Logga in

Visa fullständig version : Grekiska hundnamn

Stina
2006-10-20, 18:41
Hej!
Jag vet att detta har diskuterats tidigare men det var ju ett tag sedan...
Funderingar finns på att skaffa en till hund.
Min älskade boxertik har gått bort(lymfcancer)så nu finns det bara en hund här hemma.

Funderar på namn på eventuell nykomling!
Vore ju kul med något grekiskt:)

Jag kommer troligen att skaffa en tik så det är feminina namn som gäller.

Förslag?

Ivi
2006-10-20, 18:58
Men så tråkigt att du har mist din boxertik! Var det hon som hade det så roligt på stranden i din avatar?
Det finns ju många gudinnor (för en liten sådan kommer hon nog att bli ;)), i den grekiska mytologin, men är du ute efter ett kort "ropvänligt" namn, så funkar väl både "Hera" och "Nike" bra, tycker jag. :)

Ivi

Stina
2006-10-20, 20:01
Hej Ivi,
Ja visst är det hon som är på avataren.
Det är så tomt utan henne, även om min andra hund gör sitt bästa för att fylla upp tomrummet.

Gudinnenamn är ju aldrig fel, frågan är ju bara om man skall uttala/stava dem på grekiska eller svenska:confused:

Ivi
2006-10-20, 20:21
Hej Ivi,
Gudinnenamn är ju aldrig fel, frågan är ju bara om man skall uttala/stava dem på grekiska eller svenska:confused:

Nu kan jag ju inte så mycket om det grekiska uttalet, men jag har för mig att i alla fall "Hera" och "Nike" uttalas lika i båda språken, det vill säga ljudenligt.
Rätta mig ni, som kan grekiska "på riktigt", tack!

Ivi
-som skulle gärna äga en hund/katt med namnet "Nike" (segerns gudinna).
Och jag skulle INTE uttala det "Naijki", som det oftast uttalas på engelska ;)

anoula
2006-10-20, 20:50
Trist det där med din vovve... Här (http://www.werbeka.com/bibliote/gudar/gudar.htm) har du en svensk sida med namn på grekiska gudar och gudinnor, samt lite historia kring dessa. Kanske hittar du lite inspiration där?;)

Agapi
2006-10-20, 23:23
Varför inte BEBBA!:)
Betyder flickbebis.
Min mans kusin har en han"bjässe(stor)"hund och han heter Bebbis(pojkbaby). Tycker det är häftigt annorlunda namn.

Lycka till!

Agapi

Joanna
2006-10-22, 22:37
Mina 2 hundar hette zorba o herkules, mycket passande namn till deras personligheter, lycka till, joanna

Malina
2006-10-23, 10:34
Charalambos

DimitrisKellis
2006-10-23, 20:10
Tzina and Zouzou are also good feminin names

dimitris
2006-10-23, 20:29
http://www.thehypertexts.com/Mysterious_Ways/Images/Mysterious_Ways_Killer_Dog_Dish.jpg

Nå, vad säger ni?????? flabb_flab snyft_drop flabb_flab snyft_drop

dimitris
Aten

Yak
2006-10-23, 20:56
Jag TROR at den gamla voffsingen på the corner Taverna i Katapola (Amorgos) heter "Mestides", det var vad som sa när dom lockade på honom iallafall :o

Kan det vara ett rimligt hundnamn? :p

Ingerp
2006-10-24, 15:07
Oj vad tråkigt!

Fick göra samma erfarenhet själv förra året i september, då vår älskade Lisa gick bort snyft_drop (juvertumör som spred snabbt till lungorna). Nellie fanns ju tack och lov kvar och fick i december sällskap av Majken då ett och etthalvt år. Vi hade ingen chans att välja namn men gillar det hon har skarpt.

Mitt grekiska förslag namn till en tik är Retzina (även om jag är hednisk nog att tycka drycken smakar SKIT).:eek:

Lycka till med sökande efter både vovve och namn!

Inger

Stina
2006-10-27, 22:22
Tack för alla tips!!
Det är svårt att hitta ett namn som känns helt rätt och så när man äntligen bestämt sig och sedan får hem valpisen så passar det ändå inte just den hunden;)

Några namn som jag funderar på: Asteria, Pelagia(Pella), Retsina, Nikki, Koritsi...

Mvh. Stina som funderar vidare:)

Stina
2006-10-27, 22:25
Nu kan jag ju inte så mycket om det grekiska uttalet, men jag har för mig att i alla fall "Hera" och "Nike" uttalas lika i båda språken, det vill säga ljudenligt.
Rätta mig ni, som kan grekiska "på riktigt", tack!

Ivi
-som skulle gärna äga en hund/katt med namnet "Nike" (segerns gudinna).
Och jag skulle INTE uttala det "Naijki", som det oftast uttalas på engelska ;)

Jag tror att namnet Nike uttalas "Nikki" på grekiska, men jag kan ha fel.
Någon som vet?
//Stina

Stina
2006-10-27, 22:29
Oj vad tråkigt!

Fick göra samma erfarenhet själv förra året i september, då vår älskade Lisa gick bort snyft_drop (juvertumör som spred snabbt till lungorna). Nellie fanns ju tack och lov kvar och fick i december sällskap av Majken då ett och etthalvt år. Vi hade ingen chans att välja namn men gillar det hon har skarpt.

Mitt grekiska förslag namn till en tik är Retzina (även om jag är hednisk nog att tycka drycken smakar SKIT).:eek:

Lycka till med sökande efter både vovve och namn!

Inger

Sörjer med dig! Det finns inga ord för att beskriva saknaden efter min lilla boxertös.
Det blir lättare när man har en hund kvar, men saknaden är ändå oerhörd.
Mvh. Stina
P.S. Retsina är ett bra namn! D.S.

Elisabet
2006-10-28, 10:55
Jag tror att namnet Nike uttalas "Nikki" på grekiska, men jag kan ha fel.Catharina Grünbaum som skriver DNs språkspalt fick nyligen en fråga om det svenska uttalet av Nike. Hon klargör inte det grekiska uttalet men fastslår att "Det svenska uttalet, som går tillbaka på det grekiska, är /ni:ke/."

Här finns hela frågan och svaret: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=582848

Agapi
2006-10-28, 20:34
Jag tror att namnet Nike uttalas "Nikki" på grekiska, men jag kan ha fel.
Någon som vet?
//Stina

Ja, det är alldeles rätt.

Agapi:)

Ankan
2006-10-28, 22:05
Bra namn på en tik är förstås Bella eller Stella. Pröva bara att ropa " Ella Bella", "Ella Stella!"
Ligger fint i munnen...
Anki

Greco99
2006-11-17, 19:33
1. Hektoras = utal , Ektoras...det heter min kompis hund..
2. Nikos ...
3. Manolis
4. Matina
5. Toula
6. Maria
7. Konstantina .. kan ropas med Konstanntine

Stina
2006-11-17, 20:10
Tack för tipsen!
Toula är ett bra namn!

makedonas
2006-11-21, 09:08
Ira frun till Zeus den 12 Guddarnas chef :)

Agda
2006-11-21, 10:35
Just nu har jag 3 hundar, en labrador hane 7mån som "övergavs" av sin grekiska familj för att han "var förstor för att passa i Athen" dit de åkte tillbaka efter semester här. Två valpar 12v av okänd blandning, som satts ut i en buske och lämnats åt sitt öde. Min vännina hitade dem i förra veckan.Nu bor de hos mig och får äta upp sig, de var totalt undernärda,tills vi hittar hem till dem Det är grekiska hundar som har "svenska" namn Kim, Piff och Puff.
Agda

Admirala
2006-11-21, 10:58
Agda, så flott at du tar deg av de stakkars hundene! Skulle gjerne hatt en av dem, men tror ikke husverten hadde blitt særlig begeistret :(

Ang navn: En venninnes hund heter Orfeas, og det passer utrolig godt på ham flabb_flab

Ronja
2007-01-08, 01:26
Eleni kanske?? Tycker det e assnyggt! =)
/Ronja

yvonne
2007-01-08, 14:22
Eller Ronja ;) det heter min svågers hund.

Yvonne

Ivi
2007-01-08, 17:06
Har du skaffat dig en valp ännu, Stina? Massor med namnförslag har du i alla fall fått nu :D

Ivi

Stina
2007-01-12, 19:43
Har du skaffat dig en valp ännu, Stina? Massor med namnförslag har du i alla fall fått nu :D

Ivi

Hej Ivi!
Ingen valp än så länge...
Just nu är min vuxna hund väldigt nöjd med att få ha matte för sig själv verkar det som:)
Men man vet aldrig, valpar är svåra att motstå!

Mvh. Stina

Ypsilon
2007-01-12, 19:47
Ni som läst er Kalimera noggrannt vet att jag har en hittehund från Kreta, hon är nu 2,5 år och heter förstås KRITI.
Ypsilon, med 2 hundar

Stina
2007-01-12, 19:58
Ni som läst er Kalimera noggrannt vet att jag har en hittehund från Kreta, hon är nu 2,5 år och heter förstås KRITI.
Ypsilon, med 2 hundar

Vad roligt att allt gått bra med lilla Kriti(minns att du skrev om henne när hon hämtades av er)
Har hon anpassat sig bra i familjen? Några särskilda problem som dök upp med tanke på hennes bakgrund?
Mvh. Stina