handdator

Visa fullständig version : Amorgos off-season?


Yak
2006-10-10, 15:08
Nu när höstdepressionen börjar sätta in så vore det trevligt att ha något att se fram emot. Funderar på om man skulle försöka pricka in en tidig vårvecka på Amorgos. Hur är ön i Mars-April? Att bada är väl inte att tänka på men kan vädret vara njutbart. Tänkte mest på om man skulle försöka vandra lite.
Hur många pensionat har öppet, tex i Katapola?
Går det att hitta bra båtförbindelser från Naxos eller Santorini (om man skulle försöka hitta något billigt flyg)?
Någon som har varit där så tidigt på året och kan ge några tips? Ang_elx

Kalimera
2006-10-11, 11:15
Jag har inte varit där så tidigt, men väl i början av maj. Naturen är mycket vacker så tidigt på året. Jag tror inte att det är så mycket öppet i Katapola, men i Chora är nog mycket sig likt. Bland annat har To Xyma öppet året runt, och det räcker långt. I Katapola har Taverna Mouragio öppet året om. Några pensionat borde ha öppet. Jag var på Santorini i april för några år sedan och där var stendött förutom i Fira. Jag kan bara tänka mig hur dött (och underbart) det är i Katapola i april.

Blue Star går en gång i veckan mellan Pireus och Katapola. Express Skopelitis borde gå åtminstone tre gånger i veckan mellan Naxos och Katapola. Det svåra blir att hitta billiga biljetter till Aten. Sterling flyger inte i april, SAS är dyra och tar lång tid. Till Santorini går inga direktflyg så tidigt.

Om du åker måste du berätta! :)

Yak
2006-10-12, 10:34
Tack för tipsen!
Ja, det kanske är lite väl tidigt för att hitta billiga biljetter. Jag gjorde lite snabba sökningar och hittade ganska billiga biljetter till Aten i April, bla med LOT för 1100 kr, dock tillkommer skatt på 1200 kr (vilka dyra flygskatter det var på den linjen!) så det verkade svårt att få nåt under 2500 kr netto :(

Det vore ju skönt att slippa Aten och transporten ut, även om Blue Star inte är ett helt dåligt alternativ.
Får fundera vidare lite, men det ser nog ut som att jag försöker planera in en vecka iallafall :D
I Katapola borde väl åtminstone Pension Amorgos eller Eleni rooms ha april-öppet tycker man...

Kalimera
2006-10-12, 10:43
I Katapola borde väl åtminstone Pension Amorgos eller Eleni rooms ha april-öppet tycker man...
Tror inte att Eleni har öppet så tidigt. Har för mig att hon brukar öppna i början av maj.

Guldgryning
2007-01-15, 06:15
Ett litet tips!Jag har inte själv tagit mig samman, men har hört talas av vänner och bekanta som har denna erfarenhet.Det ska tydligen vara något exeptionellt att åka till Grekland över påsken, om Du nu ändå vill åka tidigt utanför säsong.Det är, om jag fattat det hela rätt, grekernas största högtid...vackra processioner, fester, dans, en massa god mat speciell för påsken (de har ett speciellt påskbröd på vissa öar som ska vara väldigt speciellt.Sedan kan de ofta grilla hela lamm) och traditionella dräkter, musik etc.
Någongång i livet ska jag ta mig samman och åka ner just över påsken.Men kom ihåg att boka rum i god tid.Många f.d. ö-bor som inflyttat till Athen återvänder till "sina" öar just under perioden runt påsk.

Själv har jag aldrig befunnit mig på Amo under "lågtrafik" om våren.Däremot i oktober. (P.g.a. en anslutande 50årsdag).Färgerna är väldigt annorlunda i Oktober...(Det stora blå är typ det stora blyertsgrå!) och vädret kan vara lynnigt (Vi hade regn halva tiden vi befann oss på ön).
I Katapoula var ett par-tre restauranger öppna.Där åt vi den godaste Pastitio jag någonsin smakat.Vi satt bland grekerna och filosoferade...riktigt skönt, men inte den sedvanliga feelingen att man kan sitta och glo på folk (andra turister) som passerar.
Chora var totaldött och nästan kusligt...bara några löv som rullade i de tomma gränderna med bomade tavernor och cafee´r.
Trevligast var att det var så lätt att få kontakt med trevliga greker såhär off season.De var mycket nyfikna på vad vi gjorde i grekland bortom alla solstolar och 35 gradigt solväder.

Lycka till!

sussputt
2007-01-28, 14:50
Kan varmt rekomendera Amorgos i april! Vi var där över påsk i slutet av april förra året. Bodde hos Eleni som precis hade öppnat. Vi och dom 2 andra gästerna blev bjudna på en fantastisk påsklunch med familjen, grillat lamm, bröd, ost och vin, allt hemmgjort! Perfekt vandringsväder, blommande ängar och härliga dofter, sol men ganska blåsigt. Kallt på kvällar och nätter så ta med varma kläder! Få turister, det kändes som att vi var dom enda ibland. Det mesta verkade vara öppet. Taverna Mouragio hade ingen meny men det som fanns att äta för dagen smakade underbart!