handdator

Visa fullständig version : Ett uttryck antar jag


Wardakis
2006-09-26, 07:17
Har hört nåt som verkar vara ett uttryck i låtar som handlar om sommaren, kan nån hjälpa mig med vad det betyder?
Det låter som "Ti na trå ja ja"?:confused:
Nån som förstår vad jag menar?
Gunilla

inkfish
2006-09-26, 12:08
Kan det möjligen vara stin akrógialiá? Jag får visserligen inte ihop det grammatiskt men jag har också hört det. Betyder i så fall mot eller vid havsstranden.

Wardakis
2006-09-26, 12:59
Vad duktig du är! Kotsiras sjunger det i "To kalokairaki". Tack!bye_bye
Gunilla

inkfish
2006-09-26, 13:03
Kan ju inte svära på att jag har rätt. Men jag känner igen det från andra sånger, den du nämner har jag mig veterligt inte hört. Och akrogiali heter ju varenda pension, taverna och kafé i ö-världen:D

Wardakis
2006-09-27, 06:29
Svär på du bara, för det var precis det jag var ute efter. Låten med Kotsiras finns på hans dvd med live-konserten!
Gunilla

inkfish
2006-09-27, 11:31
Min första tanke när jag såg det var en helt annan översättning. "Ti na trå ja ja"? - "vad ska jag äta, mormor?"flabb_flab

Äta/jag äter heter just tråå. Men med ett na framför blir formen av tråå faå. Alltså var det grammatiskt fel, vad ska jag äta mormor skulle heta ti na faå, giagia (eller ti tha faå).

Visst var det tur att jag kom på det?Ang_elx flabb_flab

Wardakis
2006-09-27, 15:06
Tanken har slagit mig också, men eftersom det sjungs i låter som har med sommaren att göra så är det ditt första förslag som gäller!:cool: