Visa fullständig version : Kalamata på Peloponnesos
Hurra!Apollo flyger till Peloponnesos igen.Den här gången ska jag inte missa det!FRANKflabb_flab
Admirala
2006-10-23, 08:34
Frank, du er en klok mann. _B-anana
anneli56
2006-10-23, 08:49
Ja säger också hurraa för Apollo
Nu slipper man bila från Aten.
Jag ska nog boka redan för hela säsongenflabb_flab
Här nere är härligt väder igen efter alla stormar.
Anneli
FM flyger direkt till Kalamata nästa sommar. Jättefint! Absolut nummer ett nästä säsong! En tripp till Kythera också... hoppas jag!Halkidiki är inte dumt heller.
Är lite sugen på Limnos med,ska försöka hinna med det också för man vet ju inte om något bolag flyger dit igen. Så det gäller att passa på;) MVH frank
SÅ, så! Ingen kommer dit förrän i slutet av maj med charter.
Nej, utan det privata initiativet, blir man "landsatt"
om man inte vill bli strandsatt.
Hm,hm jag vill veta mer om södra Messinia och södra Laconia.
I Messinias mest intresserad av kusten Verga - Itilo och i Laconia från Itilo ner till till Gerolimenas. Diros har jag hört mycket om, men resten?
Tips, Admirala! Vill veta allt.
Hm,hm jag vill veta mer om södra Messinia och södra Laconia.
I Messinias mest intresserad av kusten Verga - Itilo och i Laconia från Itilo ner till till Gerolimenas. Diros har jag hört mycket om, men resten?
Tips, från Admirala eller någon annan! Vill veta allt.
Vi undrar hurudan är flygfältet i Kalamata, finns det butiker där, vad finns det att köpa där?
anneli56
2007-02-24, 16:19
Det finns en liten taxfree ,annars finns det inga butiker,kiosker eller restauranger.
Anneli
Admirala
2007-02-24, 16:35
Agda kan nok si mye mer om dette enn meg, men dette er flotte områder, hver på sin måte.
Mani (Lakonia) er nakent og dramatisk, og de høye tårnhusene bygget av stein dominerer landskapet. De ble bygget slik for å holde fiender ute - og fineden kunne gjerne være naboen. Messinia er grønt og frodig og fruktbart, bølgende landskap av frukt- og oliventrær. Store kontraster, og vakre på hver sin måte.
Tack för uppgiften, Anneli. Vi antar att man kan köpa något på "taxfri "(Metaxa, viner osv).
Bokade resan till Pylos just idag, det blev en vecka fr.o.m den 6.6.
Tack för uppgiften, Anneli. Vi antar att man kan köpa något på "taxfri "(Metaxa, viner osv).
Bokade resan till Pylos just idag, det blev en vecka fr.o.m den 6.6.
Varför ska du handla på flygplatsen? I Pylos har du flera Supermarket och en specialaffär där du kan handla dessa varor till ett mycket bättre pris,även de finaste sorterna.
Agda
Ang Yttre Mani. Det som kan tilläggas är att eftersom området (gäller hela Messini) varit förskonad från charterturism så är området väldigt orört.
Agda
Varför ska du handla på flygplatsen? I Pylos har du flera Supermarket och en specialaffär där du kan handla dessa varor till ett mycket bättre pris,även de finaste sorterna.
Agda
Ja... varför jag handlar på flygplatsen, svaret:
på grund av de nya bestämmelsena gällande transport av flytande ämnen i kabinen. Fr.o.m den 1.11.2006 (hoppas jag minns datumet rätt) granskas alla flytande vätskor och tas bort om de inte är köpta flygplatsernas butiker (och "sigillerade"). Annars har köpt mina metaxaflaskor och de goda vinerna på flygplats där det finns ett gott urval (Rodos tex.), lite dyrare priser gör nog inget....
Hoppas det finns något att köpa i Kalamata också.
Ok jag förstår. Jag brukar nämligen alltid lägga mitt i det incheckade bagaget så jag tänkte inte så långt.
Agda
Kalispera!
Jag och sambon tänkte oss en tur till Messinia och Lakonia i mitten av april. Vi har aldrig varit i den delen av Grekland.
Ni har varit på en del av dessa ställen. Är det möjligt att få del i lite av era kunskaper?
Jag fick veta lite av Agda och Admirala, men villveta mer.
Var kan jag hitta upplysningar om lägenheter att hyra, d.v.s. vi vill kunna laga lite mat själva.
Är det lätt i mitten av april finna boende.
Vi vill gärna bo i levande byar.
Trevligt om någon vill svara.
Fr.o.m den 1.11.2006 (hoppas jag minns datumet rätt) granskas alla flytande vätskor och tas bort om de inte är köpta flygplatsernas butiker (och "sigillerade"). Annars har köpt mina metaxaflaskor och de goda vinerna på flygplats där det finns ett gott urval (Rodos tex.), lite dyrare priser gör nog inget....
Hoppas det finns något att köpa i Kalamata också.
Men packar Du dem i resväskan så behöver de inte vara "inplastade"...
De väskor Du checkar in kan Du ha dricka i.... eller missförstod jag Dej??
Lissi
anneli56
2007-02-27, 09:02
Trevligt om någon vill svara.[/quote]
Jag har skickat ett mejl till dig.
Anneli
Kalispera!
Är det lätt i mitten av april finna boende.
En vecka före och efter Påsk (8 april) är det svårt med boende. Mina vänner som ofta åker en tur till Yttre Mani på vårkanten förbokar aldrig boendet. Själv har jag bara varit över på dagstur.
Agda
Men packar Du dem i resväskan så behöver de inte vara "inplastade"...
De väskor Du checkar in kan Du ha dricka i.... eller missförstod jag Dej??
Lissi
Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor! Är en medelåldersmänniska som har rest veldigt mycket och gör det fortfarande... och inte bara semesterresor utan tjänsteresor hela tiden.
Jag frågade om det finns några butiker på flygfältet o. Anneli visste att det finns. Det räcker åt.
Och tänk vad väger 5 st. vinflaskor och en liter metaxa!! Helt galet att stoppa i Samsonite, man får betala extra för det när det väskan väger över 20 kg. TUI är rätt noga på det, min väska vägde lite under 20 kg senaste semesterresa och det räcker nog...
Det är mycket bekvämt att handla på flygfältena, i vissa platser i Grekland också finns det tillräckligt att väja mellan..
Europeiska städer som Budapest,Amsterdam, Praha är toppen för att handla.
Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor!
Eftersom jag då vet att det gått väldigt få flyg i huvudtaget från/till Kalamata under de sju år jag bott här så är jag väldigt tveksam att det finns något utbud att välja på om de nu inte ändrar det eftersom det kommer flyg från norden engång i veckan! Det var därför jag tipsade dig om att det går att handla i Pylos. De charterflyg som kommit och gått till Kalamata från England (tidigare också Tyskland men det är nedlagt) så har reseledarna tagit resenärerna direkt till Lidl och de har stannat där även när de ska hem. Är det en Taxfree där så får du ju ändå inte handla alkohol när du flyger inom EU för då skall varorna vara köpta i landet och inte i Taxfree-zon.
Agda
..och jag ber så mycket om ursäkt!:o :o
Lissi
Lissi!!
Inte ska man behöva be om ursäkt för att man kommer med ett bra tips eller hur.......;)
Yvonne
Lissi!!
Inte ska man behöva be om ursäkt för att man kommer med ett bra tips eller hur.......;)
Yvonne
Nej, vet du vad, det tycker inte jag heller.
Monica
[
quote=Soleil;76955]Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor! Är en medelåldersmänniska som har rest veldigt mycket och gör det fortfarande... och inte bara semesterresor utan tjänsteresor hela tiden.
Jag frågade om det finns några butiker på flygfältet o. Anneli visste att det finns. Det räcker åt.
Förlåt ?En fråga !:confused:
Varför efterfrågar man tips & råd när man är såååå... resvan ?
Har man rest sååå... mycket, då vet man ju !
I alla fall när det gäller Grekland, och när det gäller "taxfree", då är det bara på dom stora charterflygplatserna det finns "taxfree", typ Rhodos, Chania, etc !
Vi som åkt inrikes till dom mindre flygplatserna bl.a Kalamata , vet att taxfree är ngt "icke existerande" !
Vill du köpa lokala produkter finns det ofta på flygplatsen till ett överpris, tex.
honung, oliver, Vin, Ouzu + andra lokala produkter !
Dessa varor köper du till ett betydligt lägre pris i "Lokala Varuhuset" på ort och ställe !
/Tom
[
Vi som åkt inrikes till dom mindre flygplatserna bl.a Kalamata , vet att taxfree är ngt "icke existerande" !
/Tom
De som vi i dagligt tal fortfarande kallar taxfree är ju inte det förutom om du skall resa utanför EU annars är det ju helt vanliga affärer.
Tänk att du kunde flyga inrikes till Kalamata! Inrikes flyget lade ner ett eller två år efter jag kom hit. Det var på gång att öppnas igen förra året men har inte hittat något om det på nätet eller hört att det kom igång.
Agda
Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte. Tyckte det är onödigt att börja berättä hur mycket har man pengar med sig, var har man råd att handla, vad har man resevanor osv.
Frågade just därför ett hade en tanke att flygfältet i Kalamata är så kallad inrikesflygfält och därför har inte så stor urval om varor att handla. Jag använde också ordet TAXFREE fast jag vet att inte finns sånt mellan EU-länderna men NÅGON ANNA före mej använde ordet! Och det är inte frågan om låga priset... utan bekvämlighet.
Hoppas att greker förstår så mycket att ids laga en bättre butik på Kalamata efter de nya transportbestämmelsena" Dom är inte så snabba, det vet man nog. Peloponnesos-området producerar goda viner också och en del har intresse att köpa något hem också. Man får se vad det bli.
I värt hotell finns det en bra restaurang, läste jag på en resebok... så man får nog mat där i alla fall.
Om britter och Lidl... det säger jag inget om... dom har sina egna vanor...
Det finns en Lidl i Helsingfors också men har aldrig varit där o. aldrig går heller.
Månne det finns fina grekiska viner på Lidl i Grekland?
Träffar i kväll en person som har anknytning till Monevassia via hennes man.. hoppas hon vet lite mer om området... och drn "heta vinfrågan" får en sin klok förklaring också.
Måste ännu tillägga att det finns butiker tex. i Lefkas-flygfält, på Skiatos, på Thassos (Kavala) med mera. Bestämmelserna har ändrats nu på förra hösten och om man vill vara någorlunda kommersiell så tarv man Vara på det". Det visste jag inte heller att man skall vara "första gångsresande" för att fråga här...och vara en ung människa som behöver uppfostras!! Jag tycket den här sajten har varit gansak saklig... men nu tänker jag något annnat. Om man blir ställt på klassen "de fattiga", det gillar jag inte!
Om kan inte göra något åt det att man har ett yrke man är tvungen att ha kontakter "över gränserna".
Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte.
Frågade just därför ett hade en tanke att flygfältet i Kalamata är så kallad inrikesflygfält och därför har inte så stor urval om varor att handla.
Peloponnesos-området producerar goda viner
För det första så svarade jag på din fråga just med tanke på att: Det går knappt att kalla det butik för att det har knappt gått några flyg varken inrikes eller utrikes! Flygplatsen har varit mer eller mindre nedlagd. Under några få månader på sommaren kommer det några enstaka flyg/vecka. Frågan kan därför ej besvaras med exakthet förrän flygen har börjat gå igen och någon varit i hangaren. Kort sagt du får se när du landar!
Vinet, mycket fina viner kan du köpa direkt från vinfabriken ett stenkast från flygplatsen och avnjuta under din vistelse här.
Agda
anneli56
2007-02-28, 14:32
Jag flög till och från Kalamata 1997-1998,då fanns det en liten "taxfree".
Kollar man på Kalamata Airports hemsida,så ska det finnas "Taxfree"
Och vad jag vet så kommer det from maj juni 1 flyg från Finland,2 flyg från Sverige samt 1 flyg från Norge i veckan till Kalamata,så nog borde dom ha satsat på nån butik.
(Plus flyg från England.)
Gällande taxfree inköp, så får man ju handla men betalar lite mer än taxfree.Vi handlar ju på taxfree i Aten.:)
Anneli
Jag flög till och från Kalamata 1997-1998,då fanns det en liten "taxfree".
Kollar man på Kalamata Airports hemsida,så ska det finnas "Taxfree"
Och vad jag vet så kommer det from maj juni 1 flyg från Finland,2 flyg från Sverige samt 1 flyg från Norge i veckan till Kalamata,så nog borde dom ha satsat på nån butik.
(Plus flyg från England.)
Anneli
Åren efter 2000 försvan inrikesflyget därefter lade tyskarna ned sina flyg (flyger nu till Patras i stället).Det är flygen från England som ihärdigt gått under sommarmånaderna (maj-sept). Ev startar KretaFly två flyg/vecka, ett från Hamburg och ett från München, förutom de från norden.
Tro mig, ingen blir gladare än jag om flygplatsen börjar fungera igen med både inrikes och utrikes så att jag lätt kan ta mig till sverige och barn och barnbarn! Därför kollar jag på nätet flera gånger /vecka efter flyg till Kalamata. När jag kör förbi där ett antal gånger/månad så tänker jag varje gång "Det är synd och skam att en sådan fin flygplats står där alldeles tom och öde". Biluthyrarna använder området som uppställningsplats för sina bilar under lågsäsong och militären start- och landningsbanorna.
Agda
Admirala
2007-02-28, 15:59
Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte. Tyckte det är onödigt att börja berättä hur mycket har man pengar med sig, var har man råd att handla, vad har man resevanor osv.
Folk vil jo bare hjelpe! Om du får mer informasjon enn du har bedt om, eller tråden "tar av", så kan vel ikke det være så farlig...? Kanskje andre har behov for den informasjonen, om ikke du har det.
SteffTee
2007-02-28, 22:14
Fantastisk hur en tråd kan slingra sig!
Läs första inlägget i tråden och de 4-5 sista, Fniss.
Om jag så anknyter till det första inlägget postat i okt-06 så kan jag bara hålla med.
Dessutom nämns Peleponessos i Jannes senaste nyhetsbrev och jag kan bara instämma i att denna del av Grekland är m y c k e t värd en egen resa.
Jag och fru var själva där i aug -96. Vi lämnade då det överbefolkade Kykladerna och trodde vi skulle få trängas på P. Men icke, även denna tid på sommaren var det lugnt och skönt. Inga probelm att hitta rum och massor, skriver massor, av historiska, kulturella, natursköna platser.
Skulle det riktiga ö-suget ändå sätta in tar man sig snabbt över till Hydra/Spetse från Naphlion och stillar abstinsen.
Köpte i går Res, feb. 07. Artikeln om Peloponnesos var ganska bra och vet nu verkligen att valt "den bästa byn" att bo...
Hittade också uppgifter om Kalamata-flygfältet, statikstiken dock slutar år 2003! Det tycks vara "en bilgarage" åt hyrbilar. Vadf gör bilarna där när det inte går några flyg dit.. nå ett förråd till bilaran förstås"
Det kommer flera flyg från Norden i år och man kan åtminstone tänka att de hinner laga något bättre köpmöjligheter ( flyg fr. Sverige, Norge, Danmark + och Helsingfors.).
Vi är beredda på att få inga "hemköp" därifrån, men får man på andra resor.
Och det är verkligen så att man kan inte ta med sig vätskor i kabinen, det gäller alla... alla flygbolag alla flygstationer...
Senaste flyger fr. Frankfurt var ett par resenärer som hade flaskor i handpackage och de togs bort helt enkelt.
Och det är verkligen så att man kan inte ta med sig vätskor i kabinen, det gäller alla... alla flygbolag alla flygstationer...
Senaste flyger fr. Frankfurt var ett par resenärer som hade flaskor i handpackage och de togs bort helt enkelt.
..och vi hade flera liter drycker köpta på flygplatsen i Aten och förseglade i påsar, hanbagaget och det fick vi ha i kabinen , men jag vet ju att annars går det inte...inte ens vatten!
Lissi - som är GLAD över stränga regler!
Vi åker till Kalo Nero om några veckor och vi funderar på att hyra bil. Vi har 3 barn så vi åker inte så långt men är det något vi inte bör missa som ligger inom rimligt ( ca 1 timme) från Kalo Nero. Hur stor är egentligen halvön Peloponnesos? Tacksam för svar.
Nån som vet vädret just nu och kanske framförallt hur är nattempen????
Nån som vet vädret just nu och kanske framförallt hur är nattempen????
Här kan du kolla vädret varje dag ! Kalogria ligger ca; 5 mil sydöst Kalamata . Den termometern visar ganska rätt ! http://www.koroni.info/webcam/ekalogria640x480.php
/ Tom
Det är ca 5 grader varmare vid Kalo Nero än på den sidan.
Idag: just nu +20 på eftermiddagen var det+31.
Förrgår natt var det +24 hela natten.
Det finns massor "man inte får missa" (tips finns under andra trådar) inom den radien från Kalo Nero, Chora, Nestors Place, Lagunen, Olympia m m.
Då kan man lämna långkalsongerna hemma flabb_flab
glömde fråga hur varmt det är i havet?
Det påstås vara runt 20, har inte varit nere vid havet ännu i år och tagit temperaturen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.