handdator

Visa fullständig version : Panik!!! Hur tålig är fetaost???


wilda
2006-10-19, 19:13
Jag handlade massa grekisk mat i dag i affären vid jobbet. Tänkte laga till lite gott till fredagkvällen med lammfärsbiffar, fetaost, fava, bröd, tzatsiki...

Så jag handlade vid lunch och lät påsen stå vid skrivbordet ....

Och GLÖMDE den på vid skrivbordet när jag åkte hem!!__D


Så min fråga är nu om någon vet om denna feta (Dodoni-feta i vakumförpackning) står sig en eftermiddag och en natt i rumstemperatur, och om den kommer vara ok i morrnkväll om jag ställer in den i kylen på jobbet så fort jag kommer dit i morgon???

/Anna
(som även hade en haloumi i påsen... får väl kanske slänga den också?)

PO
2006-10-19, 19:29
Jag skulle äta den utan betänkligheter, ost smakar bäst i rumstemperatur, tänk tex på hur ost lagras, och inte är det särskillt kallt i lösostdiskarna heller. Så länge förpackningen är tät så är det säkert ok.

//PO

Frappe
2006-10-19, 21:22
Inge problem med fetan och inte med halloumin! Är ju vakumförpak!

Camilla

Fontana
2006-10-20, 10:39
Pratade med lagerkillarna om detta, och de säger att det inte är några som helst problem att låta en fetaost stå framme några timmar. Innan vi blev HACCP-cerifierade här på Fontana så stod ostarna alltid framme ganska länge innan de hamnade i kylrummet. Detta är dock inte möjligt att göra längre.

Är paketet öppnat skulle jag dock dra mig för att äta det.

CamillaN
2006-10-20, 15:24
Skulle också äta den. Brukar köpa med mej feta från Grekland o då händer det ju ofta att den ligger hela dagen i resväskan, från morgonen när man packar tills man kommer hem sent på kvällen. Har aldrig varit några problem att den blivit dålig eller så.
//Camilla.

Nikolopoulos
2006-10-20, 15:30
ja om du vill ha en riktig god feta ska du ta och fråga vad dom har på resturanger men vi gör våran egen feta ost och det smakar som gud har gjort den självflabb_flab

Admirala
2006-10-20, 17:16
ja om du vill ha en riktig god feta ska du ta och fråga vad dom har på resturanger men vi gör våran egen feta ost och det smakar som gud har gjort den självflabb_flab

Eller kjøp den i løsvekt når du er i Hellas, den er som regel MYE bedre enn den vakumpakkede. Ta med eller kjøp en tett plastboks å ha den i, så går transporten greit.

Hvordan lager du din egen, forresten?

Eva L
2006-10-20, 17:19
Det finns på många ställen i Sverige utmärkt grekisk fetaost på lösvikt. Här i Umeå säljer ICA Gourmet högkvalitativ grekisk fetaost av märket fage som verkligen rekommenderas.

Till Anna om du öppnat förpackningen tycker jag att du ska slänga osten. Oöppnad förpackning bör vara ok.

Eva

Nikolopoulos
2006-10-23, 00:14
jo ni kanske undrar hur vi gör våran egen feta och det vet jag inte helt enkelt det är nämligen min farmor som gör det det ända jag vet att hon gör och det är att mjölka en gét:) _B-anana

Admirala
2006-10-23, 08:31
... att mjölka en gét:) _B-anana

Allerede der ble det for vanskelig for meg flabb_flab

wilda
2006-10-23, 18:19
Tack för alla era lugnande svar!

Osten gick utmärkt att äta, och vi fick till en riktigt god grekisk buffé på bordet i fredagskväll, med fetaostfyllda lammfärsbiffar, gigantes, dolmades, xoriatiki, tzatsiki... naoussavin och raki till efterrätten.

Allt till ackompanjemang av spansk musik !...Ang_elx

/anna

PO
2006-10-23, 18:40
Skulle ni bli magsjuka så är det musikens fel!

//PO bye_bye

wilda
2006-10-23, 22:18
Ja, det hade vi absolut skyllt på !!... :p :p