handdator

Visa fullständig version : Det här med flygbiljetter...


Gita
2006-10-10, 21:15
Hur är det nu, tjänar man något på att köpa enkelresor jämfört med tur och retur hos Apollo om man bara åker två veckor, och dessutom i juni/juli?

Har inte riktigt lyssnat på det örat tidigare, men nu funderar vi på att skippa charter. Eventuellt, om det nu går att spara pengar på det...

Eva L
2006-10-10, 21:37
Hur är det nu, tjänar man något på att köpa enkelresor jämfört med tur och retur hos Apollo om man bara åker två veckor, och dessutom i juni/juli?



När jag kollat har enkelresor lönat sig och speciellt för en hel familj. I juni bokade jag enkelresor till och från Samos. Betalade drygt 1600 kr för båda resorna inkl mat på flyget. Träffade ett par som åkte samma datum och de betalade ca 2500 kr per person för en flygstol t.o.r Arlanda - Samos. Således var min resa ca 900 kr billigare på samma flygsträcka och datum.

Eva

inkfish
2006-10-10, 21:47
Jag har samma erfarenhet som Eva. Har köpt enkelbiljetter vid mina tvåveckorsresor till Karpathos och Santorini (i juni och september). Jag fick inga extremt billiga biljetter (tror de kostade 1900 totalt vid första resan och 2500 vid den andra) - men de var ändå billigare än till och med ENveckas sistaminuten endast flyg till båda resmålen.

Men det är lätt för dig att kolla så snart biljetterna släpps, det är ju bara att boka utan att gå de sista stegen i internetbokningen - så kan du jämföra priserna.

Hellen
2006-10-10, 22:11
Men det är lätt för dig att kolla så snart biljetterna släpps,

Någon som vet när de brukar släppa EF biljetterna?

// Helén- Lite lat som inte själv "orkar" söka varje dag...

Gita
2006-10-11, 10:12
Enkelbiljetterna är ju inte släppta än, men väl tur/retur till tex Santorini. Pratade med Apollo igår och frågade tex om det brukar bli billigare med enkla än tur och retur, och killen där försökte tala om för mig att man inte sparar något. Vågade inte riktigt lita på honom...

Jag tror att försäljaren sa att biljetterna släpps i början av november.

Elisabet
2006-10-11, 11:14
One way-biljetterna kan kosta allt från 149 till flera tusenlappar, så killen du pratade hade både rätt och fel. Får man tag i de billigaste så blir det självklart massor med pengar billigare. Jag har dock aldrig sett så billiga biljetter på hemvägen, men mellan 600 och 900 kr är inte ovanligt, så att få tag i biljetter båda vägarna för runt eller under 1000-lappen per person är inte alls omöjligt.

Har för mig att de sista två åren har one way-biljetterna släppts i november för våren och mars för hösten. Hur priserna brukar ligga i juni och juli vet jag inte.

Ink:s tips att provboka när biljetterna släpps är smart. Så brukar jag göra, då först har man ju något att jämföra med.

Eva L
2006-10-11, 17:50
Jag åkte ut 2 juni och hem den 16 juni då blev priset totalt drygt 1600 k för lilla mig med mat på flyget. Inga försäkringar. Bokade resan i februari för den som bokade tidigare var priset lägre.

Eva

Gita
2006-10-11, 18:00
Eva, åkte du just till (och från) Santorini? Kollar Apollos Tickets just nu, och en resa den 2:a juni 2007 skulle för en person (2 veckor) gå på 3298. Detta är alltså tur/retur resa, eftersom Oneway inte är släppt än. Spännande att se vad skillnaden blir, men det får vi väl vänta på...

Ruby
2006-10-11, 19:09
Har för mig att de sista två åren har one way-biljetterna släppts i november för våren och mars för hösten. Jag bokade min höstbiljett (Apollo Oneway) den 11 november förra året. De kan ha släppts några dagar innan det, men inte mer än en vecka tidigare. Så någon gång i början av november kan det nog vara dags att börja hålla utkik.

Ruby

Elisabet
2006-10-11, 19:21
Var det SÅ tidigt du bokade? Jag bokade i april, och hade precis för mig att du hade bokat några veckor innan. Där ser man vad minnet sviker. Kanske bäst att börja bevaka vad som händer på Apollos sajt nu då.

Vilket annat charterbolag är det förresten som säljer enkelresor? Ving?

Ivi
2006-10-11, 19:22
Frågade på Apollo-kontoret här i Luleå i dag om utsläpp av one way. Om ca tre veckor var svaret. Bokade höstresan till Karpathos 10/11 förra året, så kanske, kanske ska man vara på hugget redan efter Allhelgona...

Vi har dock börjat prata om en aprilresa till Kreta under mitt påsklov, vilket i så fall skulle bli under andra veckan av april. Har någon lyckats få billiga biljetter till Kreta så pass tidigt under våren? Läste någonstans att Sterling tydligen inte flyger så tidigt till Kreta :(

Ivi

Ruby
2006-10-11, 19:31
Var det SÅ tidigt du bokade? Jag bokade i april, och hade precis för mig att du hade bokat några veckor innan. Där ser man vad minnet sviker.Jag bokade ju dagen innan fetafesten, minns du verkligen inte det? ;)

Ruby

Angel
2006-10-28, 21:52
Hej hej... Jag har bokat flyg med Viking airlines... billigt å bra :)

malou
2006-10-28, 22:11
Sjekket Apollo Norge her om dagen. Så langt ser det ut som om det kun er tur/retur-billetter til eks. Dodokanesene, ca 3000 NOK og ca 4000 NOK til henholdsvis Kos og Rhodos. Selv om operatøren på telefon hevdet at one-way allerede ligger på nettet. På Norwegian - kanskje bare for nordmenn (?) eller reisende fra Oslo - billetttene slippes i løpet av november var den info'en jeg fikk. 'Du kan være nokså sikker på at de kommer'. Sist sommer kostet en billett til Kos ca 600 NOK. Flyet var imidlertid hakvfullt og jeg tenkte da at dette kommer selskapet kanskje ikke til å satse på mer...

Så for meg blir det spørsmål om jeg skal sjanse eller ta Sterlings billetter tur/retur Athen. De er billige, samme hvordan man snur og vender på det. Og de ser ut til å forvinne fort. Men så må man selvsagt legge til prisen for ferger fra Athen-området.

Agapi
2006-10-28, 22:26
I år åkte jag upp till sverige i juni från Aktio(Preveza) med hela familjen, 4st, one way, och vi betalade sammalagt med mat 2600kr.

Avbeställer alltid avbeställningsskyddet för det gäller i alla fall inte på supersaver har jag läst. Varför betala i onödan!

Sen när vi åkte hem (till grekland)i början på augusti var priset detsamma.
Nu pratar jag om 2 vuxna och 2 barn. Det tycker jag är bra pris.

Min pappa kom i måndags med apolloflyg, one way, till Aten för 198kronor. Den bokade han endast 1vecka innan.

Agapi:)

Hellen
2006-10-28, 22:35
Min pappa kom i måndags med apolloflyg, one way, till Aten för 198kronor. Den bokade han endast 1vecka innan.
Agapi:)

Kan man hitta biljetter i den prisklassen även under sommaren? Någon som haft sån tur?

// Helén

Anette M
2006-10-29, 12:07
Hejsan.
Ja vi hittade one-way biljetter i slutet av Januari 2006 för 248kr/person + mat från Chania - Stockholm 18 Juni . Så för 2 vuxna och 2 barn betalade vi 1250 .Anette M

Eva L
2006-10-29, 13:55
Eva, åkte du just till (och från) Santorini? Kollar Apollos Tickets just nu, och en resa den 2:a juni 2007 skulle för en person (2 veckor) gå på 3298. Detta är alltså tur/retur resa, eftersom Oneway inte är släppt än. Spännande att se vad skillnaden blir, men det får vi väl vänta på...

Nej jag åkte till Samos och hem från samma ö.

Eva

CarinaN
2006-10-29, 18:59
Jag hittar inte Samos som bokningsbart resmål på Apollo. Har de kanske inte lagt ut alla sommarens resmål ännu?

Carina

Eva L
2006-10-29, 20:50
Alla resmål finns inte med än och one way släpps nog först en bit in i november.

Eva

Hellen
2006-10-29, 21:26
och one way släpps nog först en bit in i november.
Eva

Så sent som i fredags, för en vecka sedan så sa Apollo att hela deras sommarprogram till Grekland inte var färdigt och det skulle bli klart i november. Därefter släpper de oneway biljetterna.

Det verkar vara en konstig mix, då har de alltså köpt mer flygkapacitet än vad de har boende till, eller? Någon som vet hur det ligger till?

// Helén- som ivrigt väntar på one way från Santorini till Landvetter.

Eva L
2006-10-30, 09:13
Det verkar vara en konstig mix, då har de alltså köpt mer flygkapacitet än vad de har boende till, eller? Någon som vet hur det ligger till?

// Helén- som ivrigt väntar på one way från Santorini till Landvetter.

Så är det nog alltid. Charterarrangörerna letar sedan vid behov upp boende under säsongen där uthyraren inte har något längre kontrakt. Därav texten i det finstilta villkoren att boende utanför deras ordinarie utbud kan anlitas vid sistaminuten resor.