handdator

Visa fullständig version : Svenska toalett(o)vanor


Zanét
2006-10-09, 10:19
Det har tidigare diskuterats om grekiska offentliga toaletters renlighet, eller rättare sagt bristen av sådan och jag kan faktiskt inte låta bli att göra en jämförelse med svenska dito.

Under sommaren har vi gjort en omfattande renovering av vårt hus vilket inneburit många många besök på flera olika s k byggvaruhus. Eftersom vi tidvis varit utan både vatten och toalett här hemma har det ju förstås inneburit att en del toalettbesök gjorts när vi ändå gjort våra inköpsrundor och utifrån det kommer jag inte längre att säga att greiska toaletter är skitigare än andra.

Vet inte hur många gånger som jag fått backa ut igen då toaletterna varit allt annat än rena. Nerpinkade toalettsitsar, papper och andra föremål på golvet samt nerkletade vaskar har varit vad som mött mig när jag öppnat dörren som sedan smällts igen lika snabbt __D

Är begreppet Lort-Sverige något som börjar bli vedertaget igen??

//Zanét bye_bye

Chras
2006-10-09, 11:57
Tyvärr är det så. Lort-Sverige är på väg tillbaka. Många anser att de inte behöver bekymra sig om något. et är alltid någon som ska fixa och dona.
Några minnen från rekryten på 60-talet då någon satte upp en lapp på taoletten med följande text: " Pissa på golvet så slipper Du spola". Eller vad som vi själva satte upp ovanför pssoaren. "Du som har fimpar, tändstickor eler snus i urinen, Sök Läkare!" derna har inte förandrats.
Chras

Nora
2006-10-09, 12:47
Ja, jeg har vært på reise i Sverige mange ganger, og på de fleste toalettene jeg har vært innom, har det rett og slett vært bedritent! Nesten så jeg har fått litt sjokk noen ganger. :eek: Det har jeg ikke opplevd på Karpathos (våger ikke å si i Hellas, siden jeg bare har vært på Karp..:o ). Har for den saks skyld ikke opplevd maken i Norge heller.

Gita
2006-10-09, 14:20
Åh, Zanet - detta är mycket känsligt... Är själv en flitig handtvättare (händer skall tvättas när man kommer hem från jobbet, innan man äter/lagar mat, när man har varit på toaletten etc). Arbetar med män, på kontor, och måste tyvärr dela toalett med dem. Har funderat mycket hur jag skall få dem att:

- spola efter sig (glöms ganska ofta)
- torka upp "de gula dropparna" från golvet (händer varje dag)
- tvätta händerna efter toalettbesök (det har de inte tid med!)

Det är så snuskigt, men jag kan inte fostra vuxna män, så jag har bestämt mig att inte tänka på det så mycket. Det trista är när man skall hjälpa folk med datorn, och måste använda deras tangentbord. Tangenterna är som täckta av svart mannagryndgröt hos vissa... trevligt? Man får inte vara kräsmagad...

anoula
2006-10-09, 15:37
Arbetar med män, på kontor, och måste tyvärr dela toalett med dem. Har funderat mycket hur jag skall få dem att:

- spola efter sig (glöms ganska ofta)
- torka upp "de gula dropparna" från golvet (händer varje dag)
- tvätta händerna efter toalettbesök (det har de inte tid med!)



- fälla ner sittringen efter sig...__D
- använda toaborsten
- ...

inkfish
2006-10-09, 16:00
Det är så snuskigt, men jag kan inte fostra vuxna män,

klapp_klap för att du inte tar på den rollen!

Men i övrigt, fy fasen:(. Tack kära gud för att det finns damtoaletter.

yeasou
2006-10-09, 19:07
Jag tycker att Grekland över lag har rena toaletter, håller med om att svenska dito ofta är rent bedrövligt äckliga, i alla fall om jag tänker på offentliga toaletter. Jag tycker att även män ska sitta ned o pinka, då hade vi sluppit en nedstrilad sits och även ett nedpinkat golv runt muggen! Läste på en skylt en gång "Killar stå lite närmre, den är kanske inte så lång som du tror" Har även fått mig berättas om renligheten på damtoaletter av en vän som just jobbar som städerska. Enligt henne finns det damtoaletter som slår det mesta i äcklighet och då även männens toaletter inräknade.
Så det bör kanske tillägas att "Damer sitt stilla annars kan ni spilla"

MVH
MuggYeasou_B-anana

Zanét
2006-10-09, 20:00
Många anser att de inte behöver bekymra sig om något. et är alltid någon som ska fixa och dona.
Det är ju en mentalitet som blivit alltmer påtaglig, men varför i hela fridens namn ska många offentliga toaletter se värre ut än svinstior?

//Zanét bye_bye

Chras
2006-10-09, 21:59
Det är ju en mentalitet som blivit alltmer påtaglig, men varför i hela fridens namn ska många offentliga toaletter se värre ut än svinstior?
//Zanét

Varför går man ut och slår sönder saker? Det verkar vara en trend i samhället. Det är kanske dax att stama upp litet?
Chras

PO
2006-10-09, 22:01
Varför går man ut och slår sönder saker? Det verkar vara en trend i samhället. Det är kanske dax att stama upp litet?
Chras

Instämmer, strama heter det!

//PO :D

Chras
2006-10-09, 22:09
Instämmer, strama heter det!

//PO

Tack magistern.
För att gå rakt på sak. det är dax att ta i med HÅRDHANDSKARNA. Inget tjafs.
Chras

PO
2006-10-09, 22:26
Ja skämt åsido, nånting har försvunnit inom uppfostran, vuxna förebilder osv. Skolan som mina grabbar gick högstadiet i hade cylinderlås på muggarna och i varje klass utsågs en "toalettvärd" som ansvarade för nyckel och skulle följa med på varje toabesök (!) Inte f-n fungerade det heller, muggarna var så genomäckliga att ungarna höll sig hela dagen eller pinkade i de fattiga buskar som fanns kvar. Det verkar funka upp tom. mellanstadiet men sedan går visst något snett med omdömmet.

//PO
-Omdömme får man av erfarenhet
och erfarenhet får man av dåligt omdömme!

martinifk
2006-10-10, 19:34
De offentliga toaletterna i Grekland är oftast mycket renligare än här hemma! Sen kanske själva byggnaden eller vad man ska säga är bättre här men det är ju toaletten som räknas inte väggarna:rolleyes:
De olika Taverna-to:erna är oftast om inte alltid väldigt fräscha:)



Martinifk

malou
2006-10-10, 22:25
[/QUOTE]Har for den saks skyld ikke opplevd maken i Norge heller.[/quote]

__D Men det har jeg.....på diverse utesteder og handlesentre. Dagtid eller kveldstid - ingen forskjell. Desverre.

sanckar
2006-10-11, 15:53
Jag måste hålla med om att allmänna toaletter är ganska vidriga, och
det gäller även VISSA på arbetsplatser och skolor. Några som brukar vara lite bättre, är när man måste betala en slant för att komma in, men inte alltid.

Tacka vet jag hemma, där är det rent o fräscht..!! :D

(Men jag måste ju säga att det är svår att slå vissa toaletter i Kina i vidrighet, de är supervidriga...blä !!)

Netwolf
2006-10-11, 16:45
Renaste toaletter jag upplevt var i Portugal. I och med att de är kända för sitt kakel, så hade varje restaurang med självakting en superfräsch vackert helkaklad toalett. Om så stället såg lite sunkigt ut, så nog f-n var toaletten superfräsch.

/Netwolf

dimitris
2006-10-13, 22:02
Det finns rena människor, det finns smutsiga människor oxå.
Det spelar ingen rol var. Det kan bli i Sverige eller i Grekland t.ex.

En gång såg jag en liten växt i ett tangentbord!!!

dimitris
Aten

Themis
2006-10-13, 23:42
-Omdömme får man av erfarenhet
och erfarenhet får man av dåligt omdömme!
Ajajdå magistern - omdöme heter det! Ang_elx


Äckliga toaletter i Sverige har jag nog sett mest av på bensinmackar - alltså om man får lov att gå in på själva macken för att det inte finns tillhörande restaurang... Tyvärr är det ju ofta kris i det läget.. :(

GENERELLT sett tycker jag inte det är särskilt illa i Grekland heller numer.

Döm om min förvåning när jag kom till Italien - Rimini - för första gången 1999 och möttes av inget mer än ett hål i golvet innanför toadörren på stranden. :o

ciakoohler
2006-10-14, 09:21
Fast just hål i golvet ,känns ofta mer hygieniskt än att sätta sig där tusen andra suttit.Tycker jag iaf.

PO
2006-10-14, 12:40
Ajajdå magistern - omdöme heter det! Ang_elx

Haha, den bad jag om eller hur? Nåja en erfarenhet till då!

//PO :D

inkfish
2006-10-14, 13:46
Har ni tänkt på hur ofta man ser den här synen på grekiska toaletter?

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/P1010080.jpg

Jag blir lika full i skratt varje gång. När man nu inte lyckas förse toalettdörren med ett ordentligt lås, varför är det så himla viktigt att ingen ska kunna glutta in genom nyckelhålet? Och vem skulle få för sig tanken att göra det?

flabb_flab

PO
2006-10-14, 15:10
Fast just hål i golvet ,känns ofta mer hygieniskt än att sätta sig där tusen andra suttit.Tycker jag iaf.

Kanske om man kan hissa upp kjolen men det är f-n inge kul med byxorna nere! Det är som i gamla Sovjet, ett litet misstag så hamnar Du i skiten.

//PO :)

Peter
2006-10-14, 17:27
Haha, den bad jag om eller hur? Nåja en erfarenhet till då!

//PO :D

Så kan du få en snyting till då!
Orginalet säger:
GOTT omdöme får man av erfarenhet osv... Ang_elx :D

Ang_elx Ang_elx Ang_elx Peter - På knä PO. Och barskåpet är stängt för kvällen... OCH nästa helg... Ska ringa din hustru... :D

PO
2006-10-14, 21:38
_B-anana Originalet stavas det!
Ska vi ge oss innan vi får en egen tråd?

//PO Ang_elx :cool:;) :D

Admirala
2006-10-15, 08:57
Har ni tänkt på hur ofta man ser den här synen på grekiska toaletter?
Jag blir lika full i skratt varje gång. När man nu inte lyckas förse toalettdörren med ett ordentligt lås, varför är det så himla viktigt att ingen ska kunna glutta in genom nyckelhålet? Och vem skulle få för sig tanken att göra det?
flabb_flab

flabb_flab
Godt poeng, Inkfish!
Og ikke bare det, men selv det reneste, vakreste, greske toalett mangler jo ofte lås. Lurer på hvorfor?
Det er jo sjelden noe problem, man banker på når døren er lukket. Men å skru fast en liten krok eller noe slikt er jo ikke så fryktelig mye arbeid...

Elisabet
2006-10-15, 11:15
Men en öppen toalettdörr i Grekland betyder ju att toan är ledig och en stängd dörr betyder att den är upptagen. Vem behöver lås med ett så solklart systen?

PO
2006-10-15, 12:11
Tanken är vacker, men det kan ju komma en turist. :)
Jag röstar för haspen.

På en taverna i Vassiliki, Lefkas hade man investerat i en elektrisk papperskorg, med touchkontroller öppnades och stängdes den med ett svagt surr.. Ytterst elegant!

//PO

inkfish
2006-10-15, 13:19
Tanken är vacker, men det kan ju komma en turist. :)
Jag röstar för haspen.


Exakt. På orter med turister är ju systemet långtifrån solklart. Dessutom ser man ofta dörrar med lås - men de funkar inte:D

Elisabet
2006-10-15, 14:36
Äh vad ni komplicerar till det. Jag är turist och det funkar på mig ;)

Admirala
2006-10-15, 17:26
Ikke alle er så bereiste som oss Ang_elx

Turister som lukker døren også ETTER at de har vært på do, forkludrer jo hele systemet... snyft_drop

Ruby
2006-10-15, 17:55
Tanken är vacker, men det kan ju komma en turist. :) Eller en grek. :eek:

Det var jag med om i Aten i förra veckan, att en grekisk kille försökte öppna dörren när jag var inne på toaletten. :mad:

Ruby

anoula
2006-10-15, 18:08
Eller en grek. :eek:


Ohhh hemska tanke!!:eek: :eek: :eek: ;)

Ruby
2006-10-15, 18:53
Ohhh hemska tanke!!:eek: :eek: :eek: ;)Tja, om han kommer in när man sitter på toaletten är det inte jättekul. :( Det är å andra sidan inte mindre kul än om det kommer in en turist. Det är bara lite oväntat att inte alla greker själva klarar av att följa sina egna sedvänjor...

Ruby

inkfish
2006-10-15, 19:00
Det är bara lite oväntat att inte alla greker själva klarar av att följa sina egna sedvänjor...


Men det är ju vårt fel. Det var ju vi som började stänga dörrar efter oss;)

Netwolf
2006-10-16, 11:11
På vårt sommarställe i småland kör vi ett annat system. Vi har ett UD (UteDass) och det ligger lite vid sidan om. Är dörren öppen, så är det upptaget och är dörren stängd så är det ledigt. Funkar jättebra. Man slipper trava iväg bara för att upptäcka att det är upptaget. Man ser ju på långt håll om det är ledigt eller ej. Blir bara komplicerat när vi har tillfälliga gäster utan inblick (!) i systemet.

/Netwolf

Annki
2006-10-16, 11:31
Men en öppen toalettdörr i Grekland betyder ju att toan är ledig och en stängd dörr betyder att den är upptagen. Vem behöver lås med ett så solklart systen?Vi var i Prag förra veckan och där körde man samma system på damtoan. Bara ung. hälften av toaletterna var försedda med lås, var det ledigt stod dörren öppen - annars var den stängd. Praktiskt och enkelt - under förutsättning att man vet om det förstås. I övrigt var det oftast rent och snyggt, och ibland fösett med "toalettant." Kanske är detta ett vanligt system söderut - inte bara i Grekland?

Ann-Kristin

Celbe
2006-10-16, 12:04
Man behöver bara åka in till Köpenhamn så finns det "toalettanter", som dessutom har diverse artiklar till salu om det skulle knipa. T ex är det helt ok att besöka damtoan på Hovedbanegården (där sitter t o m två toadamer!) i motsats till svenska stationers toaletter :eek:.

Det grekiska systemet med stängd/öppen dörr fungerar utmärkt och jag försökte lära ut detta system till kurskamrater, när de klagade på att det inte fanns något lås på toadörren på tavernorna, när jag var i Rethymnon på kurs nu i september. Det gick lite sisådär för de ville nog inte riktigt tro på mig :rolleyes:.

Celbe

BOKA
2006-10-16, 13:10
Håller med om att nog finns det väl så många sunkiga toaletter i Sverige som i vårt kära Grekland. Tycker nog att besöken i Grekland i de flesta fall är helt OK.flabb_flab