handdator

Visa fullständig version : Jag VILL ju inte vara otrogen men....


pigi
2006-10-06, 22:14
- ja alltså om någon frågade då när kärleken var ny och het....ännu efter sex år så skulle jag ha svarat "hell nooooo". Som inbiten Kretaälskare så kan jag svårligen hitta ett resmål som känns mer hemma när jag är borta!! MEN ikväll kollade jag in Tv-programmet "solens mat" och det var ett reportage från ön "Ponza" I Italiens arkepelag.......Jag tror att jag laddar för en liten "affär":D faktiskt, jaa jag skäms och förstår att jag är en dålig Kalimera. MEN det är inte speciellt långsökt, jag både såg och kände klara drag mellan de båda öarna vad gäller både mat och mentalitet. Jag har nu terroriserat mannen och barnen och vi som nästan bestämt att inviga nya bilen (Chevrolet; suv) med en färd till Athen.....jag skulle tycka att en bröllopsdag med min älskade på Ponza (som är för litet för bil) låter som medicin för den grå vardagsslentrienenAng_elx ......Är jag en dålig Kalimera ???:o Näää jag har ju inte varit där ännu.flabb_flab

Netwolf
2006-10-06, 22:39
Jag har oxå sett "Solens mat" och är oerhört sugen på Italien. Speciellt småörna norr om Sicilien. Stromboli m fl. Det är som gjort för en öluff. Jag har varit på Sicilien en gg tidigare (Taormina) och jag har nog aldrig ätit så god mat (och så mycket) i hela mitt liv.

/Il NetLupo

Chras
2006-10-07, 10:15
Se upp. Chansen att bli besviken kan vara litet större i Italien än i Grekland. Gick på en mina på Sardinien. Vi valde kanske fel del av ön men. Har tidigare rest i tjänste i norra Italien och har många positiva minnen härifrån.
Chras

Elisabet
2006-10-07, 11:17
Italien är helt underbart! Klart du ska åka dit!
Men precis som i alla andra länder så finns det ställen av helt olika karaktär. Ju längre söderut, ju bättre, om du frågar mig :)

Elisabet - en gång inbiten Sicilienfarare (när jag tänker efter så är Sicilien faktiskt den enda ö jag har återvänt till flera gånger!)

Kalimera
2006-10-11, 10:55
Jag såg programmet och tänkte samma sak: DIT VILL JAG! Hade jag obegränsat med tid skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.

Lissi
2006-10-11, 11:25
Hade jag obegränsat med tid skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.

..och jag säger: Hade jag obegränsat med PENGAR så skulle jag åka, men det har jag inte så det blir Grekland som vanligt.;) :D
Fast en nyårstur till Milano blir det ju förstås!

Lissi

Netwolf
2006-10-13, 20:54
Såg programmet igår igen om paret som hade flyttat från stan och bosatt sig på en ö, där de odlade egna grödor och framställde likör.

Det var ytterst nära att jag ringde mäklaren för att sälja huset...

Jag vill också leva som de gör!snyft_drop

/Kontorsslaven Netwolf

Gita
2006-10-13, 21:49
Ja, visst var det häftigt! Jg fick lite "Karpathoskänslor", det likande lite landskapet, ensligheten... även om Karpa är ännu kargare... kände att jag också skulle vilja leva här och nu, sådär på riktigt. Följa årstiderna, njuta av naturen. Fy, det kändes i magen...

Riitta
2006-10-13, 22:03
Jag tittat alltid på "solens mat".Härligt program och så härliga vackra ställen:)
Vi har varit på Sicilien en gång (Taormina också:) ) Gillade det,men tyckte att det var lite jobbigt för att man visste så lite om maten.Visste inte vad man skulle beställaAng_elx Pizzan här hemma är godare vad vi fick där:o

Men hade jag tid och pengar så skulle jag gärna åka till Italien igen:)

Riittabye_bye

Eva L
2006-10-14, 08:44
Det finns en bok som handlar om ett amerikanskt par som köper och renoverar ett hus i Italien. Jag lånade den för några år sedan och det var en trevlig lättsmält läsupplevelse. Tror att titeln kanske är något i stil med under Toscanas sol (kan vara helt fel) För den som är intresserad av italiensk mat innehåller den otrolig härliga beskrivningar av maten och alla fina råvaror. Nästan det jag minns mest av boken. Alla som gillar en mustig, grekisk stifado
kan gärna laga en osso buco på kalvlägg och rött vin. Finns ett mycket bra recept i en lite äldra upplaga av Vår kokbok. I den senaste versionen är recpetet lite mesigare och med vitt istället för rött vin. Kosta gärna på ett kraftfullt rött vin så blir det underbar mat. Annan god italiensk mat för köttälskare är skivad lammstek med gremolata och örtkryddad tomatsås.

Eva

malou
2006-10-20, 02:43
Sier som Lissi; hadde jeg ubegrenset med penger...bella Italia langt oftere. Langvarig kjærlighet som ikke ruster. Naturen er så vakker, luften, havet,ikke minst maten - smakfull! Tillaget på gasskomfyr, en fryd å være kokk. Store og små byer med spennende arkitektur og farger. Og så alle duftene da.
Malou som gjerne skulle sittett på terassen akkurat nå med sin kopp te, med geccoene i taket som selskap, nytt synet av den 'italienske' månen. Eller fått oppleve et heidundrende, skremmende tordenvær som lyser opp havet.