handdator

Visa fullständig version : Kamaki


Admirala
2006-10-19, 18:32
Kamaki er noe jeg synes er gøy å diskutere med både greske jente- og guttevenner. Det er lenge siden kamaki har vært diskutert her.

Kamaki, om noen er ukjente med fenomenet, er altså den greske flørten. Typisk er spørsmål som Hvor er du fra, er det din første gang i Hellas, hva heter du osv, før han forteller at dine øyne er like blå og vakre som havet, og blir du med på en kaffe.

Jeg gidder ikke bli fornærmet eller sur, synes bare det er gøy (og noen ganger selvsagt tåpelig). Som når man blir møtt av to kompiser som spør om de kan bli med hjem? Begge to? Ja, hvis du vil. Eller, jeg spiser ostepai og forbipasserende greker sier Åh, den som kunne vært en ostepai. Og han som sa at det gjorde ingenting om jeg var gift, for det hadde han også vært en gang, Eller han som stønner poli kavli når jeg går forbi. Sistnevnte er for grovt til å oversettes, men jeg kan røpe at verken han eller de andre fikk mitt ja til verken kaffe eller det de egentlig spør om.

Så kom igjen, hvor er de gode kamakihistoriene? Og hva synes dere om fenomenet?

inkfish
2006-10-19, 23:15
Några såna där historier kan jag nog erinra mig...;)

En handlar om min danska väninna som fick ihop det med en av öns lärare. Vi var på ön i två månader och han var gruvligt förälskad, han limmade på henne så till den milda grad att hon frustrerat undrade "Han är ju med JÄMT, när f*n ska jag kunna gå på toa?"

Sen åkte vi hem i början av juli, han var förkrossad men hade gjort upp med min väninna att komma till Danmark "i jul".

Telefonräkningarna blev höga - till en början. Men en dag ringde han till min väninna och sa: "vet du var du ska fira jul? I Vancouver, Kanada!"

Han berättade att han fått ett mycket eftertraktat lärarjobb på en grekisk skola i Vancouver. Det här var hans livs chans. Visserligen ville han ju inte lämna henne men hon kunde ju komma efter? Han skulle undersöka möjligheterna redan veckan därpå, för han var på väg till Vancouver för att skriva under alla papper inför anställningen. Nåt telefonnummer i Kanada kunde han inte ge henne så han gav henne numret till hans bror i Thessaloniki.

Min väninna grät floder. Och det fortsatte hon göra hela sommaren för han hörde aldrig av sig igen och telefonnumret i Thessaloniki hade ingen abonnent.

I september åkte vi tillbaka till ön igen och där bad vi vår kompis Giorgios ringa den förlupna kärlekens mamma i Thessaloniki - min väninna hade även fått numret till henne men vi ringde aldrig dit för ingen av oss kunde grekiska på den tiden.

Giorgios ringde upp och vi försökte förstå vad som sas. Där var ju vissa ord vi kände igen. Som "geia sas bla bla Giorgios bla bla filos bla bla Kostas bla bla tora?.... Aha! Egina?"

Karljäkeln var alltså på Egina. Det var där hans nästa lärarjobb fanns. Kanada hade mamman aldrig hört talas om. flabb_flab

För mig var det där en klassisk kamaki. En lärare på glesbygdskommendering är uttråkad och för att råda bot på tristessen raggar han upp en skitsnygg turist, lovar henne hela världen, dumpar henne när hon åker hem - med en osedvanligt avancerad lögn - och sen håvar han in nästa blonda turist.:D

inkfish
2006-10-20, 12:52
Ja, det var faktiskt riktigt taskigt. Min väninna hade från start aldrig tänkt sig nåt mer än en semesterflirt. Men när han sen var så enträgen så blev hon mer förtjust än hon hade tänkt sig. Han var dessutom både snygg, smart och rolig så det var inte så konstigt.

Fast ingen av oss fattade nånsin varför han inte bara sa "jag har tröttnat" i stället för att ljuga ihop en sån jättehistoria.:(

Masouraki
2006-10-20, 13:32
Inkfish:Att inte din väninna gav igen.Ok att man inte ska sjunka lika lågt som de här männen men ibland så måste de få sig en läxa.

monica
2006-10-20, 14:11
Jag tycker också att det är charmigt med lite kommentarer från de grekiska männen, men jag tycker att de kan gå lite för långt när de tutar och visslar när jag kommer hand i hand med min dotter.

Men man får ta det från den komiska sidan, de vet ialla fall hur de ska uppvakta en kvinna.

Monica

Eva L
2006-10-20, 15:22
Men man får ta det från den komiska sidan, de vet ialla fall hur de ska uppvakta en kvinna.

Monica

Ja med många överdrifter. flabb_flab

Eva

Admirala
2006-10-20, 17:13
Men man får ta det från den komiska sidan, de vet ialla fall hur de ska uppvakta en kvinna.
Monica

_B-anana
Og så blir de ikke (synlig) fornærmet når de blir avvist. Det er bare å gå til den neste...

inkfish
2006-10-20, 18:29
Inkfish:Att inte din väninna gav igen.Ok att man inte ska sjunka lika lågt som de här männen men ibland så måste de få sig en läxa.

Hon kunde inte - det gick ju inte att få tag i karln! Visserligen föreslog hon när hon var som mest förbannad att vi skulle åka till Egina så att hon kunde läsa lusen av honom. Men som väl är släppte hon det därflabb_flab

lille
2006-10-20, 19:13
Jag tycker också att det är charmigt med lite kommentarer från de grekiska männen, men jag tycker att de kan gå lite för långt när de tutar och visslar när jag kommer hand i hand med min dotter.

Det opplevde jeg også, men hadde det enda vært meg de plystret etter da, men de plystret faktisk etter min datter på 13 år. :eek:

monica
2006-10-20, 19:59
Det opplevde jeg også, men hadde det enda vært meg de plystret etter da, men de plystret faktisk etter min datter på 13 år. :eek:


Nu är ju min dotter 10 år, så jag tog faktiskt åt mig äran;)
Men eftersom jag är gift med en grekisk man och bor här så tar man ju inte så allvarligt på det hela, ser det hela som lite kul.

Monica

Admirala
2006-10-23, 11:34
Kom på en kamakihistorie fra 80-tallet. Da var etter sigende Tolo, nabobyen til Nafplio, en stor charterdestinasjon. Eneste discoteket der het Gorilla (det finnes fremdeles!) Engelskkunnskapene til lokalbefolkningen var imidlertid ikke store greiene, så fast kamakireplikk var:

- Tonight me Gorilla, you Gorilla?_B-anana

muffins
2006-10-25, 00:21
Hehehehe...
det finns män som kan kamaki och därmed charmar en, sedan finns det andra som överdriver sååå mycket att man tycker antligen att det är synd om de eller att det är obehaglig.

Jag har haft 2 grekiska pojkvänner och både två var duktiga på det.:o ... Speciell den ena, jag var inte riktig intresserad i han... men så fort han började prata med mig och vi diskuterade oj vad kär jag blev:rolleyes:
Det bästa kamaki fick jag dock av en italienare som jag träffade i Naxos och blev en stor kärlek för mig...:p inte så konstig att jag älskar Naxos:D då man har fina minne med sig därifrån.

Jag kan tycka att det är charmit oftast... Här i Sverige känns det som om män måste dricka sig fulla för att de ska våga ta kontakt med en, jag har i och för sig pojkvän i några år nu så jag bryr mig inte, men ibland önskar man att man fick något komplimang som man får när man är i Grekland.

PO
2006-10-25, 00:33
Det är klart att vi killar bedövar oss lite innan vi flörtar, när som helst
kan man ju springa på en Gudrun som vrålar NEJ! och och knäar våra talibanska bollar platta.

//PO ;)

Elisabet
2006-10-25, 09:13
Jag har aldrig förstått det här fenomenet att ofta när man pratar om något i Grekland så måste man säga att det är tvärtom i Sverige. För det första förstår jag inte varför man måste jämföra - att man gillar en sak behöver ju inte betyda att man ogillar något annat. För det andra tycker jag sällan olikheterna är så stora.

Eftersom jämförelsen nu ändå kommit upp, så kan jag inte annat än undra vad det är för fel på mig.... jag tycker att man ofta får fina komplimanger av svenska killar.

Men låt oss nu inte spåra ur - fortsätt att berätta kamakihistorier :)

inkfish
2006-10-25, 13:24
Det är klart att vi killar bedövar oss lite innan vi flörtar, när som helst
kan man ju springa på en Gudrun som vrålar NEJ! och och knäar våra talibanska bollar platta.


Bättre då att leva nykter så kanske man kan hålla reda på att Gudrun aldrig anklagat nån för att vara taliban;)

muffins
2006-10-25, 15:03
Jag tycker inte att det är fel om män kommer med koplimanger, eller visslar etc. Samma sak gäller kvinnor. Men det är inte många som vågar.
Bara man gör det fint, vissa kan gå alldeles för långt. När jag var på en club i malmö för en månad sen och dansade med vänninor kommer en full kille och tar tag på min rumpa och säger att han ville dansa med mig. Självklart blev jag riktig förbannad och bad han att dra åt helvete.
Vid ett annat tillfälle för 2 veckor sedan var jag och pojkvännen på en krog och då pojkvännen går till baren för att beställa åt oss, sträcker sig en full man och ger mig sin öl:confused: .....som jag såklart tackade nej till.

I Grekland är det annorlunda. Man flörtar på ett annat sätt både män och kvinnor. Det handlar inte bara om att vissla, tutta när man sitter i bilen och så. Utan hela flörtprocessen. Ögonkontakt kroppsspråket mm.
Jag vill med detta inte idiotförklara svenska män. Jag är tillsammans med en svensk kille i 2 år nu och har många svenska killar till kompisar som jag gillar mycket att umgås med. Det är bara en grov generalisering det jag säger.
Och det finns säker svenska/grekiska män som inte passar i dessa ramar. Sen kan man ju undra hur vi kvinnor flörtar etc.

Men samma erfarenheter som jag har från Grekland har jag även från min tid i Spanien.

PO
2006-10-25, 15:17
Bättre då att leva nykter så kanske man kan hålla reda på att Gudrun aldrig anklagat nån för att vara taliban;)

Jag tror det är ännu bättre om Gudrun håller sig nykter nå¨n gång..

//PO

inkfish
2006-10-25, 15:23
Jättekul.

Kalimera
2006-10-25, 15:39
Jag blev Kamakiad av en grekisk tjej för många år sedan. Händer nog inte så ofta, men mig hände det. (Det är en lång historia, jag gör den väldigt kort.) Det blev till en liten romans i största hemlighet. Det slutade med att två biffiga bröder med hagelbössor kom för att headhunta mig. Och då menar jag inte att de var ute för att erbjuda mig jobb i deras företag. Nästa dag stod jag i hamnen och väntade på första bästa båt därifrån. :o

inkfish
2006-10-25, 15:42
Äh, ta den långa versionen nån gång när du har tid, det där lät ju jättespännande:D

Rasmus
2006-10-25, 15:48
Äh, ta den långa versionen nån gång när du har tid, det där lät ju jättespännande:D

Absolut, Janne!
Med din stora erfarenhet från filmbranschen (Sällskapsresan), så ser vi med spänning fram mot en svensk version av Mitt Stora Feta Grekiska Bröllop, starring Mr Eklund...
R :p

Ivi
2006-10-25, 18:34
Hmm! MYCKET intressant detta! Jag skulle vilja veta hur unga killar i högstadieåldern/gymnasiet behandlar tjejerna i Grekland? Jobbar i skolan själv i en 1-9-skola och visst, de flesta killarna kan "bete sig", även om uppskattande kommentarer till tjejerna (nu menar jag inte visslingar enbart ;)) ofta lyser med sin frånvaro. Men, men...det finns ganska så många, som verkligen förnedrar tjejerna, verbalt framför allt. Detta är något vi får jobba mycket med i den svenska skolan. Hur är det i Grekland?
Ber om ursäkt i fall jag spårade ur nu från rubriken, men är verkligt nyfiken på detta!

Ivi

Kalimera
2006-10-26, 08:26
Äh, ta den långa versionen nån gång när du har tid, det där lät ju jättespännande:DKanske gör jag det när jag har mer tid. Det är väl preskriberat nu så jag kan berätta utan att vara rädd för arga hagelbössbröder.

Absolut, Janne! Med din stora erfarenhet från filmbranschen (Sällskapsresan), så ser vi med spänning fram mot en svensk version av Mitt Stora Feta Grekiska BröllopAtt vara med i Sällskapsresan var en baggis jämfört med detta. ;)

Stinab
2006-10-26, 15:07
Sen kan man ju undra hur vi kvinnor flörtar etc.

Min man blev ganska grovt "flörtad" av en överförfriskad tjej en gång..
Han skulle beställa en öl i en bar när hon kom fram och undrade när f-n dom skulle gå hem:confused: . När mannen svarade att han var gift så glor hon på honom en stund, säger - Men gå hem och xxxx din fru då!:eek:
Charmigt... och ja! det var i Sverige..

Annars tycker jag det flörtas alldeles för lite! Och då menar jag flört av den lite harmlösare typen... lite Ang_elx och kanske lite ;)

Eller vad tycker niflabb_flab

Stinab

PO
2006-10-26, 18:07
Min mobil pep för lågt batteri vid fikabordet och jag undrade om någon hade en nokialaddare i närheten. En av tjejerna log glatt och sa "Du kan alltid stoppa in den hos mig" och jag svarade "vi kan väl dricka upp kaffet först?" Allmänt garv och nog med det. Annars har vi haft så mycket etikdebatt på jobbet att ingen knappt törs "flörta"

//PO :rolleyes:

Zina
2006-10-26, 23:22
Har dårlig erfaring når det kommer til å avvise greske gutter/menn, for snakker du litt med dem og deretter slutter å vise "interesse" blir jeg som regel "forfulgt" og får spørsmål som "you've been with other guys??", "Why you don't like me??". Generelt virker det som de fleste har SUPER selvtillit og ser seg selv som noen guder :p Men ellers er det ikke så mye negativt å si ;)

Eva L
2006-10-27, 08:49
Det är ganska stor skillnad på en vanlig flörtande grekisk man och en riktigt framgångsrik kamaki. Den förste kan ha mer eller mindre framgång och klarar av att ha normala förhållanden medan den senare oftast ödelägger sin framtid, skadar sin sexualitet och i längden riskerar att hamna på glasberget.
Han krånglar till livet i nödan klarar inte av den närhet och intimitet som krävs i ett längre förhållande. Lyckas han stadga sig är han oftast notoriskt otrogen och förhållandet spricker.

Eva

Charlotte!
2006-10-27, 09:03
Tja, en kamaki är väl en man med tusen kvinnor men som dör ensam?

/Charlotte!

Admirala
2006-10-27, 09:57
Fant følgende - politisk meget ukorrekte flabb_flab - tips til kamakier på nettet:

GERMAN TOURIST
YOU WILL FIND HER: in Crete
YOU WILL RECOGNIZE HER: from her armpit hairs
YOU WILL APPROACH HER: by offering to spread sun-block lotion on her back so that her sensitive white skin doesn’t burn.
ADVICE: If you spend too much time talking her up, she will treat you like her older brother and ask you to introduce her to a friend of yours in order to get laid

SWEDISH TOURIST
YOU WILL FIND HER: on Rhodes
YOU WILL RECOGNIZE HER: from the hair on her legs which will hardly be visible because it’s blond.
YOU WILL APPROACH HER: With philosophical gibberrish. Say whatever you feel like saying as long as you keep a sophisticated look. After all, they are blondes and will fall for it.
ADVICE: Show her your intentions from go. Otherwise, her vacation will end and she will leave the country without getting laid.

FRENCH TOURIST
YOU WILL FIND HER: on Santorini
YOU WILL RECOGNIZE HER: From the designer label clothes and the CHRISTIAN DIOR bikini.
YOU WILL APPROACH HER: Definitely well-dressed and holding the “Le Monde”. Make a point of showing your preference of French products, by offering her a GAULOISES BLONDES cigarette.
ADVICE: Avoid showing her how much of a schmuck you are. Take her to an expensive Restaurant for dinner. You will enslave her!

ENGLISH TOURIST
YOU WILL FIND HER: on Corfu
YOU WILL RECOGNIZE HER: from the tons of beer she’ll have consumed at the Cavos pubs.
YOU WILL APPROACH HER: unshaven, with messy hair, a white t-shirt, jean and holding a beer.
ADVICE: don’t spend too much time chatting her up because you’ll end up going home wasted from all the beer consumption and you’ll have accomplished absolutely NOTHING.

GREEK TOURIST
YOU WILL FIND HER: EVERYWHERE!!!
YOU WILL RECOGNIZE HER: Sunbathing topless on the beach in order to attract attention (many tourists = a lot of competition).
YOU WILL APPROACH HER: With the best swollen item on you. Your wallet!!!
ADVICE: Make it understood that you prefer women …MADE IN GREECE!!!

GAY
YOU WILL FIND THEM: on Mykonos
YOU WILL RECOGNIZE THEM: As soon as you get there
YOU WILL APPROACH THEM: Effortlessly. They’ll beat you to it and approach you first
ADVICE: If you are SO unappealing that not one gay tourist hits on you, stroll over to PIERRO' S club and ask the DJ to play "I WANT YOU LIKE CRAZY" so you can dance on the bar. For what it’s worth, someone is bound to catch on!!!

http://www.clickhere.gr/content/anthodtlen.asp?ANTHOEN_ID=142