handdator

Visa fullständig version : Astypalea


Susie
2006-09-29, 18:43
Har hørt, at der skulle være kommet en ny havn på Astypalea. Er der nogen, der har set det med egne øjne og kan fortælle noget?

pawik
2006-09-29, 21:18
Det stämmer att man öppnat en ny hamn på Asty.
Vi var där en vecka i skiftet juni juli i somras
men då flög vi in Rhodos Kos Leros Asty.
Om man åker från flygplatsen inåt gamla hamnen
så ligger den nya hamnen mitt emellan flygplats
och den gamla hamnen på höger sida.
Avstånd gamla hamnen till nya ca 4 km.
I nya hamnen finns absolut ingenting. Den ligger mitt ute i
nowhere. Bussar går dock mot båtarna.
Asty i somras var helt ljuvligt. Turistfritt och grekiskt.
En pärla.
OBS!
Nissos Kalymnos kör dock mot gamla hmnen.

/pawik

Susie
2006-09-30, 22:41
Tusind tak Pawik for dit svar. Så kan man gætte på, hvor længe der går, inden havnen ikke længere ligger "midt i nowhere".
Din bemærkning om at Asty var "turistfrit og græsk" lyder tillokkende. Måske skulle man selv tage derned igen og checke det faktum. :)

pawik
2006-09-30, 23:14
Tusind tak Pawik for dit svar. Så kan man gætte på, hvor længe der går, inden havnen ikke længere ligger "midt i nowhere".
Din bemærkning om at Asty var "turistfrit og græsk" lyder tillokkende. Måske skulle man selv tage derned igen og checke det faktum. :)

Åk till Asty snarast möjligt!
För mig var det fjärde gången men inte den sista.
Astys strandpomenad 50 m lång och 4 m bred slår allt.

/pawik

Celbe
2006-10-01, 18:51
Den nya hamnen, Agios Andreas, ligger c:a 7 km från Skala. Det är Blue Star som trafikerar den, Nissos Kalymnos och Dimitroula/Romilda går som vanligt från den gamla hamnen. Blue Star anländer/avgår mitt i natten men lokalbussen kör en tur ditut och väntar in passagerare också så det är inga problem att ta sig dit eller därifrån. Det står även "roomsare" och väntar, men inte så många (i varje fall inte när vi kom en natt i juli).

Vi hade dock ingen aning om denna nya hamn när vi klev av båten och blev därmed helt överraskade. Önskar faktiskt att det varit någon som filmat oss när vi så totalt tappade hakan och inte riktigt visste var vi befann oss:confused:. Men vi insåg snabbt att det var en ny hamn för allt såg så nytt ut och det låg stora cementsäckar kvar.

Asty ligger nu definitivt på vår top-5 av favoritöar efter sommarens besök, det tredje i ordningen. Lugnt, härlig grekisk stämning och inte så mycket folk. För mig får det gärna även i fortsättningen vara få båtar som går dit;).

Celbe

Susie
2006-10-03, 19:23
Hvis nogen alligevel har filmet jer Celbe, ser jeg gerne med ;).