handdator

Visa fullständig version : Ny CD med Kotsiras


Annki
2006-10-15, 22:06
Jag såg precis att Yiannis Kotsiras kommit ut med en sprillans färsk skiva. Den kan provlyssnas på http://boutique.info-grece.com/product_info.php/products_id/9027 Kotsiras är ju alltid bra så den får nog bli nästa köp då tillfälle ges!

Ann-Kristin

Riitta
2006-10-16, 18:18
Tack för tipset Annki:) Håller på nu och lyssnar på dom låtarna som man kan lyssna på:) Det blir nog till och skriva skivan på inköpslistan inför Atenbesöket:)

Riitta

Lissi
2006-10-16, 22:48
Så olika vi tycker! Jag tyckte denna CD verkar slätstruken!:(

Lissi - som dock hittade andra fina skivor

pinulk
2006-10-23, 10:50
Igen en jävla bra skiva med Giannis. Han har nog en av de bästa rösterna någonsin.

Marianne
2006-10-23, 11:31
Ha-ha! Nu blir man ju extra nyfiken!
Slätstruken eller jävla bra?
Spelar ingen roll - en ny cd med Kotsiras står högst på min inköpslista till nästa resa!_B-anana

Riitta
2006-10-23, 13:54
Mitt i mellan,skulle jag säga:D Han har gjort bättre;)
Riittabye_bye

kari
2006-10-23, 22:45
Mitt i mellan,skulle jag säga:D Han har gjort bättre;)
Riittabye_bye
Enig, etter å ha lyttet på noen spor synes jeg hans forrige er mye bedre, selv om denne også er ok, det ER jo KOTSIRAS :D
:) Kari

Lissi
2006-10-24, 06:46
Jag tycker Kotsiras är flera klasser under Dalaras och Parios, men visst dessa snart åldrande herrar måste ju ha en efterträdare...Men han har ju inget TEMPERAMENT!! :mad:
Säger Lissi - som aldrig har sett honom live. Han kanske är bättre då:confused:

Riitta
2006-10-24, 07:58
Den utstrålningen som han har live kunde jag leva länge på:D
Och rösten älskar jag:)

Riittabye_bye

Wardakis
2006-10-24, 13:21
Kotsiras är min favorit också, Dalaras är för nasal och Parios för smörig! Och visst Giannis utstrålning så räcker, har sett honom live 2 gånger och har hans dvd, ni som sett den ser väl hur hans ögon strålar?
Gunilla (som ska på Greklandskryssning på lördag_B-anana ) fast egentligen vill jag åka till Aten och kolla på Kotsiras som är på gång med 30 uppträdanden på Metro!

Marianne
2006-10-24, 16:22
... fast egentligen vill jag åka till Aten och kolla på Kotsiras som är på gång med 30 uppträdanden på Metro!
Bara 30?:confused: Vet du när hans sista uppträdande på Metro är?
DVDn med Kotsiras tycker jag också är HELT fantastiskt bra! Han har en ENORM utstrålning!
Trevlig semester!

Ivi
2006-10-24, 18:12
Jag tycker Kotsiras är flera klasser under Dalaras och Parios, men visst dessa snart åldrande herrar måste ju ha en efterträdare...Men han har ju inget TEMPERAMENT!! :mad:
Säger Lissi - som aldrig har sett honom live. Han kanske är bättre då:confused:

Kotsiras är helt underbar live, har sett smakprov i DVD, och äger en live-cd också. Men om du saknar lite mer temperament, så rekommenderar jag en för mig helt ny bekantskap: Dionisis Tsaknis. Skivan jag köpte en månad sedan lyssnar jag ofta på...han blandar tungrock med helt underbara lugna låtar med stråkar och blåsinstrument. Intressant kille!

Ivi

Lissi
2006-10-24, 18:42
Men om du saknar lite mer temperament, så rekommenderar jag en för mig helt ny bekantskap: Dionisis Tsaknis. Skivan jag köpte en månad sedan lyssnar jag ofta på...han blandar tungrock med helt underbara lugna låtar med stråkar och blåsinstrument. Intressant kille!

Ivi

Det låter spännande! Kan man få lite mer info! Skivtitel etc....

Lissi - som just nu lyssnar på Haris Alexiou "Whispers"...fast jag kan inte skriva det på grekiska.

Ivi
2006-10-24, 19:00
Det låter spännande! Kan man få lite mer info! Skivtitel etc....

Lissi - som just nu lyssnar på Haris Alexiou "Whispers"...fast jag kan inte skriva det på grekiska.

Och jag kan inte skriva skivtiteln på svenska/engelska :D men jag försöker på svensk-grekiska: "I TAN" I EPI TAS Vad betyder detta? Ingen aaaning! Någon kunnig i grekiska hoppas jag kan översätta, tack!

Varför köpte jag denna skiva då? Jo... under en av dessa underbara Pelagos-kvällar på Karpathos i slutet av september spelades låt nummer 7 på denna cd av Mimis och sonen Jannis, och den var sååå vacker! Självklart frågade jag dem sedan var jag kunde hitta originalversionen. Fick all info jag behövde och hittade cd:n i Chania på Kreta en vecka senare :)

Ivi

Lissi
2006-10-24, 19:07
Det är så man köper skivor i Grekland...Man hör en låt, frågar och så köper man hela CD:n....Nästan alla mina "förstaköp" av någon artist är sådana!
När man väl fastnat så är det ju lätt att köpa flera!!

Jag har noterat.....Ska leta på nätet om man kan få smakprov från skivan...Melodia tex... TACK!

Lissi

Marianne
2006-10-24, 19:58
De 30 föreställningarna börjar 10 november och med tre pr. vecka så kommer vi fram till.....??? = allt lugnt, vi hinner!_B-anana Kotsiras sjunger fredag och lördag kl. 22 och söndag kl. 21.klapp_klap
(Får väl erkänna att jag var tvungen att använda ordboken för att veta var jag skulle gå in på melodia.gr . Under Atzenta - 'Agenda'! - hittade jag konserterna och 30 parastaseis betyder tydligen 30 föreställningar, enligt min ordbok.)bye_bye

Margaretha
2006-10-26, 10:02
Är precis hemkommen från Grekland och i bagaget finns naturligtvis Kotsiras nya CD och visst är den bra. Och ju fler gånger man lyssnar på den så blir den bara bättre men jag kan väl hålla med om att Liveskivan där också DVD:n finns med är snäppet bättre. Men gillar man Kitsiras så är denna också en pärla.

Margaretha

Alex89
2006-10-28, 08:11
bravo!! Kotsiras är suverän!!klapp_klap

evabro
2006-10-31, 08:51
Hej!

Titeln du undrar över är tagen från ett mycket känt ordspråk på antik grekiska. Här är en bra förklaring från ett översättarforum:

http://www.translatum.gr/forum/index.php/topic,925.0.html

"H ταν ή επί τας" = Either this or on this

A phrase told to young Spartan warriors by their mothers, "this" referring to their shield, roughly meaning "either bring your shield back or I would rather they brought you (lying) dead on it".

Frasen är en av de många som levt kvar i modern grekiska, även om orden "tan" och "tas" i sig inte finns kvar i språket. "epi" är en äldre preposition som betyder "på", "under", "för" beroende på sammanhanget.

Eva

Ivi
2006-10-31, 16:32
Tack evabro! Nu har jag fått översättningen både av Dimitris (under en annan tråd) och av dig :) Så jag lär komma ihåg detta :D Mycket intressant dessutom för en historieintresserad person som jag!

Ivi