handdator

Visa fullständig version : En van(n)vittig historie.


Admirala
2006-10-24, 19:35
Torsdag for snart fire uker siden sluttet varmtvannsberederen min å virke. jeg ringte husverten, som ba meg kontakte elektriker selv, for han var på ferie.
Elektriker kom lørdag, stakk et skrujern inn i et hull og vippet litt på det. Tanken funket.

"Den ryker snart igjen", fortale en kompis som jobber i elektrisistetsvesenet. "Det er enten for mye kalk eller for mye strøm til tanken."

To dager senere, og han fikk rett.
Husverten var tilbake i landet. Han lovet å sende en som skulle se på det. En uke gikk. En elektriker kom for å se på det. "Det er termostaten", sa han, og lovet å komme tilbake neste dag. Nok en uke gikk, før han faktisk var tilbake med ny termostat.

Et kvarter etter han gikk sluttet tanken å virke. Husverten lovet å sende en ny mann. Etter to uker, kom faktisk to menn, nå på lørdag. Hele tre ganger kom de, uten å finne ut hva som var galt. "Tilbake på mandag", sa de.

De kom i dag, fjernet noen kilo kalk, og sa: "Vi vet hva som er galt. Det er varmeelementet som ikke virker".

Jo takk, det har jeg igrunnen visst i fire uker.

De skal bytte det i morgen, har de lovet.

Jada, og George Bush er julenissen.

PS! Vannkokeren min brøt også sammen. Flittig brukt i det siste, kan man si...

inkfish
2006-10-24, 22:11
Förlåt men flabb_flab flabb_flab

I går upptäckte jag ett läckande vattenrör i mitt källarförråd. Det läckte mycket lite. Fastighetsskötaren har nu varit där både i går och i dag och har lovat titta till det varje dag den närmaste veckan så att det inte börjar droppa igen. Är du avundsjuk?;) flabb_flab

Lissi
2006-10-24, 22:17
Din hantverkare måste vara släkt med min "Gunnar"...:D Han har lovat komma i 2 år nu....fast det gäller bara att måla om på övervåningen och att sätta i nya garderober....det har vi snart gjort själva nu....

Lissi - som lider med Dig!snyft_drop snyft_drop

Eva L
2006-10-25, 07:51
Vaktmästaren/kvartersvärden där jag bor tar emot email och felanmälningar via mobil. Kommer eller svarar direkt och är ett under av effektivitet. :)

När dottern bodde i Grekland och precis blivit vuxen samtalade vi ofta om många trevliga saker men även om krånglande värmepannor, trasiga telefoner, täta avlopp, bästa sättet att döda en kackerlacka, var f-n tog posten vägen, kollektivtrafiken, strejkerna och administrationen på universitetet. Då hade hon säkert önskat en vaktmästare som min samt en del annat. Tålamod samt eget kunnande var det bäst att vara utrustad med.

Lycka till med din reparatör.

Eva

Admirala
2006-10-25, 16:56
Ikke nok med det....

De kom faktisk tilbake i dag, bare en time forsinket, med en ny varmtvannsbereder. klapp_klap
Men den er ikke helt lik den forrige. Nå har de sammen stått i fem minutter foran sikringsboksen og stirret stumme og måpende inn i den, for de forstår ikke hvorfor det ikke virker.

Akkurat nå ringer den ene av dem sjefen sin...

Ikke nok med det heller. All kalken de fjernet, steinhard og på størrelse med grov grus, helte de ut i toalettet. Så nå renner vannet fryktelig sent ned i avløpet.
Noen som har nummeret til en god rørlegger i Nafplio? :mad: snyft_drop

inkfish
2006-10-25, 21:59
Men stackars dig! Förlåt om man skrattar, du måste hålla oss informerade om utvecklingen i det härflabb_flab

Admirala
2006-10-26, 12:07
Fortsettelse skal du få:

Sjefen kom, ja. Og det ble en smule :o , for han kamakierte meg på en bar for ikke lenge siden! (Uten å lykkes...) flabb_flab Hva kan jeg si? Det er en liten by.

Men han pirket litt i en ledning, og under over alle under: varmtvannsberederen virker _B-anana Han (sjefen) er altså tilsynelatende en bedre elektriker enn kamaki, og det er jo storartet.
Jeg hadde mitt livs lengste dusj etterpå.

Men toalettet! Har prøvd å hive forskjellige "løsemidler" oppi, men det funker ikke. snyft_drop snyft_drop snyft_drop

Noen som har noen tips, kanskje? :confused:
Og unnskyld det skittlige temaet, forresten...

inkfish
2006-10-26, 12:14
Men alltså, det är ju helt vansinnigt att slänga den där kalken i toaletten:(

Vad skönt att du har varmvatten i alla fall! Men det är ju otroligt att det ska behövas en chef för att fixa det, vad sjutton har han sina medarbetare till?:confused:

PO
2006-10-26, 12:25
Han (sjefen) er altså tilsynelatende en bedre elektriker enn kamaki, og det er jo storartet. Jeg hadde mitt livs lengste dusj etterpå.

Tagen ur sitt sammanhang en rätt kul mening..:D

Åter till allvaret, ska Du lösa kalk så är det syra som gäller, ättiksyra och citronsyra fungerar. Men frågan är om Du kommer upp i koncentration så det räcker, stoppet kan ju sitta en bit bort. (Skulle Du mot förmodan vara inkopplad till ett reningsverk så slår Du ihjäl deras nyttiga bakterier med mycket syra) Rensa bort det Du eventuellt kommer åt i kröken, hjälper inte det, ring rörmokare.

//PO

Ivi
2006-10-26, 15:28
Han (sjefen) er altså tilsynelatende en bedre elektriker enn kamaki, og det er jo storartet. Jeg hadde mitt livs lengste dusj etterpå.

Tagen ur sitt sammanhang en rätt kul mening..:D

//PO

Nu hann PO före, men även jag fnissade glatt här hemma! flabb_flab

Men seriöst alltså...ska fråga min man, när han har kommit från jobbet. Han har nog stött på problemet med toaletter lite då och då på sitt jobb som vaktmästare i en högstadieskola. Även om eleverna inte har orsakat stopp med kalk där...än så länge Ang_elx

Ivi

Admirala
2006-10-26, 16:40
:D Bare le, dere! :D
For det kan jo hende at jeg var så takknemlig for at han fikset varmtvannet, at jeg faktisk... Ang_elx
(Neida, han fikk ikke en klem, engang.)

Ang. doen så har også den lille plastikkholderen til en sånn rensevæskebeholder som hang på toalettskålen forsvunnet - og den forsvant mens de holdt på å helle ut kalken, så det kan like gjerne være den (eller begge deler), som gjør det såpass tett.

Vet ikke om jeg tør bruke sitronsyre e.l. i doen hvis jeg ødelegger byens renseanlegg, men alle "løsemidlene" har vel gjort ubotelig skade allerede.
Fint om du kan sjekke med mannen din, Ivi.

Hilsen Admirala, som nå gleder seg til en ny laang dusj. Og det har INGENTING med hr. Ivi å gjøre. Hører dere? Utrolig så lummer fantasi enkelte har flabb_flab flabb_flab flabb_flab

PO
2006-10-26, 17:41
Ok, har Du plastgrejor och kalksten i muggen så ring rörmokare nu, om Du väntar och ser så kanske det släpper men troligen (Murphy!) så blir det tätt och det märker Du när Du spolat en gång för mycket och "oönskad materia" kommer åter till avsändaren.. Vi hyrde ett gammalt hus en gång och som ungarna säger "been there, done that"

Jag kan gissa vad lummer är på norsk, men på svenska är det en växt.

http://www.alpine-plants-jp.com/img/hikagenokazura_19830727_1.jpg
Lycopodium clavatum (vanlig snusklummer)

//PO ;)

Ivi
2006-10-26, 20:57
Nu kanske problemet med toaletten redan har löst sig :D (Vad vitsigt det här blev plötsligt...) Om icke, håller min toalettexpert med PO; bäst att kontakta en rörmokare SNARAST!

Ivi

malou
2006-10-26, 21:10
..... och som ungarna säger "been there, done that"
.... \/PO ;)

Akkurat - som en rekyl. Over det hele. Verre kan det ikke bli. Etterpå er det vanvittig grusomt å vente på rørleggerne, som kanskje ikke kommer den neste dagen - eller den deretter. En god grunn til å flytte?

malou
2006-10-26, 21:28
Flytt i hvert fall tannbørsten og den dyre shampoen og de tingene du ellers gjerne fortsatt vil ha - ut av baderommet. Just in case.....
Vi krysser fingrene for deg.

Admirala
2006-10-27, 11:48
Og undere slutter ikke å skje:
Etter å ha satt i gang alle jeg kjenner her med å skaffe rørlegger - noe som ikke er enkelt, de har det travelt, alle rørleggerne, nemlig - så klarte min ellers så sløve husvert å gi meg et telefonnummer.
Ringte det, Thymios kom etter en time, og helte noe svart og dampende med stort dødningehode på, i doen.
- Det er en plastdings inni der, ikke bare kalk, sa jeg.
- Dette er så sterkt, at får du én dråpe på hånden, spiser den seg gjennom og renner ut på andre siden, sa han begeistret.

Og javisst! Toalettet er som nytt! Hva som skjer med fisken i Middelhavet er jo et annet spørsmål...

Vel, nå skal jeg slutte å snakke om mine dusje- og dovaner. Og du har rett, Ivi, dette ble virkelig vitsigt - ikke minst etter at PO sendte bilde av de pistrete plantene. flabb_flab

Takk til alle for hjelp og støtte klapp_klap klapp_klap klapp_klap