handdator

Visa fullständig version : Georgioupoli, Kreta: Georgias Hotel och Taverna -Varning


go-north
2006-10-01, 05:42
Idag söndag 1 oktober hemkommen från Kreta och traffade igår 2 svenska par som bokat in sig i Georgioupoli på Kreta till Georgias Hotell. De hade betalat en ansenlig summa cirka 1000 euro i förskott från Svereige direkt till hotellet. Då de kom till hotellet och sina rum konstaterade de att rummen var ostädiga med mögel osv verkligt stora problem, obeboeliga. Nu fick de ett annat boende för veckan men de var ju inte glada precis. Pengarnas öde var okänt ännu imorse.
Lärdom nr 1: betala aldrig i förväg något till Kreta varken hotell eller hyrbilar, de nöjer nog sig med att vi skandinaver betalar för oss om allt är ok då vi anländer.
Lärdom nr 2: var ytterst försiktig första gången ni åker ner, ta första gången en charterresa med flyg, hotell osv av en säker researrangör, Apollo, Fritidsresor eller annan, och bekanta er med orten, gå till hotellen. Ta själv reda på hur de är på ort och ställe.
Detta sparar mycket tid, pengar samt försörda semesterdagar i framtiden.
Ha en bra resa nästa gång!
go-north.

Eva L
2006-10-01, 09:21
Inte behöver man först ta en charterresa för att hitta ett bra boende på plats i Grekland. Merparten av all grekiska uthyrare är seriösa. Personligen fördedrar jag att välja boende först på plats, eftersom jag inte åker i extrem högsäsong finns det alltid en del att välja mellan. Många större öar eller turistorter har även lediga boenden i högsäsong. Ibland väljer jag att förboka ett boende som någon jag känner har rekommenderat eller jag på annat vis exempelvis genom kalimera har fått känndedom om. Har aldrig blivit besviken på mitt boende, även om standard, läge, trivselfaktor etc naturligtvis har varierat. Har aldrig förskottsbetalat men däremot lämnat kortnummer vid bokning av hotell i Aten. Då till ett ställe som rekommenderats av personer jag litar på.

Eva

Joppan
2006-10-02, 18:42
Vet ni var Georgias hotell ligger i G-polis? Det jag känner till så här på direkten så vet jag en taverna som heter "Georgias cocking" men hotellet som den tavernan hör till heter inte Georgias hotell utan Tarra så jag blev lite nyfiken, känner till byn bra och vet var många hotell ligger men detta har jag inget direkt minne av.

//Joppan

go-north
2006-10-12, 17:03
Jaaha. Det var inte jag som gjorde bort mej i byn. Det var fyra individer från Stockholm, Sverige. Deras problem var ju att de inte tidigare varit där.
Regel 1: Boka från Sverige JA, Betala i förskott NEJ ALDRIG.
Regel 2: Om du är oerfaren resenär och/eller inte varit i Grekland tidigare, ta första gången en resa med en seriös researrangör, kolla sedan på ort och ställe vad som finns och vad ni vill ha nästa gång på er själv ordnade resa med bara flyg+eget hotell+osv. Så blir ni inte besvikna. Det är verkligt svårt om inte omöjligt att få tillbaka sin förskottsbetalning!

Det där hotellet må nu sedan heta fast TARRA, men det är i samband med Georgias HomeCooking som redan det fått dålig kritik på Forumet för sin usla mat här under tidigare år.

Jag skriver och tycker som jag gör för att berätta om mina upplevelser för dem som ännu kanske inte rest till Grekland/Kreta eller så, och i detta fall lyfta ett varningens finger hur man inte bör göra och varför.
Kanske det är det, detta forum är till för. Ho vet.
Hälsningar från Borgå/Finland

Ha det så bra.

emy
2006-10-13, 08:21
Tarra!!!!! Våra vänner bodde där och var nöjda!kanske beror på vilket rum man får .
emy

Joppan
2006-10-14, 11:13
Hej !

Jag bokade Tarra i somras och ägaren bad aldrig om någon förskottsbetalning :confused: bokade av sedermera pga vår resa blev
lite längre än beräknat och då hade det hunnit bli fullbokat.
Min bror och hans familj bodde där men dom var då nöjda.
Ägarinna till hotell Tarra var jättetrevlig att ha och göra med.
Jag tror att dessa människor hade extrem otur.

En anna familj som bvi brukar resa med betalade i förskott ifjol
där dom skulle bo och det var inga problem.

//Joppan