handdator

Visa fullständig version : Helgerån??


Arne
2006-10-06, 15:42
I afton efter den goda middagen skola vi avnjuta varsin Irish Coffee!!
Vi avse att som råvara bruka vår å Athen Airport-Taxfree inhandlade Whiskyflaska. Vi äro ej så särskilt förtjusta i just Whisky, men bruka denna brygd till Irish Coffee.

Vi (Arne) valde på måfå en literbutelj Whisky till priset strax under 25€. Märket var Isle of Jura, Single malt whisky, 12 years.

Nyss kom en granne in och förfasade sig över att vi avsåg tillverka Irish Coffee med denna ädla dryck som bas!!!

Vår fråga:: Är ovan rubricerade Whisky klart olämplig som bas för Irish Coffe??

http://www.sendpix.com/albums/06100606/rr2wnihrpy/



Arne

Lissi
2006-10-06, 16:51
Vår fråga:: Är ovan rubricerade Whisky klart olämplig som bas för Irish Coffe??

Arne

..inte olämplig, men till Irish coffee behövs ju inte en 12 år gammal whisky!! Fast själv dricker jag SÅ SÄLLAN whisky så när det blir vill jag ha den bästa, så jag skulle göra som Du!!

Ha en trevlig kväll!!

Lissi

PO
2006-10-06, 17:31
Scotish cofee? that´s a blasfemy!

Receptet säger Jameson, irländsk "orökt", att använda Isle of Jura till kaffegök är väl milt sagt overkill, men om Du gillar det så drabbar det ju ingen fattig..:D

//PO

Arne
2006-10-06, 19:04
Aha!!!

Kunde förstå att denna Whisky icke skulla brukas till en så torftig dryck som Irish Coffeee!!!

Vår granne erbjöd sig att genast byta ut vår flaska emot Cutty Sark!!!

Nu förstå vi varför!!!

Alltnog!!! Vår Irish Coffee smakade helt superbt denna Whisky till trots!!!

Arne och Hustrun!!!

Netwolf
2006-10-06, 19:31
Nej, Arne.

Den ska INTE användas till Irish! Det är ungefär lika illa att blanda den med julmust. Jag ryser vid blotta tanken...

Fin whisky ska avnjutas ren, möjligen med en skvätt vatten.

/Netwolf

Frappe
2006-10-06, 20:41
Whisky ska inte användas till något för det är inte gott...:) Möjligen tvätta sår med! flabb_flab


Camilla

sanckar
2006-10-06, 22:08
För att göra en god och bra irish coffee, ska man använder en irländsk whisky, typ Jameson. Den är mjukare i smaken och inte riktigt lika rökig som många av de skotska whisky är.

Så mitt förslag är att nästa gång, prova med en irländsk whisky, som tex Jameson, Paddy's, Tullamore Dew. Alla dessa är oxå goda att dricka rent då de är "mjukare" i smaken. De är destillerade tre gånger till skillnad från skotsk whisky som är destillerad två gånger.

I originalreceptet är det Jameson som är whisky som efterfrågas.

YsterSyster
2006-10-06, 22:55
Absolut helgerån! Det har du väl fått svar på redan men whiskyälskare som jag är så kan jag inte hålla fingrarna borta.........

Allt som står Single Malt på ska njutas med några droppar vatten och inget annat. Resten av utbudet kan blandas till en Irish, Rockn`roll drink el dyl.

Har inte hämtat mig än.........:eek: :) !

anoula
2006-10-07, 09:02
Fin whisky ska avnjutas ren, möjligen med en skvätt vatten.


Precis, och en skvätt vatten som inte är iskallt, eller hur? Så att aromerna kommer fram ordentligt.

Herr Grek älskar whisky, och för några jular sen överraskade jag honom med en flaska Glenlivet single malt. Han blev jätteglad... och blandade den med COCA COLA!!! Well, smaken är som baken!

Chras
2006-10-07, 10:12
Tala om helgerån. Coca-cola!!!!!
Detta är värre än en Irish men som Du skriver "smaken liksom". Karln borde gå en whiskykurs
Chras

bon
2006-10-08, 23:19
Glenlivet + Cocacola = giltig orsak till skilsmässa?

anoula
2006-10-08, 23:26
Glenlivet + Cocacola = giltig orsak till skilsmässa?

Jag är inte så förtjust i whisky själv, men hade jag varit det hade han säkerligen åkt ut ögona böj :D .

Bompex
2006-12-09, 18:09
Ett bra tips annars om man vill göra Irish Coffe är att använda Irländsk Whisky, typ Jameson eller Tullamore dew. De är ganska unika i sin karaktär och passar bra ihop med kaffe!

bon
2006-12-10, 00:21
Finns det något godare an Bailey's i kaffet?! Och praktiskt, "mjölken" behöver inte stå i kylen och ingen sked till sockret behöver diskas.

birgitta
:)

yeasou
2007-03-04, 18:51
Jag föredrar en irländsk whisky till coffee´n. Men som sanningen är; drick whiskyn "As you like it"
MVH
Yeasou_B-anana