handdator

Visa fullständig version : Rhodos till Pireus?


kakan
2006-10-23, 15:05
Jag o familjen funderar på semester i närheten av Rhodos stad. Sambon o jag tänkte att vi skulle passa på att gifta oss och jag undrar därför hur vi tar oss till Pireus? Hur långt det är dit? Någon som kanske gjort det? Jätte tacksam för alla svar jag får.:confused:

Arne
2006-10-23, 15:59
Men, varför gå över ån efter vatten?? Det går utmärkt att låta viga sig vid endera utländsk myndighet eller ofta på Svenskt konsulat i utlandet.

Kolla med honorärkonsuln på Rhodos först. Saknar denne vigselrätt då kan han säkert förmedla kontakten med dito som har vigselrätt.

Fast, det är klart, ska ni prompt låta viga er i kyrkans hägn, då vete tusan hur det ligger till...

Men, kolla med konsuln på Rhodos.

Rhodoshttp://www.swedenabroad.com/pages/_img/transparent.gifHonorärkonsul:
Andreas Andreadis

Kanslist:
Mari Anne Triandafillou

Konsulat:
Rhodos

Postadress:
Theodoraki 34
851 00 Rhodos
Grekland

Adress:
Theodoraki 34

Telefon:
+30 22410 318 22

Fax:
+30 22410 777 58

E-post:
svconsulaterhodos@gmail.com (svconsulaterhodos@gmail.com)


Arne.

Som gifte mig med Hustru Birgitta inför utländsk myndighet för många år sedan.

Admirala
2006-10-23, 16:01
Tenker du på hvordan du kommer deg fra flyplassen i Athen til Pireus?

Du kan ta metro fra flyplasen og bytte linje i Monastiraki. Beregn opp mot to timer inkl. bytte etc.

Du kan ta buss direkte, det tar omlag en time (avh. av trafikk) og den går 24 timer i døgnet, i motsetning til metroen som ikke går om natten.

Sjekk også innenriksfly Athen-Rhodos, det sparer du masse tid på!

Men hvis det var giftemål du tenkte på, kan du gjøre det på Rhodos, om du er villig til å bruke litt tid på det.

Åh, nå så jeg Arnes svar. Du kan gifte deg på rådhuset på Rhodos. Vigselen foretas av borgermester/ordfører, og foregår på gresk. Jeg har selv giftet meg slik her i Hellas, og har bare gode minner!

Elisabet
2006-10-23, 16:05
Den ende i Grekland som har svensk vigselrätt är prästen vid Svenska Kyrkan i Pireus.

Jag har goda vänner som åkte från Rhodos till Pireus för att gifta sig och sedan tillbaka till Rhodos för att fira bröllopet. Minns inte hur lång tid det tog, men jag tror det blev en övernattning. Kan fråga dem.

Admirala
2006-10-23, 16:08
Du har rett i det, Elisabeth, om man vil ha vigselen på svensk. Om man vil svare hverandre "ne" istedet for "ja" (altså ha seremonien på gresk) kan europeere som sagt gifte seg i enhver gresk by med rådhus i.

Arne
2006-10-23, 16:24
Komplettering!! Jag hittade fakta på Ambassadens hemsida.

Vigsel i Greklandhttp://www.swedenabroad.com/pages/_img/transparent.gifVigsel kan ej förrättas vid Sverige ambassad eller honorärhonorärkonsulat i Grekland.http://www.swedenabroad.com/pages/_img/transparent.gifVigsel kan ske enligt någon av nedanstående alternativ:

Vigsel på Skandinaviska Kyrkan i Pireus
Vigsel inför grekiska myndigheterVigsel på Skandinaviska Kyrkan i Pireus

För information vänligen kontakta Skandinaviska Kyrkan
Akti Themistokleous 282
P O Box 80562
185 10 Pireus
Tel: +30-210 451 65 64
Fax: +30-210 451 91 45
E-mail: kyrkan@otenet.gr (kyrkan@otenet.gr)
Vigsel inför grekiska myndigheter

Nedan beskrivs vilken dokumentation som behövs och hur det går till att viga sig på de grekiska rådhusen runt om i landet:

Personbevis med de biologiska föräldrarna angivna
Äktenskapscertifikat från den lokala skatteförvaltningen, som föregås av hindersprövning. Det är viktigt att du upplyser skattemyndigheten att det handlar om vigsel inför grekisk myndighet och INTE vigsel på Sveriges ambassad
PassObservera att personbevis och äktenskapscertifikat ska vara stämplade av det lokala skattekontoret samt undertecknat av handläggaren.

Äktenskapscertifikatet ska vara översatt till grekiska. Kontakta grekiska ambassaden i Stockholm, tel: 08–545 660 10.

Dokumenten lämnas till det grekiska utrikesministeriet för utskrift av legalisering – en handläggningstid på två-tre dagar. Vigseln kan därefter ske på ett grekiskt rådhus, där ett grekiskt vigselbevis utfärdas. Registreringen skrivs in i en protokollbok. Du bör be om en kopia ur protokollboken.

För att få vigseln godkänd i Sverige gäller följande:

Vigselattestet samt utdrag ur protokollboken ska översättas till svenska eller engelska. Även dessa dokument ska tas till det grekiska utrikesministeriet för legalisering. Samtliga dokument tar du sedan med dig till ditt lokala skattekontor i Sverige som därefter kan registrera vigseln som giltig även i Sverige.
http://www.swedenabroad.com/pages/_img/transparent.gif

Admirala
2006-10-23, 17:09
Det virker som samme prosedyre som vi måtte gjennom, Arne. I tillegg måtte vi få stempel fra det greske politiet, som godkjenning på at passet (kopiene) virkerlig var passene til de to som skulle gifte seg. Dette måtte være ok før vi kontaktet rådhuset.

kakan
2006-10-23, 17:54
Vore tacksam om du hörde med dina vänner om hur dom gjorde.

Elisabet
2006-10-23, 21:19
Vore tacksam om du hörde med dina vänner om hur dom gjorde.Ska göra det. Tills vidare kan jag berätta det jag minns:
De hade sedan länge bestämt att åka till Rhodos i maj förra året. Några dagar innan avresa fick de idén att gifta sig där. De ordnade snabbt hindersprövning på vanligt sätt och åkte glada i hågen i väg, i tron att den svenske prästen på Rhodos har vigselrätt. Det har han dock inte, men han förslog att de skulle ta färjan till Pireus. De kontaktade Svenska Kyrkan där, fick en tid någon dag senare och åkte dit, gifte sig (kyrkan ordnade vittnen, det kan ju till exempel kantor o vaktmästare vara) och åkte tillbaks till Rhodos. Där firade de på önskat sätt, jag antar att det var på någon trevlig taverna. Färjorna går ju rätt snabbt nu mer, men jag tror att det krävdes en övernattning eller möjligen att de åkte nattfärja. Inrikesflyg är också en möjlighet.

Nöjda och glada var de i alla fall och tyckte att det hela blev mycket lyckat även om det blev lite omständigare än de hade trott från början.

Lovar att återkomma med fler detaljer om någon dag!