handdator

Visa fullständig version : tried to run, couldn't hide


Stefulainen
2006-10-12, 10:59
Hade planerat att vi skulle besöka olika öar varje sommar en tid framöver, men i går kom jag och frun fram till att månne det inte är bäst att återvända till Karpathos igen sommaren 2007. Egentligen har vi väl båda velat det, men har ändå försökt intala oss om att vi borde utforska fler öar. Så nu kan jag slappna av och bara vänta på sommaren...åt vintern kan jag bara säga "bring it on!" :-)

Hmm, fast var ska man bo nästa gång på Karpathos? Månne det blir Pigadia igen för bekvämlighetens skull, eller borde man testa nån annan stad, typ Kyra Panagia?

Hur börjar landsvägen till Olympos vara månne? Man borde väl testa den före den asfalteras och blir "förstörd".

*ivrig*

_B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

Ivi
2006-10-12, 17:37
Är det inte fantastiskt att denna lilla ö har en sådan dragningskraft? :D
Diskuterade detta faktiskt med en trevlig (vad annars på Karpathos) farbror på ön ett par veckor sedan. Berättade för honom att jag skulle till Kreta veckan därpå, och vi var helt överens om att det finns tjusigare stränder, mäktigare natur, häftigare vandringar osv. på Kreta, MEN den där atmosfären på Karpathos...den vill man uppleva om och om igen. Hoppas verkligen att den underbara gästvänligheten på denna lilla ö möter oss även nästa gång.
Min man var för första gången där och föll pladask :)

Att bo någon annanstans än Pigadia...jodå det kan man säkert göra. För vår del blir det mest troligt både Pigadia, en natt i Olymbos, och gärna en övernattning i någon av de andra byarna nästa gång. Pigadia är nog lagom "livligt" för oss, så den får bli vår bas i fortsättningen också.

Vägen till Olymbos kommer enligt lokalbefolkningen att asfalteras till våren/sommaren. Jag personligen tror att det handlar om GMT (Greek Maybe Time), men vi får väl se :D

Ivi

Gita
2006-10-12, 18:25
Ja, visst blir man biten, min man säger nu hela tiden:"Men om vi inte åker dit o dit, så kan vi ju åka tillbaka till Karpathos"

Det var så mysigt med folket som hade tid och prata med en. Och de var gästvänliga. Och omtänksamma... och god mat... och bra badvatten... nu slutar jag...

Nora
2006-10-12, 20:58
.....også kan jo jeg fortsette, Gita!;) He he, nei, jeg skal la det være, bare si at Karpathos er UNDERBAR!:) Det må være ekstra magnetkraft der eller noe sånt, for man blir liksom bare dratt tilbake.
Hmmm, bo noe annet sted enn Pigadia? Jeg sverger til Amopi, jeg da. Men man er jo forskjellige.

inkfish
2006-10-13, 00:26
eller borde man testa nån annan stad, typ Kyra Panagia?


Vill man ta det extremt lugnt, bara bada, titta på fiskare och äta god fisk kan man kanske ta ett par nätter i fiskeläget Finiki (ö-borna åker dit från Pigadia för att äta fisk, tavernaägarna har egna fiskebåtar så de lär alltid servera färskt).

Fast själv kommer jag att tillbringa ett par nätter i Olymbos nästa gång, den byn måste vara värd betydligt mer än en dagsutflykt. Jag blev helt gripen under timmarna där.

Stefulainen
2006-10-13, 07:45
tror faktiskt att det på alvar blir att fundera på en tur till Saria där norr om själva huvudön. Enligt vad jag har läst om den brukar den betraktas som en ovänta doch positiv överraskning av de som varit dit. Tydligen ska det gå båt från Pigadia, via Diafani dit. Eventuellt kan man ju köra till Olympos och ta båten därifrån om man vill spara(?) tid. När vi var till Olympos i Juli 2005 var det så hett att vi ganska snart drog oss tillbaka till en skuggig pizzeria och vi såg därför inte så mycket av själva staden. på vägen tillbaka till Diafani vandrade en del av gruppen en del av vägen - är det nån här som testat det? Hurudan vandringsväg är det?

Själv så faschineras jag av den tryckande hettan som där var i Juli - när man behövde vattenflaska med sig när man gick de 100 metrarna till butiken. det är lite annat än vår slaskiga nord :-)

Stefulainen
2006-10-13, 12:00
Lite bilder från Karpathos 2005:
http://www.elisanet.fi/boet/pics.htm

Titti
2006-10-13, 15:11
Tack Stefan! Jättekul att få se dina bilder, eftersom det bara är ett par veckor sedan jag var där!snyft_drop

Ivi
2006-10-13, 17:16
Härliga bilder för en Karpathos-fan, Stefulainen! Bor du i Finland, eftersom ni flög med Finnair? Finlandssvensk?

Ivi
-en nyfiken purfinne i hjärtat, boende i Luleå sedan 30 år =halvsvensk :D

Lisbeth K
2006-10-13, 19:57
Tack Stefan! Jättekul att få se dina bilder, eftersom det bara är ett par veckor sedan jag var där!snyft_drop
Säger som Titti, Tack för bilderna, när vi var där hade (har fortfarande) jag en skadad fot (fotot blev dock bra) så min käre "gube" vandrade utan mitt sällskap upp på Saria och bilderna får mej att bestämt säga nästa år ska jag tillbaka och vandra där!flabb_flab