handdator

Visa fullständig version : Det här med Kreta.../sammanfogad tråd


Ivi
2006-10-24, 20:35
Har just läst några inlägg om Kreta...Några kommer alltid att återvända och några har blivit så besvikna.
Hade faktiskt trott själv att efter fem besök så skulle jag vara mätt på Kreta, men här sitter jag nu och drömmer om en vårresa till denna ö! :D Varför detta? Kreta har ju helt enkelt allt! Under en vecka kan man uppleva mäktig natur, vandringar, fantastiska stränder, stadsliv...
De senaste tre gångerna har vi valt att besöka Kreta under våren och hösten, då det är så mycket lugnare än under högsäsong. Vi tycker verkligen om grekiska städer, och under lågsäsong är både Chania (evig favorit), Rethymnon (helt OK i de gamla kvarteren) och Sitia (MÅSTE dit igen) hur trevliga som helst! Så nu ska det nog bli Kreta för sjätte gången :D Framför allt vill vi vara med om en någorlunda lätt vandring också. Antar att Imbros-ravinen (med Rethymnon som bas) skulle passa...
Någon som vandrat där? Kom med erfarenheter, tack!

Ivi
-som just har upptäckt att med tre dagars tjänstledighet borde detta lyckas i mitten av maj _B-anana

Stinab
2006-10-25, 13:02
Jag blir inte heller mätt på Kreta! Jag har varit där 4 ggr hittills och ska definitivt åka fler gånger:) Nu kommer det att dröja tills nästa gång för nästa sommar ska vi bila till Kroatien istället.
Ändå sitter jag och kollar resor till Kreta sommaren 2007 hela tiden...:confused:

Ha en trevlig vårresa!

Hälsningar
Stinab

jojeås
2006-10-26, 09:01
Har bara varit på Kreta en gång, men jag blev helfrälst! Jag skall definitivt tillbaka dit igen. Kanske inte nästa gång vi skall ut och resa men inom några år vill jag dit igen. I somras när vi var där bodde vi i Platanias. Ett mysigt ställe, tycker jag. Vi besökte även Gramvousa och Balos Bay. Men det finns fler ställen jag vill se. Paleochora, Elafonissi, Falassarna, Chania...ja, det finns säkert fler ställen.

Ha det bra!

xenos
2006-10-26, 09:21
Kan man som återfallsgrek överhuvudtaget ha en ursäkt för att inte utforska Kreta i alla fall en gång?
Grekland stavas till stor del Kreta. Dess natur, ravinerna och Gåsgamen; dessa historia; fem ockupationsmakter efter den antika perioden; dess kultur, influenserna från nordafrika, jonien, Italien; politik, Kreta som varit en egen stat!; och stränderana och raviner och...

Lefteris
såå djupsinnig

Argyris
2006-10-26, 09:29
13 ggr förra året, 5 ggr i år och 1 gång kvar om ca 3 veckor.
Ja, jag älskar kreta!

/Nico

aake
2006-10-26, 10:03
Hej Ivi!
Förstår mycket väl att du längtar tillbaka till Kreta. Den ön har allt man kan önska sig under semestern. Har besökt andra länder och öar, men Kreta är nummer ett.Trots mer än ett tjugotal besök så finns det mycket att uppleva. Tycker synd om de människor som bara ligger på stranden och gäspar och tycker det är tråkigt.:cool: Tänk om de skulle gå några hundra meter från stranden och få se lite av det genuina livet.
Du funderade på någon lättare vandring, då vill jag föreslå att ta bussen tvärs över ön, åka med båt till platsen där samariaravinen slutar och sedan gå upp mot den sk.järnporten. Vila lite grann, gå tillnbaka och ät en god lunch och sen båten tillbaka. Det är en toppentur.klapp_klap Det finns nog någon resebyrå som ordnar med den utflykten.
Trevlig tur önskar Åke Ä. (alias aake)

91kg
2006-10-26, 11:01
Varför jag tycker Kreta är så mycket är pga storleken att det finns mycket att utforska och uppleva och det i kombination med folket som är mycket gästvänliga.

Om man åker över ön så är det så variationsrika omgivningar att det finns alltid något som passar de flesta.

Jag har endast varit på Kreta 2 ggr under sammanlagt 2veckor men sett och upplevt en hel del och den enda sträckan jag inte åkt/upplevt är från Agios Nikolaos - Ierapetra vilket jag tar nästa gång*ler*

När man väl har tagit sig runt som jag gjort så vet man bättre vart man vill återvända till och var man trivs bärst ocg pga öns storlek så hinner man inte åkt runt innan det är läge att börja om;o)

Ja så egentligen så tror jag inte det finns så många som ärligt inte tycker om ön utan tycker man inte om ön så tror jag det beror på att man inte sett sig om och kanske hamnat på ett ställe som inte överrerns stämt med förväntningarna.

Så jag tycker oavsett ålder att man skall ut och åka om det så är i bil eller moppe eller för de som tycker det känns olustigt att köra själva ta bussen och ni kommer att ja...*ler*

Mvh!

LN
2006-10-26, 13:10
Kreta kan man väl aldrig få nog av, var där senast V40 för 12e gången, 7 ggr Chania 2 ggr Rethymnon 1g Stalis 1g Ierapetra 1g Makrigialos. Åker ibland till någon "ny" (Lesbos i maj i år) ö men återvänder alltid till Kreta. Trivs bra där finns "allt".
LN

Lopez
2006-10-26, 14:27
Eftersom Kreta är min absoluta favorit i Grekland (efter målfoto med Ikaria) vill jag bara göra ett inlägg i debatten.
Kreta är egentligen ingen ö ,utan en värld i sig själv. Här finns något för alla; "party-nissen", barnfamiljen, lyxhotells-älskaren, småby-fantasten, sol-bad dyrkaren, den historiskt intresserade, naturälskaren, vandraren,
solo- eller parresande , "you name it......"Här finns inom ett par tre timmar något för alla, och det gäller bara att hamna rätt utifrån sitt eget tycke och smak.
Mitt favorit Kreta börjar på andra sidan de drygt 2500 m höga, ofta snöklädda topparna på Vita Bergen som ses från Chania . Därifrån och ner mot Libyska havet, från Paleochora till Matala finns ett Grekland som slår allt jag upplevt på andra öar. En natur så imponerande och häpnads-
väckande vacker att den fullständigt tar andan ur en, en uppsjö av små
underbart genuina byar, en kust fullkantad av av både små och stora, nästan orörda stränder Och människorna.....................Kanske är människorna de man minns mest. Kretensarna( undantaget dom som jobbar i turistindustrin) är lite annorlunda än de flesta andra greker jag mött. Dom
är förmodligen världens stoltaste folk, inte alltid helt lättillgängliga, har aldrig böjt sig för någon, även historiskt sätt, och gör det allra minst för några turister. Däremot erbjuder dom en vänlighet, värme och generositet som gör mötena med dem till minnen för livet.
Tips för alla er som besöker Chaniakusten eller Rethmynon: sätt er på bussen och åk tvärs över ön. Bara bussresan över bergen är en upplevelse i sig själv. Avsett en dag eller två (aldrig några problem med att hitta rum) att upptäcka detta ännu i mångt och mycket orörda paradis, och ni blir förhoppningsvis "bitna" för livet.

Väl mött till sommaren-07 i Hora Sfakion,,,, eller Rodakino......eller Triopetra.......eller........

aake
2006-10-26, 14:57
Hej Lopez!
Håller med dig till 100 0/0.klapp_klap

aake

Argyris
2006-10-26, 16:19
LOPEZ!!!

Jag tycker att du skall få en Kalimera T-shirt för bästa inlägg på länge...om du inte få det, så kan jag kanske bjuda på en drink i en taverna som inga turister är!

/Nicobye_bye

Lopez
2006-10-26, 18:36
LOPEZ!!!

Jag tycker att du skall få en Kalimera T-shirt för bästa inlägg på länge...om du inte få det, så kan jag kanske bjuda på en drink i en taverna som inga turister är!

/Nicobye_bye

Tack för dina vänliga ord.
Ett sådant erbjudande tackar man aldrig nej till:D

Lopez
2006-10-26, 18:48
Kan man som återfallsgrek överhuvudtaget ha en ursäkt för att inte utforska Kreta i alla fall en gång?
Grekland stavas till stor del Kreta. Dess natur, ravinerna och Gåsgamen; dessa historia; fem ockupationsmakter efter den antika perioden; dess kultur, influenserna från nordafrika, jonien, Italien; politik, Kreta som varit en egen stat!; och stränderana och raviner och...

Lefteris
såå djupsinnig

Så talar en klok man:D

Lopez
2006-10-26, 19:15
När vi nu ändå är inne på ämnet kommer här en liten beskrivning som jag gillar;

.....there is a kind of flame in Crete, -lets call it "soul"-
something more powerful then either life and death.
There is pride, obstinacy, valor and toghethere with these
something else, inexpressible and imponderable, something
that makes you rejoice that you are a human being, and at
the same time tremble...........

Nikos Kazantzakis.

PO
2006-10-26, 19:15
Jag håller med på alla punkter, men vi är ju så många som gillar Kreta att det blir lite trångt. Vi åkte tvärs över ön och ut och in i bergen men var vi än stannade så nog f* dök det upp en turist till. Men vi åker nog igen men då till sydkusten.

"Jag ska åka till nå´t ställe som inte tar emot några turister!"
(Fritt efter ny demokrati eller nå´n liknande)

//PO ;)

Lopez
2006-10-26, 19:22
Jag håller med på alla punkter, men vi är ju så många som gillar Kreta att det blir lite trångt. Vi åkte tvärs över ön och ut och in i bergen men var vi än stannade så nog f* dök det upp en turist till. Men vi åker nog igen men då till sydkusten.

"Jag ska åka till nå´t ställe som inte tar emot några turister!"
(Fritt efter ny demokrati eller nå´n liknande)

//PO ;)


Jo, jag vet.
Vart man än kommer dyker det upp tokstollar som oss:D ,
som försöker hitta de mest udda och avlägsna platser.

Wardakis
2006-11-03, 06:01
Tro det den som vill men nu tänker jag ta en paus ifrån Kreta. Har varit där 34 gånger varav en ett-års vistelse. Det har faktiskt gått lite slentrian i det hela så nästa gång åker jag till Parga (tror jag).
Gunilla

Argyris
2006-11-03, 09:08
PO, ett tips... åk när det inte är säsong.

Jag kan rekommendera att åka grekiska påsken dit stanna 1-2 veckor och se kreta utan att det är många turister där.

Men !! Kör INTE bil dagen efter påsk, för många greker kör för fulla då.!!

/Nico

PO
2006-11-03, 09:35
Vi gillar att bada och snorkla så vi var på Kreta de två sista veckorna i september, det är väl någorlunda off season? I april är det nog fortfarande rätt kallt i vattnet eller? Vad tror Ni om Chora Sfakion i mitten av oktober?

//PO

Argyris
2006-11-03, 09:52
PO... om ni hade åkt i år hade det varit dåligt på Kreta (Oktober). Jag var där, kund bada 1 dag (22C i vatten) men dom andra dagar vär det storm.

Så mitt svar är, om det inte bli lika dåligt väder som i år är det helt OK.

/Niko

Joppan
2006-11-06, 15:11
Har varit på Kreta 10 ggr och jag känner mig inte mätt på ön !

Gjorde en avstickare till Rhodos 2003 vilket var jätteroligt att återvända till efter 21 år.

Men nog skall man väl komma sig till andra ställen men jag kan inte säga när, Thailand skulle jag vilja prova någon gång.

//Joppan