handdator

Visa fullständig version : Favoritrestaurang/bar på Rhodos?


Nightfly
2005-05-13, 09:05
Vad har ni för oaser på Rhodos?

Själv gillar jag Da Capo på gatan Leontos men mitt supertips är en riktig greksylta med trist inredning men underbar mat. Jag lärde mig att det hette Rose-Maries souvlaki corner, men det kan ha varit någons påhitt. Ligger i alla fall i korsningen Kathopouli och Kazouli (tror jag).

Jag säsongade på Rhodos 1994 och 1995 och då åt vi alltid frukost på suveräna svenska fiket Kringlan. Nu finns det tydligen ytterligare ett svenskt fik - Nyfiket.

För den som tröttnar (hur?) på grekisk mat är Chinese Burger en lustig hamburgersylta. Ligger på Mandilara.

En underbar liten bar är "Stefans bar" i den lilla gränden mellan Mandilara och Griva.

Bästa stället i mitten på 90-talet var förstås Roadhouse på Griva Street 90, men det finns ju inte längre. Elias, som ägde Roadhouse, driver dock något nytt på samma ställe.

Det finns förstås en massa bra ställen. Det här var mina spontana favoriter.

Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?

Thalassa
2005-05-13, 15:06
Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?[/QUOTE]

Ja, den var der så sent som i september ifjor. Skal undersøke på nytt når vi kommer ned 29. mai. :)

Thalassa

zambikos
2005-05-14, 01:11
Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?

Ja, den var der så sent som i september ifjor. Skal undersøke på nytt når vi kommer ned 29. mai. :)

Thalassa[/QUOTE]

Jag bor i Finland har det lite svårt med att skriva på svenska, men nu måste jag nog försöka. Akta er för Demis (dvs "den finska karaokebaren på Papanikolau").
Jag är inte den enda som har blivitlurad där. Drinkarna blandas med vatten tom cider! Många som skriver till finska "kalimera" kreikka.net , har haft likadanna
erfarenheter!!!! Finns det några svenska karaokeställen i Rhodos stad ?
(Hoppas min svenska går att läsa :rolleyes:

zambikos
2005-05-19, 08:27
Jag fösökte säga, att dom har blandat vatten i cider.....Sorry!

Thalassa
2005-05-20, 08:16
Min mann har også sunget karaoke der - på engelsk, riktignok. ;)

Thalassa

Mikke
2005-05-20, 09:18
Hej!
Jag brukar slinka in på Mandala i Gamla Stan.Senaste besök 14 maj 05.Det är en trevlig taverna som drivs av svenska Marianne Schmidth med dotter Bi sedan flera år...Dom har sen sist jag var där täckt en del av pergolan och satt in en fin spis.Finns lite böcker på en hylla och av och till finns en Levin-gitarr från 1941 tillgänglig.Ligger på Sofokleus 38 med telefon: 38119.God mat och trevlig personal, rekommenderas!:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Jostein
2005-05-20, 10:54
Jeg var på Rhodos 83,86 og 87. Da var Johnnys Pub en favoritt. Eksisterer den ennå??

Jostein

Nightfly
2005-05-20, 11:46
Jag minns förresten en magisk kväll 1994 i gamla stan på ett ställe som jag tror hette Melody.

Det var en bar i en gammal ruin utan tak som skulle stänga och vi var bara där deras sista kväll. Det var livemusik under stjärnorna med en gitarrist och en dansk tjej som sjöng. Det var något vemodigt i luften eftersom de var tvungna att lägga ner stället och de spelade bara lugna låtar.

Det är faktiskt en av de mysigaste stunderna jag överhuvudtaget kan minnas. Men Grekland kan ju ha den effekten...

Thalassa
2005-05-20, 15:25
Johnny's Pub er en klassiker på Rhodos, hvor vi også trives godt. :) Vi trives også på Sunset Pub, som ligger i en sidegate til Papanikolaou, vis-a-vis Grand Hotel (den tidligere inngangen). Mener å huske at den lille gaten heter Chalki?

Thalassa

Ivi
2005-05-20, 16:27
Under vår vecka på Rhodos i början av maj åt vi två gånger på Chalki. (Tvärgata från Papanikolau, namnet på gatan kommer jag inte ihåg just nu, tyvärr, men gränden började "nästan mittemot" Zum Zum, som ligger vid Papanikolau.) Hade läst om stället här på Kalimera tidigare, kanske var det Anoula som tipsade om stället? Deras förrätter var en femetta! Vi åt väl så där 8 olika förrätter en kväll, fantastiskt goda allihop :p! Inredningen där är också ett kapitel för sig...där hittar du tavlor, prydnadssaker, gamla sedlar inramade...helt underbart :D. Rekommenderas med det varmaste!

/Ivi

inkfish
2005-05-20, 21:19
Hehe, en broderad korsstygnsbonad från Sverige bland annat:D

Fast på Chalki har jag ätit goda varmrätter. Tycker att smårätterna är fler och vassare på Niochori runt hörnet.

Kalimera
2005-05-31, 14:42
Mina favoriter är:
To Steno på Agion Anargiron 29 strax söder om gamla stan.

Och:

Marias taverna (Ta Cynasaria) på Aristophanes 47 i gamla stan.

Thalassa
2005-06-07, 14:56
Vi har vart pa restaurant Zum-Zum (merkelig navn!) i Papanikolaou-gaten. Veldig god mat og trivelig service. Anbefales! :)

Thalassa

Thalassa
2005-06-15, 11:48
Jeg lover å hilse det trivelige personalet på Zum-Zum når vi kommer tilbake i september. :) Maten der er utrolig god, bl.a. kan kjøttsuppen anbefales på det varmeste. Skal forsøke kleftiko'en neste gang!

Skrått over gaten for Zum-Zum har det åpnet en ny restaurant, Kokkino - eller Red, som den heter på internasjonalt språk. ;) Nydelig interiør og ypperlig service - i tillegg til meget god mat. Her fikk vi biff med hjemmelaget bearnaise-saus, og deres kyllingfilet i sitronsaus er bare kjempegod. Og dessertene! Hjemmelagete og helt på topp. Tror det er de beste desserter jeg har smakt på Rhodos hittil! :)

Thalassa

lenlin
2005-06-15, 14:11
I Rhodos stad vill jag rekommendera ZumZum. Grekisk restaurant med svensktalande betjäning. Hög klass på såväl mat som dryck. Moderata priser.

Om ni åker ut från Rhodos stad, förbi Sunwing, till Kalitea kan ni med fördel äta på tavernan som ligger som nummer 1 på vänster sida. Har glömt namnet men intill ligger guldaffär, biluthyrning och supermarket. Bra standard och halva priset mot i stan.

En enkel men bra variant är att ta bussen ut till Sunwing och gå ned till stranden. Hyr blå stolar av Sunwing, de är billigast. Ät sedan lunch vid kantinabilen på stranden. Deras souvlaki i Pita med alla ingredienser garanterar jag er er både godast och billigast på Rhodos. Ägaren bjuder dessutom oftast på ouzo efter maten. Här är det dock en stor risk (chans) att bli sittande hela eftermiddagen och bara njuta av livet.

ciakoohler
2005-08-14, 19:44
Har funderat lite - jag läste den här tråden mkt noga innan jag åkte eftersom det var 4 år sedan jag var nere sist....
Inte ett omnämnande om t ex Napoleon, Nobel 13, Maxim eller Jason..(Yellow Spot inte att förglömma...) och dessa restaranger har ändå funnits sedan 1980-talet - minst, med såvitt jag kan se samma upplägg...
Är det ingen som gillar dom? Är det någon som går dit??[/QUOTE]
Var på Yellow spot 1978 Mina barn då 8 o 11 kallade den för Domusbaren o de var mycket förtjusta i deras spaghetti ,men nån kulinarisk höjdare var det väl inte precis.

Themis
2005-08-16, 11:58
Mycket, mycket gott... flabb_flab - och ändå fick jag inte i mig allt, jag är inte van att lämna mat på tallriken kan jag säga!

Tummen ner är mitt generella intryck också, och anledningen till jag inte går dit.. Det är det som är så skumt ju! :confused:

Jason hörde till favoriterna när vi var små - det var roligt med dom olika nivåerna då..
Jag har ingen direkt erfarenhet av dålig mat el. service där men den borde ju kunna komma och gå under en 30-årsperiod... :rolleyes:

torhildur
2005-08-18, 11:53
Jason no1,känd av de flesta boende på Rhodos.... för UR-USEL mat:eek: !!
Min egen historia börjar där -78; Första gången utomlands blev jag som så många andra "förförd"av den (hmmm)tjusiga restauranten.Beställde pizza(jamen.. på den tiden VAR pizza nåt nytt å spännande,OXÅ!!!) Tjock,degig botten med köttfärssås från burk var vad jag fick__D ! 20år gick....bestämde mej att ge Jason en NY chans,dumma mejsnyft_drop SEEGA lamm-kotletter med sönderkokta grönsaker och kalla friterade potatis fick jag !!! Blev då botad för tid å evigheter från Jason!! Numera går jag till Chalki å Niohori när jag vill äta nåt riktigt GÖTTflabb_flab flabb_flab
Genom div.förfrågningar av lokal-befolkningen har jag hittat dit.klapp_klap Går oxå till Thomas o Charlotts Taverna för att få go'mat å värmlands-prat,"Lotta" kommer från Filipstad.:D
Jason har tyvärr"överlevt" p.g.a. det kommer alltid NYA,DUMMA turister(som jag VAR!!)
M.v.h.Torhildur

Themis
2005-08-18, 13:45
Det kanske är första intrycket som förför då.. :rolleyes:
Jag kan bara minnas att jag har ätit giovetsi där en gång, och i minnesbilden ingår inte några hemskheter alls..men å andra sidan har jag inte gått tillbaka heller...

Men erkänn att 30 år utan återvändande gäster är en bedrift i sig? _B-anana
(Med tanke på hur många av oss som åker till Rhodos gång på gång..)

Miranda
2005-08-22, 22:55
Hej på er! Ny här på Kalimera och var bara tvungen att skriva ett inlägg här.... Jag och en kompis var för första(!) gången på Rhodos nu i Juli, och vi gick ju rakt in i Jasons klor redan första kvällen! :( En av servitörerna höll på att knocka oss med hans gigantiska bricka så fort han gick förbi, så vi fick hålla koll på honom under hela middagen för att hinna ducka! Maten måste vi dock ha haft tur med, med tanke på vad ni har skrivit tidigare.. Vi åt båda bläckfiskringar, och det var faktiskt helt ok! :o
Dock blev vi så trötta på att de vägrade sluta prata svenska med oss, så vi gick aldrig tillbaka utan svarade istället på grekiska varje gång de stod o skrek på oss när vi gick förbi.... :)

Men nu måste jag fråga medan jag "har er på tråden"... Vi föll pladask för en urmysig lounge-liknande bar nästan längst bort på bargatan. Det var vitt och fräscht med tyg i taket, och de hade vattenpipor på varje bord. Jag tror baren var nyöppnad, och ägaren är en svensk kille vid namn Nino...?
Vet någon vad jag menar? Vet ni isåfall vad baren heter? Finns det någon hemsida t.o.m?? Om jag ska välja en sak jag saknar från vår vecka på Rhodos så blir det helt klart den baren!!
Tacksam för alla möjliga tips!!
// Miranda

Themis
2005-08-23, 09:48
Jag som aldrig var inne, utan bara gick förbi tidigt på kvällen innan allt hade öppnat fick intrycket att loungen hängde ihop med Peppes Bodega? Vilket även borde stämma med svenskt ägande...??
Jag kan ha tokfel, det har hänt förr.

torhildur
2005-08-23, 10:59
Jag som aldrig var inne, utan bara gick förbi tidigt på kvällen innan allt hade öppnat fick intrycket att loungen hängde ihop med Peppes Bodega? Vilket även borde stämma med svenskt ägande...??
Jag kan ha tokfel, det har hänt förr.
PEPPES BODEGA??? Hur i all världen har DEN hamnat på RHODOS???flabb_flab
:confused: :confused: :confused: // Torhildur.

Themis
2005-08-23, 11:28
PEPPES BODEGA??? Hur i all världen har DEN hamnat på RHODOS???flabb_flab
:confused: :confused: :confused: // Torhildur.


Säg det.. du vet - svenskarna vet vad svenskarna vill ha??? :rolleyes:

ouzomini
2005-08-23, 16:29
Det är samma ägare på Peppes bodega och den med vita taket. Det är svenskan på 7,5 Wonder och hennes man som har de 3 barerna som hänger ihop - vet dock inte namnen. När vi gick förbi i augusti så såg vi att det var olika åldrar på publiken.
Rhodos i mitt hjärta

magdalena
2005-08-31, 10:36
På Hotel Cactus har 2 svenska tjejer kareoke var onsdag kl. 21.30... Cactus ligger längst ut vid akvariet... Det var mycket folk som kom dit och hotell gäster dom 2 onsdagar vi hann med... Och vilka sångröster vissa gäster hade förra veckan...
_B-anana

rhodosfanast
2005-09-06, 19:30
Yamas har kanonmat o stora portioner får man o bra service hela tiden o personalen glad o trevlig aldrig en sur min när man än kommer..

Michallis o Yannis är två jätte duktiga killar som driver yamas tillsammans..

Det första jag saknade igår efter hemkomsten ifrån Rhodos var deras goda mat på yamas....

Men vi ses igen nästa år där..._B-anana

Joppan
2005-09-07, 08:29
Hej!
Jag brukar slinka in på Mandala i Gamla Stan.Senaste besök 14 maj 05.Det är en trevlig taverna som drivs av svenska Marianne Schmidth med dotter Bi sedan flera år...Dom har sen sist jag var där täckt en del av pergolan och satt in en fin spis.Finns lite böcker på en hylla och av och till finns en Levin-gitarr från 1941 tillgänglig.Ligger på Sofokleus 38 med telefon: 38119.God mat och trevlig personal, rekommenderas!:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Hej Mikke!
Vi var och käkade på Mandala sommaren -03 och det var ju ett jättemysigt ställe, med trevlig personal och god mat, för att inte tala om miljön.
Jag kan oxå rekomendera denna restaurang i gamla stan på Rhodos.

rhodosfanast
2005-09-11, 14:39
Jag har aldrig under åtta år sett någon som står i kö till Zum-Zum på Rhodos där är alltid lite folk vilken tid man än går där förbi..

Ni som åker till Rhodos nu i slutet av säsongen gå till Yamas som ligger på 28th Oktoberstreet o ät mat där stora portioner får man o kanon bra service....

Längtar efter deras mat varje dag....._B-anana

Themis
2005-09-11, 14:48
Jag har aldrig under åtta år sett någon som står i kö till Zum-Zum på Rhodos där är alltid lite folk vilken tid man än går där förbi..


Finns det någon särskild anledning att du inte gillar zum zum?
Vad jag förstår har du aldrig ens ätit där, eftersom det alltid är så lite folk?
Dom allra flesta hinner ju med (och gillar) att besöka mer än en restaurang under semestern...Ang_elx

racerboy
2005-09-14, 18:09
Hej!

Vi har nyligen spenderat 2 veckor på Rhodos och dem ställena vi varmt vill rekomendera är Chalki och Thomas och Charlotte. 2 ställen som erbjuder mycket goda förrätter framför allt men även huvudrätterna är bra. Dem ligger även väldigt lugnt till med mycket charmig personal. Man får bra med mat för pengarna också.

Vi längtar tillbaka till Rhodos och dessa 2 restauranger.

Themis
2005-09-14, 22:57
Thomas o Charlotte's taverna ligger på G Leontis, parallellgata till "bargatan" Orfanidou.

Här gick man förut även gärna till Da Capo, som "plötsligt"(?) hette Di Rodi (?) när jag var nere i somras. Var aldrig inne, någon som har nåt att säga? Takterasser är ju alltid trevliga i sig.. Men hur är maten numer?

rhodosfanast
2005-09-15, 20:51
Jag har aldrig behövt en karta när jag har varit på Rhodos har hittat dom goda matställen ändå där nere..

Yamas har oxå en jätte god grekisksallad o stor tallrik får man oxå..

Jag längtar efter dom grekiska tomaterna o vattenmelonen som var kall o det fick man alltid efter maten på yamas o så fick alla kunder som kom dit o åt.._B-anana _B-anana

Themis
2005-09-15, 21:40
Alla dom goda matställena, är det Antique och Yamas?
Dom hittade jag oxå utan karta... ;)

Däremot för att leta upp dom fina tips man fick om restauranger i Gamla Stan var den ett ypperligt hjälpmedel._B-anana

Thalassa
2005-09-21, 11:54
Jeg synes også det er bra å ha et kart, bl.a. fordi jeg alltid har problemer med å huske/komma i håg hva de forskjellige gatene heter... ;)

Vi spiste flere ganger på Zum-Zum - fantastisk god mat og utrolig trivelig personale. :) På skrå overfor Zum-Zum ligger den relativt nyåpnede restauranten Red (Kokkino på gresk), hvor mat og service er av ypperste klasse. Anbefales!!!

Vi hadde tenkt å besøke Yamas, men et vennepar av oss var der - og de frarådet oss å gå dit. De var helt sjokkert over hvor elendig mat de var blitt servert: oksekjøtt som var så seigt at de ikke klarte å spise det! Beskjedne som de er, pakket de kjøttet inn i servietter og kastet det i nærmeste avfallsbøtte/soptunna så snart de hadde forlatt restauranten. :eek: Jeg tror nok at det ville ha vært bedre at de hadde nevnt for Michalis at maten var uspiselig - kokken kunne jo ha hatt en dårlig dag - så kanskje de hadde fått noe annet som var mer velsmakende...?

Thalassa
- hjemme igjen :(

rhodosfanast
2005-09-22, 19:38
Vi känner flera som går på Yamas o äter o har aldrig fått någon dålig mat där o stället har blivit jätte populärt i sommar..

Jag tycker det var dålig stil av dom som la maten i servetter o sen kastade det i en tunna..

Jag har ätit på zum-zum första gången på Rhodos o fick dålig service o inte god mat..klapp_klap

Themis
2005-09-23, 00:25
Jag har ätit på zum-zum första gången på Rhodos o fick dålig service o inte god mat..klapp_klap

Och då blev du så glad? :confused:

Thalassa
2005-09-23, 15:38
Vi känner flera som går på Yamas o äter o har aldrig fått någon dålig mat där o stället har blivit jätte populärt i sommar..

Jag tycker det var dålig stil av dom som la maten i servetter o sen kastade det i en tunna..

Svar: "Dette er meget gode venner av oss, og de har absolutt ikke dårlig stil!!!

Det kan nok diskuteres om de burde ha handlet noe annerledes, tilkalt Michalis og/eller Yannis og sagt fra om at maten var dårlig. Da kunne Mike ha tatt kokken for seg, og de ville ha fått ny mat - som sikkert ville ha smakt helt fortreffelig.

Men de har reist til Rhodos ennå flere ganger enn oss, og de har kjent begge "guttene" like lenge som oss. Så det de tenkte på, var å ikke såre deres følelser/känslor! Hadde de latt maten bli igjen på tallerkenen, ville jo miseren med det uspiselige kjøttet fort ha blitt oppdaget. Og det var nøyaktig det de var oppsatt på å unngå! Hvor vidt det var rett eller galt av dem kan muligens diskuteres...

Kan også tillegge at våre venner er svorne tilhengere av Antique og spiser der nesten annenhver kveld når de er på Rhodos.

Selv er jeg sikker på at jeg ville ha sagt fra til Mike eller Yannis. Det tror jeg faktisk at de ville ha syntes var helt OK, slik at de kunne "overvåke" kokken litt nøyere og derved unngå lignende situasjoner, slik at alle parter ble fornøyde."

Jag har ätit på zum-zum första gången på Rhodos o fick dålig service o inte god mat..klapp_klap

Jeg kjenner ikke igjen det du skriver om Zum-Zum. Maken til god mat og hyggelig service synes jeg at man skal lete lenge etter... :) Hadde faktisk en klump i halsen da jeg sa adjø til personalet der forrige uke.

Faktisk finnes det andre trivelige og bra spisesteder på Rhodos enn Yamas og Antique. ;)

Thalassa

rhodosfanast
2005-09-23, 22:03
En hälsning ifrån ägaren till Yamas om klagomålet om maten som några gäster hade lagt i servetter o kastat när man gick ut ifrån Yamas..

Han kände till gästerna som gjorde så o dom andra i sällskapet hade inte klagat på maten utan var helt nöjda o han tyckte det var dålig stil att framföra det på här via Kalimera o inte tala om det för honom på plats...

Kan tala om att dom har fullbokat varje kväll på Yamas o många återkommande gäster som lärde känna både Michallis o Yannis på Victoria o sen på Antque ifjor som går på Yamas o äter nu...

Jag har även pratat med flera som har varit o ätit på Yamas o ingen har fått dålig mat där...

Pratade även med min bofasta väninna på Rhodos o hon har varit där med flera vänner ifrån Sverige o ätit där o ingen har klagat....

Det finns flera ställen på Rhodos o äta det vet även jag om men har man i familjen personer som har lactosintolerans så har vi fått fin hjälp av Michallis som har bett sin kock att fixa till maten så det inte innehåller mjölk eller grädde o den hjälpen har vi inte fått på andra ställen...

Michallis vet om att jag skriver detta för jag har pratat med honom idag i telefon ner till Rhodos...

Jag undrar om ni hade klagat så på ställen hemma eller i Norge som ni gör här inne på maten....

:mad:

rhodosfanast
2005-09-26, 14:27
Jag träffade faktiskt folk från Kalimera som åter på Yamas o bodde på Cactus vad jag vet så tyckte dom om maten på Yamas..

Men jag förstår ju varför någon gör reklam för zum-zum eftersom dom inte nämnas i dom resebolagsbroschyr jag har o sett nere på Rhodos..

Men Yamas har fått med berömd godkänt för 2005 av både Apollo o Fritidsresor..._B-anana

Eva L
2005-09-26, 21:10
Jag träffade faktiskt folk från Kalimera som åter på Yamas o bodde på Cactus vad jag vet så tyckte dom om maten på Yamas..

Men jag förstår ju varför någon gör reklam för zum-zum eftersom dom inte nämnas i dom resebolagsbroschyr jag har o sett nere på Rhodos..

Men Yamas har fått med berömd godkänt för 2005 av både Apollo o Fritidsresor..._B-anana

Min erfarenhet av ställen som arrangörerna rekommenderar är att det snabbt kan bli överfullt, restaurangens kapacitet inte alltid klarar anstormningen och servisen försämras och kanske även maten. Alla charterorter har naturligtvis ett utbud av bra restauranger/tavernor som av olika skäl, som vi inte bör gå in på här, inte rekommenderas av arrangören.

Eva

inkfish
2005-09-27, 10:40
Jag tycker inte att det är researrangörernas sak att rekommendera matställen över huvud taget.

Tillbringade ju ett par dagar på Rodos nu när jag var på Karpathos och blev förvånad över att se restauranger med stora dekaler från researrangörerna. En sån dekal säger mig inget annat än att restaurangen och researrangören har affärer ihop:mad:. Och vad gör jag om maten inte är bra på en sån restaurang, ringer Apollo?

För övrigt tycker jag nog att det minsta man kan begära av nån som reser på semester är att vederbörande med lite nyfikenhet letar sig fram till och provar olika restauranger:rolleyes:

Jostein
2005-09-27, 12:43
Inkfish,

Takk og takk!! Mottoet er: Let selv!! :rolleyes:

Jostein

Themis
2005-09-27, 14:53
Men ändå..
Både Apollo OCH Fritidsresor...ni förstår tyngden i detta!!!! :o
Eller nå't.

Eva L
2005-09-27, 15:36
Kulinariska färdigheter eller vilken tyngd då? Ärligt talat varför skulle skandinaviska reseledare som oftast är ganska unga ha något speciellt att tillföra vid test av tavernor? Tyvärr är det nog så att möjligheten att äta gratis eller nästan gratis dominerar.

Eva

Bertil Lindroos
2005-09-27, 15:45
Men hallå !.... du kanske skulle ta lite tid till att läsa mellan raderna Eva L.:o

Zanét
2005-09-27, 15:46
Personligen undviker jag restauranger/tavernor som på något sätt är rekommenderade av resebolagen och känner också till en del näringsidkare som vägrar hamna i resebolagens "snaror".

Det hela handlar ju om ren business med avtal som måste följas, förutbestämda menyer med specialpriser etc - Jag kan inte se någon fördel med att gå på dessa matställen alls. Blir ganska irriterad när jag tänker tillbaka på den gången jag blev jagad av reseledaren för att jag inte dök upp på ett välkomstmöte där man minsann även räknat med mig och mitt resesällskap __D

Måltiderna/tavernasittningarna upptar ju faktiskt en stor del av ens semester och det finns väl inget roligare än att upptäcka matställen själv :D framför att gå på resebolagens dekalförsedda restauranger :o

//Zanét bye_bye

Elisabet
2005-09-27, 15:56
Det hela handlar ju om ren business med avtal som måste följas, förutbestämda menyer med specialpriser etc Inte nog med det: Jag gissar att resebolagen tar betalt för att rekommendera tavernor och annat i sina brochyrer.
Den typen av "annonsering" alltså att man betalar för så kallad "redaktionell text" förekommer överallt, så varför skulle inte resebolagen förse sig med sin del av de pengar som finns i sådant.

Themis
2005-09-27, 16:00
Tack Bertil. ;)

Zanét
2005-09-27, 16:17
Inte nog med det: Jag gissar att resebolagen tar betalt för att rekommendera tavernor och annat i sina brochyrer.
Den typen av "annonsering" alltså att man betalar för så kallad "redaktionell text" förekommer överallt, så varför skulle inte resebolagen förse sig med sin del av de pengar som finns i sådant.
Resebolagen ser nog till att förse sig så mycket det går, oftast på både hotell-/restaurangägares och resenärers bekostnad.

//Zanét bye_bye

Eva L
2005-09-27, 20:10
Men hallå !.... du kanske skulle ta lite tid till att läsa mellan raderna Eva L.:o
Vill du läsa mellan raderna är det upp till dig eller hur. Jag har lika väl som någon annan rätt att ha en åsikt i frågan.

Eva

Bertil Lindroos
2005-09-27, 20:43
Ja ....visst..helt lugnt ...stor PUSS :D

inkfish
2005-09-27, 20:46
Själv skulle jag då aldrig gå i närheten av en restaurang som inte rekommenderades av Apollo, Fritidsresor, hälsovårdsnämnden, försäkringskassan, länsstyrelsen, miljöministern, tv-kock-Tina och Gud Moder. Man är väl svensk :mad:!

Elisabet
2005-09-27, 20:50
Själv skulle jag då aldrig gå i närheten av en restaurang som inte rekommenderades av Apollo, Fritidsresor, hälsovårdsnämnden, försäkringskassan, länsstyrelsen, miljöministern, tv-kock-Tina och Gud Moder. Man är väl svensk :mad:!Du glömde Kalimera.

yvonne
2005-09-27, 20:50
Resebolagen ser nog till att förse sig så mycket det går, oftast på både hotell-/restaurangägares och resenärers bekostnad.

//Zanét bye_bye


Du har alldeles rätt Zanét, resebolagen gör upp avtal med restaurangägarna före varje säsong, i detta avtal ingår att rekommendera just deras ställe mot billigare mat och nästan gratis drinkar. Vet detta då vi själva var på väg att köpa en restaurang på Santorini, och hoppade av detta mest pga detta löjliga avtal som slutits mellan ett resebolag och restaurangägaren. (Vi hade ingen lust att ha fulla och stökiga reseledare att ta hand om varje kväll):(
det värsta var att restaurangägaren inte vågade att bryta detta avtal, med risk för att bli bojkottad och få skit av reseledarna.:mad:

Yvonne

inkfish
2005-09-27, 20:53
Du glömde Kalimera.
:o

Bertil Lindroos
2005-09-27, 21:00
Nej...eller hur _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

rhodosfanast
2005-10-05, 08:53
En sak är konstig ni går o äter på matställen som lämnas på rekommendationer här inne...

Men dom ställen som resebyråerna ger beröm om åren dom kommer faktiskt ifrån resenären som har varit på matstället o ätit för dom får ju in förslagen på deras papper som resenären fyller i när man åker till flygplatsen..

Jag har aldrig sett en onykter reseguide på något matställe för när dom är i tjänst så måste dom vara nyktra om det händer någon resenär något.

Jag har träffat på guider som kommer fram o hälsar när dom kommer till matstället man är på o frågar så allt är bra....

Jag har hittat mina favoritställen själv nere på Rhodos....

Längtar ner igen nästa år till Rhodos...

IngelaE
2005-11-30, 13:53
Smartas är väl att fråga grekerna själva vart dom gå när dom går på restaurang.
Fråga alla dom som arbetar på hotell affärer osv...eller dom som inte är greker men bor där av en eller annan anledning.
Resebyråernas rekommendationer är för det mesta uppgjort.
Nu sist jag var nere på Rhodos var det med sorg i hjärtat som jag såg att George Bar snart bara var ruiner kvar...*snyft*
men George har nu fått en välbehövlig pension...
Förresten, nu förtiden, i allafall på dom restaurangerna vi var på nu, så får man ingen ouzo när man kommer som välkomstdrink, medan man läser menyn....
inte ett glas likör med notan heller??
Det fick man i allafall förr, men nu behöver det väl inte fjäskas med oss turister för nu verkar grekerna ha fått det bra med tanke på dessa tjusiga butiker och sprillans nya bilar, som inte var några Skodor precis, utan BMW Mercedes och liknande
Men vad gör väl det, roligt för dom....men tyckte alltid det var en trevlig gest det där med ouzo och/eller likör...
Snart bär det iväg till Rhodos igen, min favvoö, åker själv denna gång tror jag, ska testa hur det är att vara själv därnere...