handdator

Visa fullständig version : Karpathos..


Lissi
2006-10-13, 22:32
Nu blir jag lite nyfiken...
Vad är det som är så speciellt med Karpathos???:confused:
Vi var nära att åka dit 2004, men så blev det Tilos istället...en underbar ö. tyckte vi verkligen...men skulle vi åkt till Karpathos istället och fått det ännu bättre???
Alla här på Kalimera som varit på Karpathos verkar så helt otroligt begeistrade i ön och jag förstår inte riktigt varför...Av de bilder som jag sett från K så verkar den vara precis som alla andra karga öar i Egeiska havet.... men så är det ju bevisligen inte.
Jag som älskar fastlandet och näst efter det "gröna öar" mest måste ju verkligen bli överbevisad om att jag missar något om jag nu skulle skule öluffa och då välja t ex Amorgos, Folegandros, Milos, Sifnos eller Astypalea istället för K på en semester...
Ni som är beresta på öar i Egeiska havet. Vad har egentligen Karpathos som inte de andra öarna har????
Frågan kommer av att det just nu verkar vara en sådan otrolig "kärleksförklaring" från Kalimeramedlemmar till just Karpathos.

Lissi - som kanske missat nåtAng_elx

inkfish
2006-10-13, 23:05
Jag som älskar fastlandet och näst efter det "gröna öar" mest måste ju verkligen bli överbevisad om att jag missar något om jag nu skulle skule öluffa och då välja t ex Amorgos, Folegandros, Milos, Sifnos eller Astypalea istället för K på en semester...


Men det gör du inte. Du missar inget. Ja, mer än Karpathos förstås.flabb_flab

Luff på de öar du nämner är naturligtvis fantastiskt. Karpathos är också en bra ö - men om den är bättre än de andra är ju "bara" en smakfråga, en fråga om vilka öar man råkar ta till sitt hjärta.

Jag gillar Karpathos. Men den är inte min absoluta favorit, i toppen är Amorgos och Tinos ohotade och det kan nog fínnas fler som knör sig före Karpathos.

Ska man beskriva Karpathos som en människa så är hon - för mig - en bussig kompis. En varm, välkomnande behändig ö, hon bjuder in mig, det är lätt att få kontakt med trevligt folk och där finns mycket att se och göra.

Tyvärr är hon, tycker jag, lite för ivrig att välkomna mig och alla andra turister, hon bygger hotell och dräller solstolar överallt och tänker mer på mig än på sig själv. Det är lite synd.

Amorgos, däremot, bjuder inte in lika villigt. Henne får man buga lite för, kanske skrapa med foten, hon gör inga stora gester utan jag får sänka tonen lite när jag griper mig an henne. Jag får vara där på hennes villkor, hon gör sig inte till. (Det är kanske därför jag går omkring där med andakt hela tiden, man blir så liten på Amorgos:o )

För mig står de här två öarna för helt olika upplevelser och varför välja, jag kan ju åka till båda under samma säsong:). Det gjorde jag i år och det blir nog så nästa år också.

Tom
2006-10-13, 23:51
Ni som är beresta på öar i Egeiska havet. Vad har egentligen Karpathos som inte de andra öarna har????
Frågan kommer av att det just nu verkar vara en sådan otrolig "kärleksförklaring" från Kalimeramedlemmar till just Karpathos.

Lissi - som kanske missat nåtAng_elx
[/quote]

Hej !

-Lissi !!! - Jag tror inte du missat så mycket !

Jag har tidigare i detta forum ifrågasatt dessa hyllningar till Karpathos.

Jag undrar om det kan bero på att det har blivit en så kallad... "Svensk-Ö ?"

-Ja menar... de är ju kanske kul att träffa folk man är bekväm med. (Typ Svenskar ! )

Men efter att ha besökt ca: 40-tal Öar i grekland då undrar jag....

-är Karpathos så specellt ?

Det finns ju så många andra Ö-ar i Grekland, och "snöa" in sig på en enda Ö.... de e väl lite insnöat !!!

/ Tom

Ingrid
2006-10-14, 00:17
En "svensk" øy?? Nei....

Men hva er det med den øya? Jeg vet ikke helt hva det kommer av, men Karpathos har en helt spesiell "dragning", og jeg er ikke svensk, ikke Nora heller, og vi er like glad i øya begge to. Det er noe med menneskene der ( og da mener vi selvfølgelig grekerne som bor der), atmosfæren, sjarmen... noe helt udefinerbart... første gang jeg var der i 2000 kjente jeg etter noen få timer at dette var "mitt" sted!
Men vi er heldigvis forskjellige, smaken er som baken.....

Amorgos er sikkert også fantastisk, men der har jeg ikke vært, enda...

Ingrid :)

karinafp
2006-10-14, 00:29
Nej du Tom, inte åker vi till Karpathos för att träffa svenskar! Vi åker dit för att träffa våra VÄNNER! Greker hela bunten... ;)

Första gången vi kom ner blev vi välkomnade med stora famnen, och nu är vi mer eller mindre adopterade av "våra" familjer därnere. Vi håller kontakten över vintern och längtar efter att få träffas igen till sommaren.

När vi är hemma pratar vi ofta om Vasilis, som alltid lyckas hitta oss var vi än är och stannar till med sin bil för att erbjuda skjuts, och som alltid hittar någon ny kusin att presentera oss för...
...om dagarna vi har stått nere i köket på Zephyros och bakat svenskt kaffebröd med Maria, och hennes tvillingpojkar bara längtar efter att vi ska bli klara någon gång så de får smaka...
...om luncherna på Romios, de som tar minst två timmar för att vi har så mycket att prata om med Aggelos och Mitko...
...om långa eftermiddagssittningar på Acropolis, med lektioner i grekiska för Nikos eller Minas...
...om de sena kvällarna på Pelagos, när alla gästerna har gått och det bara är vi och olika medlemmar av familjen Panaretos kvar. Vi sitter och småpratar, spelar och sjunger medan Manolis räknar ihop dagskassan och Ilias och Dimitris städar av borden....
...om de ännu senare nätterna på Faros, med många skratt tillsammans med Ilias och de andra vännerna...
...om att bara gå omkring på gatorna i Pigadia, stanna till här och där och småprata med alla vi har lärt känna under de trots allt rätt få åren vi har varit där. Alla är lika glada att se oss igen när vi kommer, alla önskar oss välkomna tillbaka när vi reser...

Det är MÄNNISKORNA som får oss att återvända till Karpathos år efter år. Vänskap, Tom. Det, du... flabb_flab

Karin
som ständigt längtar

Eva L
2006-10-14, 08:13
Jag var på Karpathos för några år sedan och först blev jag inte säskilt förtjust alls speciellt inte i den lite halvfula staden Pigadia men efter ett tag blev känslan annorlunda. Främst gillade jag nog det grekiska vardagslivet i staden, den otroligt trevliga befolkningen, servicen på tavernorna, maten som överlag var ganska bra. Inte mötte jag många svenskar heller så någon svenskö var det defintivt inte då men det är kanske annorlunda idag. Däremot var det fler turister från vårt västra grannland. Visst är ön karg men den kargaste ö jag besökt är nog Folegandros och det är en av mina absoluta favoriter. I Grekland söker jag främst inte efter grön natur då finns det så många andra bättre platser att besöka i världen. Jag är ingen typisk ö-återvändare utom till vissa knutpunktsöar som är lättare att hamna på än andra för att färjan går därifrån. Är dock helt överygad att jag kommer att åka till Karpathos igen men då kanske om fem eller tio år och inte nästa år.

Eva

anoula
2006-10-14, 08:22
Tyvärr är hon, tycker jag, lite för ivrig att välkomna mig och alla andra turister, hon bygger hotell och dräller solstolar överallt och tänker mer på mig än på sig själv. Det är lite synd.

Fint skrivet ;) .

Lisbeth K
2006-10-14, 09:26
Det är MÄNNISKORNA som får oss att återvända till Karpathos år efter år. Vänskap, Tom. Det, du... flabb_flab

Karin
som ständigt längtar
Så himla bra skrivet...............det är precis så där vi känner! Har försökt att sätta ord på känslorna för Karpathos ....men ja nu kan jag bara säga att det är just för det här som vi känner att vi vill åter...åter och återkomma till ÖN!flabb_flab Och trotts att vi varit runt på ön flera varv (då i jeep eller annan bil) så upptäcker vi hela tiden nya ställen!
Vi kommer att :D åka till Karpathos många gånger till!

Lissi
2006-10-14, 11:05
Tack för alla bra svar..... Då förstår jag bättre...och allt det med de vänner man får kan man ju få annorstädes också så det är inte själva ÖN som är så fantastisk då..... Men visst förstår jag att ni som fått vänner där gärna åker tillbaks...

Lissi - som nog inte skulle orka att vara så social hela min semester...

Lisbeth K
2006-10-14, 12:21
Tack för alla bra svar..... Då förstår jag bättre...och allt det med de vänner man får kan man ju få annorstädes också så det är inte själva ÖN som är så fantastisk då..... Men visst förstår jag att ni som fått vänner där gärna åker tillbaks...

Lissi - som nog inte skulle orka att vara så social hela min semester...
Nja..... Skulle jag vilja tillägga. Naturen på ön är oerhört dramatisk och spännande, så det är inte "bara" för de vänner vi har fått som vi vill åka dit igen..igen & igen.
Lugnet, de fortfarande orörda platserna.........:p Det är inte såå himla enkelt att sätta ord på vad jag skulle vilja uttrycka......Men jag är fortfarande ny7fiken på vad som gömmer sej bakom "kröken" på den Ön.

Lissi
2006-10-14, 14:04
Nja..... Lugnet, de fortfarande orörda platserna.........:p Det är inte såå himla enkelt att sätta ord på vad jag skulle vilja uttrycka......Men jag är fortfarande ny7fiken på vad som gömmer sej bakom "kröken" på den Ön.

Ja det är ju så det är...det är ju därför vi ständigt åker tillbaka till Grekland..för att man var man än befinner sig vill se vad som finns bakom hörnet!
Min nye make och jag har ju tillsammans inte varit på så många öar sen vi träffades men vi är så överens båda att vi vill se NYA platser när vi åker....men ändå ha tid att återvända till favoriter....Så nu har vi 2 öar som vi ska återse, Evia och Tilos....Men så många grekiska vänner har vi ju inte där...

Lissi

Hasse
2006-10-14, 16:30
Jag tänkte inte direkt ta ställning för eller emot "snöa in på en enda ö" eller dylikt.

Karpathos är inte bara en ö där det går att göra många givande, kortvariga eller långvariga bekantskaper. Ön är väldigt vacker i mina ögon, ganska karg och bergig, lång och smal. Det finns många vackra ställen att stå och betrakta natur, berg, byar och bara känna att just det är det som gör Karpathos till väldigt trevlig.

Att göra bekantskaper av olika karaktär, som flera skriver här - är inget jag prioriterar. Möten med människor på plats är förstås givande men jag siktar inte på att behålla dem, mycket beroende på att jag inte är en återvändare. Kan ju låta konstigt men en resa för mig är så unik så bekantskaper finns där, just då och tar slut när jag åker hem. Jag vill inte vara som ett "kardborrband". Jag vill bara vara besökare och betraktare.



Hasse :cool:

Janérik
2006-10-14, 22:26
Jag har en liten teori runt detta med uppmärksamheten av Karpathos här på forumet.
Visst är det väl så att många av våra "storskrivare" (alltså de som skriver mycket här) har varit på just Karpathos. Detta gör att det skrivs mycket om just K. Ni som skriver mycket har många gemensamma bekanta på ön och dessa diskuteras här på forumet, många av er har också träffats på just K vilket gör att många har gemensamma minnen från ön.
Därmed inte sagt att ön skulle vara sämre men jag tror att det är en del av förklaringen till uppmärksamheten.

Mvh Janérik (som inte hunnit dit ännu)

Elisabet
2006-10-15, 11:25
Detta gör att det skrivs mycket om just K. Ni som skriver mycket har många gemensamma bekanta på ön och dessa diskuteras här på forumet, många av er har också träffats på just K vilket gör att många har gemensamma minnen från ön.
Därmed inte sagt att ön skulle vara sämre men jag tror att det är en del av förklaringen till uppmärksamheten.Jag tror att du har dragit en riktig slutsats Janérik. Karpathos har en dramatisk natur, men det har ju många andra öar också, och ingenting är i sig märkvärdigare där än någon annanstans. Trivs man bättre där än på andra öar, så beror det helt och fullt på en själv.


betrakter, turist, reisende - primært en bekjent selv om man gjerne kalles 'venn' om man vender tilbake en eller tre ganger til samme sted. Exakt. Att tavernaägare, hotellägare och butiksägare kallar en vän för att man återkommer må man tycka är roligt, men det är i alla fall för mig inte alls samma sak som riktig vänskap.

inkfish
2006-10-15, 13:27
Janérik - klart att det är som du skriver. Karpathos är ingen objektivt sett fantastisk ö. Nåt sånt finns inte. Däremot finns en massa folk med högst subjektiv kärlek till Karp, här råkar många sådana ha träffats och då blir det mycket lovsånger till Karp.

Det där går nog lite i vågor. För några år sen var Kalymnos en ö som många här hyllade. På ett norskt forum där jag var regelbundet för några år sen var Antiparos favoriten.

Så vilken ö som får mycket uppmärksamhet är nog rätt slumpartat. Den som gillar Karp/Kalymnos/Antiparos vill ju gärna möta andra som också gör det och då blir det mycket skrivet.

inkfish
2006-10-15, 18:39
För att hålla kvar diskussionen på Karpathos har jag delat upp tråden. Resten ligger under Ordet är fritt, länk här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6711)

inkfish/moderator

Gita
2006-10-15, 20:28
Ja, Janerik, det skrevs mycket om Karpathos tidigare, nu ser man inte så mycket som tex för ca 1 år sedan.

Jag var en av dem som lät mig påverkas, jag blev nyfiken. Men jag var egentligen skeptiskt när vi åkte. Det som lockade var direktflyg och att det var en liten ö med inte så mycket turister.

Vi blev förtjusta pga enkla saker som tex lugnet, stränderna, vattnet, möjligheten till bra snorkling, god mat och folk som behandlade oss annorlunda mot hur vi har blivit behandlade på de stora turistöarna. Och det är väl självklart, de har ju inte haft turister i så många år som tex Kreta!

Min sambo blev positivt överraskad, han vill bara ha det lugnt... och ladda batterierna. Om folk är trevliga mot oss, så är det ett plus. Och det var de!

Jag tror inte att det som vi upplevde är unikt för just Karpathos, och det är inte någon magi. Det är ett "sjysst ställe" att vila upp sig på. Jag hittade inte många saker som jag retade mig på. Och jag hoppas verkligen att jag kommer att finna fler sådana ställen...

Stefulainen
2006-10-16, 07:20
Efter att vi besökt Thassos i sommar så funderade jag också på varför jag gillade Karpahos mer. Några av orsakerna är säkert dessa:

* Karpathosresan var min första södernresa, samt samtidigt smekmånad. Efter att ha bökat med giftemålsgrejer i ett halvår var det plötsligt lugn och ro, värme och sol.
* Vi hade mer tur med vädret på K än på T, vilket väl även berodde på att vi besökte T första veckan i juni och K i slutet av juli.

Överlag gillade jag den mer extrema naturen, geografin och temperaturen på Karpathos. Jag har kommit fram till att jag gillar hetta :) . Thassos är en mera grön ö som "liknar" skandinavien mer än vad K gör. På Karpathos kändes det som om man var närmare världens ände än på Thassos :-) Nåja, eftersom jag besökt endast 2 (eller nåja, 3) grekiska öar så finns det säkert andra heta och extrema öar än Karpathos också.

Min tydligaste minnesbild från Karpathos var när man satt i shorts på balkongen om kvällarna (ca + 28 grader kl 21-tiden), cikadorna(?) surrade på i bakgrunden, luftkonditioneringen brummade tryggt, frun läste nån bok och jag satt med ett glas vin och spanade ut mot de andra upplysta bergsbyarna runt Pigadia. Någon riktigt liknande minnesbild har jag inte från Thassos - vilket kanske även beror på att vi bägge var förkylda på Thassos och gick och lade oss tidigt :)