-september? Jag menar är det en bra period att åka? Är det hög- eller lågsäsong då?Högsäsong i augusti med mycket folk. I september lugnar det ner sig ju längre månaden går. Är Kykladerna en bra ögrupp att börja med om man åker på ö-luff för första gången? Om inte, vilken annan ögrupp rekommenderas? Kykladerna är en bra start mycket tack vare fantastiska båtförbindelserna, direktflyg till Santorini och den stora mångfalden av öar. Dodekaneserna är inte heller så dumt, framförallt om du tänkt åka i augusti. Det är färre turister i Dodekaneserna, det är billigare, maten är bättre och det mesta är lugnare. Och båtförbindelserna är bra. Börja på Samos, Kos eller Rhodos. Bästa start är Samos tycker jag. Kan du vara borta länge kan du flyga till Samos och flyga hem från Rhodos. Däremellan har du ett pärlband av fina öar. Är 3-4 veckor lagom länge att vara borta? Minst två veckor bör man vara borta, kan du vara borta längre är det bara en bonus. Hur många till här på Kalimera ska ö-luffa nästa år? Jag ska. :)

Eva L
2006-10-31, 08:51
Jag tycker inte att maten är bättre i dodekaneserna. Har ätit många otroligt goda måltider på flera öar i cykladerna så det är nog egentligen ingen skillnad mellan ögrupperna utan bara mellan tavernorna.

Eva

Bossew
2006-10-31, 09:47
* Hur är det i Grekland i augusti-september? Jag menar är det en bra period att åka? Är det hög- eller lågsäsong då?[/FONT]
* Är Kykladerna en bra ögrupp att börja med om man åker på ö-luff för första gången? Om inte, vilken annan ögrupp rekommenderas?
* Är 3-4 veckor lagom länge att vara borta?
[FONT=Comic Sans MS]* Hur många till här på Kalimera ska ö-luffa nästa år?

Maj och september är de månader jag gillar bäst att luffa i. Nästa år blir det nog 5-6 veckor i september/oktober men vad som är lagom är högst individuellt.

Jag snurrade kring Naxos vid min första luff och det tyckte jag var en bra start. Jannes tips om Samos ner och Kos/Rhodos hem är det som även jag välja om jag tvingas till ett val ;)

bosse

inha
2006-11-06, 14:22
tack för all info. har ni mer tips o trix - skriv på i inlägget. jag tar gärna emot massa tips.

det låter som två bra turer - Kykladerna och sen den i Dodekaneserna.

Kalimera
2006-11-16, 13:23
En annan bra öluff är Skiathos - Skopelos - Alonissos. Eller tvärtom. Då flyger du till Skiathos.

inha
2006-12-10, 12:41
En annan bra öluff är Skiathos - Skopelos - Alonissos. Eller tvärtom. Då flyger du till Skiathos.

En luff till att kolla in. Vad kul! :)

Anteson
2007-01-21, 13:02
Jag föreslår att du tar en titt på följande länk:

http://www.resedagboken.se/Default.aspx?documentId=24&section=journey&journeyId=72160&userId=-1

Det är min och flickvännens öluff i kykladerna förra sommaren. Vi var borta i 3 veckor. Våra besökta öar i turordning:
Paros
Santorini
Amorgos
Donoussa
Siros
Mykonos
(ett par landstigningar på den centrala ön Naxos skedde också, men bara över dagen)

I sista dagboksinlägget finns en sammafattning av våra utgifter, våra tips, boende och mer.

Titta igenom och maila om du undrar något mer :)

inha
2007-02-10, 17:13
Ja, vad kul! Absolut så ska jag kika in på er resedagbok! :)
Tack!

martindahl
2007-03-02, 08:34
Underbart.

Jag har lite planer på en månads resor i höst, men är inte riktigt säker på om Grekland är rätt. Övertala mig? :)

Eva L
2007-03-02, 08:52
Beror väl på vad du vill göra och uppleva. Det finns många andra intressanta länder på jorden och personligen besöker jag gärna andra platser även om Grekland har en speciell plats i mitt hjärta. Är det en septemberresa du planerar för är Grekland ett bra alternativ.

Eva

martindahl
2007-03-08, 13:35
Grekland känns självklart och jag vill lära känna fler delar av landet / öarna då jag flyttar ner på heltid årsskiftet 07/08. Fler tankar, tips & idéer på vilka områden som kan vara intressanta?

Elisabet
2007-03-08, 14:29
På en månad hinner du ju med områden och öar med olika karaktär. Torra karga Kykladerna och gröna bördiga Sporaderna skulle kunna vara en bra kombination. 2-4 öar i vardera ögruppen skulle jag tycka vore lämpligt, till exempel Santorini, Naxos, Iraklia, Skiathos och Skopelos. Då får du en bra bild över hur olika det kan vara.