handdator

Visa fullständig version : Semestertips tack !


kopstad
2006-10-24, 08:04
Hej,
Alla ni glada och trogna Greklandfantaster, kan ni hjälpa oss ? Vi är ett par i 40-årsåldern som reser utan barn. Har besökt Grekland tre gånger tidigare. Var inte jätteförtjusta i vare sig Kreta eller Parga som var våra första besök, eftersom vi tyckte det var alldeles för mycket turister. Nu i slutet på september besökte vi Skopelos och fullkomligt STORTRIVDES. Många turister hade förstås åkt hem vid den här tiden och ön kändes ganska tom, men oj vad härligt när man slipper trängas. Vi mötte knappt några bilar ens när vi färdades på vägarna. Maten var dessutom väldigt god. Nåväl, vi blev så förtjusta i Grekland att vi absolut vill åka tillbaka i maj igen, men frågan är nu VART ??? Vi älskar god mat och gott vin, vandringar och vacker natur och lugn och ro i mysig miljö. Har någon här på forumet ett bra tips ? Vi har funderat på en liten kort luff: Aten, Sifnos, Folegandros, Santorini, men är rädda att vi får svårt att få det att funka så tidigt som i maj med båtar och annat. Dessutom har vi ju aldrig luffat tidigare och är väl lite hariga för långa båtresor egentligen ... Alla idéer mottages tacksamt !

Admirala
2006-10-24, 09:19
Kea er nok en øy som skulle passe dere bra. Svært lite turisme, fine, gamle eseltråkk å vandre på over hele øya, god mat (iallfall i hovedstaden, Ioulida, vi bodde der), og en fredelig stemning hersker over hele øya - og vi var der i august! Ioulida er en alldeles herlig by, bilfri, vakker og en uendelighet av smale gater å utforske. Jeg skrev reisebrev etter vårt opphold der, så du kan jo kikke på det om du vil vite mer.

Lykke til med planleggingen!

Marianne
2006-10-24, 11:22
Visst kan ni båtluffa i maj! Se till att ni har bra marginal inför hemresan bara. Sifnos och Folegandros är fina öar och Amorgos är också ett bra alternativ när det gäller vandringar på en lugn och vacker ö.
Ni åkte i september till Skopelos och väljer nu maj, det är bra årstider när man vill undvika allt för mycket turister.
Lycka till!

Lissi
2006-10-24, 16:19
Allt det ni söker finns på Tilos!:D

Vill ni ha en större ö åk till Evia!:D :D
Hade man kunnat kombinera dessa öar på samma luff så hade lyckan varit total...

Lissi

Marie_W
2006-10-24, 17:06
Ja, Tilos är urmysigt!! Om ni har lite längre tid på er kan ni ju passa på att luffa till Chalki och Symi också!! Trevlig resa!! :) Marie

Admirala
2006-10-24, 17:33
Det har jo med smak og behag å gjøre, men vi foretrakk helt klart Kea framfor Tilos, selv om også Tilos er en herlig øy.

En annen fordel med å dra til Kea (som første stopp på en øyhopping), er at båten går fra Lavrio. Det er MYE enklere å finne fram der enn i Pireus, og det går direktebuss fra flyplassen i Athen.

Fra Kea kan dere ta en annen ferje videre sørover, og det er ikke vanskelig å komme seg til Sifnos, som du nevner i ditt innlegg.

hasa
2006-10-24, 19:59
Jag tror attAmorgos skulle passa. Inte så mycket turister och bra möjligheter till vandring. Dessutom är maten på Amorgos bra.

Kalimera
2006-10-25, 12:28
Till er som diskuterade en avatar i detta inlägg: Det är nästan samma motiv, men inte samma bild eller fotograf.

Kalimera
2006-10-25, 15:30
Vi älskar god mat och gott vin, vandringar och vacker natur och lugn och ro i mysig miljö. Jag skulle valt (i rangordning) Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Tilos.

Eva L
2006-10-25, 15:51
Jag skulle valt (i rangordning) Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Tilos.

Jag gör nästan samma val Amorgos, Folegandros, Sifnos eller Fourni.

Eva

Ioannis
2006-10-25, 19:21
Prova Evias norra del i början av Juli!! Lugnt,billigt och bra. Det ser precis ut som Skopelos men Evia är mycket större!

Lissi
2006-10-25, 20:39
Prova Evias norra del i början av Juli!! Lugnt,billigt och bra. Det ser precis ut som Skopelos men Evia är mycket större!

Vi som var BÅDE på SKOPELOS och Evia i somras, men vi var bara på södra delen..EVIA står HÖGST på vår önskelista nästa sommarsemester i Grekland! Vi tyckte det var en fantastisk ö och blev totalförälskade. Jag håller med om att öarna påminner om varandra...Sommarens vackraste soluppgång hade vi där en tidig morgon då vi precis kommit med nattbåten från Skopelos till Port of Kimi....

Lissi - som blir sjuk av längtan!

hasa
2006-10-26, 21:47
Till er som diskuterade en avatar i detta inlägg: Det är nästan samma motiv, men inte samma bild eller fotograf.
Jag tror att jag förstår vad det handlar om ;), jag blev själv lite förvånad. Men det är inte jag som tagit bilden och den är i sin helhet ej exakt lika, men det syns inte i min avatar, men jag vet vart motivet finns..........

PA
2006-10-27, 12:32
Hej

Snabb Ö-luff och lite turister, SÖDRA delen av Evia har en mycket mäktig natur och därefter ön Skyros utanför Evia. Även Andros och/eller Tinos har en härlig nartur och lite turister. Annorlunda jämfört med Kykladerna och 12-öarna, men det är Grekland!

Kolla resebrev från 2004 och 2005.


HABS

PA

kopstad
2006-10-30, 08:30
Hej,
Stort tack alla ni som tagit er tid att svara oss och lämna tips.
Med hjälp av era tips och synpunkter skall vi säkert så småningom nå fram till rätt vägval för vår semester.