handdator

Visa fullständig version : Bra Filmer


Nikolopoulos
2006-10-27, 15:48
ja nu undrar jag om det är nån som har sätt Zorba the greek :confused:


Iallafall dom bästa och roliga filmerna är gamla grek filmer (ser ofta på TV)
dom är roliga och spännande att titta på. Ibland kan det vara bra musik och såna saker t.ex gamla greker som sitter på äkta cafénio och skrattar och skämtar riktigt kul :) :D flabb_flab

Mpersson
2006-10-27, 16:33
Det är väl klart att man sett Zorba the greek! :) Har den hemma på dvd.

Dezzo
2006-10-27, 19:07
heeeeeej =)
vet ni andra grekiska filmer som finns att köpa i sverige????

Admirala
2006-10-27, 19:24
Vakreste filmen jeg noensinne har sett var "Den gråtende engen" (To Livadi pou dakrizi) av Theo Angelopoulos. Vet han oppfattes som supersær av mange, men dette var et utrolig nydelig filmspråk, og en sterk historie i tillegg. Hovedpersonen. Eleni, symboliserer Hellas i moderne tid.
Om de har den i Sverige (eller Norge) vet jeg ikke, jeg kjøpte den på Amazon.
Politiki kouzina er en annen herlig film, som forteller om en familie som blir tvangssendt til Athen fra Konstantinopel. Filmens hovedperson er Fanis, som gutt, ungdom og voksen, i kapittelindelingen "forrett, hovedrett og dessert." Maten er, som man skjønner, sentral. Filmen heter A touch of spice på engelsk, og kan også anbefales varmt.Den er både lærerik og humoristisk. Og trist.

dimitris
2006-10-27, 21:28
Har ni sett "Loufa Kai Parallagi: Seirines sto Aigaio"?'

Här är trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=MIZE-bFRLD0

och music video clip:

http://www.youtube.com/watch?v=ig4BjhWTRPk

Handlingen utspelar sig på Kos.

dimitris

kos44
2006-10-27, 21:54
Jag har den filmen den är helt underbar kos är vårat paradis
mvh ulf flabb_flab

Ivi
2006-10-27, 22:02
Ja, politiki kouzina är en underbar film och musiken (Evanthia Reboutsika) är toppen!

dimitris

Aha! Nu förstår jag att du talar varmt om henne! :)

Ivi
-som också älskar både filmen och musiken

Annki
2006-10-28, 00:34
vet ni andra grekiska filmer som finns att köpa i sverige????Jag vet i alla fall tre filmer som finns att köpa i Sverige, alla svensktextade(två av dem har ju redan nämnts här)
- Evigheten och en dag (Theo Angelopoulos)
- Tårarnas äng (Theo Angelopoulos)
- En smak av livet (Greklands oscarsbidrag 2005)
De är allihop mycket bra, finns bl.a. att köpa på www.discshop.se (http://www.discshop.se)

Ann-Kristin

Eva L
2006-10-28, 10:04
Tårarnas äng är också en av mina favoriter. Har bara sett den på bio men har även funderat på att låna filmen för att få se den en gång till. Har sett alla Angelopoulos filmer som visats i Sverige. Vid årets filmfestival här i Umeå visades tyvärr ingen grekisk film annars visar festivalerna filmer som inte så ofta går upp på kommersiella biografer.

Eva

Nikolopoulos
2006-10-29, 23:45
ja när jag menade Zorba the greek och dom gamla filmerna så menade jag på ett ungefär så här http://youtube.com/watch?v=3Th2NDDZRSo nån som sett?

Elisabet
2006-10-30, 07:58
Nikolopoulos, jag tror att Mperssons svar, det första du fick på frågan, gäller för de flesta av oss: "Det är väl klart att man sett Zorba the greek!".

Uppenbarligen tycker de som gillar grekisk film att det finns intressantare filmer att prata om och du har ju gett tråden rubriken "Bra filmer", så därför gör de det.

Dezzo
2006-10-30, 09:20
pratar de på grekiska eller evenska???

Agapi
2006-11-15, 22:55
Har ni sett "Loufa Kai Parallagi: Seirines sto Aigaio"?'

dimitris

Yes! Den var bra. Min man och jag såg den på bio. Oj, vad han skrattaflabb_flab !
Jag tror nästan att man ska ha gjort lumpen för att kunna sätta sig in hundra procent i filmen.
Min man fick förklara lite av det som han tyckte var så roligt. Tex där de pallade vattenmeloner(för de hade han också gjort i lumpen) osv.
Men den var bra.

Jag vill också nämna en grekisk serie som går på tv nu varje måndag kl 22 på Mega som heter "Para pende". Har aldrig sett en så underbart rolig serie i hela mitt liv. Inte här i Grekland eller i Sverige.
Är det någon här på Kalimera som ser den?


Katerina:)

Zanét
2006-11-16, 09:14
Har ni sett "Loufa Kai Parallagi: Seirines sto Aigaio"?
Är det inte den som även går som TV-serie? På ErtSat går det i alla fall en serie med liknande namn och som också handlar om militärer.

En annan serie som jag sett några avsnitt av är, om jag nu kommer ihåg namnet rätt, Angelina. Handlar om en gammal kvinna vars släktingar tror att hon snart ska dö, men hon är hälsan själv :)

Den starkaste och vackraste grekiska film jag sett är Rempetika, en klassiker som jag kan se om och om igen.

Politiki Kouzina är en annan underbar film.

//Zanét bye_bye

Frappe
2006-11-16, 11:02
[QUOTE=Zanét;65856]Är det inte den som även går som TV-serie? På ErtSat går det i alla fall en serie med liknande namn och som också handlar om militärer.

Jo jag tror de, har kollat några gånger och många skratt blir det.

Annars gillar jag många av de "äldre" filmerna typ inspelade på 50-60 talet, Den stora favoriten av de manliga är Lambros Konstantaras och de kvinnliga Aliki Vougiouklaki och Rena Vlachopoulou.

Camilla

muffins
2006-12-06, 20:38
para pente är hur skoj som helst... jag älskar denna serie...flabb_flab

loufa kai paralagi filmen blev jag besviken på...inget speciell... den första loufa kai paralagi från åttiotalet är betydligt bättre.

monica
2006-12-06, 21:41
Jag vill också nämna en grekisk serie som går på tv nu varje måndag kl 22 på Mega som heter "Para pende". Har aldrig sett en så underbart rolig serie i hela mitt liv. Inte här i Grekland eller i Sverige.
Är det någon här på Kalimera som ser den?


Katerina:)


Enda vardagen ungarna får vara uppe så sent är varje måndag, de är tokiga i Para Pende.

Monica

Agapi
2006-12-06, 22:07
ZOYMBOYLIA och Dalia är så underbara. Önskar att ni alla kunde se den och att ni kunde grekiska. Tror den skulle förlora på att bli översatt till något annat språk.
Jag får alltid magknip när jag ser den för jag flabb_flab för mycket.

Katerina:)

yvonne
2006-12-07, 17:04
Jag bara älskar Para Pende, de är för härliga!!!


En annan bra serie som går kl 19 på vardagarna på Antenna är Erotas, snacka om agonia.

Yvonne

muffins
2006-12-09, 13:36
jag gillar fotis galna kusin... hon är sååågalen hehehehehe
och spiros mormor och hennes vännina Theopoula hehehehe.

finns en hel del bra grekiska serie.
s1ngles är ungdomlig och jätte rolig (Maria solomou duksitg och jätte vacker förresten)
peninta peninta... ju alla 3 par är roliga.

flabb_flab flabb_flab flabb_flab flabb_flab flabb_flab
sen pratade pappa om en ny serie med "pontious" jag är pontia från mammas sida så det skulle vara kul att se

bob-kåre
2006-12-10, 23:03
Jag har den filmen den är helt underbar kos är vårat paradis
mvh ulf flabb_flab
Vet du vart man kan få tag på filmen i sverige?

Nikolopoulos
2007-02-06, 19:56
Ok allihopa nu finns det en hemsida med alla BRA FILMER från 50-talet till 2006


http://www.gouzgounis.com/

yvonne
2007-02-06, 20:53
Du är helt enkelt underbar som hittade denna sida, ikväll blir det att skratta. Bara vi läste namnet gouzgounis började vi skratta. De som är greker vet varför....;)
Yvonne

pinulk
2007-02-07, 13:52
Politiki kouzina skall snart gå på Canal+

Lissi
2007-02-07, 17:43
Politiki kouzina skall snart gå på Canal+

MISSA INTE DEN, ni som har denna kanal. En underbart vacker, melodisk film med fantastisk musik! Jag har sett filmen 2 gånger och filmmusiken har jag på CD.

Lissi

lars
2007-03-01, 16:05
"Until now we know that Greeks were fighting like heroes;From now on we shall say that the heroes fight like Greeks"
Winston Churchill

The 11th Day är en film som handlar om kretensarnas kamp under 2.a världskriget. Jag tror inte den finns i Sverige utan måste beställas.
Kolla in filmens hemsida The 11th Day. Där finns mycket om filmen, foton och annat av intresse.
Filmen kan rekommenderas till den som är intresserad av Kretas historia.
Jag hoppas inte detta tas upp som spam det är inte avsikten.

lars
Kriti sti kardia mou

lars
2007-03-15, 09:40
Om Ni gillar grekiska filmer ta en titt på http://www.greek-movies.com (http://www.greek-movies.com/).
Bra träning i grekiska språket får man också, inte så dumt eller hur?
lars
Kriti sti kardia mou

muffins
2007-03-15, 17:11
hehehe...håller med...bra sida...som uppdateras ofta. Sedan jag hittade den är jag fast. Nu behöver jag inte be pappa spela in mina favoritserier. :D
Thanks Gud for Internet:D :D :D :D :D

Agapi
2007-03-15, 19:55
Tack, tack för denna info:D Nu kan jag se avsnitt på serier jag missat. klapp_klap

Katerina

martinifk
2007-03-15, 19:58
Sidan är noterad även för min del:)

yvonne
2007-03-15, 20:10
För mig med, speciellt sidan Koproskylo.....Ang_elx
Yvonne

lars
2007-03-16, 18:09
Ok här kommer en sida till med lite av varje alltså inte bara filmer.

http://www.gouzgounis.com/videos.html (http://www.gouzgounis.com/videos.html)

Ha de så kul!
lars
Kriti sti kardia amou

kari
2007-05-26, 20:25
Politiki kouzina er en annen herlig film, som forteller om en familie som blir tvangssendt til Athen fra Konstantinopel. Filmens hovedperson er Fanis, som gutt, ungdom og voksen, i kapittelindelingen "forrett, hovedrett og dessert." Maten er, som man skjønner, sentral. Filmen heter A touch of spice på engelsk, og kan også anbefales varmt.Den er både lærerik og humoristisk. Og trist.

I kveld går denne filmen på NRK2 klapp_klap - leser ikke TV- programmene så nøye, men når andre gjør det, så holder det jo :D
Gjett om jeg gleder meg..... bye_bye Kari

chili
2007-07-05, 15:42
nån som vet var jag kan få tag på svensk eller engelsk text till filmen "Loufa kai parallagi-seirines sto aigaio"??
har letat lite överallt, utan resultat.

hoppas nån här vet =)

lugnagatan
2012-04-16, 13:12
Bosatt på Kreta ett år har jag lånat Zorba på videoteket och sett den ordentligt ffg.
Mycket vackert med kvinnan med geten. Magiskt i början. Fruktansvärt brutalt och ondeskefullt mot slutet. Skrämmande. Var det verkligen så här Nikos Kantzantzakis ville skildra den kretensiska kulturen? Krutgummor som hoppar av glädje "när utlänningen dör" och unga vackra människor som avrättas urskiljningslöst av dom äldre...
Jag rekommenderar inte filmen för påseende av känsliga personer, men däremot besök på de platser på Akrotiri och byarna i Apokourounas där den spelades in !