handdator

Visa fullständig version : Lugna stränder på Kretas nordkust?


Gita
2006-10-12, 11:33
Undrar över Kreta - om det finns orter på Kretas nordkust där man kan slippa de stora vågorna och strömmarna? Finns det vikar där havet ibland kan vara lugnt?

Vi har varit på Platanias vid Chania och Platanes vid Rethymno. Fina anläggningar, allt vore till belåtenhet, men jag blir så arg när det ofta är röd flagg. Man står på den fina stranden och tittar på det kokande havet. Och blir ilsk! Jag känner mig som en fisk på landbacken, jag har kommit hela vägen till Grekland och måste bada i poolen...

Ni kretakännare - vet ni vart man skall åka för att få lugna bad på Kreta? (Säg inte Elafonissi, där har vi varit...)

Stinab
2006-10-12, 13:11
Jag har varit 2 ggr i Agia Pelagia och 1 gång i Balí och aldrig drabbats av röd flagg. Båda mindre orter på nordkusten mellan Heraklion och Rethymnon.

Hälsningar
Stinab

Hellen
2006-10-12, 13:29
Har varit en två veckors period samt två dagar vid ett annat tillfälle i Ag Apostoli väster om Chania. Har aldrig varit rödflagg, det är visserligen inga milsvida stränder men helt ok, i alla fall mycket bättre än pool;)

// Helén

PO
2006-10-12, 13:47
Almirida är ligger ganska skyddat i öppingen av Souda bay bara nordostlig vind kommer in. Vi var där 14 dgr utan röd flagg.

Från rymden (http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om=1&z=16&ll=35.45034,24.201121&spn=0.009212,0.019956)

//PO

Kalimera
2006-10-12, 14:18
Varför inte den trivsamma halvön Akrotiri nordöst om Chania. Där finns flera fina stränder som (såvitt jag vet) inte "drabbas" av röd flagg. En av de bättre stränderna är Stavros beach där slutscenen till filmen Zorba spelades in.

http://www.kalimera.se/bilder/islands/kreta/kreta_02.jpg

Gita
2006-10-12, 14:47
Akrotiri - ligger flygplatsen där? Jag hittar Stavros på kartan, och den ligger ju nordkusten, menar du att den ligger skyddat så att man slipper de höga vågorna?

Surfade nyss in på en sida som klassar de olika stränderna med tex "Sunbeds -, Restaurant -, Hotel -, exposed to wind:NO"

Och så hittar jag Almirida och en strand som heter Marathi, någon som har varit där? I (eller i närheten av) Soudabukten.

Kalimera
2006-10-12, 15:36
Akrotiri - ligger flygplatsen där?Yepp. Nära och bra. menar du att den ligger skyddat så att man slipper de höga vågorna?Stranden skyddas av ett stort berg så jag tror inte det går några vågor alls. Det finns flera fina stränder på Akroriti, dessutom finns där många intressanta kloster och andra sevärdheter. Nära till Chania är ett annat plus.

PO
2006-10-12, 17:43
Zorba/Stavros beach ligger bakom en udde, vi käkade lunch där och i den viken kan det inte bli någon sjögång alls.:D

Från rymden (http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om=1&z=17&ll=35.591915,24.095989&spn=0.004598,0.009978)

//PO

Ivi
2006-10-12, 17:47
Och så hittar jag Almirida och en strand som heter Marathi, någon som har varit där? I (eller i närheten av) Soudabukten.

I april på väg till flygplatsen åt vi vår middag i Marathi. Oj, vad jag blev sugen på att bada på den lilla fina sandstranden...Vattnet var KALLT då, så det blev inget :( Har dock ingen aning om hur skyddad denna strand är för vindar...

Ivi

Gita
2006-10-12, 18:22
Så här står det:

12. Marathi & Loutraki (Sunbeds +, Restaurant +, Hotel +, exposed to wind: NO)
All of them are fine sandy beaches preferred by the locals. The water is shallow and suitable for small children.

Ganska bra sida, och så kan man kolla lite mer mha PO's rymdsida. Kul!