handdator

Visa fullständig version : Oväder i Grekland


Eva L
2006-10-08, 20:43
Enligt lokaltidningens nätupplaga www.vk.se är det ett kraftigt oväder som drar fram över Grekland .

Eva

anoula
2006-10-08, 20:49
Oj vad otäckt! :( Här på Rhodos har det varit lite mulet hela dagen och vi fick en skvätt duggregn i eftermiddags... Tur att man inte befinner sig på fastlandet just nu!

Zanét
2006-10-09, 09:26
Via ErtSat igår kväll såg vi nyheterna som till stora delar handlade om ovädret som dragit över nordöstra Grekland. Även svensk TV visade bilder från byn Melisourgos som bara ligger några km från vår by. Stora broar, bl a via Egnatialeden, har rasat samman och flera vägar är helt avstängda och många hus har fyllts med vatten. Via familj och vänner fick vi dock reda på att Nea Apollonia har klarat sig utan större missöden.

Vid någon direktsänd intervju diskuterades även problemen med att det inte finns regelrätta avloppssystem och jag kom då direkt att tänka på risken för sjukdomar som t ex kolera.

Mer om katastrofområdet finns på Ert http://news.ert.gr/en/10/21307.asp

//Zanét

Frappe
2006-10-09, 12:02
Även Halkidiki är drabbat, gamla motorvägen mellan Thessaloniki och Kavala är bortspolad på flera håll. Mer än 200 hus är förstörda och en man är död!:mad: Hemskt tragiskt!

Camilla

Kalimera
2006-10-11, 10:53
Enligt SMHI idag är det nya oväder på gång i östra Grekland och på Kreta. Vad är det som händer med vädret egentligen? I september i år upplevde vi alla slags väder utom snö. Värst var det på Ios och på Paros. Ios drabbades av ett rejält oväder, främst i hamnen och på Mylopotas. Området där Far Out ligger drabbades av en tromb, flera stora träd blåste ner, solstolar låg lite varstans, både på land och ute i vattnet.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/ios.jpg

Far Out på Ios i slutet av september.

Lissi
2006-10-11, 11:21
JA visst undrar man!!! Det ÄR konstigt väder i Grekland nu... och skillnaden har märkts väldigt de senaste åren tycker jag.

Zanet: Jag tänkte faktiskt på när vi såg inslaget i TV om norra Grekland . Jag vet ju att ER by ligger i området.

Även här hemma märker vi ju stor skilland..Jag har fortfarande inte börjat med strumpor och det brukar jag ju efter 1 oktober,,

Igår eftermiddag var det så varmt och skönt att jag kunde sitta i solen och dricka kaffe....säkert uppemot 18-20 grader i solen. Förra helgen var jag i Kalmar och där var det rena sommaren!

Man kanske inte behöver fundera så mycket på hur vädret är i februari när vi ska en vecka till Grekland. Det kan ju vara ren vinter eller full sommar;)

Lissi

PO
2006-10-11, 11:25
Vi hade två dagar med spöregn på Lefkas, 26 & 27/9

Jag har denna bild som bakgrund på pc´n, den uppdateras var 5:e min och visar Chora Sfakion, Kreta. I går var det blåst och regn men just nu ser det rätt ok ut.

Favorit i repris:
http://www.webcam-crete.com//webcam/current.jpg

Kalimera
2006-10-11, 11:30
Jag har denna bild som bakgrund på pc´n, den uppdateras var 5:e min och visar Chora Sfakion, Kreta. I går var det blåst och regn men just nu ser det rätt ok ut.
På nyheterna idag sa de att det var ett rejält åskoväder på väg mot Kreta. Ska bli "spännande" att följa. Kreta är ju stort så det kanske inte syns på "din" bild PO.

PO
2006-10-11, 12:38
I så fall får vi nöja oss med solnedgången, den brukar vara pampig när det är lagom med moln.

//PO

Marianne
2006-10-11, 13:05
Vilken härlig bild, den lägger jag strax in som "Favorit".
Jag har också följt vädret i Grekland genom de senaste dagarna och man undrar ju verkligen vad som händer - och grekerna måste undra! Vi tänker på alla där nere..., hoppas att det inte är så illa som det ser ut.

Om det här linket fungerar så kan man se Akropolis inramad med en blixt i natt:

http://vejret.tv2.dk/nyt/article.php/id-5066837.html

Det är inte ofta man tänker "tur att man inte är i Grekland just nu" men nog njuter vi höstvädret här hemma.
Precis som Lissi så går jag fortfarande med bara fötter i mina SANDALER, härligt så länge man kan.
Och maskrosorna börjar titta fram igen och mina rhododendron börjar blomma så smått...:confused:

Zanét
2006-10-11, 20:23
Zanet: Jag tänkte faktiskt på när vi såg inslaget i TV om norra Grekland . Jag vet ju att ER by ligger i området.
Tack för omtanken Lissi :)

I motsats till Melisourgos har byn klarat sig förhållandevis bra. Dock har flera djurhållare mist både får, getter och övrig boskap samt även traktorer och andra maskiner som blivit förstörda av ler- och vattenmassorna.

//Zanét bye_bye

Riitta
2006-10-11, 20:41
På Karpathos vräker det ner på denna stund:o

Riittabye_bye