handdator

Visa fullständig version : Uppdateringen i helgen


Netwolf
2006-10-23, 10:22
Roligt att forumet är igång igen. Gick in i går em, men möttes av meddelande om att forumet var under ombearbetning.

Vilka nyheter har detta lett till? Jag såg faktiskt en grej som måste vara ny. När man citerar ett inlägg så visas en liten pil brevid citatet, som länkar till det aktuella inlägget. Aldrig sett förut. Finns det fler grejor som man kan ha nytta av?

/Netwolf

Marianne
2006-10-23, 12:28
Upptäckte följande kommentar när jag skulle kolla om det fanns nya inlägg:
Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg.
Även det är en nyhet!

Elisabet
2006-10-23, 12:37
Upptäckte följande kommentar när jag skulle kolla om det fanns nya inlägg:
Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg.Störande om du frågar mig och jobbigt med alla trådar som listas där. De inlägg jag inte har läst har jag ju hoppat över för att de inte intresserar mig. Dessutom verkar det inte stämma; det finns trådar där jag vet att jag har läst alla inlägg. Men man vänjer sig... Och om någon tycker det är bra, så är det ju postitivt.

Förresten; går det möjligen att välja att trådar med olästa inlägg inte ska visas eller åtminstone att listan ska tömmas? Den där listan kommer ju att bli ofantligt lång med tiden annars.

Hellen
2006-10-23, 16:01
Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg.


När jag loggar in så finns olästa meddelande i olika ämnen, men jag ser inte ovanstående text någonstans. Var ser man den?

// Helén

Hellen
2006-10-23, 16:03
Multi quote funktionen, när, hur använder man den?
Någon som kommit på, provade att klicka på den när jag svarade tidigare, men jag kunde inte se att det hände något.

// Helén

inkfish
2006-10-24, 11:02
Multi quote funktionen, när, hur använder man den?


Har extremt mycket annat att göra än Kalimera just nu så jag har inte testat: men det bör vara den funktion man använder när man vill citera flera olika personer i samma svar. Blir väldigt överskådligt och bra.

(Däremot bör den användas med omsorg så att inte flera personers HELA inlägg citeras. Citera bara det precis det som svaret gäller).

Även den lilla pilen i citatet är jättebra, den leder till HELA inlägget man svarar på.

Elisabet
2006-10-24, 11:23
det bör vara den funktion man använder när man vill citera flera olika personer i samma svar. Blir väldigt överskådligt och bra. Multi quote funktionen, när, hur använder man den?Jag testar nu. Klickade först på mq-ikonen i Hellens inlägg. Den markerades men inget annat hände. Klickade sedan på Citera i inkfishs inlägg, då kom båda citaten i den ordning som de visas i detta inlägg.

Tvärtom hade varit tydligare tycker jag, men det kanske finns något enkelt sätt att göra så, förutom att byta plats på citaten "manuellt" eller komma ihåg att klicka på inläggen i omvänd ordning.

inkfish
2006-10-24, 21:55
Multi quote funktionen, när, hur använder man den?


Har extremt mycket annat att göra än Kalimera just nu så jag har inte testat: men det bör vara den funktion man använder när man vill citera flera olika personer i samma svar.

Jag testar nu.

Nu testar jag också. Vill ha Hellen överst, alltså markerar jag hennes "+ikon först. Sen markerade jag min egen likadana och till sist valde jag citatsvar på ditt inlägg. I den ordningen ville jag ha den och så verkar det bli...

Lissi
2006-10-24, 22:31
Jag fattar INGET av ovanstående :D flabb_flabmen är glad ändå och läser inläggen i den ordning de står!;)

Lissi

inkfish
2006-10-24, 22:39
Bredvid citera-knappen har du en ny knapp, den här: http://www.kalimera.nu/forums/images/buttons/multiquote_off.gif

Om du först klickar på den i Elisabets svar, och sen på Citera på mitt svar så får du upp en svarsruta du kan skriva i - med Elisabets svar först och mitt svar sen...

Kalimera
2006-10-25, 15:21
Har inte haft tid att testa de nya funktionerna (som inte är så många). Ska ta det pö om pö vid ett senare tillfälle.

Lissi
2006-10-25, 16:47
Bredvid citera-knappen har du en ny knapp, den här: http://www.kalimera.nu/forums/images/buttons/multiquote_off.gif

Om du först klickar på den i Elisabets svar, och sen på Citera på mitt svar så får du upp en svarsruta du kan skriva i - med Elisabets svar först och mitt svar sen...

Fiffigt! TACK!

Lissi

Elisabet
2006-10-26, 08:39
Upptäckte följande kommentar när jag skulle kolla om det fanns nya inlägg:
Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg.går det möjligen att välja att trådar med olästa inlägg inte ska visas eller åtminstone att listan ska tömmas? Den där listan kommer ju att bli ofantligt lång med tiden annars.Nu har jag konstaterat att ett ämne försvinner från listan när det är 24 timmar sedan någon skrev ett inlägg i det. Det är bra, då hinner den vanligen inte bli mer än kring 35 inlägg lång :cool: :mad:

Allvarligt, går det inte att ta bort den? Eller att välja att den inte ska visas? Jag vill ha det TOMT när jag har markerat ämnen som lästa!

PO
2006-10-26, 09:54
Allvarligt, går det inte att ta bort den? Eller att välja att den inte ska visas? Jag vill ha det TOMT när jag har markerat ämnen som lästa!

Jag har två snabblänkar till forumet, Nya (http://www.kalimera.nu/forums/search.php?do=getnew) och läst (http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?do=markread) , När jag läst det jag vill klickar jag på 'läst' varvid alla 'nya' markeras som lästa.
Nästa gång jag går till 'nya' så är det tomt (om det inte kommit några nya).

Funkar för mig ;)

//PO

Elisabet
2006-10-26, 10:17
Nästa gång jag går till 'nya' så är det tomt (om det inte kommit några nya).Och då finns inte raden "Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg" kvar menar du? Och inga sådana ämnen?

PO
2006-10-26, 11:43
Och då finns inte raden "Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg" kvar menar du? Och inga sådana ämnen?

Bara när jag rensat från cookies mm, men det blir nog svårt att undvika, någonstans måste det ju registreras vad som är läst eller inte.

Du får pröva, det gör inte ont ;)

//PO

Elisabet
2006-10-26, 11:56
Men... dina båda snabblänkar är väl desamma som om man klickar på 'Snabblänkar' i den blå raden här ovan och väljer 'Dagens inlägg' (=ditt "nya") och 'Markera forum som lästa' (=ditt "läst") ? Eller??

I så fall borde det ju bli exakt samma sak om jag väljer de alternativen, eller?

PO
2006-10-26, 12:09
Njae, jag använder "Nya inlägg" och "Markera forum som lästa" det funkar.
Om jag tar "Dagens inlägg" så får jag också "Ämnena här nedanför osv"
(Att jag lagt dom som snabblänkar är bara bekvämt)

//PO :)

inkfish
2006-10-26, 12:15
Jag använder Markera forum som lästa. Allt försvinner. Ibland gör jag det av misstag och får då leta upp allt jag inte läst igen:o

Elisabet
2006-10-26, 12:20
Jag använder Markera forum som lästa. Allt försvinner. När jag klickat på 'Markera forum som lästa' försvinner 'Ämnen här nedanför..." från 'Nya inlägg'. Det upptäckte jag nyss, efter POs sista inlägg. Däremot försvinner de inte från 'Dagens inlägg' under Snabblänkar. Menar du att de försvinner därifrån för dig inkfish? I så fall MÅSTE det ju finnas en inställning där man kan välja bort listan!

Jag rensade för en stund sedan alla cookiesar mm för att kolla om de försvann då, men det gjorde de inte då heller.

inkfish
2006-10-26, 12:21
Tillägg: Jag markerade nyss forum som lästa. Sen kollade jag Dagens inlägg - då kommer den där raden som du pratar om: Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg. (Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök men innehåller olästa inlägg. För övrigt stämmer det inte, där ligger trådar där jag vet att jag läst alla inlägg)

Men Dagens inlägg behöver jag ju egentligen inte använda. Om jag använder Nya inlägg i stället efter jag markerat som lästa - då får jag bara upp det som verkligen är nytt.

inkfish
2006-10-26, 12:23
Nu skrev vi samtidigt så det blev lite goddag yxskaft över mitt svar:o

Elisabet
2006-10-26, 12:35
Behöver och behöver.... ;) Jag gillar Dagens inlägg bättre än Nya inlägg, eftersom jag då får upp inlägg som skrivits det senaste dygnet. Ibland har man ju tänkt svara men inte hunnit när man läste. Eller vill läsa dem noggrannare utan att behöva leta dem.

Och att listan med ämnen med olästa inlägg inte stämmer skrev jag ju redan för ganska exakt tre dygn sedan!

inkfish
2006-10-26, 12:37
Och att listan med ämnen med olästa inlägg inte stämmer skrev jag ju redan för ganska exakt tre dygn sedan!

Och det ska alla komma ihåg?;) flabb_flab

PO
2006-10-26, 12:44
Fast om Du gör det till en vana att använda "nya" så kommer alla nya att vara skrivna det senaste dygnet eller färskare. Skulle Du vilja backa så finns ju alltid "Dagens inlägg" som då ger sista dygnets inlägg.

//PO :rolleyes:

Elisabet
2006-10-26, 12:50
Och det ska alla komma ihåg?;) flabb_flab Tjaa flabb_flab

Fast om Du gör det till en vana att använda "nya" så kommer alla nya att vara skrivna det senaste dygnet eller färskare. Skulle Du vilja backa så finns ju alltid "Dagens inlägg" som då ger sista dygnets inlägg.Jag ska nog istället försöka vänja mig vid den fördömda raden!
Nu har jag ju fått gnälla lite så det går nog... Ang_elx
Men tack ändå för goda råd bye_bye

PO
2006-10-26, 12:58
Jag ska nog istället försöka vänja mig vid den fördömda raden!

Ständigt dessa i-landsproblem!!

//PO :)